Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är en nybörjare, spelat 2 veckor och förlorat 400 kr :). Säkert nån av er som lirar på SVS som har lyckats vinna pengar av mig. Jag har blivit mycket intresserad av det här spelet och har tidigare varit grym på andra strategispel och är dessutom bra på matte. Har börjat med att läsa boken av Gary Carson: The complete book of hold'em poker. Den verkar vara rätt bra trots att det blir den första boken som jag läser. Är det nån som känner till den?

Jag funderade på att skaffa mig en Hold'em manager och undrar vad ni känner till för erbjudanden.

Tack

Sia

Postad

Jag tycker nog att du borde skaffa holdem manager och signa upp på en coaching-site (typ cardrunners, deuces cracked, leggopoker osv) för att få grunderna. Det är förmodligen tillräckligt för att få dig vinnande på lägre nivåer om du är hyfsat smart. Vet att många av de bättre spelarna sågar coaching-siterna, men de duger iaf till att få ihop ett okej grundspel. Kan ju dock varna för att se gamla videos från dessa siter då väldigt mycket hänt inom onlinepoker på bara några år.

Sen skulle jag väl inte rekommendera att lägga ner tiden på att lära dig poker för pengarnas skull om du inte är väldigt smart =) Om du är som jag och utöver pengarna är intresserad av själva spelet så kör hårt =)

De flesta pokerböcker är ganska dåliga och utdaterade. Jag har inte läst den du pratar om, men gissar att den hör till tidigarenämnda kategori. Den enda bok som jag själv tycker håller är mathematics of poker, som dessutom är mycket intressant om du är intresserad av matte.

Lycka till =)

Postad

Oki.. jag ska kolla upp den boken.

Precis som du beskriver det, handlar mer om att jag vill lära mig spelet. De där sidorna ska jag kolla upp imorgon.

När det gäller Hold'em Manager undrade jag om det fanns någon billigare alternativ, jag såg att vissa pokersajter hade några erbjudanden till folk som ville köpa mjukvaran.

Postad
Hej!

Är en nybörjare, spelat 2 veckor och förlorat 400 kr :). Säkert nån av er som lirar på SVS som har lyckats vinna pengar av mig. Jag har blivit mycket intresserad av det här spelet och har tidigare varit grym på andra strategispel och är dessutom bra på matte. Har börjat med att läsa boken av Gary Carson: The complete book of hold'em poker. Den verkar vara rätt bra trots att det blir den första boken som jag läser. Är det nån som känner till den?

Jag funderade på att skaffa mig en Hold'em manager och undrar vad ni känner till för erbjudanden.

Tack

Sia

Tjena Siamaster!

Om jag förstod dig rätt så var en Siamaster en glassmaskin. Så hej på dig din glassare :-) .

Jag har haft nöjet att spela mot dig strax under 100 händer och har nu 4 kr och 50 öre som har tillhört dig. Säg till om du behöver dom tillbaka :-).

Först en liten varning. Du har nu skrivit på PokerForum i nybörjartråden. Snart kommer proffsen dyka upp i tråden med förlöjligande inlägg hur dumma vi är, moderatorern kommer också att beskylla oss för att trolla och levla och vi blir tilldelade varningar och avstängningar.

Men jag gör ett försök att ge dig men version innan dom dyker upp. Jag har mött dig på 0.25/0.50 Fullring NL Texas alltså 10-mannabord. Spontant tyckte jag att din spelstil var mer åt 6-manna. Vill du verkligen spela 10-manna? Jag fick intrycket att du var en actionjunkie och då passar kanske 6-manna eller heads up bättre.

Jag får intrycket att du just nu förstår dina två hålkort samt vad DU har efter floppen har anlänt. Du har dock ingen aning om det relativa värdet av dina händer i förhållande till position och motståndare. Detta är fullt naturligt för en nybörjare. Om jag vore dig så skule jag spela ett tag till utan tracker och börja fundera lite på spelet.

1. Vilka händer skall jag spela preflopp? Du har nu en VPIP på nästan 50% vilket inte fungerar långsiktigt.

2. Vilka händer skall jag höja med preflopp? Du höjer nu över 20% preflopp vilket är mer än de händer jag spelar. Jag hittar ingen vinnare på denna nivå som har så hög PFR.

3. Fundera på motståndarna. Titta på en spelare 20 händer i rad. Spelar han nästan alla? Eller spelar han bra 1-2 st. Här har du fått en snabb uppfattning om det som kallas VPIP.

4. Börja räkna på odds. Att calla 16 kr med en hålstege enbart 50 kr djup går inte ihop matematiskt på dessa bord. Så räkna lite på när du kan calla med hålstege, färgdrag, 2-outs.

5 Vad betyder spelarnas action. Om en tight,weak spelare callar din raise preflopp och sedan callar dina pottbett på flopp och river på brädan Q72o så betyder det något. Dina JJ är antagligen värdelösa just nu.

Så börja med det under en vecka, läs på nätet om preflopp strategi. Men det skall vara strategi för micronivå. Snart kommer proffsen berätta om hur dumma mina råd är därför att dom inte fungerar mot Durr och Isildur2 på dom hösta nivåerna. Men jag hävdar att spelet på micro är annorlunda.

Sen kan du skaffa Holdem Manager eller PT3. Jag tycker personligen att man skall köpa den för vinstpengar. Vinner man inte pengar på micronivån utan tracker så kanske man inte riktigt har anlagen för poker.

Kul i alla fall att se funderingar på ens egen nivå. Vi får se hur länge det dröjer innan dom förstör tråden. Skriv gärna och berätta hur det går.

Vi syns på micron ikväll!

Postad

Haha, Tjeena =)

Tack för tipsen.

Jag håller med om att jag har spelat för många händer. I den boken som jag läser tar han just upp det där med positionens värde och potodds o sånt. Men jag har nog bara haft för lite tålamod för att sitta o vänta på en riktig bra hand varje gång, de gånger jag verkligen försöker skärpa mig så vinner jag faktiskt :). Va tror om att jag börja sitta på 2 bord samtidigt istället? på det sättet behöver jag spela färre händer på varje bord. Sen undra jag, anses inte spelet på SVS 0.25/0.50 vara lite tight? Jag hade nämnligen läst nånstans att SVS var ganska loose men det känns inte så.

En sak till; har det här forumet nån typ av ordlista för de pokertermer som används här? t.ex vad menar du med VPIP?

Sia

Postad
Haha, Tjeena =)

Tack för tipsen.

Jag håller med om att jag har spelat för många händer. I den boken som jag läser tar han just upp det där med positionens värde och potodds o sånt. Men jag har nog bara haft för lite tålamod för att sitta o vänta på en riktig bra hand varje gång, de gånger jag verkligen försöker skärpa mig så vinner jag faktiskt :). Va tror om att jag börja sitta på 2 bord samtidigt istället? på det sättet behöver jag spela färre händer på varje bord. Sen undra jag, anses inte spelet på SVS 0.25/0.50 vara lite tight? Jag hade nämnligen läst nånstans att SVS var ganska loose men det känns inte så.

En sak till; har det här forumet nån typ av ordlista för de pokertermer som används här? t.ex vad menar du med VPIP?

Sia

VPIP betyder "voluntarily put into pot" och betyder den andel händer du valt att spela (dvs lägger pengar i potten i) av de du fått, minus de du har på blindsen (då dessa inte är frivilliga).

Dvs spelar du tiohandat, spelar ett helt varv och spelar 4 av händerna plus big blind är din VPIP 50% (BB-handen räknas inte, och inte SB som vi dock sakade. Kvar finns åtta möjliga händer, varav du spelat 4).

Det kommer att komma upp en ny ordlista på poker.se framöver.

Vad gäller MoP är det en väldigt bra bok (av det jag förstått av den :-D), men det är kanske inte det en absolut nybörjare ska inleda med IMO.