Gå till innehåll

Komma vidare i mitt pokerspelande?


rezziq

Recommended Posts

Jag har tittat på väldigt mycket poker på TV/datorn, samt läst någon bok. Har lagt ner mycket tid på att analysera starthänder och diskuterat poker med kompisar.

 

Just nu sitter jag och nöter NL 0,01/0,02$ men jag tycker inte det händer som mycket, och jag är rädd för att går upp.. och förlora.

 

Eftersom min bankrulle ligger på 120$ så vågar jag inte göra några större utsvävningar. Vad skall jag göra för att få fart på mitt pokerspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker även att du har rulle för NL10 då denna nivå enligt många inte kräver mycket till rulle om man vet vad man gör. Dessutom tycker jag inte att du ska spela något pengarelaterat spel om du är "rädd" att förlora. Det låter nästan som att du spelar för pengar du inte har råd att förlora, vilket är ganska grundläggande för en spelare av alla typer av spel, att man inte ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker även att du har rulle för NL10 då denna nivå enligt många inte kräver mycket till rulle om man vet vad man gör. Dessutom tycker jag inte att du ska spela något pengarelaterat spel om du är "rädd" att förlora. Det låter nästan som att du spelar för pengar du inte har råd att förlora, vilket är ganska grundläggande för en spelare av alla typer av spel, att man inte ska göra.

OKok... vet betyder NL5, NL10, osv? (nybörjare) Nolimit där big blind är 5 resp 10??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker även att du har rulle för NL10 då denna nivå enligt många inte kräver mycket till rulle om man vet vad man gör.

 

 

$120 är inte rulle för NL10, lyssna inte på Soni.

 

Självklart behöver man inte lika stränga krav om man enkelt kan starta om.

 

Sannolikt är OP inte så skicklig som det krävs för att spela med 12 inköps rulle, oavsett motstånd.

 

Däremot måste man ju försöka klättra uppåt om man spelar så lågt som nämns, lägg upp en plan!

 

 

gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$120 är inte rulle för NL10, lyssna inte på Soni.

 

Självklart behöver man inte lika stränga krav om man enkelt kan starta om.

 

Sannolikt är OP inte så skicklig som det krävs för att spela med 12 inköps rulle, oavsett motstånd.

 

Däremot måste man ju försöka klättra uppåt om man spelar så lågt som nämns, lägg upp en plan!

 

 

gl

 

Hur kan man titta mycket på pokerprogram och läsa böcker utan att utvecklas ens lite?, NL5 är inte det lättaste att bygga rulle från heller, missförstå inte plz. $120 till NL10 låter utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

@rezziq om du vill få fart på ditt spelande på .01/.02-.05-.10 så kan du inte kolla på turnerings-tv. såna moves får du användning för sedan om du kommer till nivåer där folk gör mer än koncentrerar sig på mer än sina egna kort. och gör galet konstiga grejer.

 

1. du måste spela väldigt tight. spela ungefär 17-21% av dina händer om du kör full-ring, och helst i position. om du inte går stabilt med vinst på .01-.02 så spelar du för löst och/eller går för långt med dina händer när du inte längre är favorit/drar mot något vettigt.

 

2. kör inte mer än fyra bord för det är väldigt svårt att lära sig något/hålla kolla på hur folk beter sig.

 

3. tanka pokerstove (http://www.pokerstove.com/) och kolla lite vilka händer som funkar i längden mot folk som spelar 25-35% av sina händer.

 

4. börja med att läsa super/system av doyle brunson. den är gammal, men du lär dig spela bra grundläggande poker, och det behöver man kunna på de nivåerna.

 

5. lär dig grundläggande matte för att avgöra när det är lönsamt att dra mot något.

 

5. om du är rädd om dina pengar så sätt upp inköpsgränser. exempelvis flytta om till ny nivå när du har 25 inköp för högre nivå.när du har 18 inköp kvar för nivån du nyss flyttade upp till, flytta ner och bygg igen.

 

6. pröva olika typer - ringspel, sitngos, flerbordsturneringar, 6-manna och 9/10-manna.

 

men framför allt - sätt upp mål - grinda inte för mycket när du lär dig håller på att lära dig.

 

när du börjar komma upp till en rulle runt $400-500 och 10000+ händer kan du läsa ed-millers small stakes no-limit holdem & poker blueprint av dailyvariance, och det är då det roliga börjar.

 

verkar det vettigt? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr 1 är diciplin.

 

Ha inte bråttom, spela, spela, spela och fundera på vad du vill uppnå med exakt varje bett, check o s v.

 

Spela tight, det är coolt att vara lös men det fungerar inte på den nivån (eller nån?)

 

Fundera på vad motståndarna gör fel, gör inte likadant själv, utnyttja deras brister.

 

Våga betta hårt när du träffat bra, bluffa inte. Du behöver ingen image, det bryr sig folk intre om där. Grejen är den att de synar alldeles för mycket på låga nivåer.

 

o s v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. du måste spela väldigt tight. spela ungefär 17-21% av dina händer om du kör full-ring, och helst i position. om du inte går stabilt med vinst på .01-.02 så spelar du för löst och/eller går för långt med dina händer när du inte längre är favorit/drar mot något vettigt.

 

17-21% är verkligen inte "väldigt tight" på fulring. Det är inte ens jättetight på 6 max. Med tanke på att du har bäst hand var tionde hand så skulle jag nog säga att 10% är väldigt tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17-21% är verkligen inte "väldigt tight" på fulring. Det är inte ens jättetight på 6 max. Med tanke på att du har bäst hand var tionde hand så skulle jag nog säga att 10% är väldigt tight.

 

jag skulle nog också lyssna på killen med 1k+ inlägg.

 

men med en range på 17-21% så får du möjlighet att testa lite grejer och bli bättre på turn & river som är allas skräck på microstakes. testa lite grejer när du ha position helt enkelt, men gå inte för långt med dina händer när du inte får rätt odds, så kommer du lära dig vad som funkar i det stora hela.

 

om du bara vill köra stora händer före floppen så kan du kolla efter howard lederers startkrav för händer. den är bundlad med någon dvd han släppte. funkar bra för fullring för pengar och till viss del turneringar.

 

verkar det vettigt det jag säger då slasktratt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$120 är inte rulle för NL10, lyssna inte på Soni.

What? TS står och stampar på NL2 med 60 inköp.

Jag tror att TS är fast i "pluttstakes" för att han inte vågar.

Vågar man inte förlora $120 på NL10, samtidigt som han beklagar sig för att han står still, så är nog inte poker hans spel.

12 inköp på NL10 ... räcker inte det ska han nog överväga att lägga ner pokern.

Iofs, spöar han inte NL2, så spöar han troligen inte NL10 heller.

Så, skotta NL20 och tar pengarna slut lägger du ner och gör något vettigt med dit liv istället. :roll:

Livet går vidare, $120 är inte hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar själv små stakes som den här killen.

Har spelat ganska länge men har samma känsla att jag står och stampar.

Om man kan räkna odds och procent, du kan avläsa en del mönster och upptäcka en del misstag hos motståndet och av dig själv och vågar vara relativt aggressiv.

Blir det inte väldigt svårt att spela NL5 NL10 då?

Vad ska man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17-21% är verkligen inte "väldigt tight" på fulring. Det är inte ens jättetight på 6 max. Med tanke på att du har bäst hand var tionde hand så skulle jag nog säga att 10% är väldigt tight.

 

Skulle vara kul om du kunde utvecka det hela. Hur har du kommit fram till detta? På dom siter jag spelat micro FR (och det är många) så påstår jag att 17-21% VPIP är väldigt tight.

 

Skulle jag tex försöka att uppskatta ett medianvärde på VPIP på Svs 0.25/0.50 FR så skulle jag säga kring 35-45%. Skulle du bara ta fredagar och lördagar efter fyllan har börjat bita så är det nog snarare 65-85%. En preflopp höjning med 30xBB (100 BB djup) kan få 3-5 callare.

 

Vilka siter spelar du micro FR på? För du är väl inte ett av dessa proffs som kommer med desinformation till microspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What? TS står och stampar på NL2 med 60 inköp.

Jag tror att TS är fast i "pluttstakes" för att han inte vågar.

Vågar man inte förlora $120 på NL10, samtidigt som han beklagar sig för att han står still, så är nog inte poker hans spel.

12 inköp på NL10 ... räcker inte det ska han nog överväga att lägga ner pokern.

Iofs, spöar han inte NL2, så spöar han troligen inte NL10 heller.

Så, skotta NL20 och tar pengarna slut lägger du ner och gör något vettigt med dit liv istället. :roll:

Livet går vidare, $120 är inte hela världen.

 

Ett av dessa spydiga proffssvar. Det kanske inte handlar om att våga förlora pengarna?

 

Jag kan inte heller spöa micronivå. Jag började med en PT3-bas på micro Svs FR för 5 veckor sedan med 1000 kr. Jag har nu 30.000 händer och gissa vad. Ingen som jag har över 1000 händer på spöar nivån. Man ligger liksom mig på en 10-20 BB/100. Ingen är i närheten av att spöa nivån dvs en 100-200 BB/100.

 

Tyvärr spelar ingen av er proffs på nivån så det går inte att studera hur ni gör.

 

Så mitt tips är att strunta i dessa spydiga och elaka proffs. Jag har tamefan inte hittat ett vettigt tips från dem på detta forum. Jag minna när GDaily och gänget tipsade hur man skulle spela A2o på lägsta nivån på micro Don. Jag tror jag förlorade 14 av 15 stycken.

 

Jag minns hur jag läste deras tips om balansering, bluffrekvenser och allt annat. Jag provade spela så men det visade sig att jag hade rätt i 98%. Dom spelade exakt enligt micronivåsteori. Den som hade en PFR på 1% visade aldrig upp några andra händer än AA-QQ,AK. Den som hade en låg AF hade aldrig någon bluff.

 

Så jag skulle gärna utbyta lite microtankar med dig utan att proffsen sitter och drygar och hånar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller spöa micronivå. Jag började med en PT3-bas på micro Svs FR för 5 veckor sedan med 1000 kr. Jag har nu 30.000 händer och gissa vad. Ingen som jag har över 1000 händer på spöar nivån. Man ligger liksom mig på en 10-20 BB/100. Ingen är i närheten av att spöa nivån dvs en 100-200 BB/100.

 

20bb/100 händer över en stor sample är absolut att spöa nivån. Vet inte varifrån du fått att man ska ligga på 100bb/100 händer för att spöa en nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller spöa micronivå. Jag började med en PT3-bas på micro Svs FR för 5 veckor sedan med 1000 kr. Jag har nu 30.000 händer och gissa vad. Ingen som jag har över 1000 händer på spöar nivån. Man ligger liksom mig på en 10-20 BB/100. Ingen är i närheten av att spöa nivån dvs en 100-200 BB/100.

 

100-200 BB/100? Finns väl inte en chans på världskartan att sådana winrates existerar?

 

10-20 BB/100 brukar generellt innebära att man spöar nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av dessa spydiga proffssvar. Det kanske inte handlar om att våga förlora pengarna?

 

Jag har tamefan inte hittat ett vettigt tips från dem på detta forum.

*lol* Jag pokerproffs?! Tackar!!! :-P

 

Alltså, du har helt missat poängen med pokerforum. Lyssna noga noga! Pokerforum är ett diskussionsforum. Du måste vara väl medveten om att det som skrivs här inte är lag. När man postar en fråga får man vänta sig flera olika svar, just för att det är en diskussion. Sen förväntas frågeställaren förhoppningsvis vara av normalbegåvad grad att han kan sortera svaren och göra en egen utvärdering.

Det är just dina typer av angrepp, på andra som deltar i en diskussion, som gör att medlemmar slutar postar och/eller lämnar forumet. Acceptera andra. Acceptera svar som inte stämmer överens med din uppfattning. Acceptera TS. När du gör det är du välkommen in i matchen (diskussionen) igen. Tack.

 

Om du inte hittat ett enda vettigt tips på forumet på drygt två år är det nog dags för dig också att lägga ner pokern. Gör något vettigt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på väldigt mycket poker på TV/datorn, samt läst någon bok. Har lagt ner mycket tid på att analysera starthänder och diskuterat poker med kompisar.

 

Just nu sitter jag och nöter NL 0,01/0,02$ men jag tycker inte det händer som mycket, och jag är rädd för att går upp.. och förlora.

 

Eftersom min bankrulle ligger på 120$ så vågar jag inte göra några större utsvävningar. Vad skall jag göra för att få fart på mitt pokerspel?

 

Går du plus på $0,01/0,02? Om inte så är det ingen större ide att kliva upp heller. Rent bankrullemässigt så kan du säkert spela 5 gånger högre, men bara om du vet vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...