Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan allihopa visste inte riktigt vad jag skulle lagga traden mojligen i micro NLHE stakes, men isafall far den flyttas over!

har snart avklarat min forsta manad med poker, ligger pa en 25 k hander med ca -2bb/100 negativt resultat. Vilket ar fullt forstaligt, med tanke pa min brist pa kunskap.... Sitter pa NL5 med en BR med 20 BI.

(pokerstars)

Hur som helst har tva fragor som jag inte riktigt fatt svar pa, kan hjalpa mig ga BE forhoppningsvis!

Jag vet inte hur skall skall spela PP, low-mid. spelar fullring. Skriver upp exempel och hur jag spelar dem...

1. Lat oss saga att jag ar UTG far tex 55 jag valer och limpa, det foldas runt tills en kille raisar 4XBB (standar) alla inklusive killen med BB foldar till mig, skall jag calla? Jag vet ar jag formodligen star mot tva overkort, eventuellt PP hogre an mig. Jag har ju helt klart EV+ atm... ( har dryga 12,5% chans att donka set) skall jag calla? Jag spelar atm ibland och ibland inte haha.....

(obs om en till kille hade limpat in efter rasiet gar jag alltid med, men vid eventuellt reraise foldar jag)

Vid hand nr 1. Om ni nu anser att jag skall slanga in en call, skall jag ist raisa iborjan, blir ju samma outcome fast jag far en edge i aggro?

En till fraga, om FI's bara callar och jag sitter pa B eller islutet bor jag hoja for att forsoka sla in value? eller bara calla och (slowspela)? Jag ar ju for tillfalllet ahead av handen sa ett VB hade ju vart bra?

Nog on setminingen, jag vill garna fa sa utforliga svar som mojligt med motivering, hade verkligen hjalp mig mycket! Sen anser jag att Stars har valdigt mycket nitiga spelare pa min niva tro det eller ej, folk rasiar inte utan bra kort! (nitkort)

---------------------------------------------------------------------

Nar det galler fargdrag spelar ju i princip samma, limpar in med A-random nr farg och ifall att det blir en raise callar jag bara om det ar mer an 1 call efter raisen, foldar om en reraise kommer da jag oftast blir trappad allin med flushdrag mot HPP eller Pocketrockets!

Kan handa att jag spelar kung farg med, men ogillar mojligheten att FI's sitter pa A:et

-----------------------------------------------------------------------

Floppen spelar jag efter vad jag far, far jag in set ceckraisar jag eventuellt bettar, fargdrag valuebettar jag, ingen ide att slowspela, antingen synar raisar dem, battre for mig eller sa foldar dem!

Kanns som jag glomde nagot, men det blev ju en WALL OF TXT anyway sa hoppas jag kan fa svar och utveckla!

Studerar i USA sa kan inte anvanda mig av Svenska bokstaver.....

HA det, X8-)

Postad

generellt, du ska raisa när ingen annan gått med tidigare. finns ingen anledning att börja limpa sin halvstarka range.

men tyvärr kan man inte säga exakt hur såna här händer ska spelas UTG, beror på bordsdynamiken. hur aggro är folk pre och post?

men mot nits hade jag iaf foldat Axs. Axs är inte en speciellt stark hand i tidig pos.

Postad

Vad det gäller din setmining så får du inte vidare bra odds för att syna raisen preflop. Det är ju bara att se på potoddsen, skulle du få +-0 på oddsen att träffa set så skulle det vara att du får lägga en 8:1 syn preflop. Raisar du däremot så har du chansen att ta ner potten preflop vilket gör det mer lönsamt att raisa i längden.

Postad

Finns nåt som kallas 5%-regeln när det gäller set mining. Den innebär att om raisen är 5% eller mindre än vad du har chans att vinna när du träffar trissen så kan du syna, annars folda. Detta är naturligtvis ingen universal regel eftersom det beror lite på, men ändå ganska användbar.

Som exempel fallet som du beskrev: du limpar för 5c, han raisar till 20c, BB, SB foldar.

Det kostar dig alltså 15c att syna, och enligt 5%-regeln kan du då syna om du har chans att vinna 3$ (15c är 5% av 3$). Låt oss säga att han har 5$ och du har 5$ i stacken. Då kan du syna.

Om nån av er har 2,50$ kan du dock lägga dig.

När det gäller att beta för värde eller ej, så beror det på. Om motståndaren synar alla värdebetar med nästan vad som helst inklusive en massa händer som vi slår så skall vi normalt värdebeta så fort vi tror att vi leder.

Och den tredje frågan med färgdrag. Att limp-syna Ax i färg är oftast en förlorande taktik. Oftast bättre att folda preflop.

När man befinner sig i en hand, och har t.ex. färgdrag och ett överkort finns det några trick man kan använda. Ett är att check-raisa. Vi vill då antingen att motståndaren foldar direkt, att han synar och vi träffar vår färg, eller att han synar, och därefter blir för passiv, så att vi får ett gratiskort. (tre chanser i en :))

Alla dessa taktiska riktlinjer är naturligtvis bara ungefära. Som allt i poker så beror det på från fall till fall.