Gå till innehåll

Rytter's försök att återuppbygga sin rulle


Rytter

Recommended Posts

Hej, här tänkte jag dela med mig av mitt försök att återuppbygga min rulle.

 

Har varit intresserad av att starta en dagbok nu ett tag, främst för att få tips från andra så att jag utvecklas som spelare.

 

Nu när jag ska ge mig på ett försök att återuppbygga min rulle tyckte jag att det var dags att ta tag i saken.

 

Bakgrund

 

Har spelat poker till och från sedan 2001, har dock främst spelat som en hobby/tidsfördriv och aldrig haft som mål att livnära mig på pokern. Har mest sett det som ett tidsfördriv och de gånger de genererat pengar har varit en bonus.

 

Har spelat på ett flertal olika siter, och nivåerna har varit allt från $0.05/0.10 till $0.5/1, och jag spelar endast 6-max NL.

 

Anledningen till att rullen ska återuppbyggas är följande. I Juni satt jag in 100€ på Prima. Spelet gick väldigt bra i början och jag spelade först €0.05/0.10 sedan gick jag upp till €0.10/.20, en helg i mitten av Juli (i fyllan så klart) så öppnade jag upp några €0.5/1 bord och satt mig för att skotta. I början gick det jävlig bra för att sedan vända och helt plötsligt var rullen var nästan borta.

 

Dagen efter så tog jag ut allt jag hade från mitt konto, men nu i Augusti när rakebacken kom så bestämde jag mig för att göra ett ärligt försök att återuppbygga rullen.

 

-Kommer att försöka att sikta på att ha minst 30 inköp för den nivå jag ska spela på (Börjar dock med 20 inköp i rulle)

-Kommer börja med att lira på Prima

-Kommer ha 5 inköp/dag som stoploss, tidigare har jag aldrig kört med detta

-Ska köra max 4 bord åt gången, för att utvecklas som spelare. Tidigare har det varit allt från 6-9 bord samtidigt, och då går jag på autopilot.

 

Startrulle: €200

Nivå: €0.05/0.10 6-max NL

 

Mål

 

Målet med denna dagbok är att dela med mig av olika händer jag har funderingar kring. Förhoppningen är att få höra era åsikter och få lite tips som hjälper mig att utvecklas som spelare.

 

Har inte några andra specifika mål utan jag vill försöka att nå så högt som möjlig och bli en bättre spelare samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjuvstartade med mitt spel igår (2/8) innan jag definitivt bestämde mig för att skapa dagboken.

 

Igår började jag med att lira 4st 0.05/0.10 bord. Totalt satt jag i 3 timmar och gick €47.06 plus.

 

Spelade riktigt tight under denna session för att få grepp om de andra spelarna och att inte riskera för mycket min första dag =)

 

Över 1,313 händer hade jag följande stats 18.3/12.4

 

Tänkte posta några händer jag har funderingar kring från denna session senare. Nu är det dags att lira min andra session.

 

Resultat 2/8

 

Vinst: €47.06

Rulle: €247.06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började sessionen med en lustig hand

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: €17.63

BTN: €10.00

SB: €10.33

Hero (BB): €10.60

UTG: €6.10

MP: €10.00

 

SB posts SB €0.05, Hero posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has K:club: K:spade:

 

UTG raises to €0.40, fold, CO calls €0.40, fold, SB calls €0.35, Hero raises to €2.60, fold, fold, SB calls €2.20

 

Flop: (€6.00, 2 players) 4:club: 9:club: 3:diamond:

SB checks, Hero bets €8.00 and is all-in, SB calls €7.73 and is all-in

 

Turn: (€21.46, 2 players) 4:diamond:

 

River: (€21.46, 2 players) K:heart:

 

SB shows 4:spade: T:heart: (Three of a Kind, Fours)

Hero shows K:club: K:spade: (Full House, Kings full of Fours)

Hero wins €20.39

 

 

 

Gillar hans syn med T4o, dock hade jag inte gillat turnen om jag inte dragit tillbaka. Ska jag ställa direkt på flop här? Poten var ju stor så ett bet på 3/4 pot hade ju inte lämnat mycket bakom för mig. Ifall det hade kommit A på flop hade jag inte ställt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade en hand där jag var nästan säker på att jag skulle vinna när jag såg floppen. Kanske endast skulle synat ner turn?

 

Men samtidigt ifall han i värsta fall sitter på KJ som ligger i hans range så har jag många outs att dra tillbaka på, och jag får nog betalt av KQ här

 

JJ ligger ju också i hans range, men skulle han gått vidare med den från floppen?

 

AA-KK borde han återhöjt pre-flop

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

SB: €10.05

BB: €4.42

UTG: €10.21

MP: €10.81

Hero (CO): €10.00

BTN: €17.86

 

SB posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:spade: K:spade:

 

UTG calls €0.10, fold, Hero raises to €0.40, fold, fold, fold, UTG calls €0.30

 

Flop: (€0.95, 2 players) 8:spade: 7:spade: K:diamond:

UTG bets €0.70, Hero raises to €1.90, UTG calls €1.20

 

Turn: (€4.75, 2 players) J:diamond:

UTG bets €2.90, Hero raises to €7.70 and is all-in, UTG calls €4.80

 

River: (€20.15, 2 players) 9:heart:

 

Hero shows A:spade: K:spade: (One Pair, Kings)

UTG shows 8:heart: 7:heart: (Two Pair, Eights and Sevens)

UTG wins €19.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ ligger ju också i hans range

 

 

Vet inte om jag skulle ha JJ i hans range när han limp synar preflop.

 

Hur som helst spelar handen sig själv, omöjligt att komma ifrån tptk och nötfärgdraget, otur helt enkelt.

Även om du bara synar ner turn kommer han skjuta på river och du synar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skulle ha JJ i hans range när han limp synar preflop.

 

Hur som helst spelar handen sig själv, omöjligt att komma ifrån tptk och nötfärgdraget, otur helt enkelt.

Även om du bara synar ner turn kommer han skjuta på river och du synar?

 

Nej du har rätt, JJ borde kunna räknas bort ifrån hans range, och handen kommer nog att sluta på samma sätt hur jag än gör här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutade just kvällens session.

 

Blev totalt 3h, gick bra i början av sessionen och ett tag 4 inköp upp. Sedan blev det lite torka och jag började spela ganska slaskigt och göra dåliga syner ur position som kostade.

 

Ska lägga upp några händer från dagens session.

 

Slutade dock plus och 0.5 inköp upp.

 

Resultat 3/8:

 

Vinst: €5.53

Rulle: €252.59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand mot en av de lösaste spelare jag spelat mot, samma som synade ett 3-bet med T4o och sedan synade en all-in på floppen med träff på 4:an.

 

Han spelade: 97/43/4.7

 

Han kan alltså ha precis vad som helst i den här handen, rätt av mig att folda på turn? Hade det varit bättre att höjt honom direkt på floppen?

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: €16.93

BTN: €10.00

SB: €12.16

Hero (BB): €20.41

UTG: €5.55

MP: €10.00

 

SB posts SB €0.05, Hero posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has K:diamond: A:diamond:

 

fold, MP raises to €0.35, fold, fold, SB calls €0.30, Hero raises to €1.60, fold, SB calls €1.25

 

Flop: (€3.55, 2 players) Q:diamond: 3:heart: T:heart:

SB bets €1.20, Hero calls €1.20

 

Turn: (€5.95, 2 players) 5:diamond:

SB bets €5.50, fold

 

SB wins €5.66

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt dåligt spelad hand från min sida. Denna fick mig att sluta sessionen då jag tappade två inköp här.

 

Men bakgrunden är att jag och denna motståndare hade många duster, där vi spelade riktigt aggressivt mot varandra, mot en annan spelare hade jag aldrig gjort samma sak.

 

Innan floppen hade jag han på AJ,AQ,AK,AA,KK,QQ,JJ,TT samt någon bluff hand KQs kanske. När floppen kom så tänkte jag, alla händer i hans range med A är inte så troliga längre, så jag leder nog över hans troliga range.

 

Borde ha svalt stoltheten och lagt mig på floppen.

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 4 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

BTN: €22.03

Hero (SB): €26.39

BB: €9.71

UTG: €10.00

 

Hero posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has K:club: K:spade:

 

fold, BTN raises to €0.50, Hero raises to €1.70, fold, BTN raises to €6.50, Hero calls €4.80

 

Flop: (€13.10, 2 players) A:diamond: A:club: 7:spade:

Hero checks, BTN bets €6.50, Hero raises to €13.00, BTN raises to €15.53 and is all-in, Hero calls €2.53

 

Turn: (€44.16, 2 players) 7:club:

 

River: (€44.16, 2 players) J:diamond:

 

BTN shows K:heart: A:spade: (Full House, Aces full of Sevens)

Hero mucks K:club: K:spade: (Two Pair, Aces and Kings)

BTN wins €41.96

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt mig för ca 1 timme sedan för att lira lite. Men det gick riktigt dåligt, några riktigt dåliga(och dyra) river syner kombinerat med några missade flippar, t.ex. AK all in pre-flop mot JJ och QQ gjorde att jag tappade ca 4.5 inköp på ca en timme.

 

Jag känner att tilten är på god väg nu, så jag tar en paus och drar på gymmet, sedan får jag se ifall jag sätter mig och kör en session senare ikväll/inatt istället.

 

Resultat 4/8

 

Förlust: €45.97

Rulle: €206.62

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand mot en av de lösaste spelare jag spelat mot, samma som synade ett 3-bet med T4o och sedan synade en all-in på floppen med träff på 4:an.

 

Han spelade: 97/43/4.7

 

Han kan alltså ha precis vad som helst i den här handen, rätt av mig att folda på turn? Hade det varit bättre att höjt honom direkt på floppen?

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: €16.93

BTN: €10.00

SB: €12.16

Hero (BB): €20.41

UTG: €5.55

MP: €10.00

 

SB posts SB €0.05, Hero posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has K:diamond: A:diamond:

 

fold, MP raises to €0.35, fold, fold, SB calls €0.30, Hero raises to €1.60, fold, SB calls €1.25

 

Flop: (€3.55, 2 players) Q:diamond: 3:heart: T:heart:

SB bets €1.20, Hero calls €1.20

 

Turn: (€5.95, 2 players) 5:diamond:

SB bets €5.50, fold

 

SB wins €5.66

 

Om killen är så lös som du säger så kan du faktiskt t.o.m vara i ledningen (hjärterdrag exempelvis). I vart fall skulle jag räkna med att jag har outs på överkorten förutom själva färg- och stegdraget. Det gör rena monstret med 18 outs. Den viker jag absolut inte här. Du får 2 mot 1 för syn och träffar en out mer än var tredje gång. Antagligen tar du resten av killens stack då också om han bara har nånting. Tycker iofs inte att det är helt fel att ställa här heller. Folden var alldeles för vek under alla omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen är så lös som du säger så kan du faktiskt t.o.m vara i ledningen (hjärterdrag exempelvis). I vart fall skulle jag räkna med att jag har outs på överkorten förutom själva färg- och stegdraget. Det gör rena monstret med 18 outs. Den viker jag absolut inte här. Du får 2 mot 1 för syn och träffar en out mer än var tredje gång. Antagligen tar du resten av killens stack då också om han bara har nånting. Tycker iofs inte att det är helt fel att ställa här heller. Folden var alldeles för vek under alla omständigheter.

 

Jo jag håller med om att det var vekt att folda här. Blev nog lite för feg och ville inte ge tillbaka inköpet jag precis tagit från honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en session ikväll/inatt på 3 timmer efter jag varit på gymmet och tränat.

 

Gick riktigt bra, satte många drag och spelade stabilt. Blev 7.3 inköp upp under denna session. Postar några händer imorgon, för nu blir det sängen så man orkar upp imorgon.

 

Resultat:

 

Vinst: €73.51

Rulle: €280.13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just satt mig för en ny session, är nu 1.5 inköp ner. Men skulle ha varit mycket upp istället tycker jag, har fått mina AA utdragna några gånger nu. .

 

Konstig syn pre-flop av honom, men man tackar för att han är villig att ge bort sina pengar, ren jävla otur här.

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: €11.80

BTN: €1.75

SB: €10.29

BB: €10.59

Hero (UTG): €15.24

 

SB posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:club: A:diamond:

 

Hero raises to €0.40, CO raises to €1.30, fold, fold, BB calls €1.20, Hero raises to €5.00, fold, BB calls €3.70

 

Flop: (€11.35, 2 players) 9:heart: T:diamond: 5:spade:

BB checks, Hero bets €10.24 and is all-in, BB calls €5.59 and is all-in

 

Turn: (€22.53, 2 players) 3:diamond:

 

River: (€22.53, 2 players) Q:club:

 

BB shows 3:spade: 3:heart: (Three of a Kind, Threes)

Hero mucks A:club: A:diamond: (One Pair, Aces)

BB wins €21.41

 

 

 

Här förstår jag hans syn faktiskt.

 

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

Hero (CO): €10.74

BTN: €10.36

SB: €6.05

BB: €10.00

UTG: €21.50

 

SB posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:spade: A:heart:

 

fold, Hero raises to €0.40, BTN calls €0.40, fold, fold

 

Flop: (€0.95, 2 players) 4:club: A:club: 7:heart:

Hero bets €0.70, BTN calls €0.70

 

Turn: (€2.35, 2 players) T:spade:

Hero checks, BTN bets €2.30, Hero raises to €9.64 and is all-in, BTN calls €6.96 and is all-in

 

River: (€20.87, 2 players) K:diamond:

 

Hero shows A:spade: A:heart: (Three of a Kind, Aces)

BTN shows J:club: Q:club: (Straight, Ace High)

BTN wins €19.83

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu lägger jag ner denna session, blev "bara" 2,5 timme och 5 inköp back. Blir att gå en sväng på macken och köpa snus och sedan tv.

 

Problemet med kvällens session är att jag tappade alldeles för mycket pengar med AA, KK, QQ.

 

Från PT kan jag se att det var följande sex händer jag förlorade mest med denna session.

 

1. QQ -€14.44

2. AA -€10.59

3. AA -€10.39

4. AA -€9.60

5. KK -€5.40

6. AA -€4.40

 

Måste fan bli bättre på att kunna lägga dessa händer, dessa 6 händer är ju tillsammans mer än allt jag backade under denna session.

 

Hur spelar jag denna hand på ett bättre sätt? Jag kommer ju aldrig att lägga handen på floppen eller turn, sedan var det vekt att check-syna hela vägen. Detta är väl en hand jag inte kan komma ifrån med AA, så det är väl bara att betala av.

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

BTN: €19.10

Hero (SB): €10.05

BB: €5.00

UTG: €3.97

CO: €10.67

 

Hero posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:heart: A:spade:

 

fold, fold, BTN raises to €0.20, Hero raises to €0.60, BB calls €0.50, BTN calls €0.40

 

Flop: (€1.80, 3 players) 6:spade: 6:club: 5:heart:

Hero bets €1.30, fold, BTN calls €1.30

 

Turn: (€4.40, 2 players) J:diamond:

Hero checks, BTN bets €1.10, Hero calls €1.10

 

River: (€6.60, 2 players) Q:spade:

Hero checks, BTN bets €6.60, Hero calls €6.60

 

BTN shows 9:diamond: 6:diamond: (Three of a Kind, Sixes)

Hero mucks A:heart: A:spade: (Two Pair, Aces and Sixes)

BTN wins €18.81

 

 

 

Resultat 5/8

 

Förlust: -€51.60

Rulle: €228.48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väl en hand jag inte kan komma ifrån med AA, så det är väl bara att betala av.

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

BTN: €19.10

Hero (SB): €10.05

BB: €5.00

UTG: €3.97

CO: €10.67

 

Hero posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:heart: A:spade:

 

fold, fold, BTN raises to €0.20, Hero raises to €0.60, BB calls €0.50, BTN calls €0.40

 

Flop: (€1.80, 3 players) 6:spade: 6:club: 5:heart:

Hero bets €1.30, fold, BTN calls €1.30

 

Turn: (€4.40, 2 players) J:diamond:

Hero checks, BTN bets €1.10, Hero calls €1.10

 

River: (€6.60, 2 players) Q:spade:

Hero checks, BTN bets €6.60, Hero calls €6.60

 

BTN shows 9:diamond: 6:diamond: (Three of a Kind, Sixes)

Hero mucks A:heart: A:spade: (Two Pair, Aces and Sixes)

BTN wins €18.81

 

När floppen parar och någon envisas med att syna eller rentav ta kommandot så är min egen erfarenhet från spel på lägre nivåer (upp till NL50) att de faktiskt oftast har en triss. Har synat och blivit besviken x antal gånger. Jag tror faktiskt att det är möjligt att lägga den rivern om killen inte är extremt spewig. Iofs har du underreppat din hand genom att bara syna den veka turnbeten. Men den här linjen passiv syn flopp, litet bet turn och sen stort bet river känns inte bra på den här brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När floppen parar och någon envisas med att syna eller rentav ta kommandot så är min egen erfarenhet från spel på lägre nivåer (upp till NL50) att de faktiskt oftast har en triss. Har synat och blivit besviken x antal gånger. Jag tror faktiskt att det är möjligt att lägga den rivern om killen inte är extremt spewig. Iofs har du underreppat din hand genom att bara syna den veka turnbeten. Men den här linjen passiv syn flopp, litet bet turn och sen stort bet river känns inte bra på den här brädan.

 

Tack, ska försöka tänka på detta till nästa session, detta är nått jag behöver bli bättre på. I dagens session var det dessa dåligt spelade överpar, samt de utdragningar jag åkte på med AA som gjorde att jag backade så mycket.

 

Är det någon som har koll på varför en all-in ibland räknas till showdown winnings och ibland till non-showdown winnings i pokertracker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just avslutat en kortare session nu på förmiddagen, tappade ca 1 inköp.

 

Spelade ganska bra i början och låg lite plus när jag hittade KK i CO. Höjde och blev 3-bettad av BB (han hade 3-bettat ganska vilt denna session), jag 4-bettade och sedan åkte pengarna in mot AA pre-flop. Lite surt men inte så mycket att göra åt. Tappade ca €13 i denna pott och sessionen slutade på -€9

 

Nu blir det en pokerfri helg då jag ska ut på en kortare resa, blir nog inte något spel fören på Söndag.

 

Förlust: -€9.23

Rulle: €219.23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt mig just för en session, började med att tappa ett inköp med top tvåpar mot set.

 

Går denna hand att spela på ett bättre sätt? 3-betta honom pre-flop?

 

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: €15.58

BTN: €11.62

SB: €8.28

BB: €11.25

UTG: €21.60

Hero (MP): €10.00

 

SB posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has K:spade: Q:spade:

 

UTG raises to €0.40, Hero calls €0.40, fold, fold, fold, BB calls €0.30

 

Flop: (€1.25, 3 players) Q:heart: 4:heart: K:club:

BB checks, UTG bets €0.80, Hero raises to €2.40, BB calls €2.40, UTG raises to €7.00, Hero raises to €9.60 and is all-in, fold, UTG calls €2.60

 

Turn: (€22.85, 2 players) 9:club:

 

River: (€22.85, 2 players) 5:club:

 

Hero shows K:spade: Q:spade: (Two Pair, Kings and Queens)

UTG shows 4:diamond: 4:club: (Three of a Kind, Fours)

UTG wins €21.71

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just avslutat kvällens session, började dåligt och var som mest €35 ned, sedan vände det och jag fick sätta några viktiga drag samt vinna en stor pot med QQ mot JJ. Låg som mest €40 upp men sedan vände det igen, tappade 2 inköp i en pot där jag spelade mina två par riktigt dåligt. Totalt idag så blev det €6.33 upp.

 

Är nöjd med att jag lyckades vända 3.5 inköp ned till vinst, men är samtidigt missnöjd med att jag spelade slaskigt och dåligt när jag låg 4 inköp plus.

 

Vinst: €6.33

Rulle: €225.48

 

Nu blir det paus från pokern resten av veckan då arbetet kommer ta upp mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just börjat en session, började med att tappa över ett inköp.

 

Visst jag hade tur med turn, men rivern sög ju hårt.

 

MicroGaming - €0.10 NL (6 max) - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

Hero (CO): €16.52

BTN: €13.05

SB: €3.05

BB: €12.49

UTG: €2.50

 

SB posts SB €0.05, BB posts BB €0.10

 

Pre Flop: (pot: €0.15) Hero has A:heart: K:spade:

 

fold, Hero raises to €0.40, BTN calls €0.40, fold, fold

 

Flop: (€0.95, 2 players) Q:spade: T:spade: 2:club:

Hero bets €0.50, BTN raises to €1.00, Hero calls €0.50

 

Turn: (€2.95, 2 players) J:club:

Hero checks, BTN bets €1.50, Hero raises to €4.50, BTN raises to €11.65 and is all-in, Hero calls €7.15

 

River: (€26.25, 2 players) J:diamond:

 

BTN shows 2:spade: 2:heart: (Full House, Twos full of Jacks)

Hero mucks A:heart: K:spade: (Straight, Ace High)

BTN wins €24.94

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...