Gå till innehåll

Bättre spelare?


colan

Recommended Posts

Man måste inte läsa böcker för isf hade ingen blivit bra från början. Böcker skrivs om intresse finns efter att man blivit bra.

 

det är sant men dem som var bra i början beror på att man inte vissta någoting om det. Nu är ju oftast dem bättre spelarena bra pålästa och vet mkt om teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är sant men dem som var bra i början beror på att man inte vissta någoting om det. Nu är ju oftast dem bättre spelarena bra pålästa och vet mkt om teorin.
Du har rätt, man räknar om man är bra relativt motståndet. Tror även att en del "pros" hinner läsa lite när de varit gulade men man kan lära sig mer än du anar på egen hand. Bygger man upp sina egna teorier så sitter de bättre. Sen är det ju alltid bra med en paus från spelandet emellanåt, en bok att trycka näsan kan då bli ett tidsfördriv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts finns det inget som kan ersätta den utveckling ditt spel får genom att spela,spela och åter spela. Låter kanske klyschigt, men finns ingen genväg för att bli en duktig spelare. Pokerlektioner är ofta dyra i början, så även för mig, så därför är det såklart en fördel att komma förberedd till första pokersessionen på nätet. Läs någon bra nybörjarbok (Glimnes pokerhandboken är väl ganska standard), se någon pokerinstruktionsvideo, och spela på skoj och prata poker med dina kompisar. Det är lite som att komma väl förberedd till ett prov eller tenta etc. Alla fördberedelser du kan komma på är bra. Att bli en duktig (vinnande) pokerspelare är inget som sker över en natt. Särskilt inte 2011 när pokern är extremt tuff med galen konkurrens. Det tar ofta månader och år av studerande, nötande, forumhängande, railande, spelande, backande och frustration innan man förhoppningsvis kan se stabila gröna siffror. Fram tills dess kommer du troligtvis ha förlorat både en massa tid, pengar och tålamod, så mitt tips är att inte fortsätta spela så fort du inte tycker att det är roligt. Spela inte för att ''tjäna pengar'' i början. Se det som en kul hobby, var beredd att förlora en mindre summa, och med lite flyt och hårt arbete kanske din hobby tillslut ge dig lite extra pengar på fickan :)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radbrytning ftw :roll:

 

Som dom flesta redan påpekat går det förståss aldrig att läsa sig till lika mycket kunskap som man får genom att jobba, jobba och jobba. Speciellt inte när det gäller något så dynamiskt som poker som man aldrig blir fulllärd i.

 

Dels beror det ju på vad du menar med bättre. Bättre än vem? Bättre än genomsnittet? Vilket genomsnitt etc? Och dels beror det ju på dina förutsättningar. Jag har t.ex. fantastiskt dåligt läshuvud och lär mig bäst genom praktik men om man är teoretiskt lagd är det självklart lättare att förvärva kunskap genom ämneslitteratur. Dock så går det förståss aldrig att helt ersätta erfarenhet med teori.

 

Däremot håller jag inte med radbrytningshataren ovan :-) om att den glada gamängen Glimne's Pokerhandboken skulle ge så mycket. Nu var det förvisso rätt länge sedan jag läste boken och det kan tänkas att mitt minne är lite sönderrökt/drucket men ........... Vad jag kan komma ihåg så gav den väldigt lite insikt i spelteori och var mest en praktisk manual för spelet. Ska inte förringa Glimne som är en riktigt skön, trevlig och erfaren herre men någon stor teoretiker är han inte. Lite som en pokerns motsvarighet till Stig-Björn Ljunggren eller Göran Greider. God allmänkoll men rätt begränsade kunskaper i övrigt. Suveräna på anekdoter eller rena formfrågor men ......... Och ja, jag är medveten om att det var en väldigt generös beskrivning av herr Greiders kunskaper :roll:

 

Kan däremot rekommendera Winning Poker Tournaments One Hand at a Time som är tillräckligt lättläst för en halvidiot som mig men ändå ger rätt mycket.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker en del av er målar upp dagens poker som för tuff.

 

Tror personligen att jag skulle kunnna lära upp en utvecklingstörd människa att bli vinnande på den lägsta nivån.

Han skulle förmodligen inte förstå varför han gör vissa saker men det spelar igentligen ingen roll

 

Det är ju även därför botar fungerar på låga nivåer.

Visst finns det folk som inte klarar av att vinna hur mkt dom än försöker på låga nivåer men jag tror att det beror mkt på dålig tilt kontroll och disiciplin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så går det förståss aldrig att helt ersätta erfarenhet med teori.

 

/#LOUDmouth#

 

Okej.. Själv tycker jag man inte kan lita på teorin. Du vet att du kanske har 50% chans att vinna men vilket kort som helst kan dyka upp så det är bara slumpen allting. Ingeting är ju skicklighet i poker när det gäller vem som får den bästa handen. Det är ju bara tur att man får just dem korten. Poker handlar om att vara bäst på att betta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog mycket billigare för dig om du läser en del också.

Läs en bra bok, försök att förstå varför den är bra.

Läs en dålig bok, försök att förstå varför den är dålig.

Läs en okänd bok, försök att avgöra om den är bra eller dålig.

Spela några händer typ några hundra. Gå igenom alla händer och kolla vilka du spelade bra och vilka du spelade dålig (alltså INTE om du vann eller förlorade).

Vilka av dina motspelare spelade bra,varför, vann de?

Upprepa.

Diskutera med andra spelare, försök att förstå andras argument mot ditt spel eller dina analyser.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...