Gå till innehåll

Vilken nivå för mitt mål?


raptorjr

Recommended Posts

Jag läser på PF dagligen, har sett några trådar som varit inne på ämnet, men inte lyckats komma fram till nån slutsats som gäller mig själv.

Så därför drar jag upp min specifika situation, så kanske nån kan ge mig ett direkt svar på vad som passar mig.

 

Mitt mål med poker just nu är att dra in $1000 i månaden. Det tycker jag känns lagom, och borde inte vara omöjligt svårt.

Har spelat i snart 2 år. De första 7-8 månaderna lirade jag bara FL. Lyckades gneta upp från ca $150 till $600. Efter det så började jag prova på NL mer och mer. Har bara lirat NL det senaste året och jag gick från mina $600 till drygt $4000 nu. Har hoppat lite mellan 0.25/0.50 och 0.5/1.

Sedan jag skaffade PokerTracker för några månader sen så ser jag att jag drar in ca $300 i månaden, har haft en toppnotering på lite över $500.

 

Jag vet inte om jag är en vinnande spelare än. Tycker ofta det är mycket slit och lite betalt. Kan backa $150-200 på några dagar för att sedan få gneta mig tillbaks under nån vecka eller mer. Spelar ganska tight, även om jag försöker lösa upp det lite, och även spela mer aggressivt.

 

Jag sätter mig sällan med fullt inköp, kanske kan vara en av orsakerna till små vinster. Men tycker heller inte att jag har ett sånt övertag när jag sätter mig att jag vill köpa in fullt. Egentligen är jag jävligt snål/sparsam och vill inte förlora, rimmar kanske illa med att maximera sina vinster.

 

Nu till min fråga. Är det rimligt att kunna spela kanske 15-20 timmar i veckan på 0.25/0.5 NL och dra in $1000 i månaden? Eller måste jag kliva upp en nivå?

 

Bortse från min BR och om jag klarar av en nivå eller inte rent ekonomiskt med alla swings. Bortse från att jag sällan sätter mig med fullt inköp, om ni inte kan lägga fram bra argument. Jag vet att alla säger att ska man maximera sina vinster så ska man sätta sig med fullt. En anledning till att jag inte gör det är att det är oerhört sällan pengarna tar slut innan showdown för mig. Det spelas inte så hårt på de borden jag är på. Varför då sätta sig med mer och åka på en utdragning?

Jag vet, försöker hitta på ursäkter för att inte sätta mig med fullt inköp. Kanske är just det som är mitt problem? Jag sitter inte med fullt inköp och spelar därför inte tillräckligt aggressivt?

 

Fokusera på mina $3-500 i månaden med nuvarande nivå och spelstil. Säger dom siffrorna att jag är en usel,medioker,hyffsad spelare? Behöver jag bli mycket bättre på 0.25/0.50, för då skulle jag kunna nå mitt mål? Eller borde jag gå upp till kanske 0.5/1 för att kunna nå målet med samma speltid?

 

Ja, får man ut nåt av detta inlägg så vore jag tacksam för ett svar, eller en fingervisning åt vilket håll jag borde gå för att komma i mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu använder pokertracker så kan du posta lite stats därifrån... Nu vet jag inte hur många händer du har loggade där. BB/100 säger ganska mycket om hur hårt du slår motståndet.

 

Du säger "Bortse från min BR och om jag klarar av en nivå eller inte rent ekonomiskt med alla swings."

 

Sånt kan man ju inte bara bortse ifrån... Men om jag förstår dig rätt så har du en BR på runt 4000$ ? Då är det nästan lite väl försiktigt att sitta å gneta 0.25/0.5, du har ju 8000 BB. Många tycker ju att de föreslagna 3000 BB är försiktigt. Du bör kunna lira 0.5/1 med den rullen. Själv har jag typ samma BR och spelar 1/2 NL. Men det är ju som man själv känner det.

 

Sen säger du "Bortse från att jag sällan sätter mig med fullt inköp, om ni inte kan lägga fram bra argument." Men du ger dig själv ett bra argument i meningen efter. Och om du inte sätter dig med fullt inköp för att du är rädd att bli utdragen, då vettefan om du ska spela NL alls. Speciellt inte om du är rädd att torska så pass mycket så att 4000$ inte räcker på 0.25/0.5... Hoppas du förstår vad jag menar.

 

Huvudfrågan är väl om det är rimligt att spela in 1000$ i månaden på 0.25/0.5, runt 33$ om dagen alltså. Ja omöjligt är det inte, men det lär gå snabbare på 0.5/1, förutsatt att du är bättre än motståndarna där. Du har ju defenetivt en rulle som håller för 0.5/1.

 

Mitt råd är nog att testa 0.5/1. Går det "dåligt", du backar 1000$ eller bara känner att du inte klarar av motståndet så är det väl inte svårare än att hoppa tillbaka till 0.25/0.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt mål är att öka dina nuvarande vinster med en faktor tre. Det är en rejäl ökning, och du måste fråga dig själv vilka verktyg du ska använda för att nå dit. De rimligaste sätten måste vara:

 

* Spela mer (du skriver inte hur mycket du spelar nu?)

* Bli en bättre spelare (t.ex. genom studier eller högre koncentrationsnivå under spel)

* Köpa in för max

* Gå upp i nivå

 

Du skriver att du inte vet om du är en vinnande spelare än. Då kanske det är andra mål du ska sätta upp än rent vinstmässiga? Så länge du inte vet detta borde ditt ekonomiska mål vara att gå plus! Andra mål man kan ha är t.ex. att lära sig spela med fullt inköp, att klara av psykiskt att gå upp i nivå (du har ju helt klart bankrulle för det) eller att minimera tilt.

 

Mitt råd måste bli att satsa på andra aspekter än din vinst per månad. Sätt upp mål som handlar om det jag skrivit ovan, t.ex. att lära dig att känna dig komfortabel på 0.5/1. Resultaten blir som de blir, och när det gäller poker så kan de bli nästan hur som helst. Man kan säga att det är inte särskilt svårt att vinna $1000 en månad, men mycket svårare att vinna $1000 varje månad.

 

Med $300 i månaden i vinst det senaste året låter det som att du är en stabil vinnare på din nivå. För att öka dina vinster så mycket som du vill måste du nog dock flytta upp en nivå, och gärna lära dig spela med fullt inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var väl lite rimligheten att dra in $1000 på 0.25/0.50 NL jag var ute efter. Men det kanske kräver mer tid.

Som det är nu så lirar jag drygt 15-20 timmar i veckan.

Men det man kan konstatera av era svar, som var mycket bra, är att köpa in för max och gå upp i nivå. Jobbar jag på det så kommer $1000 i månaden som en bonus, förutsatt att det inte brakar ihop innan. Men då får jag väl gå ner och gneta igen.

Jag satte in drygt $150 då för två år sedan, sen har det bara gått uppåt till nu drygt $4000. Så visst, jag kanske är en vinnande spelare, även om det inte är mycket och har tagit tid. Men jag förlorar iaf inte.

Ett av mina problem är dock att jag fäster mig lite för mycket vid pengarna. Jag ser dom inte som ett verktyg för att få mer, jag ser dom som mina som ingen annan ska få ta =)

I vanliga fall så är jag en lugn kille, men när det gäller pengar så är det ingen lek längre.

 

Utan att bli galen och spela dåligt så måste jag försöka förlora respekten för pengarna och låta dom göra sitt jobb för att bli fler. I det avseendet är jag en dålig spelare, fast å andra sidan så skulle jag aldrig gå gul. Gäller att hitta en balans där.

 

Iofs så inser jag väl själv min största brist, just det där med att inte vilja förlora och därmed inte sätta mig med max inköp. Fast det kanske är lättare att jobba på det när man hör andra säga det åt mig.

 

Så det gamla ordspråket att den som inte vågar förlora heller inte vinner nåt stämmer ganska bra. Jag vågar bara förlora lite och därmed vinner jag bara lite.

 

Så, då är frågan. Hur får jag mig själv att våga riskera mer vid bordet? Inte sagt att jag ska spela lose-aggro, men att ta med mig max inköp. Känns som om det behövs lite bättre självförtroende. Jag menar, om man sätter sig vid ett bord och man vet man är bättre än alla andra, inte är man då rädd för att förlora? Oavsett hur mycket pengar man har vid bordet.

Jag måste jobba lite på att jag kanske är en hyffsad spelare som spöar dom andra. Behöver bli lite kaxigare, utan att spela dumt.

 

Varför tror jag inte på mig själv? Brister i teorin? Svår barndom?

Blir en tuff kaka att bita i, men det är väl bara att hugga tag och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det gamla ordspråket att den som inte vågar förlora heller inte vinner nåt stämmer ganska bra. Jag vågar bara förlora lite och därmed vinner jag bara lite.

 

Det verkar som om du har svar på många av dina egna frågor.

Jag tror du är rätt ute med ditt spelande eftersom du verkar vara en "tänkande" spelare.

 

Jag är själv rätt försiktig av mig och känner igen mig i mycket av det du skriver. Det gäller att våga beta ut när man spelar och inte oroa sig för att man ska förlora dem.

Självklart handlar inte allt om att vinna stora potter, det gäller förstås att se till att man inte blöder pengar i potterna däremellan.

 

Genom att spela tight och försiktigt som du skriver så blir dina swings inte lika stora, men din vinst blir inte heller optimal. Antagligen är du inte tillräckligt aggressiv i din spelstil, kanske spelar du också för tight. Försök analysera ditt spel och se vad för förändringar du kan göra.

 

Men du har rätt i att pengar bara är ett verktyg i poker. Det gäller att glömma bort deras reella värde och bara se de som chips när man väl spelar. Allt relateras till blindsen, inte hur mycket man skulle kunna köpa för dem i affären. Se till att tänka chips, inte pengar.

 

Det är säkert bara en tidsfråga innan du når upp till ditt mål. Dock antar jag att du spelar för lite/på för låg nivå för att rimligtvis komma upp till den summa du vill.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var väl lite rimligheten att dra in $1000 på 0.25/0.50 NL jag var ute efter. Men det kanske kräver mer tid.

Som det är nu så lirar jag drygt 15-20 timmar i veckan.

 

Du spelar alltså ganska mycket redan nu. Som Waggho sa så är det in alls omrimligt att vinna 1000$ på en månad, inte ens på 0.25/0.5. Men att snitta 1000$/månad på 0.25/0.5 är nog knivigt.

 

Ett av mina problem är dock att jag fäster mig lite för mycket vid pengarna. Jag ser dom inte som ett verktyg för att få mer, jag ser dom som mina som ingen annan ska få ta =)

 

Utan att bli galen och spela dåligt så måste jag försöka förlora respekten för pengarna och låta dom göra sitt jobb för att bli fler. I det avseendet är jag en dålig spelare, fast å andra sidan så skulle jag aldrig gå gul. Gäller att hitta en balans där.

 

Klart som fan att ingen annan ska ta dina pengar :) Du säger att du bara har satt in 150$, hur mycket har du cashat ut da? Att förlora respekten för pengarna, eller markerna, är inte heller jättebra, då är det ju risk att man tappar koncentrationen och spelar skithänder. Vad nickefik sa ovan om marker och pengar är bra, tänk inte på vad du kan handla i affären, då blir man galen när man förlorar en pot. Appropå vad du skrev i det första inlägget, "Varför riskera att sätta sig med ett helt inköp och bli utdragen?", hur stor koll har du på teorin? Har du läst några böcker, vad vet du om potodds, implicita odds osv?

 

Så, då är frågan. Hur får jag mig själv att våga riskera mer vid bordet? Inte sagt att jag ska spela lose-aggro, men att ta med mig max inköp. Känns som om det behövs lite bättre självförtroende. Jag menar, om man sätter sig vid ett bord och man vet man är bättre än alla andra, inte är man då rädd för att förlora? Oavsett hur mycket pengar man har vid bordet.

 

Jag måste jobba lite på att jag kanske är en hyffsad spelare som spöar dom andra. Behöver bli lite kaxigare, utan att spela dumt.

 

Varför tror jag inte på mig själv? Brister i teorin? Svår barndom?

Blir en tuff kaka att bita i, men det är väl bara att hugga tag och köra.

 

När du lirar 0.25/0.5, hur mycket sätter du dig med? 25$? För om du bara spelar med halva inköp, dvs 50$ när du spelar 0.5/1, så är det nog bättre att bli bekväm med fullt inköp på 0.25/0.5 till att börja med.

 

Vet inte riktigt vad man ska säga om självförtroendet... det borde ju vara bra med tanke på att du varit en vinnande spelare i nästan 2 år. Faktum är att du har spelat poker längre än mig ;)

 

"Rädd" att förlora ska man inte vara, förlorar gör man alltid. Det finns ingen pokerspelare i världen som vinner varje session. Alla blir vi utdragna, du kommer att förlora med AA mot A5 trots att ni är all-in pre-flop. Det där leder återigen in på teoribiten. Vad jag säger här kanske är självklart, men du har som sagt inte berättat hur mycket du har läst osv... Berätta så ska vi se om vi kan komma med fler tips efter det.

 

Också var det detdär med pokertracker. Om du har använt det i en månad så bör du ju ha några tusen händer loggade, speciellt om du spelar 15-20 timmar i veckan. Kolla statsen för 0.25/0.5 och ge oss följande: Hands, BB/100, VP$IP, PFR % och W$SD.

 

Nu ska jag sussa, natti!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en fråga: Multitablar du?

Om inte så känns detta som ett ganska naturligt steg att ta.

 

Precis som övriga nämt tycker jag inte du bör gå upp i nivå innan du klarar av att sätta ett helt inköp på spel i en specifik hand på nuvarande nivå. Spelar du med 'rädda pengar' nu kommer det troligtvis kännas ännu värre på en högre nivå. Själv tycker jag att det svåraste då man går upp i nivå (low-limit) är att vänja sig vid de större summorna snarare än att motståndet blir bättre.

 

Att snitta $1000/månad på .25/.5 med speltid på ca 80h blir alltså ca $12/h. Enligt egen erfarenhet är detta inga större problem med tanke på motståndet på denna nivå, förutsatt då att man multitablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du bara har satt in 150$, hur mycket har du cashat ut da?

Jag har totalt tagit ut $1500, men dom är inräknade i mina $4000. Det är enbart pengar jag vunnit på poker, minus $150 då. Klart att om man nu ska räkna BR till de pengar man kan lägga på poker så skulle jag ju ha råd att lägga till ännu lite mer till min poker BR. Men jag vill ju försöka klara mig på det jag spelat ihop, så man ligger plus.

 

Appropå vad du skrev i det första inlägget, "Varför riskera att sätta sig med ett helt inköp och bli utdragen?", hur stor koll har du på teorin? Har du läst några böcker, vad vet du om potodds, implicita odds osv?

När det gäller teorin så är det väl inget som sitter i ryggraden och går med automatik. Jag har köpt några böcker, Internet Texas Hold'em, Texas Hold'em for Advanced Players och så nu vad den sista heter av Bob Ciaffone, Pot Limit and No Limit Poker eller nåt.

Men jag kan ju medge att jag skulle inte ha nåt emot lite fler böcker att läsa. Men tycker det är svårt att hitta bra böcker, speciellt om NL Texas Hold'em. Nåt jag gillade med Internet THE var att han gick igenom olika händer i slutet av varje kapitel och förklarade hur den spelades och varför. Finns det fler såna böcker? Jag vet inte hur mycket nytta man har av FL böcker? Det är ju övervägande såna jag har och har läst.

 

Sen kollar jag ju på poker på TV också när den chansen ges. Men det är ju svårt att ta till sig allt där eftersom de borden spelas ganska annorlunda från där jag spelar. Men lite snappar man väl upp.

 

När jag spelar så funderar jag mest på mina outs, hur mina motspelare har bettat och om några av mina outs är förverkade redan. Jag har inte exakt koll på mina pottodds eller implicita odds. Där går det mer på känsla och vilken position jag har. Hur stor är potten, hur många kommer syna efter mig, finns risken att nån höjer igen efter mig.

Kanske där jag måste öva mer så det går automatiskt att få bättre koll på mina pottodds? Men just nu är det mycket känsla, jag menar om jag har 5-6 outs och nån bettar 3-4 dollar i en 10 dollars pott så synar jag inte. Känns inte värt det, men jag har ingen koll på det verkliga oddsen jag får när jag sitter vid bordet, eller det implicita.

 

När du lirar 0.25/0.5, hur mycket sätter du dig med?

Jag brukar sätta mig med $20 vid 0.25/0.50, men där har jag ändå skärpt mig. Det var inte längesedan jag satt med bara $10. Men jag har en bit kvar innan det är max.

Men det känns som om jag måste ta mig i kragen och sluta mesa och börja köra med max ganska omgående.

Därav att jag startade tråden, jag behöver lite goda råd så jag skärper till mig och börjar maximera mina vinster.

 

Också var det detdär med pokertracker. Om du har använt det i en månad så bör du ju ha några tusen händer loggade, speciellt om du spelar 15-20 timmar i veckan. Kolla statsen för 0.25/0.5 och ge oss följande: Hands, BB/100, VP$IP, PFR % och W$SD.

Sitter på jobbet nu så jag ska fixa fram lite PT siffror när jag kommer hem. Råkade dock ut för oplanerad tömning av hårddisken, så nu har jag bara drygt 10k händer i PT. Men det kanske säger nåt ändå?

 

Först en fråga: Multitablar du?

Det händer väl att jag multitablar, det beror lite på humöret. Men det är inget jag gör regelbundet, oftast händer det när det är nån bonus som ska klaras av och jag behöver raked händer.

 

Måste säga att det känns bra att prata om problemet, lättare att gör nåt åt det då =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord har du inte 4000 på kontot, utan snarare 2500? Gör egentligen ingen större skillnad när du spelar 0.25/0.5. Att länge mer pengar till din BR just nu är bara onödigt.

 

Själv har jag läst Theory of Poker, Internet Texas Hold em, Killer Poker Online och håller på som bäst med Super Systems 2. Utan tvekan är ToP och SS2 bäst av dessa böcker.

 

Du säger att du inte har så bra koll på oddsen, då kanske det är dags att skaffa det! Det kan ju vara något som tar bort rädslan en hel del, dvs du får bättre koll på när det är läge att trycka in pengarna och inte. Kanske är det ännu bättre de gånger man förlorar än pot, vet man att man spelade korrekt men hade otur och blev utdragen så är det mycket lättare att ta smällen om du VET att du spelade rätt! I just NL är nästan implicita odds ännu viktigare än nuvarande potodds.

 

Du sätter dig alltså med 20$ och multitablar inte... Vänta med 0.5/1 och bli bekväm med att multitable med fullt inköp på 0.25/0.5 till att börja med.

 

10k händer i PT är kanske i minsta laget, men någonting kan man alltid läsa ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pottodds och implicita odds är inte särskilt klurigt att räkna på. Räkna hur många outs du har och multiplicera den siffran med två, så har du procentsatsen för hur stor chans det är att någon av dina outs kommer på nästa kort. Det är inte helt exakt men nästan, och det räcker gott och väl för att uppskatta om det är värt att fortsätta med handen eller inte.

 

Antag att du har ett öppet stegdrag på floppen och det ligger 10 dollar i potten. Du har åtta outs att sätta din stege, vilket ger dig 16 % chans att sätta din hand på turn, eller ungefär en chans på sex. När någon nu bettar, måste du fråga dig själv: Om jag sätter stegen på turn, kommer jag att kunna vinna mer än sex gånger det jag måste syna nu? Om han satsar pottstorlek ($10) måste du tro att du ska kunna ta 6x10-10-10=40 dollar till av honom om du träffar, vilket förmodligen inte är särskilt troligt. Bettar han däremot 3 dollar behöver du bara vinna 3x6-3-10=5 dollar till, vilket är helt klart rimligt. Är du med på hur jag tänker? Det känns som att jag inte har skrivit helt pedagogiskt, men det är egentligen ganska enkelt.

 

Jag tycker att pottodds är ganska oviktiga i NL, det viktiga är de implicita. Det är också dumt att räkna på både turn och river, eftersom du inte vet hur dyrt det kommer bli att se river. Beräknar man implicita som ovan så måste man också ta i beaktande hur dold handen är, om brädan är AKQ och du har en knekt har du visserligen 8% chans att sätta den på turn men mycket små chanser att få ut något värde om din stege träffar. Om din hand däremot är 67 och brädan är 5 8 A, så har du mycket goda chanser att göra någon pank om du träffar en 9a eller 4a.

 

När man har vant sig vid att räkna på det här sättet kan man börja addera fler faktorer, som att man har ett backdoor flushdrag eller hur stor chans det är att det faller ett kort som du kan bluffa bort motståndaren med. Jag gillar också att räkna i procent när jag ska bluffa. Säg att du är headsup och har bettat på ett flushdrag som du missar på river. Hur stark verkar motståndaren vara? Om det är en försiktig spelare som du tror sitter på toppar så kanske det är mer än 50 % chans att han lägger sig för ett bet i pottstorlek? I så fall ska du betta. Eller så kanske det är lika stor eller till och med större chans att han lägger sig för något som ser ut som ett värdebet, kanske 67 % av potten? Då räcker det med att han lägger sig en mindre andel än 50 % av gångerna.

 

För mig handlar poker hela tiden om sannolikheter som man måste uppskatta: Vad är sannolikheten att han har en viss hand, vad är sannolikheten att han lägger sig, sannolikheten att jag får den hand jag vill ha, sannolikheten att jag just nu har den bästa handen, osv osv. Den som är bäst på att uppskatta sannolikheterna för spelets samtliga moment och drar nytta av dem är den som vinner mest enligt min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, har inte $4000 på kontot nu. Men det är ju inga problem att få in pengarna om det skulle behövas.

Jag vet att 10k händer inte är så mycket att hurra för. Tappade nästan 25k händer när hårddisken kastade in handduken.

 

Men jag skulle alltså behöva jobba med maxinköp på 0.25/0.50 och sedan multitable på samma nivå. Parallellt med det så skulle jag kanske behöva köpa in lite pokerböcker och plugga in så odds och sånt sitter i ryggmärgen och går mer automatiskt, och därmed kanske osäkerheten vid bordet försvinner.

 

Men jag fyller på med den lilla PT statistik jag har senare, får se om vi kan få fram ytterligare brister. Som t.ex. att jag reraisar alldeles för lite och bara synar alldeles för ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då ska vi se vad PT har att bjuda på. Inte helt representativt eftersom jag förlorat en massa händer. Men dessa siffror baserar sig på 9k händer.

 

BB/100: 7,06

VP$IP: 20,96

PFR%: 4,14

W$SD: 61,53

 

Jag har väl lite koll på vad siffrorna betyder, men inte vad som är bra eller dåligt. Är dom bra eller dåliga? Jag gissar att PFR% ska vara högre, och att den säger att jag är lite för feg. Fast det stämmer ju med min profil hitills, och det är den som ska ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då ska vi se vad PT har att bjuda på. Inte helt representativt eftersom jag förlorat en massa händer. Men dessa siffror baserar sig på 9k händer.

 

BB/100: 7,06

VP$IP: 20,96

PFR%: 4,14

W$SD: 61,53

 

Jag har väl lite koll på vad siffrorna betyder, men inte vad som är bra eller dåligt. Är dom bra eller dåliga? Jag gissar att PFR% ska vara högre, och att den säger att jag är lite för feg. Fast det stämmer ju med min profil hitills, och det är den som ska ändras.

 

Allt som är positivt på BB/100 måste man väl tlyvärr vara nöjd med, men 7 är ett helt okej nummer. I fixed anses siffran 2-3 vara bra, i NL påstår sig en del (Ola t.ex.) att 15 är ett helt normalt nummer. Låter högt, tycker jag, men så är jag väl inte i Ola's klass heller. 7 tycker jag är helt okej.

 

VPIP är bra, men om du spelar full ring kanske du skulle fundera på att tajta ned något. Verkar dock inte utav övriga postar att döma vara problemet då, så du kan nog vara rätt nöjd med 20. Annars anser många att under 20 är bra i full ring. Shorthanded får numret gärna vara högre då fler händer blir spelbara.

 

PFR är bra lågt ja, satsa på att höja mer preflop. Skall du spela handen och har position, är handen hyfsat starkt så skadar aldrig en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte rätt ställe att fråga, men gör det ändå eftersom tråden handlar om mig =)

Försöker hitta lite bra pokerböcker, men antalet NL böcker är ju begränsat.

Vilka mer generella pokerböcker kan rekommenderas? Gör en FL bok mer skada än nytta när jag vill förbättra mitt NL spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte rätt ställe att fråga, men gör det ändå eftersom tråden handlar om mig =)

Försöker hitta lite bra pokerböcker, men antalet NL böcker är ju begränsat.

Vilka mer generella pokerböcker kan rekommenderas? Gör en FL bok mer skada än nytta när jag vill förbättra mitt NL spel?

 

Inget fel att läsa FL-böcker, gäller bara att veta vad du kan applicera på NL. Såg att du redan hade Pot-limit and No-limit poker av Reuben, Ciaffone. Detta är nog den bästa (enda?) utpräglade NL-boken. Tycker du ska köpa Theory of Poker om du inte har den. Bra läsning för såväl FL som NL. Super system 2 är ju också ett alternativ. Om man bara står ut med den självgoda amerikanska mentaliteten är den en ok NL bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte rätt ställe att fråga, men gör det ändå eftersom tråden handlar om mig =)

Försöker hitta lite bra pokerböcker, men antalet NL böcker är ju begränsat.

Vilka mer generella pokerböcker kan rekommenderas? Gör en FL bok mer skada än nytta när jag vill förbättra mitt NL spel?

 

Inget fel att läsa FL-böcker, gäller bara att veta vad du kan applicera på NL. Såg att du redan hade Pot-limit and No-limit poker av Reuben, Ciaffone. Detta är nog den bästa (enda?) utpräglade NL-boken. Tycker du ska köpa Theory of Poker om du inte har den. Bra läsning för såväl FL som NL. Super system 2 är ju också ett alternativ. Om man bara står ut med den självgoda amerikanska mentaliteten är den en ok NL bok.

 

Skulle rekommendera just dem böckerna också, de bästa jag har läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var böcker beställda. SS2, ToP, Psychology Of Poker ,så jag kanske lär mig varför jag spelar som jag gör. Hörde iaf att den skulle vara bra. Sen blev det Harrington on Hold'em tror jag den hette, om turneringsspel. Vore kul att bli lite bättre på det också.

Så nu blir det att klara max inköp, börja med flera bord och sen upp en nivå, om det behövs. Samtidigt som jag läser poker på stranden på dagen och impar på alla tjejer. För det gör man väl som pokerspelare? Kanske dom för ett tag tror att jag är jätterik.

 

Sedan kanske jag når mitt mål med 2-3 0.25/0.5 bord. Men upp i nivå ska man ju till slut ändå. För när jag väl når mitt mål så kommer jag väl knappast vara nöjd med det. Så då blir det att klättra lite i nivå.

Nånstans djupt inne skulle man väl vilja dra in $2-3000 i månaden. Men det ligger några år framåt. Kanske när jag nått $1000 så inser jag att jag inte vill lägga ner den tid och kraft som krävs för att nå nästa mål. Men att snitta $1000 i månaden känns lagom. Lagom med fickpengar, så får lönen från jobbet betala allt det tråkiga men nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en notering.

 

Om du kör thight så kommer du inte att ha problem med att köra mer 'än ett bord. Det är sällan du kommer få händer på två bord som är spelbara. Om du vill maximera din vinst kan jag ge lite små tips till dig.

 

- När du träffar höga par AA, KK, QQ så skall du endast höja 3-5 BB eller syna någon. Limpa in mycket, du kommer att förlora fler händer men samtidigt vinna stort när du gör det. Någon vis man sa till mig att man förlorar många små potter men vinner få gigantiska. (det var här på PF) och det stämmer.

 

- Testa att spela 78s, 9To och liknande conectors när du kan gå in med en BB, kasta handen direkt om du inet prickar stegdrag eller en stege. Gå med om du har skräpkort om det blir en familypot eller om många är med, jag prickade en gånge en kåk med 72o på handen och vann runt $70 på den handen (NL - $.10/$.20 tror jag det var). Men samma sak här, träffar du inte bra så kasta handen direkt om någon höjer. Kasta även AA, KK och andra monster händer om floppen är skit. Analysera de gånger du gör stora förluster så kommer du se en stor ökning av dina totala vinster.

 

- Lär dig ta förlutser. Jag har förlorat $250 (tror att det var det) på två dagar. Jag kunde inte se några felspel utav mig utabn jag hade otur. En vinnande spelare kan ta förluster och skaka dem av sig. Du måste kunna gå back $100 och fortfarande ha kvar självförtroendet.

 

Använder du dessa råd har jag rätt till 40% av dina vinster :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...