Gå till innehåll

Konto på banken i dollar eller euro?


Klubban

Recommended Posts

Hade tänkt att fixa ett konto på banken i dollar eller euro som jag ska ha för att föra in och ut pengar från pokersiter, är det någon här som har något sånt och i så fall i vilken bank och vad kostar det (avgifter osv).

 

Vore bra om jag kunde få det på handelsbanken någon som vet om dom har det?

 

Jag gör mina in- och uttag just nu via neteller men det skulle kännas tryggare om pengarna va på banken än neteller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde och fixade ett dollarkonto hos Swedbank igår faktiskt. Inga avgifter men heller ingen ränta på kontot. Pengarna kan växlas via Swedbanks valiga valutakurs och överföras till sitt ordinarie konto i SEK.

 

Vid bankuttag från Full Tilt försvinner ungefär 4% av pengarna. Tror jag slipper en stor del av den kostnaden med det här upplägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cooper, tror du inte att det är större risk att du blir granskad av skv med ditt upplägg?

Sen undrar jag ifall du kan gå till ditt bankkontor och ta ut dollar i kontanter, eller måste de växla dom till sek först?

 

Mycket möjligt, men det spelar ingen roll eftersom jag kommer att ta upp vinster från FTP i deklarationen.

 

Nej, det går inte att ta ut pengar i kontanter direkt från dollarkontot. Först måste pengarna växlas och överföras till sitt "vanliga" konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då försvinner ju en stor del av poängen med $/€konton. Du skulle ju med fördel kunna köra icabanken så slipper du alla former av växlingsavgifter

 

Har ICA-banken valutakonton eller hur menar du?

 

Det är inte Swedbank som tar 4% vid växlingen, det är företaget som sköter transaktionen från FTP till Swedbank som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då försvinner ju en stor del av poängen med $/€konton. Du skulle ju med fördel kunna köra icabanken så slipper du alla former av växlingsavgifter

 

Ica har bara mastercard, så det funkar bara vid insättningar, inte uttag.

 

Står på deras sida att de inte har växlingsavgifter, men det står också att de använder mastercards växlingskurs och vad den ligger på kan man ju bara gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni slippa växlingsavgifter helt så verkar ICA Banken + Moneybookers VIP vara optimalt.

 

Som VIP på MB kan du få cashouts utbetalda i €/$ till ditt SEK-konto på banken, och ICA Banken tar som sagt ingen växlingsavgift.

 

Ok. Intressant. Den mest intressanta frågan är dock: Hur pass bra eller dålig är deras växelkurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni slippa växlingsavgifter helt så verkar ICA Banken + Moneybookers VIP vara optimalt.

 

Som VIP på MB kan du få cashouts utbetalda i €/$ till ditt SEK-konto på banken, och ICA Banken tar som sagt ingen växlingsavgift.

 

vad behövs för att bli vip på mb?

 

edit: hittade enbart detta http://www.moneybookers.com/vip/contact/

någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde precis ICA Banken. Växlingskursen som dom går efter är mastercards. Typ första googleträffen för att se mastercards kurs gav den här länken, http://www.freedom-card.co.uk/currency-converter.aspx .

 

Dock, fick jag reda på nu att ICA Banken tar en avgift på 50 kr när du mottar pengar från utlandet. Men i sammanhanget jämfört mot växlingsavgifter på ~2% är ju 50 kr ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte skaffa ett valutakonto på Avanza och växla när man själv vill i realtid? Definitivt lägst avgifter.

 

https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/depahandbok.jsp?pageId=1276&siteId=6&selectId=580

 

Så tänkte jag också, men iaf Neteller har en policy om att aldrig skicka pengar till internetbanker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl ange vilket konto du ska föra pengar till hos Moneybookers?

 

"Bankkonton för insättningar i utländsk valuta

När du sätter in pengar på endera bankkonto har du dem normalt på ditt konto samma dag eller dagen efter insättningen. Tänk dock på att du måste ange ditt kontonummer hos Avanza vid insättningen samt avisera oss i efterhand så att vi kan boka in pengarna på ditt konto.

BANK KONTO VALUTA IBAN SWIFT / BIC

SEB 55548259598 CAD SE0950000000055548259598 ESSESESS

SEB 55548258249 DKK SE5750000000055548258249 ESSESESS

SEB 55548279882 EUR SE0350000000055548279882 ESSESESS

SEB 55548258354 NOK SE3550000000055548258354 ESSESESS

SEB 55548258397 USD SE3850000000055548258397 ESSESESS

"

 

Sen är det ju viktigt att du skriver in ditt kontonummer i överföringen. Går inte det så ser man till att överföringen är typ 1999,56 $ så det går att identifiera.(och mailar sen kundsupport) Lägg märke till att du måste ha kreditavtal för att det skall funka

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Handelsbanken har $-konto, bara €. Det var vad dom sa till mig när jag öppnade ett nytt € konto

 

Jag har dollar och eurokonto på Handelsbanken.

Dollar får man tjata lite för att få, men det går. Kanske måste ha en personlig bankkontakt för att få till det.

 

Båda är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begärde ett uttag från MB till ICA Banken förra fredagen, och fortfarande inga pengar på kontot.

 

ICAs telefonsupport säger att det kan ta upp emot en vecka, men vafan, ska det verkligen ta så jäkla lång tid för en banköverföring inom EU? Är ju inte 1800-talet vi lever på.

 

Skulle uppskatta om någon kan bekräfta att dom lyckats få en utbetalning från MB utbetald till ICA Banken (i utländska valuta då, dvs internationell överföring)?

 

I moneybookers FAQ hittade jag nämligen det här:

 

My bank uses a correspondent bank to receive international payments. Can I still receive withdrawals to this bank account?

 

No. Moneybookers does not process withdrawals through correspondent banks. You therefore MUST use a bank which is directly connected to the SWIFT network.

 

Inte helt säker på vad som menas med "correspondent bank", men det verkar ju som att ICA Banken använder just det.

 

Saxat från deras hemsida:

Pengar som betalas in från utlandet ska först sättas in på ICA Bankens konto i Handelsbanken. Därefter förs de över till ditt konto hos oss.

 

Så, verkar vara omöjligt och få en betalning i USD/EUR från Moneybookers till ICA Banken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...