Gå till innehåll

Laptop batteri


erik_d

Recommended Posts

Min brorsa köpte en dell studio 15 för ca 3månader sedan. Han har använt datorn konstant sedan köpet, men batteriet har tappat ca 25% av sin kapacitet sedan dess.

 

Min laptop som också är en dell har inte ens tappat så mycket på över 1½ år. Han hoppas att det kan gå på garantin, men är ju lite trixigt det här med just batterier och garanti :/

 

Jag har läst lite om att man skall ta ut batteriet om man ändå bara har den stående på ett ställle med sladden i, andra förespråkar att alltid ha batteriet i. Vad är den optimala tekniken för att få batteriet att hålla så länge egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det låter vettigt, men något säger mig också att det inte är bra att låta ett batteri bara ligga heller.

 

Vad som är ännu vettigare är:

 

BatteryCare 0.9.8 Description

 

"BatteryCare is a software created to optimize the usage and performance."

BSEditor: BatteryCare is a software created to optimize the usage and performance of the Modern laptop's battery

It monitors the battery's discharge cycles and helps increasing it's autonomy and improving its lifetime.

 

Features

 

* Battery's discharge cycles monitoring

The advanced Algorithm accurately records when a complete discharge cycle is performed.

When the configured number of discharge cycles is reached, a notification balloon pops up to remind that a full discharge is required.

* Complete battery information

It calculates the statistical remaining time in laptops that don't support the Battery Time left information and only list the charge percentage.

Shows all the detailed information about the battery, such as wear level, capacities, consumption, manufacturer, etc.

* Notification area information

In battery mode, the Notification Icon shows the remaining time and percentage of battery

* Automatic power plans switching

Depending on the power source of the computer, BatteryCare can automatically select the power plan you prefer.

* Control over Windows Aero and demanding Services

Automatically disable the graphics accelerated theme in Windows Vista and/or demanding services that degrade battery lifetime.

Once the laptop stops running on batteries, the theme is re-enabled and the stopped services are restored.

* Auto-updates

No need to trouble in downloading new installers, when a new version is available, the program updates itself.

* Lightweight in the system

Given the concern about the battery optimization, BatteryCare does not interfere with the system performance. It requires only a mere 0,1% of Processor and Memory resources. you can free download BatteryCare 0.9.8 now.

http://alturl.com/f6tej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det låter vettigt, men något säger mig också att det inte är bra att låta ett batteri bara ligga heller.

 

Sant, tror det spelar stor roll vad det är för typ av batterier men de flesta blir urladdade relativt snabbt och de lär inte må särskilt bra av det. Det kan man iofs ordna genom att sätta in batteriet någon dag i månaden. Kolla på batteriet och googla batteritekniken? NiMH eller liknande ska det stå. Finns säkert många undantag men att Dell ska ha de bästa batterierna tvivlar jag på.

 

edit:

This strategy to remove batteries is true for all battery powered equipment, from flashlights up. Batteries sometimes leak. And some chemistries of Lithium batteries (not LiFePo) can get into a metastable state where they cannot be recharged.
http://wiki.laptop.org/go/Battery_Charging#NiMH_Batteries
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är ännu vettigare är:

 

 

http://alturl.com/f6tej

 

 

Mycket intressant, detta verkar ju verkligen vara nöten. Verkar ta lite tid dock att kalibrera, men ska fösöka att ta mig den tiden. Ska be brorsan köra detta också och se om det går att "återställa" kapaciteten eller om det är borta för alltid.

 

 

förresten, tack alla för kommentarerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, tror det spelar stor roll vad det är för typ av batterier men de flesta blir urladdade relativt snabbt och de lär inte må särskilt bra av det. Det kan man iofs ordna genom att sätta in batteriet någon dag i månaden. Kolla på batteriet och googla batteritekniken? NiMH eller liknande ska det stå. Finns säkert många undantag men att Dell ska ha de bästa batterierna tvivlar jag på.

 

edit:

http://wiki.laptop.org/go/Battery_Charging#NiMH_Batteries

 

Får hoppas att hans batteri inte har: "And some chemistries of Lithium batteries (not LiFePo) can get into a metastable state where they cannot be recharged."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog olika. Såg detta om Lib:

Many types of lithium-ion cell cannot be charged safely below 0°C

 

Får hoppas att hans batteri inte har: "And some chemistries of Lithium batteries (not LiFePo) can get into a metastable state where they cannot be recharged."
Det hade nog märkts. Låter som att de blir helt obrukbara isåfall.

 

Så nu fick jag ur mitt batteri med. Kollade i min manual till en laptop med Lib-batterier, stod att det bästa är att ta ur batteriet om man använder den används i flera veckor bara inkopplad till vägguttaget. Slutsatsen man kan dra är att den förlorar fulleffekt i framtiden pga. en slags minneseffekt eftersom det aldrig blir tömt. Står i manualen:

Dessutom påvrkas batteriets livslängd negativt av följande

användningsmönster:

• Att alltid driva datorn med nätström då batteriet är insatt. Om du

vill använda nätström konstant rekommenderar vi dig att avlägsna

batteripaketet efter att det är helt uppladdat.

• Att inte ladda upp och ur batteriet till max, som beskrivs ovan.

 

Och på wikipedia står det om Lib:

Advantages

-No memory effect.

-Self-discharge rate of approximately 5-10% per month, compared to over 30% per month in common nickel metal hydride batteries

According to one manufacturer, lithium-ion cells (and, accordingly, "dumb" lithium-ion batteries) do not have any self-discharge in the usual meaning of this word.[22] What looks like a self-discharge in these batteries is a permanent loss of capacity (see Disadvantages). On the other hand, "smart" lithium-ion batteries do self-discharge, due to the drain of the built-in voltage monitoring circuit.

Disadvantages

A unit that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year. Poor ventilation may increase temperatures, further shortening battery life. Loss rates vary by temperature: % loss at 0 °C (32 °F), 20% at 25 °C (77 °F), and 35% at 40 °C (104 °F). When stored at 40%–60% charge level, the capacity loss is reduced to 2%, 4%, and 15%, respectively.[35][citation needed]

Blir kylen då det är en jävla skillnad mot att ha det i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...