Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Ang scams överlag så är det väldigt svårt att hantera och förutse en scam innan den händer i just pokervärlden då både scammaren och scammeen ofta är unga och inte riktigt vet vad man kan/ska lita på.
Inte för att vara ett rövhål men blåsningar av olika slag är ju skitvanligt i pokervärlden. Det är ju flera stora skandaler om året och har väl varit det så länge som jag hållt på med poker. Och sen är det ju småblåsningarna där folk drar med stejk, inte betalar tillbaka lån, osv som sker mer eller mindre konstant.

 

Fwiw så skulle jag bli smått förvånad om han faktiskt betalade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Inte för att vara ett rövhål men blåsningar av olika slag är ju skitvanligt i pokervärlden. Det är ju flera stora skandaler om året och har väl varit det så länge som jag hållt på med poker. Och sen är det ju småblåsningarna där folk drar med stejk, inte betalar tillbaka lån, osv som sker mer eller mindre konstant.

 

Fwiw så skulle jag bli smått förvånad om han faktiskt betalade.

 

Eftersom han är så pass "känd" så är han nog illa tvungen för rädda den lilla gnutta självrespekt han har kvar och då är det väl ett steg i rätt riktning att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara ett rövhål men blåsningar av olika slag är ju skitvanligt i pokervärlden. Det är ju flera stora skandaler om året och har väl varit det så länge som jag hållt på med poker. Och sen är det ju småblåsningarna där folk drar med stejk, inte betalar tillbaka lån, osv som sker mer eller mindre konstant.

 

Fwiw så skulle jag bli smått förvånad om han faktiskt betalade.

 

This, inte för att måla fan på väggen men vem scammar för att betala tillbaka om man blir påkommen liksom. Speciellt som hans rykte redan är totalsabbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This, inte för att måla fan på väggen men vem scammar för att betala tillbaka om man blir påkommen liksom. Speciellt som hans rykte redan är totalsabbat.

 

Även om han har förstört för många och snott pengar så kanske han känner skuld och han har obv pengar till att betala tillbaks. För att rädda sig själv så måste han betala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag får säga för mycket, men det kommer med 99% säkerhet inte vara något problem. Te.x. är hans merge-account låst, och vi känner en som är typ högt uppsatt så han pratade om att ta pengar direkt ur hans account eller nåt sånt.

 

Ta pengar direkt ur hans acc lär aldrig hända av rätt uppenbara skäl. Dock tror jag säkerligen att du kommer att få pengarna, men som sagt lär aldrig en sajt gå och plocka pengar ur nåns konto sådär - speciellt när dagens klimat redan ser ut som det gör med ftp-skandalen osv

 

Anyways, jättetråkigt att höra om scammen, men det är bra att ni redde upp det och outade honom imo. Vidriga äckel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta pengar direkt ur hans acc lär aldrig hända av rätt uppenbara skäl. Dock tror jag säkerligen att du kommer att få pengarna, men som sagt lär aldrig en sajt gå och plocka pengar ur nåns konto sådär - speciellt när dagens klimat redan ser ut som det gör med ftp-skandalen osv

 

Anyways, jättetråkigt att höra om scammen, men det är bra att ni redde upp det och outade honom imo. Vidriga äckel..

 

+1

 

 

Thats F'd op. Hoppas att han inte kommer iväg lindrigt. Minst förlora ett ben. Hade oppskattat om ST och hans gelikar åkte ner med de ovannämnda baseballträdet o gjord Kaoz med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta pengar ur en spelares konto när några spelare som är bundis med siteledningen blivit blåsta är ju exakt den sortens idiotgrej som genomsyrar pokerbranschen på sitesidan. Overall så verkar det väl mest vara Stars o gamla bookies som har någorlunda affärsmässiga rutiner.

 

Invändningen mot att ta pengar direkt från kontot är alltså mer att det skulle ske på ojämlika villkor (ie randoms skulle nog inte fått samma medgörlighet från sitens sida) och med bristande utredning.

 

Egentligen så har ju siten ett jävla hästjobb med att utreda vad girah gjort fel för att se vilka som egentligen har anspråk på hans pengar. I vart fall principiellt skulle det ju mycket väl kunna vara så att pengarna inte räcker till att täcka andra som blivit utsatta för fusk, och då blir det ju rätt avigt om ifs o co inte bara får gå före i kön utan även får dubbel andel.

 

Eftersom han är så pass "känd" så är han nog illa tvungen för rädda den lilla gnutta självrespekt han har kvar och då är det väl ett steg i rätt riktning att göra det.
Min read är att han egentligen saknar sånt där helt och att det mesta han sagt är ljug rakt ut. Hans små stories är väldigt hollywoodiga och verkar mer vara ett försök att få läsarna att tänka i en viss riktning snarare än något som görs på riktigt.

 

Ett par exempel:

 

* Storyn om morsan låter som skitsnack. Dels för att få nog faktiskt skulle berätta för mamma direkt och dels för att det där inte låter som en realistisk reakton. Första en normal morsa skulle tänka skulle nog vara oro för att grabben skulle bli spöad/hamna på kåken snarare än att han brustit etiskt. Däremot så passar den ju väldigt väl om hans syfte är att framstå som att han lidit för sina synder och är väldigt skamsen och ångerfull. Folk som verkligen är skamsna och ångerfulla blockar alla på msn och vägrar snacka snarare än att börja hålla låda.

 

Hans plötsliga oro är också helt orealistisk. Gör man någon sån skit, särskilt mot vänner, så är det något som ligger och gnager inombords, inte något man plöstligt märker.

 

* Storyn om polaren är uppenbart ljug. Och med det ganska tydliga syftet att få det att framstå som att det inte bara var någon annans idé utan att han även var motiverad av godhet.

 

* Han drog någon historia om att ha en bild på ett hawaii-hus eller nåt som han skulle köpa till morsan för sina pokerpengar. Jag har aldrig hört talas om att någon haft den sortens motivationsbild irl, däremot är det vanligt i filmer. Vidare är det smått bisarrt att det första en portugis köper till morsan är ett hus i fucking hawaii. Men det är en bra story om man vill verka vara en hårt arbetande ung man som har nått oanade rikedomar tack vare sin talang o arbetsmoral.

 

* "There is a quote on the wall in my school which I always see as I pass the nurse's office. It says that the real mistake is not tripping up, but staying down. I thought of that and that's why I'm writing this. "

 

Protip: Han går inte i skolan och det finns ingen tavla. Möjligen låter det mindre tardigt på portugisiska, men det är smått otroligt att något sånt passande bara plötsligt dyker upp och motiverar honom att skriva en offentlig ursäkt.

 

Iaf poängen är att hans språk konsekvent är manipulativt och vid en närmare kik antagligen inte så väldigt anknytet till verkligheten. Alldeles utan att ljuga så tyckte jag hans stories lät smått bullshittiga även från start. Men mer douchebagiga än scammiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var inte jätteimpad av hans film. han gör ett grovt ränkefel som helt ändrar resultatet till att rationalisera ett spel som är EV-. men intressant, kanske hans räknefel lurat honom att ha en spelstil folk spelar dåligt mot.

 

han är nog inte jätteglad idag, gått från att vara en omtyckt legend med en ljus framtid till att vara ständigt hatad. detta lär följa efter honom, problemet med att vara viral är att nätet aldrig glömmer och älskar att gotta i sig i sådana här stories.

 

 

svårt att veta vad som är sant. han verkar helt klart intelligent, han tänker snabbt och är kreativ. men först madplussa som minderårig, bli scammad, madplussa igen, gå viral och få alla ögon på sig, go pro, skaffa stejk(som han obv inte behöver) som multiaccountar på hans konto och sedan göra en superuserscam. verkar helt orimligt allt, han kunde ju bara grinda på om det gick så bra, varför ta massa onödiga risker.

 

känns som mer kommer avslöjas om honom framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

* Han drog någon historia om att ha en bild på ett hawaii-hus eller nåt som han skulle köpa till morsan för sina pokerpengar. Jag har aldrig hört talas om att någon haft den sortens motivationsbild irl, däremot är det vanligt i filmer. Vidare är det smått bisarrt att det första en portugis köper till morsan är ett hus i fucking hawaii. Men det är en bra story om man vill verka vara en hårt arbetande ung man som har nått oanade rikedomar tack vare sin talang o arbetsmoral.

 

kolla filmen "The Secret". handlar mycket om sånna där motivationstavlor mm. tilltalar dom naiva rätt hårt.

 

annars +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske postats innan, men iaf:

I was gonna post this today... Jose scammed me for atleast 15k on ipoker.

 

On 28th of June I contacted Yoan Gaidov from hand4hand.net about coaching with Jose Maria Machedo, the so called portuguese poker prodigy. He gave me his Skype info and I added him. He said that he would talk with Jose and forward my information to him. He told me there was a waiting list of like 50 players.

On 29th of June he gave me Joses Skype info and I added him. From that day I would try to contact Jose about coaching. He would ignore me first but then after like 2 weeks we finally scheduled a session. I filled out his questionnaire and was good to go. He wouldnt show up to the first session and also missed the 2nd one we scheduled making up excuses. Then he apologized and said he would make it up by coaching me for free for 2 sessions.

On 07/17 we had finally our first session where we talked about some theory. The session was nothing special and I didn,t get the impression that he is as awesome as everyone seems to think he is. He basically send me the links to the hands he posted on 2p2 (also the hands he made his first video for pokerstrategy) and talked about them. He told me to prepare some conceptual hands and send me to him. I would do that but he never really analyzed them. He would then ignore me again for some days and when our next session was due he delayed it during to having so much stress because of his first video being released.

At this time I was playing almost only on pokerstars and partypoker. On 07/28 I would started playing on ipoker on my old account (maxkatz1) I haven't played there for a while. Jose knew my name there since he asked me on 07/17 about it and. All of a sudden Jose started to show an unreal amount of interest to sweating me. After bascially ignoring me for over 3 weeks and hardly doing anything that can be considered coaching he would suggest to sweat me up to 3-4 times a day starting on 07/31. I played up to 9 tables of 6 max on ipoker.

 

Basically he wanted me to play ongame or ipoker during our sweatsessions. He told me his nick on ipoker is toshisan. Pretty strange if you look it up on ptr - plays low - midstakes hu.

He told me that his ongame account was frozen and that he thinks that games on ongame are great so I should play there and asked me about what my nick there is.

Ok so now the fun part begins. After starting the sweatsession a guy named sauron1989 would sit with me at every table he could at 10-20. He would make some garbage plays (coldcall crap pf v me - make some stupid bluff) then type that he is tilted in chat and ask me to move up in stakes).

Jose told me that he played him for over 3k hands and that he thinks that sauron is a huge fish. He told me he lost like 15k to him at 25-50 but will play him again since hes got really good reads on him. He also encouraged me to start 10-20 games with sauron. I lost about 15 k to sauron on the 3 days where Jose did sweat me.

He would spazz here and there but other than that he was playing in god mode - calling every single bluff of mine. Jose tried to encourage me to play sauron hu and also asked why I won't play him at 25-50.

After sking him several times he finally agreed that I can sweat him and he played about 45 minutes on merge on his girah account. Before and after the session he was asking me again and again if he can sweat me. He was never really interested in analyzing any hands. I got suspicious after getting crushed by sauron 3 days in a row and asked a friend of mine (mdma) about his opinion. He told me that he has read some interesting stuff on a swedish pokerforum a while ago. Basically Jose asked an ipoker reg to sweat him when he played a fish hu. During that session he lost 8 buins or so on on 10-20. Guess to whom he lost? Sauron 1989!

Toshisan has not a single hand played v Sauron1989 according to ptr. Jose asked me to play Sauron from my account since hes getting no action from him. He asked me if he can sit in 4 handed with Sauron1989, me and geeforce1. I said sure but he wouldn't. Then telling me that his ipoker account is blocked cause Hasseeb logged in.

So it all looks pretty strange. First he ignores me and doesn't wann do any coaching. As soon as he sees me playing on ipoker he can't get enough of sweating me. As soon as I sit at ipoker Sauron sits at very table of mine at 10-20 with position and plays in godmode. His ongame account is blocked. His ipoker account is blocked. His moneybookers deposit limit is reached so he cant make a new account and deposit.

 

jag PM:ade honom om coachning, detta var svaret man fick:

Private Message

05-09-2011, 03:44 AM

girah

journeyman

 

Join Date: Dec 2010

Location: Portugal

Posts: 222

Re: Coaching

Hey heltok, I do coaching, the rate at this point will be 900/hr. Feel free to add me on Skype(vum_and_vrael) and we can talk more indepth my coaching philosophies, how it would help you specifically, or just Poker in general. Even if you don't end up getting coaching feel free to hit me up with hands and I'll get to them as soon as I can. If you haven't already seen it, read my coaching blog (http://www.girahpoker.com/blog/2011/04) to get a better feel for me as coach. Also, before I start with any student, I always ask a series of questions(at the end of the e-mail) to help me prepare for coaching by gauging what kind of student you are, your ambitions, your leaks etc, so that I can then structure a coaching program specifically for you. If you can, please answer these in your own time, you can answer as many or as little as you want and in as little or as much depth as you want, although obviously the more you give me the more prepared I'll be.

 

Hope to hear from you soon, José.

 

· What games/stakes do you play?

 

· Tell me a bit of your Poker history?

 

· How do you tilt and do you think you have any major tilt problems?

 

· What are your goals for Poker?

 

· What are your goals for coaching? What would you like to have achieved from it in 1 month 3 months 6 months, quantitatively and qualitatively if possible.

 

· Do you have any specific leaks you want to address?

 

· Have you had any coaching before? If possible give names and what you thought of the experience.

 

· What are you willing to put into coaching, would you be willing to study, do what I tell you to improve, have some extra work to do outside of our coaching sessions?

 

· To conclude, give an example of 2 hands you think you played really well and why, and 2 hands you think you played really bad, and why.

 

tycker detta var mycket intressant:

1a) Sweat with discussion via Skype. I will try to answer your questions as fully and honestly as possible during the session, but reserve the right to say “I have to think!” at any time as I’ll be playing 4+ tables usually. I also, will have the right to end the session at any time, but you won’t be billed for the nearest hour to the time I stop it, for instance if we do a 40 min session and I decided I’m not able to continue talking you won’t be charged anything. Also, we will take a 15 min break at the end of the hour to talk through anything we might have had to gloss over or any lingering questions you might have. I’ve always wanted to do this, would be like watching an interactive poker video where you are able to control the discussion as the observer.

 

hade det inte varit för priset hade jag kanske blivit scammad också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att gå lite OT så vill jag bara rekommendera alla som planerar att ta coaching ifrån någon människa, vem som helst, i framtiden, att aldrig köra live sweats. Spela in en video istället och analysera i efterhand, eller diskutera generella koncept du funderat över och vill ha input på. Det ger såväl dig som coachen mer tid att tänka över situationen ordentligt istället för att hasta sig igenom en ogenomtänkt analys för att tre nya händer väntar på att analyseras.

 

Dessutom behöver man inte ha några etiska kval över sådan coaching, är ju inte direkt en spelare per account vid live-sweats. Framförallt utesluter man risken för sånt här piss som ifs råkat ut för.

 

 

Ledsen för din skull ifs, hoppas allt löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Hjorts analys av Josés mejl var ganska spot on. Det där mejlet var så påklistrat falskt så man blir bara ännu mer förbannad på honom.

 

Jag hade gillat det mer om han bara sagt som det är, sanningen. :

 

"Jag älskar pengar. Det är bara så. Visst var dom jag scammade mina vänner men dom var ett-namn-på-en-skärm-vänner många av dom. Jag såg det som en bra chans till scam och jag råkar vara lagd så, att jag är en skitstövel. Det är ingen idé jag ber om ursäkt för någon ursäkt kommer ändå inte accepteras. Dessutom vill jag inte be om ursäkt heller, just pga att jag är en skitstövel. Det här var inget impulsbaserat misstag, det var en hyfsat uttänkt plan för att kunna ta pengar ifrån rika internetvänner. Jag ångrar det nu i efterhand men det beror bara på att jag blev påkommen med överväldigande bevis. Jag hade antagligen fortsatt scamma annars, utan dåligt samvete givetvis. Jag älskar pengar och Jag heter José Girah."

 

Jag lider med dig IFS, trösta dig iallafall med att du antagligen får tillbaka pengarna och att din misstro till ditt A-game nu kan börja blomma tillbaka igen. Det fanns ett svar.

 

Mvh,

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...