Gå till innehåll

O - Angående starthänder i Omaha?


karatekent

Recommended Posts

Har precis börjat lira lite omaha och jag är lite osäker på hur olika starthänder skall värderas. I texas hold'em så finns det ju mer eller mindre officiella starthandsrankingar:

AA

KK

QQ

AKs osv...

I omaha verkar det vara lite knivigare tycker jag. Vilken är den bästa starthanden?

Hur värderar jag fyra kort iföljd (7-8-9-10 eller J-Q-K-A)?

Fyra kort i färg? är det sämre att ha än två kort i färg i och med att man får mindre outs eller är jag bara ute och cyklar?

Som sagt jag är helt ny till omaha så jag är tacksam för er hjälp. :)

 

* Minipill i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat lira lite omaha och jag är lite osäker på hur olika starthänder skall värderas. I texas hold'em så finns det ju mer eller mindre officiella starthandsrankingar:

Nej det gör det inte. Man kan säga att AA är bäst och man kan säga att KK är bättre än QQ, men man kan inte säga att 22 är bättre än AT eller vice versa. Det är grymt situationellt hur bra en viss hand är. Men man kan som sagt ranka händerna i subgrupper för det mesta, även om det finns tillfällen då AJ är bättre än AK.

 

I omaha verkar det vara lite knivigare tycker jag. Vilken är den bästa starthanden?

Det beror helt på vad du ska göra med den, men det är inte så jäkla viktigt vilken som överlag är bäst du kan ju ändå inte välja dina kort. Utvärdera handen du får och försök se vad du kan göra med den istället, att sitta och göra en lista för omaha är både opraktiskt och lätt meningslöst. I början kan du väl använda ett poängsystem för att utvärdera din hand, men hur du bör se på handen är i mycket stor utsträckning en funktion av pengadjupet och din motståndare. Mot en mycket aggressiv motståndare och 100bb i stackarna så kommer ju ofta alla pengarna åka in på floppen och då får händerna väldigt olika värde jämfört om ni båda hade 1000bb i stackarna. I det första fallet så kan du ju vara rätt nöjd om du floppar ett set med TT och får in alla pengarna, i det andra fallet så kommer ett set med TT nästan alltid vara en väldigt tveksam hand på rivern när de stora och viktigaste beten görs.

 

 

 

Hur värderar jag fyra kort iföljd (7-8-9-10 eller J-Q-K-A)?

Fyra-i-följd är en bra hand och det är det för att du kan få en s.k. wrapstege. Alltså med 7-8-9-T så kan du få floppen 6 7 K och då kan det komma 14 kort som ger dig nötstegen, vilket innebär att du kommer få in den stegen ~28% vid turn och 56% vid rivern. Men då är det väldigt viktigt att titta på vilka möjligheter det finns för fi att dra ut din stege, exempelvis så sjunker värdet på din hand enormt om det finns tvåfärg ute och du inte har det färgdraget. Även om du har det färgdraget så måste du vara försiktigt eftersom det oftast inte är nötouts.

 

En klassisk situation i omaha är vad som händer när man floppar nötstegen, om du i den situationen har hyffsat med pengar att beta så ligger du väldigt illa till om du inte har en del extraouts till en bättre hand såsom färgdrag eller drag till en högre stege. Orsaken är att om det blir action så är sannolikheten väldigt stor att din moståndare också har stegen men med extradrag, i så fall kan du inte vinna utan enbart förlora. När pengarna är hyffsat djupa så är det en väldigt viktig detalj med hur bra extradrag de ger när man floppar en stege. 7c-8s-9d-Th kan ju bara få överstegar, så en flopp med 8-J-Q är inte alls bra. Medan om man istället haft den floppen och ett färgdrag kunnat skicka in rejält med pengar.

 

Fyra kort i färg? är det sämre att ha än två kort i färg i och med att man får mindre outs eller är jag bara ute och cyklar?

Att ha fyra kort i samma färg är mycket sämre än att ha två kort i samma färg eftersom det dramatiskt drar ned på färgmöjligheten (mer än halverar skulle jag tro), men färg i omaha är nästan bara relevant om den är esshög. Annars duger den bara som komplementdrag till någon annat starkt drag. Det är helt vansinnigt att dra till en Q-hög färg exempelvis.

 

Hur som helst, du vill kunna floppa massiva draghänder i omaha, 10 outs någonstans är väl ett minimum för en hyffsad hand på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJ är bättre än AK
Jag hoppas du bortser från position..?!? pls förklara...

 

vilket innebär att du kommer få in den stegen ~28% vid turn och 56% vid rivern.
Många vet säkert vad du menar men det kan lätt misstolkas...

 

Annars tycker jag att du fick med det viktigaste :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJ är bättre än AK
Jag hoppas du bortser från position..?!?

 

Jag sa att AJ kan vara bättre än AK. Situationen är ganska trivial och kommer väl aldrig spela någon roll för ett faktiskt beslut och det är när en motståndare är tight nog att man säkert kan säga att han antingen har AA eller KK. I så fall så kommer ju AK vara uppe 3/6 ggr mot AA och 3/6 ggr mot KK, AJ kommer istället att vara uppe mot AA 3/9 ggr och KK 6/9 ggr, vilket ger ett bättre EV. Det hela var mer ett litet exempel för att visa att absolut ranking av händerna inte går att göra utan beror väldigt mycket på vad motståndaren kan tänkas ha och hur han beter sig. Skillnaden är för övrigt bara någon procentenhet i pot-equity.

 

Fast jag måste säga att jag är lite nyfiken på vad du menar med "bortser från position"?

 

EDIT: kom på vad du menade med "bortser från position". Alltså att AJ på knappen i vissa situationer är bättre än AK UTG, vilket som synes inte var vad jag var ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket innebär att du kommer få in den stegen ~28% vid turn och 56% vid rivern.
Många vet säkert vad du menar men det kan lätt misstolkas...

 

För att förtydliga:

 

sannolikhet för att få in stege från flopp till turn ~28%

sannolikhet för att få in stege från turn till river ~28% (om inte ytterligare outs tillkommit)

sannolikhet för att få in stegen från flopp till river ~56% - detta är bara relevant att räkna med om man är all-in eller vet att man kommer att syna turnen oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten not om färgpotential i omaha beroende på hur många suitade kort man har. Det här är förstås en väldigt naiv analys och säger ingenting om hur användbar en eventuell färg kommer att vara, A-höga färger är exempelvis mycket bättre än K-höga det kan komma par på brädan, osv.

 

2 kort i samma färg och de övriga korten i de två andra färgerna:

 

97478 brädor som ger färg. Notera att det här inkluderar eventuella färgstegar

 

3 kort i samma färg ger

 

74406 brädor som ger färg. Det är ungefär 3/4 så många som en 2-kortshand hade, vilket är en stor nedgång i färgpotential.

 

4 kort i samma färg ger

 

54516 brädor som ger färg. Alltså lite mer än hälften så många som 2-kortsditon. Vilket är en väldigt stor skillnad.

 

Den dubbelsuitade handen kommer naturligtvis att få dubbelt så många färger som en med två kort i samma färg.

 

EDIT: siffrorna utgår från att du är uppe mot en hand som inte har något av dina färgkort. Detta innebär att det bara finns 44 kort i leken att lägga 5-kortsbrädor, om man gör det kombinatoriska jobbet ordentligt så kommer siffrorna bli annorlunda. Proportionerna borde dock stämma rätt väl. Alltså chansen att få färg jämfört med att att ha två färgkort på hand är 3/4 med 3 färgkort på hand 1/2 med fyra färgkort och dubbelt så stor om den är dubbelsuitad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har nyligen provat lite omaha och fick i dagarna AAAx. Jag och en till gick allin preflop och han vann :(

Nu funderar jag på om man kan vara i underläge med denna hand HU. Mot 2 par leder man ju ganska stort antar jag. Men mot 5678ds eller andra skumma händer? Allt man har är ju ett par. Dock måste ju denna hand vara extrmet mycket bättre än AAxx all in preflop eftersom man slipper oroa sig för AA med bättre sidokort.

Klurigt spel omaha men att 2222 inte är så bra har jag listat ut själv :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen provat lite omaha och fick i dagarna AAAx. Jag och en till gick allin preflop och han vann :(

Nu funderar jag på om man kan vara i underläge med denna hand HU. Mot 2 par leder man ju ganska stort antar jag. Men mot 5678ds eller andra skumma händer? Allt man har är ju ett par.

Du vet att du bara får använda två kort från handen va? AAAx är en skräphand i sig och om du blir all-in så har du bara runt 38% vinstchans mot en hand som KKxx eller 6789. Du ligger till och med efter mot slumpmässiga kort och snittar någonstans i trakterna 40% vinstchans.

 

Enda fördelen med handen är att du sällan kommer hamna lägre än 38% i en HU-konfrontation och ingen annan kan ha AA. Det leder till att det kan vara ett hyffsat semibluff läge pre-flop mot tighta spelare som kan tänkas folda händer som KKxx mot en all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att du bara får använda två kort från handen va? AAAx är en skräphand i sig och om du blir all-in så har du bara runt 38% vinstchans mot en hand som KKxx eller 6789. Du ligger till och med efter mot slumpmässiga kort och snittar någonstans i trakterna 40% vinstchans.

 

Enda fördelen med handen är att du sällan kommer hamna lägre än 38% i en HU-konfrontation och ingen annan kan ha AA. Det leder till att det kan vara ett hyffsat semibluff läge pre-flop mot tighta spelare som kan tänkas folda händer som KKxx mot en all-in.

 

Jo, jag vet att man bara får använda 2 kort. Men hur får du ihop att man bara är 38% mot KKxx? Visst har han större chans att få trissen med KK än man har med AAA men den sätter han ju bara någonstans kring 20% och det är ju inte mycket att komma med. Skulle styrkan i detta fall sitta i att han har 2 sidokort istället för 1 som kan bilda stegar, färger och 2par? Och skulle detta inträffa någonstans i trakterna av 40%? Låter mycket tycker jag :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu spelat PLO ett tag och det går bra tycker jag själv, men en sak har jag ännu inte något svar på. Varför vill man höja preflop?

 

Allt man spelar är ju draghänder ändå, så vilka händer vill ha få motspelare? Allt avgörs ju egentligen på floppen, vilka händer som är spelvärda och vilka som inte är det. Jag har funderat en del och lekt en del med PokerCalculator som det tipsades om i en annan tråd men ser egentligen ingen annan anledning att höja preflop än att det gör det möjligt att höja med ett större belopp efter floppen.

Vad tycker ni andra?

 

/ Perli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som du säger att floppen totalt avgör din hands värde. På de flesta låglimit borden så foldas det inte så mycket för preflopp höjningar för att många blir kära i sitt medel PP och hoppas på set. En av anledningarna vad jag läst är att få motspelarna att spela sämre efter floppen. I en stor pott kan folk offra sin stack på minsta setet såvida det inte finns ett äss ute. Ofta är det små stackar som tar lite stora chanser för att potten är så stor.

 

Angående preflopp höjningar är det väldigt viktigt att variera sitt spel och absolut inte bara höja med AAxx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Största anledningen att vara agressiv preflop i Omaha är väl:

 

1) Få in pengar med händer som är favoriter (om än marginella)

 

2) När man träffar träffar man oftast nötterna/nötdragen

 

Träffar du bra med en sämre hand kan du aldrig känna dig riktigt lugn.

 

Hittade ett utmärkt exempel i Pot-Limit & No-Limit Poker av Ciaffone & Reuben (fritt översatt) :

 

Säg att du kallsynar preflopraise med Q:club:7:diamond:3:heart:2:spade:

Vad vill du träffa?

 

QQ7 och 777 är exempel på floppar som passar din hand.

 

QQ7: Du kan eventuellt få med dig AQxx en bit på vägen, men det blir nog inga stora potter - blir det mycket action är du förmodligen slagen av en högre kåk.

 

777: Råkar du möta nån som har AA/KK så kan du tjäna en slant, men allvarligt, vad är oddsen för en sån flop i kombination med ett högt par hos nån annan?

 

Sista exemplet:

 

Flop 5:diamond:4:diamond:A:spade:: Släng inte bort pengarna på den om följande kort kommer:

8, 7, 6, 3, 2, 3-flush på bordet, öppet par på bordet.

Som du ser är det många kort som kan komma som om de inte skadar din stege åtminstone bör få dig att tänka efter.

 

För övrigt: Läs boken nämnd ovan, intressant läsning.

 

//c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm....jag suger på omaha. Spelar just nu en HI-Lo-tunering och förstår ungefär....inte mycket. Visst är det likt texas, men de fyra hålkorten gör mig nervös:)

 

Hursomhelst, jag fick nyss AAAJ på hand. Hur värderar jag denna? Är det ett über-monster? Känns som att AA är bättre än AAA eftersom jag har större chans att träffa set. Tänker jag fel?

 

Generellt tycker jag att händerna behöver vara mycket bättre i Omaha, kan ju vara logiskt. Ett tvåpar blir oftare slaget i Omaha än i Texas. Rätt?

 

Ha nu i åtanke när ni svarar att jag spelat Omaha ~5ggr utan att försökt haja något, så jag är superdålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu spelat PLO ett tag och det går bra tycker jag själv, men en sak har jag ännu inte något svar på. Varför vill man höja preflop?

 

Allt man spelar är ju draghänder ändå, så vilka händer vill ha få motspelare? Allt avgörs ju egentligen på floppen, vilka händer som är spelvärda och vilka som inte är det. Jag har funderat en del och lekt en del med PokerCalculator som det tipsades om i en annan tråd men ser egentligen ingen annan anledning att höja preflop än att det gör det möjligt att höja med ett större belopp efter floppen.

Vad tycker ni andra?

 

/ Perli

 

Att vara först att höja pre-flop på hyfsad låg limit funkar inget vidare enligt mig. De flesta kommer att syna ändå och som traditionen bjuder i låg limit, så kommer många hänga på i fortsättningen också bara för att de har pyntat i pengar i potten. En re-raise är en helt annan sak. Då kan man ju isolera någon och dominera handen med AA och hyfsade kickers.

 

Re-raise eller kolla möjligheterna efter floppen är det jag tycker funkar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funderat ett tag (och åkt ut som 22/215? ur tuneringen) och konstaterat att absolut störst värde måste connectors ha. Helt galet av mig att basera det på ett par timmars spel, jag vet, med jag fick den känslan när jag körde. JJ i min hand dog direkt av att någon limpat med 86s med 8xx8 på turn. Så upplevde jag att många av händerna betedde sig.

Är det som så att AA/KK/QQ/JJ (sora pocketpar) har avsevärt mycket mindre styrka ensamma i Omaha än i Hold'em?

Är det ett gott beslut att ge upp de stora paren på en flop som ger stegdrag eller färgdrag? Det är ju inte nödvändigt i Hold'em.

Iofs spelade jag utdragningspoker (FL) ikväll, så floppen spelade ju ingen roll förrän när 75% av spelarna åkt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...