Gå till innehåll

Allt om Thailändsk Black Jack!


zagwer

Recommended Posts

Spelade idag ett kortspel från thailand, som väldigt mycket liknande Black Jack.

 

Man blev tilldelad två mörka kort var, och av dessa kort ska du försöka få åtta eller nio. Alla klädda kort räknas som tio, och äss räknas som ett.

Går du över tio, börjar du räkna på noll igen.

Korten K7 ger dig alltså 7, och korten 87 ger dig 5.

Om du på dina två kort får 8 eller 9, visar du upp dem då det är din tur, liknande 21 i Black Jack. 8 eller 9 kan vara antingen 54 eller K9 osv.

Är du inte nöjd med dina kort, kan du köpa ytterligare ett mörkt kort.

 

Det lustiga med det här spelet är att det tydligen fanns massvis med specialfall. Tex när man hade 9 eller 8, och ens båda kort var i färg, så hade man en "double", och fick dubbelt betalt (alt. betala dealern dubbelt så mycket). Detta gällde även vid tre kort, då man fick en tripple. Hade man tre klädda kort, så slog man dealerns kort oavsett vad denna hade, sålänge dealern inte hade 8 eller 9.

 

Jag fick lära mig spelet av en thailändsk tjej som inte kunde så bra engelska, så jag fick säkert inte veta alla specialfall i spelet.

 

Är det någon som har träffat på det här spelet, och vet vad det heter? Eller kanske vet de exakta reglerna?

Det vore nämligen trevligt att lära sig spela det på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...