Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Wåtabout JTs, 20bb djupt mot en FI som typ saknar synrange? Ett utmärkt läge för limp imo.

varför ska du limpa med JT? det eväl bättra om du får bort alla skräphänder osm kan träffa en gratisflopp och en del händer som är bättre än din JT som tex Q<8 och K<6 ish.

Jag tycker det är bättre att flatfolda lr flat raise mellan 2-2.5bb än att limpa.

+ om du limpar med en tunn range så blir du ju likaväl visa korten.

är vi nere på 10bb tycker jag fortfarande inte det finns skäl att limpa, än större anledning att trycka och OM syn, hoppas på tur om vi ligger under, alt få fold och ta hem ytterligare en BB av fi. Börjar man limpa så är det ju bara för han att shova eller beta ut på random flop, alt checkraisea allin vid ligth träff. Ser inga som helst fördelar med att limpa shortstack!?

Dom limparna jag hade i baktanke när jag postade tråden, var dem som limpar eller foldar 100% av rangen redan deepstack. Dvs händer då och då att de limpar med tex KK, jag betar upp den och dom rehöjer/synar och jag har noll aning om vad det kan tänkas ha (inte då iaf, men nu har jag lite bättre koll).

• Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
börja med att 2xbb

om du inte tycker det är roligt att syna QJo vs 3bet push så foldar fi för mycket/ synar och då bör du höja QJ.

Såhär ser jag på saken; om man väljer att höja på knappen så måste man bestämma sig för om man raise-synar eller raise-foldar. Du menar alltså att mot en tight spelare ska man raise-folda QJo och mot en aggressiv ska man raise-syna med QJo för värde? Vad går gränsen för dig då, hur ofta ska han 3-bets-pusha för att man ska börja raise-syna med QJo?

Säg att fi 3-bets-pushar med alla Ax, Kx och alla par. Det innebär att han 3-bets-pushar med 34,8 % av sina händer. Ska man raise-folda eller raise-syna då? Det känns inte som att QJo spelar så bra mot den rangen?

QJo är dessutom ändå bättre än många händer jag menar att man kan limpa med, t ex T9, T8, 98 osv. Dessa händer kan man åtminstone inte raise-syna sig all-in med oavsett stackdjup. Man ska isåfall raise-folda då, men jag tror att har man 14-18 BB ungefär så kommer många motståndare att 3-bets-pusha händer när jag höjer som de hade checkat om jag limpat. Har fi t ex K5o så tror jag att han ofta checkar när jag limpar men han kan 3-bets-pusha om jag höjer, eftersom ratiot mellan min raise och hans all-in blir mindre och gör spelet mer lönsamt än att han pushar efter en limp från mig. T.ex. 15 BB, jag limpar, han pushar och får oddset 1 mot 15, eller jag höjer 2.5 BB och han pushar och får oddset 2.5 mot 15 eller 1 mot 6, vilket är mycket bättre än 1 mot 15. Även om jag min-raisar så får han 2 mot 15 eller 1 mot 7.5.

om man saknar syn range vid 20bb så är man antagligen super nit eller så höjer sb en riktigt hög % från sb.

Hur ofta sb höjer från sb har väl absolut ingenting att göra med hur ofta bb synar? Om sb höjer 100 % av sina knappar så kan bb syna antingen 0 %, 100 % eller allt däremellan.

Man behöver inte heller vara nit för att man saknar synrange vid 20 bb, man kanske 3-bets-pushar med 50 % av sina händer och foldar 50 %, då är man väl inte supernit? Sen säger jag ingenting om det är bra spel eller inte, men det känns inte som att du tänker igenom det du skriver riktigt.

Postad

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo

32o vs random (32,3 % - 67,7 %)

bb 2 units

sb 1 units

limpa in 1 units= 3:1= 0,25 %

är det ett försök att visa att man kan limpa med typ 90% av ens range och "vinna" på det?

Jag antar att det är det han försökte visa, tyvärr stämmer det ju bara om man är 1 bb djupa och har lagt in halva stacken i sb. I den specifika situationen är det ju korrekt att syna sig all-in med 100 % av sina händer.

Jag tror däremot att alla som spelar poker förstår att av anledningar som jag inte ens behöver förklara så innebär inte detta att det är lönsamt att limpa med 100 % av sina händer. Det tror jag nog att t.o.m. Lobo förstår. =)

Postad
Såhär ser jag på saken; om man väljer att höja på knappen så måste man bestämma sig för om man raise-synar eller raise-foldar. Du menar alltså att mot en tight spelare ska man raise-folda QJo och mot en aggressiv ska man raise-syna med QJo för värde? Vad går gränsen för dig då, hur ofta ska han 3-bets-pusha för att man ska börja raise-syna med QJo?

Säg att fi 3-bets-pushar med alla Ax, Kx och alla par. Det innebär att han 3-bets-pushar med 34,8 % av sina händer. Ska man raise-folda eller raise-syna då? Det känns inte som att QJo spelar så bra mot den rangen?

vem 3bettar med K2o och inte 98s QT JT??? räkna i pokerstove får du göra själv

QJo är dessutom ändå bättre än många händer jag menar att man kan limpa med, t ex T9, T8, 98 osv. Dessa händer kan man åtminstone inte raise-syna sig all-in med oavsett stackdjup. Man ska isåfall raise-folda då, men jag tror att har man 14-18 BB ungefär så kommer många motståndare att 3-bets-pusha händer när jag höjer som de hade checkat om jag limpat. Har fi t ex K5o så tror jag att han ofta checkar när jag limpar men han kan 3-bets-pusha om jag höjer, eftersom ratiot mellan min raise och hans all-in blir mindre och gör spelet mer lönsamt än att han pushar efter en limp från mig. T.ex. 15 BB, jag limpar, han pushar och får oddset 1 mot 15, eller jag höjer 2.5 BB och han pushar och får oddset 2.5 mot 15 eller 1 mot 6, vilket är mycket bättre än 1 mot 15. Även om jag min-raisar så får han 2 mot 15 eller 1 mot 7.5.

Hur ofta sb höjer från sb har väl absolut ingenting att göra med hur ofta bb synar? Om sb höjer 100 % av sina knappar så kan bb syna antingen 0 %, 100 % eller allt däremellan.

Man behöver inte heller vara nit för att man saknar synrange vid 20 bb, man kanske 3-bets-pushar med 50 % av sina händer och foldar 50 %, då är man väl inte supernit?

Det var ju det jag sa antagligen är man nit eller så höjer sb en stor % om vi inte har någon syn range i bb.

Sen säger jag ingenting om det är bra spel eller inte, men det känns inte som att du tänker igenom det du skriver riktigt.

kanske du ska ta och börja med att tänka igenom det jag skriver då?

Postad
Man ska isåfall raise-folda då, men jag tror att har man 14-18 BB ungefär så kommer många motståndare att 3-bets-pusha händer när jag höjer som de hade checkat om jag limpat. Har fi t ex K5o så tror jag att han ofta checkar när jag limpar men han kan 3-bets-pusha om jag höjer, eftersom ratiot mellan min raise och hans all-in blir mindre och gör spelet mer lönsamt än att han pushar efter en limp från mig. T.ex. 15 BB, jag limpar, han pushar och får oddset 1 mot 15, eller jag höjer 2.5 BB och han pushar och får oddset 2.5 mot 15 eller 1 mot 6, vilket är mycket bättre än 1 mot 15. Även om jag min-raisar så får han 2 mot 15 eller 1 mot 7.5.

Det där stämmer inte av två anledningar.

1. Den första är nämligen att du får mer respekt om du höjer än limpar i sb. Folk kommer gå allin med en mycket tunnare range, eller höja än om du hade limpat.

2. Om du hävdar att en raise ger fi bättre odds att pusha en tunnare range så innebär detta att du också får bättre odds att syna med tynnare range viket gör att fi gärna tänkter två ggr om innan han ställer.

Sen vill jag säga att det visst spelar roll hur ofta Sb höjer. Det är ju ganska obv att om han höjer 100% så måste vi utnyttja detta och pusha sjukt light, medans om fi höjer selektivt så måste vi pusha mer selektivt. Precis som jag påpekar i punkterna ovan.

Det känns ju fel att limpa en viss range av dina händer som i princip är 100% fold vid push eller raise.

ÄNDA TUMREGELN i detta fallet är: Öppnar nån sin range så följer man efter, tightar nån till sin range så gör man det själv också.

Postad
för det e helt sinnses sjukt på ftp. mellan nivå 10-50 så limpar 90% nära 100% på knappen

nivå 10-50?

du tänker på 15/30-25/50 ?

kan tänka mig att många limpar riktigt mycket på låga nivåer men att 90 % skulle limpa 100% tror jag inte på :-)

Postad
nivå 10-50?

du tänker på 15/30-25/50 ?

kan tänka mig att många limpar riktigt mycket på låga nivåer men att 90 % skulle limpa 100% tror jag inte på :-)

seriöst, gå in på ftp, sätt dig vid sng hu 20. spela tio olika spelare, 90% kommer limpa knappen mer än dom höjer.

Postad

kanske du ska ta och börja med att tänka igenom det jag skriver då?

Min exempel-3-bets-push-range var just ett exempel och alla har olika ranger. Jag har ingen lust att räkna i pokerstove, för hur ska jag räkna? Där måste jag ju ändå "gissa" och ge fi en range. Det finns garanterat spelare som 3-bets-pushar med Kx men inte med QT t.ex. Med QT, JT och sånt så flatar dom hellre. Men det är ju bara en typ av spelare och som sagt det finns massor av olika spelare som alla spelar olika. Förstår du inte vad jag menar så gör du väl inte det.

Det var ju det jag sa antagligen är man nit eller så höjer sb en stor % om vi inte har någon syn range i bb.

Jag tror att vi kommer från olika planeter. Jag säger det igen; hur ofta sb höjer har INGENTING att göra med hur ofta bb SYNAR. Det har mycket att göra med hur ofta han BORDE syna, men det är en annan sak. Det är det jag menar med att du borde tänka igenom vad du skriver.

Om du är sb och jag är bb, du höjer 95 % av alla händer, då kanske jag inte BORDE ha så stor synrange, men jag kan fortfarande syna varenda gång om jag vill. Jag kommer

att förlora på det, men det är en annan sak.

Det där stämmer inte av två anledningar.

1. Den första är nämligen att du får mer respekt om du höjer än limpar i sb. Folk kommer gå allin med en mycket tunnare range, eller höja än om du hade limpat.

2. Om du hävdar att en raise ger fi bättre odds att pusha en tunnare range så innebär detta att du också får bättre odds att syna med tynnare range viket gör att fi gärna tänkter två ggr om innan han ställer.

Jag vet inte om det bara är jag som pratar om random motståndare online = oftast dåliga spelare. Spelar ni bara mot proffs, som tänker hur ni tänker och anpassar sig? De spelare jag pratar om förstår inte att de ger mig bättre odds genom att 3-bets-pusha efter en raise.

Sen vill jag säga att det visst spelar roll hur ofta Sb höjer. Det är ju ganska obv att om han höjer 100% så måste vi utnyttja detta och pusha sjukt light, medans om fi höjer selektivt så måste vi pusha mer selektivt. Precis som jag påpekar i punkterna ovan.

Det spelar roll för vad man BORDE göra för att spela så bra som möjligt. Det var inte det jag menade. Resonemanget tidigare var att hur ofta bb synar är beroende av hur ofta sb höjer, vad jag menar är att det är fullt möjligt för en spelare att syna 100 % i bb trots att sb höjer 100 %. Jag sa inte att det var bra spel, men jag sa att det går att göra. Vad är det som är så svårt att förstå?

Det känns ju fel att limpa en viss range av dina händer som i princip är 100% fold vid push eller raise.

När sa jag att min limp-range är 100 % fold vid push eller raise? Självklart måste man balansera genom att limpa AA, KK, QQ, JJ, AK osv ibland också. Sen hur ofta man ska göra det vet jag inte, det får någon annan räkna på om de är intresserade av det.

ÄNDA TUMREGELN i detta fallet är: Öppnar nån sin range så följer man efter, tightar nån till sin range så gör man det själv också.

Det kan så vara, det har jag inte sagt någonting om.

Postad
Min exempel-3-bets-push-range var just ett exempel och alla har olika ranger. Jag har ingen lust att räkna i pokerstove, för hur ska jag räkna? Där måste jag ju ändå "gissa" och ge fi en range. Det finns garanterat spelare som 3-bets-pushar med Kx men inte med QT t.ex. Med QT, JT och sånt så flatar dom hellre. Men det är ju bara en typ av spelare och som sagt det finns massor av olika spelare som alla spelar olika. Förstår du inte vad jag menar så gör du väl inte det.

Jag tror att vi kommer från olika planeter. Jag säger det igen; hur ofta sb höjer har INGENTING att göra med hur ofta bb SYNAR. Det har mycket att göra med hur ofta han BORDE syna, men det är en annan sak. Det är det jag menar med att du borde tänka igenom vad du skriver.

Om du är sb och jag är bb, du höjer 95 % av alla händer, då kanske jag inte BORDE ha så stor synrange, men jag kan fortfarande syna varenda gång om jag vill. Jag kommer

att förlora på det, men det är en annan sak.

Du bör limpa 0% av din allra starkaste range hu.

Argumentet du använder nu mot odds vid 3-bet/push säger du ju iosf mot dig själv eftersom du till en början själv använde resonemanget att fi får bättre odda att pusha om du höjer. Så ena stunden kan fi räkna odds men inte i adra fallet?

Postad
Varför? Jag anser att det beror på fi's tendens att raisa vid limp.

för om du höjer, pushar eller foldar hela din range utom limp, så är det rätt enkelt att räkna ut att du inte kommer vilja syna en allin. Det blir alldeles för enkelt att trycka allin om du nu plötsligt limpar. Dock brukar jag ju limpa med monster då och då av rent test om jag tror att fi kan tolka det som svaghet och trycka allin eller höja(dock inte hu, utan blind vs blind i turrar).

Postad
för om du höjer, pushar eller foldar hela din range utom limp, så är det rätt enkelt att räkna ut att du inte kommer vilja syna en allin. Det blir alldeles för enkelt att trycka allin om du nu plötsligt limpar. Dock brukar jag ju limpa med monster då och då av rent test om jag tror att fi kan tolka det som svaghet och trycka allin eller höja(dock inte hu, utan blind vs blind i turrar).

Du besvarade din egen fråga.

Postad
Du bör limpa 0% av din allra starkaste range hu.

Argumentet du använder nu mot odds vid 3-bet/push säger du ju iosf mot dig själv eftersom du till en början själv använde resonemanget att fi får bättre odda att pusha om du höjer. Så ena stunden kan fi räkna odds men inte i adra fallet?

Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger inte att fi 3-bets-pushar FÖR att han får bättre odds, men av någon anledning så tänker han väl det undermedvetet. Jag menar att han inte tänker på den nivån, han tar inte hänsyn till odds överhuvudtaget men det kan ändå vara troligare att han pushar efter en raise än efter en limp. Limpar man så tänker han att "jag får se en billig flopp om jag checkar" och han checkar större delen av sin range (utan att han själv vet vad range är för något), men höjer man så ser han väl en möjlighet att re-steala (fast han inte vet att det heter re-steal). Han tror att jag kan va tom och/eller att t.ex. K-hög kan stå och pushar.

Skitsamma, jag orkar inte förklara vad jag menar längre för det känns inte som någon förstår. Dessutom verkar jag vara den enda som spelar mot dåliga spelare och måste försöka anpassa mig efter det, jag spelar oftast inte mot spelare som tänker på en avancerad nivå.

Postad
Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger inte att fi 3-bets-pushar FÖR att han får bättre odds, men av någon anledning så tänker han väl det undermedvetet. Jag menar att han inte tänker på den nivån, han tar inte hänsyn till odds överhuvudtaget men det kan ändå vara troligare att han pushar efter en raise än efter en limp. Limpar man så tänker han att "jag får se en billig flopp om jag checkar" och han checkar större delen av sin range (utan att han själv vet vad range är för något), men höjer man så ser han väl en möjlighet att re-steala (fast han inte vet att det heter re-steal). Han tror att jag kan va tom och/eller att t.ex. K-hög kan stå och pushar.

Skitsamma, jag orkar inte förklara vad jag menar längre för det känns inte som någon förstår. Dessutom verkar jag vara den enda som spelar mot dåliga spelare och måste försöka anpassa mig efter det, jag spelar oftast inte mot spelare som tänker på en avancerad nivå.

okej, ja lika bra för allt det där var typ fel ändå.

Postad
Du besvarade din egen fråga.

om du läser vidare.... (limpar 0% hu)

du förespråkar limp med svaga händer somdu måste folda. vilket är en helt annan femma jag aldrig skulle rekomendera någon.

Postad
om du läser vidare.... (limpar 0% hu)

du förespråkar limp med svaga händer somdu måste folda. vilket är en helt annan femma jag aldrig skulle rekomendera någon.

K2 är ett ex på en hand som jag vid 15bb endast synar med från knappen mot en inte alltför aggro fi men där jag inte synar en raise från fi.

En dålig hand med ett helt ok showdownvärde.

Postad
K2 är ett ex på en hand som jag vid 15bb endast synar med från knappen mot en inte alltför aggro fi men där jag inte synar en raise från fi.

En dålig hand med ett helt ok showdownvärde.

så när du helt plöstlig ur det blå limpar så borde fi inte se det som en svaghet och ställa dig allin 10-15bb?

jag tänker mera som så. Om fi är för tight kan jag dubbla bb ävennär han är 10bb för han ställer för sällan. Om fi däremot är för aggro så kan jag ju dubbla och syna allin med K2. Är fi balanserad tror jag han är bra nog att sniffa upp svaghet när jag väl limpar, förutsatt att jag inte hållt på och limpat en massa sen innan med en bredare range vilket jag verkligen inte är något fan av.

Om jag anknyter till det jag sagt tidigare om limp så är det precis därför jag limpar mot vissa speciella motspelare, som kan läsa limp som svaghet. Då testar jag att helt plötsligt från ingenstans att limpa för en gång skull, och då med monster, och hoppas på reaktionen ställ eller raise. Dock funkar detta som sagt bäst i fullring blind vs blind. Så visst, kanske limpar 0.5% hu eller lägre.

Postad
så när du helt plöstlig ur det blå limpar så borde fi inte se det som en svaghet och ställa dig allin 10-15bb?

Jag mixar ju självklart upp det med stål just pga detta.

Fö slutar man aldrig förvånas över hur dåliga/förutsägbara spelare kan vara även på högre nivåer.