Gå till innehåll

Nybörjar hjälp. Hittar inte nötterna!


crille123

Recommended Posts

Hej kära grinders som också varit nybörjare en gång i tiden!

 

Nu har jag lirat ett tag efter att jag tog en paus. Saken är den att _jag_ tycker att jag spelar bra. Jag kan läsa spelarna och det är mycket renare spel nu för tiden med lite svängningar.

Jag har börjat lira tight och mycket mindre tilt.

Spelar händer som (AA,KK,QQ, många suited connectors och pockets samt A-J,AK...)

Det är sällan som jag förlorar en hand pga att motståndaren spelade ut mig. Och tack vare att jag slutat tilta så är det lätt att slänga handen.

 

Nu till min stora fråga. Vad gör jag för fel???

Grejen är den att jag kan sitta på ett bord, sätta in med 100, efter ett tag har jag 120, 140, 160.

Ibland går det bra att grinda skiten ur dom men när det väl kommer en stor hand som jag är inblandad i (tex 6ppl bord 2) så ryker dom pengarna jag samlat ihop.

Jag hittar nämligen tex AA och lyckas få med mig någon att gå all in pre. Har förlorat flera gånger på raken. Och ingen vinst som väger upp det hellre!

 

AA vs JJ, han träffar triss

sen, AA vs KK, han får färg

AK vs KJ, han träffar tvåpar på turnen.

 

Jag menar inte att whinea om att jag åkt på bad beats, men faktum är att jag ligger minus pga just dessa bad beats :S

 

Jag läste någonstans att AA vs KK är 80% vinst. yeah right!

 

Så hur sjutton ska jag göra? jag ligger ju nämligen minus pga mitt spel!

Kommer jag att plussa i längden eller finns det något annat spel sätt?

Jag ser vissa som sitter vid bordet och bara träffar och träffar och äger dom andra spelarna. Hur är det med dåliga och bra dagar? Kan man ha sjukt bra runs ibland?

 

I alla fall, jag vände mig till internetz och där sa dom att forum och så är bland dom bästa ställena för att utvecklas som poker spelare.

Så är det någon som har några egna erfarenheter eller lidit av samma besvär även på din nivå?

 

MVH

 

 

EDIT: Bankroll management verkar vara A och O. Får se hur detta går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är min erfarenhet av 6-handed spel. Att spela så pass tight som du påstår att du gör kommer förmodligen att ge dig typ pluss minus noll i längden, kanske ett svagt pluss över väldigt många händer. Jag har spelat en hel del händer 6-handed på bla Stars och ibland så många som 9 bord. Jag hade exakt samma problem som du, tills jag gick ner och spelade 4 bord och ökade på min 3-bets range. Då lossnade det för mig. Saken är att där sitter så in i helvetes mycke grinders även på de låga nivåerna. Vilket gör att veriansen mot dom är minimal. Jag fick en helt annan översikt av borden när jag spelade fyra istället för nio bord. Jag kunde därför öka på mina noteringar om spelare drastiskt och därför också lättare identifiera "tilt mongosen".

Vad gäller 3-bets rangen är lite svårare. Vet inte hur pass aggro du spelar idag men en sak som hjälpte mig mycket var att börja slå om mina suited connectors från knappen en hel del. Funkar fantstiskt väl för mig, kanske gör det för dig med. Kommer plocka upp en hel del döda chips pre flopp och får spela den i pos som aggresor om någon väljer att ta flopp.

Vad gäller bad beats så ärdet viktigt att komma ihåg att en bra spelare åker oftare på bad beats än en dålig spelare eftersom han tenderar att vara inne med bäst hand varje gång det blir action.

Hoppas detta hjälper, annars sorry=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du någon form av verktyg, typ Holdem Manager? Gör du inte det tror jag du får stora problem att slå någon nivå över NL25 idag om du inte verkligen har talang.

 

Skulle vara intressant att se din EV graf isf, dvs hur mycket du borde ha vunnit/förlorat rent matematiskt.

 

Man tror ofta att det är så jävla otur att förlora t.ex AA vs KK som du ger exempel på, men det ska hända en gång av fem och man minns gärna de gånger man förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack för hjälpen!

Nu har jag tänkt om lite. Om detta verkligen inte blir bättre så tror jag starkt på att jag behöver ta lite paus och lära om, lära rätt!

Ska nog spana in en massa poker klipper från kända spelare och utöka min erfarenhet! Hitintills så är jag för det mest bords smart, och inte bok smart and pokern. Svårt att räkna ut odds o sånt där avancerat. Jag vet hur mina nya pokervänner säger till mig att jag borde sikta på mkt mer utbetalning för mina händer när jag har bra händer. Antar att jag är för rädd för att springa på låga triss och river b/s.

men jag läste någonstans om "minimal risk eller maximal vinst". Så det har jag tagit till hjärtat.

 

Ska nu gå och lägga mig, sedan ta nya tag på en ny sida jag reggat mig på med löjligt mkt fisk!

...Då funderar jag också på om jag vinner på denna sida. Kommer det innebära att jag inte kommer utvecklas och därmed suga jämför med dom bra spelarna på Full tilt och så? Är det värt det?

 

Nej dags att sova. Återkommer om en vecka eller när jag känner för ang, hur det gått för dom som orkar bry sig =)

 

Ha det bra!

 

 

 

"Even a blind squirrel can find the nuts sometimes"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många fulla inköp har du för din nivå? Såna där händer kommer man att vinna på i längden, men har man för få inköp och får smaka många beats så kan man lätt hinna gula innan man hinner göra profit.

Själv har jag insett mina begränsningar inom cashgames, som jag dessutom tycker är dötrist. Så jag har gått över till att multitabla Sit & go-turneringar med ett ganska bra facit. Jag får smaka mycket riverballe emellanåt men plussar stadigt då jag har rulle för att ta en massa beats. Inte ovanligt att under kalla perioder backa 30 inköp. Men har man bara rulle och ett vinnande spel så lönar det sig i längden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...