Gå till innehåll

Finalbord


Recommended Posts

Finalbord 6 spelare kvar. Blinds 600, 1200, 4 priser. Medelstack 19000.

Du och Fi har betydligt mer än övriga.

Du sitter med 77 (utan hjärter) och höjer pre-flopp i SB.

BB synar.

Flopp

346 hjärter

Du betar ut. Fi ställer och täcker dig.

 

Vad gör du? Vad har Fi?

 

Storlek på bet/höjningar? Exakta stackdjup?

 

Om normal preflopraise och chipsfördelning typ 30-30-10-10-10-10, så foldar jag mot pushen.

 

En stor del av fi:s range är väl kombos typ färgdrag + överkort och färgdrag + par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackdjup? Read på bigstack?

Normalt är det enkel fold men finns ju extrema lägen där man kan förespråka syn. Typ om man nära är commitad och om fi är überaggro.

 

Lär ju finnas massor med spelare som degar alla Ah här tex. men tillsammans med att han pushar triss, färdig färg, överpar med eller utan h mm mm gör nog att vi får vara nära commitad eller ha en sjuk read att han ställer brett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på stackdjupet och kommer inte riktigt ihåg betstorlekar, men det finns väl ingen hand som fi kan ha som ger bättre chans än 60/40. Så oberoende av read skall/bör jag väl inte ta synen nu (60/40) utan bita i det sura äpplet och folda. Eller skall man i givet turneringläge ta ett 60/40 läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på stackdjupet och kommer inte riktigt ihåg betstorlekar, men det finns väl ingen hand som fi kan ha som ger bättre chans än 60/40. Så oberoende av read skall/bör jag väl inte ta synen nu (60/40) utan bita i det sura äpplet och folda. Eller skall man i givet turneringläge ta ett 60/40 läge?

 

<3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på stackdjupet och kommer inte riktigt ihåg betstorlekar, men det finns väl ingen hand som fi kan ha som ger bättre chans än 60/40. Så oberoende av read skall/bör jag väl inte ta synen nu (60/40) utan bita i det sura äpplet och folda. Eller skall man i givet turneringläge ta ett 60/40 läge?

 

60/40 läge till din favör ska du ALLTID ta, såvida inte sitationen är lifechanging, typ finalbord i million och du har chans att avancera flera placeringar på fold.

 

Menar du att han har 60% med sin HD mot dig spelar ju pottoddsen roll.

 

Du måste ha i beräkningarna att stackdjup o pottstrl spelar oerhörd roll. Har du investerat 70% av din stack i läget tar vi syn utan att blinka. Har vi investerat 5% kan vi troligen slinka.

 

Men lätt matte, 4 priser innebär normalt ca 40-50 spelare. Är också utbetalningen normalfördelad bör vi satsa allt krut på att vinna turren.

 

Försöker genom bristfällig info hitta stackdjupet och med 114kmarker i spel, och fördelningen 30-30-10-10-10-10 har du o FI 30 BB. Du har möjligen investerat nånstans mellan 5 och 7BB och behöver syna 23-25BB för att vinna 60BB. Det förespråkar troligen att du ska syna även om det möjligen är marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt har jag dålig koll på stackdjup och bettstorlek. Det var live och jag var inte med i potten själv, men kommenterade handen, "I min värld finns inte synen" det skapade diskussion och därför vill jag ha lite input från er som kan det här med poker.

 

Mitt resonemang gick

Eftersom Fi1 (Allin) är en bra och kompetent spelare sätter jag Fi2 chanser till vinst som bäst till 50% (två överkort med en hjärter) och ner till 3% (färdig färg) men troligast ner till 15-30% (Överpar med hjärter, överpar utan hjärter).

Plus att turneringen är del av en rankingserie där ITM ger 25% mer poäng.

 

Så jag vidhåller FOLD alla dagar.

 

Vi är inte pottcomittade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi räknar med 30-30-10-10-10-10 före handen, prisstrukturen 40-30-20-10, och att vi har investerat 7 när fi pushar så har vi ca 22 % ICM-eq om vi foldar mot pushen, 0 % om vi synar och losar, och ca 34 % om vi synar och vinner.

 

Således fold även om vi tror att vi har 60-40.

 

Det är nog en generös pristrukturför alla utom ettan... brukar vara brantare än så. Men möjligt att du har rätt och att det ändå ska vara fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet i praktiken här kan ju dock bli att om bigstacken är en aktiv spelare bra eller dålig tappar vi massor av värde då vi i princip ska bli sitout om vi inte hittar monster. ICM kommer förespråka att vi "foldar oss in i pengarna" eller bara hamnar allin mot småstackarna.

 

Ser man det ur FI´s perspektiv och han vet att vi spelar ICM spel kommer typ hela hans range vara lönsam att pusha då rangen vi kan syna med är så oerhört liten del mot den range vi openbettar och cbettar med.

 

Spännande också att FI helt plötsligt är en duktig och kompetent spelare vilket inte framgick i starten av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet i praktiken här kan ju dock bli att om bigstacken är en aktiv spelare bra eller dålig tappar vi massor av värde då vi i princip ska bli sitout om vi inte hittar monster. ICM kommer förespråka att vi "foldar oss in i pengarna" eller bara hamnar allin mot småstackarna.

 

Ser man det ur FI´s perspektiv och han vet att vi spelar ICM spel kommer typ hela hans range vara lönsam att pusha då rangen vi kan syna med är så oerhört liten del mot den range vi openbettar och cbettar med.

 

Spännande också att FI helt plötsligt är en duktig och kompetent spelare vilket inte framgick i starten av tråden.

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Att det i praktiken krävs stål för att som bigstack korrekt kunna syna sig all in mot en annan bigstack i en turre när bubbeleffekten är påtaglig är ju inte direkt en nyhet.

 

Om fi är bra eller dålig påverkar ju inte något annat än den range vi sätter fi på och därmed vilka vinstodds vi tror att vi har, och här trodde vi enligt OP att det var 60-40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Att det i praktiken krävs stål för att som bigstack korrekt kunna syna sig all in mot en annan bigstack i en turre när bubbeleffekten är påtaglig är ju inte direkt en nyhet.

 

Om fi är bra eller dålig påverkar ju inte något annat än den range vi sätter fi på och därmed vilka vinstodds vi tror att vi har, och här trodde vi enligt OP att det var 60-40.

 

Vad jag klantigt menade var att om FI tror att vi spelar icm spel kan han pusha hela sin range och explospela oss rejält vilket iofs i så fall betyder att vi har bättre än 60%, men det lär vi märka när vi förstår det är det skitsamma.

 

Samma sak kan han hålla småstackarna vid liv och teoretisk göra alla andras chanser att vinna turren lika med 0. Jag kan hålla med om att fold är rätt om handen är sedd i ett vacum men tycker inte ICM berättar hela sanningen i vad som är ett korrekt spel då vi kan anta att han kommer utnyttja faktumet att ingen vill spela mot honom för stack. Är han dessutom duktig lär han förstå vikten vid att inte bubblan spräcks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...