Gå till innehåll

Vill tipsa om PLO


Gisla

Recommended Posts

Jag har spelat väldigt mycket mina första två veckor i pokerns tecken, massor av STT SnG och lite cash games. Detta med blandat resultat.

 

Det jag känner lärt mig mest om poker och gett mig mest profit per 100 händer är nog 6-max PLO High (Pot Limit Omaha), på micro stakes.

 

Det är lärorikt för att det gör en uppmärksam på värdet av att ha nötterna framförallt i dragiga händer. Som total nybörjare förlorade jag många stora potter i no limit när jag satt på färg och stege för att jag försummat att 3-4 av korten i min hand låg på bordet och mina hålkort var låga. Jag ser många göra samma misstag och gå all in för att färg och stege är starka händer, men att en högre färg eller stege vinner potten. Dessa situationer är såpass vanliga i Omaha att man snabbt lär sig observera detta, kör man dessutom pot limit så begränsar man risken att förlora hela sin buy-in på detta misstag.

 

Det visar också hur många händer som potentiellt kan slå dina höga hålpar när alla kort är på bordet. Något man även får lära sig ganska fort i SnG, alla som spelat dessa har väl sett hur många som åker ut tidigt på att gå all-in preflop med allt från JJ till AA. Nu är självklart inte risken för dessa händer lika stora med 2 hålkort som med 4 men det kan vara bra att lära sig vara aktsam och observant, när det ligger 3-4 kort i färg på bordet, 3-4 sekvenskort eller 1-2 par, att det kan finnas kåk, nötfärg, nötstege och triss där som slår ditt höga par, din låga stege, eller din låga färg.

 

Det här låter säkert som självklarheter för de flesta här, men jag tycker också att ni ska prova på PLO för att det är jävligt roligt. Att få dra lite stora händer och dra nytta av att många spelar sina händer enligt hold 'em styrka på low stakes.

 

Våga prova på =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att ingen lirar NL Omaha, utan att det bara är Pot som gäller?

 

Jag vet faktiskt inte, ser jag till mig själv så är det nog för att jag gillar att spela mina händer aggressivt och jag är rädd att jag skulle förgöra mig själv rätt fort på nl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar förlusten =/

 

Lugnt, har grävt igen hålet resultatsmässigt. EV-mässigt är jag ändå stuck for life, så sånt här bekommer mig inte så mycket. För en nybörjare kan det dock vara väldigt svårt att förstå varför man aldrig vinner när man får in det "bra" hela tiden, så greppar man inte hela varianskonceptet bör man tänka efter både en & två gånger innan man väljer fyrkortspoker som inriktning :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...