devalanteriel Postad 5 November , 2010 Rapport Postad 5 November , 2010 Jag har drivit enskild firma i några år nu med en huvudsaklig storkund och 3-8 mindre kunder per år. Firman går bra, men jag känner mig lite begränsad och överväger att byta till ett aktiebolag efter råd från svärfar och Ola. Några frågor om det dock: 1. I dag säljer jag enbart tjänster inom främst redaktions- och översättningsarbete samt foto. I mitt AB planerar jag dock att sälja abonnemang på applikationer till web och iPhone. Överväger även att sälja fysiska saker över nätet. Är det något hinder? 2. Jag har till min enskilda firma köpt in ett antal saker jag bedömer som nödvändigt för min tjänsteutövning, det rör sig om datorer och kamerautrustning. Hur får jag enklast in dem i ett AB? 3a. Jag hatar bokföring djupt och innerligt. I ett AB kommer jag att vilja låta någon extern ta hand om allt - jag skickar kvitton och fakturakopior och de bokför samt berättar hur mycket pengar jag kan ta ut i lön resp. utdelning. 3b. Till de webblösningar jag tänker sälja kommer jag att behöva ex. kortbetalningsmöjligheter. Detta kommer jag att behöva hjälp med att ordna, antar jag. 3a+b. Vad finns det för företag som gör sådant? Antar att det myllrar om dem, men den branschen är en djungel för mig. Något mer jag borde tänka på? Tack för svaren! Citera
jezaja Postad 5 November , 2010 Rapport Postad 5 November , 2010 1. En bred verksamhetsbeskrivning så är det nog inga beskymmer. 2. Vet ej. 3a) Fortnox - Webbaserad bokföring, fakturering osv. Du kan lägga det precis på den nivån du vill och låta en redovisningsbyrå ta över där du slutar. Mitt förslag är att mata in in-/utgående fakturor och låta redovisningsbyrån bokföra och periodisera samt hantera lön och allt det andra smaskiga. En fin funktion är att låta dom ha hand om att skicka ut fakturorna fysiskt, den använder vi idag. Det kostar några kronor per faktura men att slippa hanteringen är rätt skönt även på små volymer. Det fina är att 3b finns inom räckhåll inom fortnox, du kan ha en enkel webshop med kortbetalningar, orderhantering som är direkt integrerat med fakturering och bokföring. Allt detta utan några större bindningstider eller investeringar. Alla funktioner går som månadskostnad per användare och du kommer inte behöva mer än en användare så i faktureringsfallet kanske det blir 150:- per månad. Se till att registera dig via en redovisningsbyrå/revisionsbyrå så får dom tillgång till ditt konto och kan hantera där du slutar. Alla använder inte sig av fortnox men tror rätt många gör det. Hela LR-revisionskedjan gör det iaf, men kolla på fortnox hemsida så kan man nog utläsa var närmaste byrå finns. Pma med frågor då jag inte läser här allt för ofta längre. GL! Citera
devalanteriel Postad 5 November , 2010 Författare Rapport Postad 5 November , 2010 Tack för svaret. Har testat Fortnox till min EF tidigare och det buggade både när jag skulle fakturera och när jag skulle bokföra, i flera webläsare, så jag sade upp det. Citera
affe2000 Postad 6 November , 2010 Rapport Postad 6 November , 2010 ganska säker på att du kan överlåta utrustning till ab och dra av det från startkapitalet. Kolla abl:s första kapitel, typ 1-4. Kan kolla mer om någon dag när jag har tid. Citera
affe2000 Postad 8 November , 2010 Rapport Postad 8 November , 2010 [ 1. I dag säljer jag enbart tjänster inom främst redaktions- och översättningsarbete samt foto. I mitt AB planerar jag dock att sälja abonnemang på applikationer till web och iPhone. Överväger även att sälja fysiska saker över nätet. Är det något hinder? Nej, det kan jag tänka mig. Se till att bolagsordningen täcker det bara. Ändå inga större problem om du glömmer/lägger till något område om du är enda ägaren. 2. Jag har till min enskilda firma köpt in ett antal saker jag bedömer som nödvändigt för min tjänsteutövning, det rör sig om datorer och kamerautrustning. Hur får jag enklast in dem i ett AB? ganska säker på att du kan överlåta utrustning till ab och dra av det från startkapitalet. Kolla abl:s första kapitel, typ 1-4. Kan kolla mer om någon dag när jag har tid. Finns i kapitel 2. Om det är till nytta för företaget så får det i stiftelseurkunden anges att aktiekapitalet kan betalas med s.k. apportegendom. (§§ 5-6) Om man betalar aktiekapitalet med apportegendom så måste en revisor godkänna denne i enlighet med § 19. Finns säkert mer att läsa på men typ så. Du kan alltså tillföra bolaget din utrustning genom att använda dem som en del av din betalning av aktiekapitalet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.