JohnH Postad 8 Mars , 2010 Rapport Share Postad 8 Mars , 2010 Tjena, Det är dags för mig att köpa en riktig kamera. Min förra är en 3,2Mpixels kompakt från 2001 så det är dags att se om sig efter nåt nytt. Viktigt Fotografera i ganska mörka omgivningar, typ inomhus, utan att det blir tokgrynigt. Hyggligt bra batteritid. Snabb seriebildstagning. Filma är inte viktigt. Intresse och förutsättningar Jag är lite av en naturfreak så närbilder på mindre djur kommer vara av intresse. I första hand kommer jag sikta in mig på närfoto och normalfoto. En senare dag, om jag inte har bra med pengar vid inköpstillfället, så får paparazzizoomobjektivet vänta. Vi får se med den biten. Jag kommer handla den i USA så urvalet lär inte vara sämre än här. Budget 5000-7000 Är det något jag missar som är direkt avgörande som skiljer kameror åt? Finns det en miljard kameror att välja på i den prisklassen och ungefär samma kvalité? Blir det lika många svar som alternativ? Jag är inte den som byter prylar ofta så det gäller ju att det inte är något man lackar ur direkt på. Något att tänka på om man skulle köpa en lite bättre kamera begagnad kring 6k? Lär ju kunna va en riktigt bra rackare i den prisklassen där borta. Tänkte typ vid nån pantbank i vegas Jag gissar att det lär finnas bra många sånna där.. Jag lär ju hinna provfota och köra på datorn (innan jag lämnar usa) för att se om det är nåt skit el repa. Nån bra site el tidning som jag måste läsa på innan resan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 8 Mars , 2010 Rapport Share Postad 8 Mars , 2010 Med mörkerförutsättningarna har du tyvärr två alternativ: bra blixt (2-4 kkr) eller svindyr kamera (15+ kkr). Jag föreslår att du satsar på blixt och en instegskamera i de billigaste prisklasserna, det är oväntat bra saker för priset man betalar. Seriebildstagningen är ungefär likvärdig i prisklassen, jag vet inte hur dyrare kameror klarar sig. Om den här tråden går som liknande trådar brukar kommer snart märkesfetishisterna och jiddrar om att Nikon är mycket bättre än Canon eller vice versa. Lyssna inte på dem! Vilket märke du väljer är i dag nästan irrelevant faktiskt. Såväl Canon som Nikon gör riktigt bra saker, och vill du frångå de två stora har även Sony och Pentax kompetenta kameror i den prisklassen. For normal- och närfoton tycker jag att du ska köpa något paket där det ingår ett s.k. kitobjektiv, vanligtvis ett 18-55 mm ƒ/3.6-5.5 eller liknande. Här ska du inte heller lyssna på "experterna" som dissar kitobjektiven - de duger fint för nybörjaren och är inte alls dåliga! Tvärtom håller de riktigt hög kvalitet, de råkar bara inte vara jättevassa som märkesfetishisternas betydligt dyrare objektiv. Därtill köper du ett vettigt makro-objektiv, antingen original eller tredjeparts för att få det billigare, men tredjepartstillverkarna (Sigma, Tamron m.fl.) har inte alltid äkta makro utan slänger bara på ordet för att det är hög brännvidder, så där får du se upp lite. Köper du Canon hjälper jag gärna till med råd eftersom det är det märket jag kan. Köper du Nikon kan säkert någon annan hjälpa till också. Hoppas att det täckte allt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vrakman Postad 8 Mars , 2010 Rapport Share Postad 8 Mars , 2010 Ungefär exakt såhär var mina förutsättningar för några månader sedan. Jag övergav dock relativt snart systemkamera för att istället hitta en bra kompakt. Inte i närheten av att vara så kunnig som Dev, men du får mina 5 cents ändå Finns svinmycket reviews "därute" av olika kameror, av olika karaktär. Tycker absolut inte att många av de fotoforum jag kollade runt på var särskilt "elitistiska", även om sånt förekommer också. Men visst, är det paparazizoom och mörkerbilder du är ute efter, ska du väl satsa på en bättre systemkamera. Jag är dock helnöjd med min Canon S90 som det till slut blev. Fantastisk uppgradering från att ha haft nåt liknande som du hade. Lycka till i fotodjungeln! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 9 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Tack för infon. Jag kanske förklarade dåligt eller så förstod jag inte Med mörkerfoto menar jag foto utan blixt som tex: -night view -sånt som belyses av omkringliggande ljus (svag belysning, månen etc) -inomhusfoto med glödlampsbelysning Sämre och äldre kameror + mobiler får aldrig till bra bilder inomhus pga att ljusstyrkan är för svag. Lite bättre kameror fixar hyggligt skarpa bilder ändå utan blixt hoppas jag. Hålla på o ratta på en blixt känns drygt. Är det 15k för en bra kamera som har en sån alltså? I sverige hoppas jag.. dvs billigare i usa Har en plan att jag ska dra förbi en sån där pantbank. I vegas lär de ju vara rätt bra många som kastar in sånna. Då kanske jag kan hitta en 15k-kamera inom min budget. ...fortsätter drömma vidare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 9 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR pris: 10k i usa, 1k dollars Handlar jag den om ett halvår så lär den den kanske vara lite billigare med lite tur Hittade en olympus som verkade vara precis min kamera, iaf i presentationen (har en olympus som hållt i 8år o var väl topkamera då. Gick på 10k kompaktkameran med 3,2Mpix ). Väderskyddade Olympus E-3 Nya Olympus E-3 är en professionell digital SLR-kamera som är gjord för att klara vilken situation man än råkar hamna i. Oavsett om du befinner dig i de fuktiga tropikerna, vandrar genom öknen i norra Afrika eller tar bilder i en fotostudio. Den här kameran, som bygger på 4/3-standarden, är utrustad med den senaste tekniken och garanterar högsta fotografiska prestanda. Överallt. Hela tiden. 14k enbart för kamerahus. I usa $1,2k Kanske lite som att kasta pärlor till svinen... men den har ju inbyggd blixt som kanske är bra Mecket med olympus lär väl vara att det är lite utbud av begagnade gluggar. Dyra nya. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 I princip alla systemkameror har inbyggd blixt. Men de är värdelösa. Du kan inte få ljuset att studsa som du vill eftersom blixtarna är statiskt riktade, och ljusstyrkan är väldigt svag. Den inbyggda blixten är helt klart de flesta systemkamerors svagaste punkt imo. Just de du nämner vet jag inte mycket om så jag kan inte uttala mig så mycket där. Jag vet inte hur mycket du kan om foto, men anledningen till att jag pratar om dyrare modeller är att en av de stora skillnaderna när man går upp i prisklass är att de blir mycket bättre på att ta bilder med höga ISO-tal. Skillnaden är enorm! Med de förhållanden du anger kommer du även med optimala inställningar att få mycket svårt att ta bilder du blir nöjd med utan blixt tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 9 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Bild från min balkong med en nikon + ett fett objektiv. Det var en kompis kompis objektiv som är fotograf. Lite så jag är ute efter. Dock inte i hans prisklass. Man vill ha mycket.. och billigt. Jag är inne och surrar nu på ett fotoforum. Får se om de kan ge något förslag. där också. Tackar hittills dev för infon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Hur fick objektivet det jobbet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 9 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Hur fick objektivet det jobbet? Objektivet kände många brudar och på den vägen är det.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Bild från min balkong med en nikon + ett fett objektiv. Det var en kompis kompis objektiv som är fotograf. Lite så jag är ute efter. Dock inte i hans prisklass. Man vill ha mycket.. och billigt. Jag är inne och surrar nu på ett fotoforum. Får se om de kan ge något förslag. där också. Lycka till! Hoppas du får bra svar. Om du ska fota stillastående objekt i mindre ljus är problemet avsevärt enklare att lösa förresten - köp ett stativ och en fjärrkontroll, så kan du ställa in hur långa slutartider du vill. Helt plötsligt kan du fota i nästan totalt mörker, bara du har tålamod! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 9 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Lycka till! Hoppas du får bra svar. Om du ska fota stillastående objekt i mindre ljus är problemet avsevärt enklare att lösa förresten - köp ett stativ och en fjärrkontroll, så kan du ställa in hur långa slutartider du vill. Helt plötsligt kan du fota i nästan totalt mörker, bara du har tålamod! Ah, se där. Vi pratade om varandra lite. Jag kan inte svänga mig med alla fackorden... Långa slutartider var det ordet jag saknade. Givet är att man inte kan hålla en kamera i näven och fota nattbilder. Så långt är jag också med på det hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Tänkte be sambon kommentera i tråden (jobbat i fotobutik/gått tvåårig fotoutbildning i Lofoten) men ser att Dev, varsamt och ömt, har tagit dig under sina vingar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomtetomte Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Hur fick objektivet det jobbet? Viktigaste kvalifikationskravet var förmodligen att vara objektiv i alla lägen. Tätt följt av förmåga att kunna fokusera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 9 Mars , 2010 Rapport Share Postad 9 Mars , 2010 Ah, se där. Vi pratade om varandra lite. Jag kan inte svänga mig med alla fackorden... Långa slutartider var det ordet jag saknade. Givet är att man inte kan hålla en kamera i näven och fota nattbilder. Så långt är jag också med på det hela. My bad, då blir det en helt annan sak. Har du obegränsat med tid till kameran behöver du inte en dyrare eller en blixt. Satsa på ett bra stativ (gärna tungt, de billigaste är ofta plastiga och inte så hållbara, särskilt inte om du skulle vilja ta med det ut någon gång) och en fjärr, och köp en instegskamera med objektiven jag nämnde ovan skulle jag föreslå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GulaGreger Postad 10 Mars , 2010 Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Om jag var du skulle jag lägga mer pengar på objektiv än någon dyrare kamera. Köp en canon (obv, nikon är gay), 450d,500d eller om du vill ha lite dyrare, 50d kanske. Köp ett fast 50mm till det, helst f1,4 men det är ganska mycket dyrare än f1,8. Objektivet är riktigt prisvärt och ruggigt skarpt och funkar nog jävligt bra som förstaobjektiv. Kanske komplettera med något allroundobjektiv såsom 18-200, 70-300 eller något liknande, funkar ofta mycket bra och man slipper byta i tid och otid när det inte behövs. Skulle hålla mig långt borta från kitobjektiven 18-55 som dev snackar om, riktigt jävla skitobjektiv. Om du inte vill stå en halvtimme tills det hittar fokus, om det överhuvudtaget gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 10 Mars , 2010 Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Har du ens brytt dig om att läsa vad han ska ha grejerna till? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lemiux Postad 10 Mars , 2010 Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Kan tipsa om denna sida http://www.dslrtips.com/workshops/DSLR_workshops_tutorials_tips.shtml Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 10 Mars , 2010 Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Ja, det är en bra sida! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnH Postad 10 Mars , 2010 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Shyst! Jag ska köra lite road hunting efter giftormar och grejer i Nevada mellan pokerpassen. Får väl lägga in dessa i dagboken sen om jag får till nåt. Här är en bild när jag kryper i grus, 42grader varmt och fotar näshåret på en liten ödla. En hållbar och tålig kamera är vad jag behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GulaGreger Postad 10 Mars , 2010 Rapport Share Postad 10 Mars , 2010 Har du ens brytt dig om att läsa vad han ska ha grejerna till? Klockan var halv 4 på natten, kom igen. Cliffnotes plz så kanske jag ändrar mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lemiux Postad 16 Mars , 2010 Rapport Share Postad 16 Mars , 2010 Hur fotar man "med displayen" och inte kolla igenom kamerahuset (vet inte om de heter så)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hyler Postad 16 Mars , 2010 Rapport Share Postad 16 Mars , 2010 Hur fotar man "med displayen" Vilken kamera? Live View heter det troligtvis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lemiux Postad 16 Mars , 2010 Rapport Share Postad 16 Mars , 2010 Vilken kamera? Live View heter det troligtvis. canon eos 500D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GulaGreger Postad 16 Mars , 2010 Rapport Share Postad 16 Mars , 2010 Haha, jag försökte fota med en vanlig digitalkamera för nån vecka sen, var väääldigt längesen jag gjorde det. Varenda gång tryckte jag ögat mot skärmen, mycket komiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SoderKrippa Postad 16 Mars , 2010 Rapport Share Postad 16 Mars , 2010 Jag har en Canon 50d med tillhörande kitobjektiv 18-200. Du kan få låna och testa om du vill. Säg bara till... Köpte precis ett billigt stativ oxå om du vill låna. /SK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts