Gå till innehåll

Supervarm laptop


erik_d

Recommended Posts

Min laptop har under sommaren varit så sjukt varm. Kan detta vara skadligt, minska livslängden för laptopen osv? Jag har även märkt av att den ibland kan hänga sig, vilket jag misstänker beror på värmen.

 

Det har bivit lite galet nu, då jag har börjat anpassa min dygnsrytm så att datorn inte är så varm, vilket inte känns helt OK!

 

Någon som har några bra tips på tillbehör för att kyla ner den? Kylplattor, vilken?

Vad är en normal laptop temperatur?

 

 

 

gn gm osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dålig koll på kylplattor men tips nummer ett är i alla fall att försöka att inte täcka undersidan med något, dvs ha laptopen i sängen på täcket, i knät osv. Försök ha den på ett bord så att det blir lite luftgenomströmning undertill.

 

Fläkten som sådan kan ju också vara skadad. Ta en titt på allt sånt där innan du köper kylplatta iaf.

 

Nu är jag heller ingen laptopexpert men jag räknar med max 1 till 1,5 års livslängd på en laptop och det enda jag laddar upp/ner då är fotografier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också samma problem att min laptop blir väldigt varm.

 

Har den ståendes på 2st lagom tjocka böcker. 3-4cm. För att fläkten ska få kunna arbeta som den ska som Jennez nämde. Har hjälpt ganska mycket,

 

Angående om det påverkar att datorn blir sämre eller inte vet jag inte. Men batterier som blir varma fungerar sämre under tiden om den brukar utsättas för värmde ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande prooblem som dig med min gamla laptop och körde med en kylplatta från qtec (tror jag), funkade väl sisådär, klev ner ett par grader.

 

Jag satt ofta febrilt och kollade temperaturen då jag hörde att allt över 70grader celcius skulle skada dina komponenter.

 

Nu ligger min laptop rätt stabilt kring:

 

NGQaqSTmW.png

 

Följ temperaturen genom HWmonitor (det jag använder ovan):

http://alturl.com/mrb8m

 

eller tex

 

Everest Home Edition som jag tyckte var bra förrut, men inte hittar lika många censorer som HWmonitor för mig:

http://alturl.com/psgpm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, dock inte lika varm som din (min)

Överhettas datorn om och om igen tycker man ju att den borde ta lite stryk. Men inte mycket att göra åt imo, anledningen till att iaf jag kirrade en laptop var för att sitta och slösurfa i sängen liksom :-D

 

Bara du inte sätter på den igen efter att den överhettas och kraschar/tvångsavslutar så borde det vara ganska lugnt.

 

Kylplatta låter f.ö ganska intressant, blir att titta på något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört med dell nu och det verkar som att fler har haft problem. Det skall iaf komma en gubbe på tisdag och kika på den. Han föreslog att inte ha på datorn över huvudtaget om den var sådär varm.

 

Någon som har en dell xps eller vostro som kan kolla vad en normal temperatur är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört med dell nu och det verkar som att fler har haft problem. Det skall iaf komma en gubbe på tisdag och kika på den. Han föreslog att inte ha på datorn över huvudtaget om den var sådär varm.

 

Någon som har en dell xps eller vostro som kan kolla vad en normal temperatur är?

 

Proccessorer ska inte vara varmare än runt 65-70 grader. Grafikort har högre tröskel på runt 110-120 och hårddiskar runt 50 grader. Det du har är inte normalt, så enkelt är det, nånting sitter inte åt ordentligt eller så är fläkten sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik_d du gör nog bäst i att inte ha på datorn, då det bara är en tidsfråga (kort sådan) innan något ryker.

 

 

lite OT..min fläkt låter högt som fan...kan tro att den kommer flyga iväg närsomhelst,, nån som vet vad det beror på?

 

det beror troligtvis på damm som i sin tur påverkar temperaturen, som gör att fläktarna måste jobba på max (en fläkt på max = högt ljud, damm i vägen = högt och ibland konstiga ljud). Spola ur datorn med en kompressor eller en luft på burk med högt tryck och testa om temperaturen och ljudnivån gått ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra om den är öppen på alla sidor innan man använder högtryck IMO. Aldrig använt högtryck själv, förstår inte vitsen med det men som en sista nödlösning för en billig skitdator går det väl. Sen ang. åldern på laptopts så har jag aldrig varit med om en dator som "gått sönder" efter mindre än 5 år. (edit: utav mina egna kanske ska tilläggas)

 

 

Att den låter oerhört mycket kan bero på att skit har fastnat i propellern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pojkar o flickor. Jag kan nästan sätta hela min br på att värmeproblemet beror på att ni har det så jävla dammigt hemma. Eller rättare sagt, fläkten som sitter under och suger in kall luft tar med sig massa dammkorn som stockar igen utblåset samt kring kylflänsen. Och det är det som gör att det blir så hiskeligt varmt, då värmen från CPU inte kan åka den tänkta vägen ut ur den bärbara.

 

För visst var den kall o funka bra när den var ny? Tänkte väl det.

 

Vänd på burken, skruva bort plattan kring fläkten/kylflänsen, och rengör försiktigt (helst tryckluft på tub). Eller dammsug försiktigt!

 

och sen: ha aldrig den bärbara på något mjukt underlag = täpper igen luftintaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...