Gå till innehåll

Ska jag säga upp mej?


grana

Recommended Posts

  • Svars 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tjena

 

innan du vill bli proffs råder jag dig att läsa Alan Shoenmaakers bok Psycology of poker, framför allt stycket om för- och nackdelar med att vara heltidsspelare.

 

Spelar inte heltid själv har dock varit mkt sugen att göra det. Ser istället mitt spel som en stabil sidoinkomst för att trygga min framtid och göra roliga saker som jag annars inte skulle ha råd med via min vanliga lön. Den främsta anledningen är dock att jag via mitt jobb skulle sakna det sociala kontaktnätet. En av mina närmsta vänner är heltidsspelare (en av de absolut bästa). Han tjänar självfallet stora pengar, men han avråder mig att sluta jobbet, just pga. det sociala.

 

Jag tror även att många skulle uppleva det som mycket jobbigt att behöva jaga pengar vid bordet som levebröd. Själv tycker jag tex att längre perioder med negativa svings är jobbiga mentalt. Man börjar tvivla osv. Då är det skönt att ha ett arbete att falla tillbaka på och veta att inkomsten inte bara är beroende av pokern. När negativa svingsperioder sätter in så är det tufft... Läste en artikel med Mason Malmuth (pokerteoretiker) att en proffsspelare kan räkna med att gå even (mot normalmotstånd) efter 1400 h vid spelbordet appropå svings... Tyckte det lät mkt, men med tanke på att det är Malmuth så...

 

Vad avser träning så är jag i samma sits som dig. Jobbar 3-skift och vänder på dagarna. Tränar jag inte så blir jag en usel pokerspelare och människa. Känner att det för mig är extemt viktigt att avsätta tid till träning, fast svårt. Jag brukar göra ett vecko-schema på söndagar för när jag skall träna, jobba och spela poker och försöka följa det noggrant. Det hjälpte mig att bli discipinerad mer.

 

Berätta hur det går.

Lycka till.

 

/Rex

 

Ps. Ett alternativ är ju att byta jobb till ng mer trivsamt om det går, som ng föreslog. Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är fantastiskt!

 

Gå på A-kassa och starta en karriär som pokerspelare.

 

Snacka om systemfel, say no more.....

 

Ser inget direkt fel i det om personen uppfyller kraven för a-kassa, då man betalar in till detta själv. Dessutom är den ju tidsbegränsad och vad jag kommer ihåg kopplad till att man faktiskt söker jobb.

 

Däremot är socialbidgrag en annan fråga, men då snackar vi även om bidragsfusk då man måste dölja sina tillgångar (rullen) för att få rätt till soc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog studenten i juni. Sedan dess har jag bara spelat poker tills nu för en vecka sedan då jag började jobba.

 

Visst är det trevligt att vara ledig under sommaren när många andra är lediga, men när ens kompisar börjar jobba är det totalt värdelöst att gå hemma på dagarna själv.

 

Jag skulle vilja rekommendera ett deltid/extra-jobb. Det gör att man uppskattar sin ledighet mycket mer, man får en extrainkomst som gör att pokern inte är det enda man lever på (funkar iaf när man bor hemma).

 

Jag blev iaf tokig av att bara gå hemma efter ett tag. Pengar är inte allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är fantastiskt!

 

Gå på A-kassa och starta en karriär som pokerspelare.

 

Snacka om systemfel, say no more.....

 

Ser inget direkt fel i det om personen uppfyller kraven för a-kassa, då man betalar in till detta själv. Dessutom är den ju tidsbegränsad och vad jag kommer ihåg kopplad till att man faktiskt söker jobb.

 

Däremot är socialbidgrag en annan fråga, men då snackar vi även om bidragsfusk då man måste dölja sina tillgångar (rullen) för att få rätt till soc.

 

 

Tror du verklingen att de få hundralappar man betalar in till akassan i avgift täcker kostnaden för utbetalningen ? A-kassan kostar skattebetalarna bra mycket mer än vad ett soc bidrag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mitt tips som outtalad gulningsexpert är, att vänta med att bestämma dig tills du har haft ett par ordentliga mardrömsdippar. Dipparna bör vara c:a 2-3 veckor upp till flera månader, och de ska ha skapat ett rejält hål i din BR. Klarar du att reda ut de stormarna och komma tillbaka till BR-highscore till slut, då är du nog redo. Du har ju inte gått minus en enda månad... Hur skall du då veta hur du kommer att reagera när det verkligen blåser?

 

Men måste man verkligen få sådana feta swings då? Om man känner att man har ett väldigt övertag mot sitt motstånd så kan ju i princip inga oturssvackor i världen vända plusset till ett minus. Jag kan bara tala för mig själv och jag har spelat poker på ett seriöst plan i snart ett år och har aldrig haft en månad eller kanske ens en vecka på minus. Inkomsten har bara varit ständigt stigande. På den senaste 3-månadsperioden (220 timmer spelade) då jag fört statistik över varje session har jag aldrig förlorat mer än 2 sessioner i rad, aldrig haft en större downswing än 3 inköp, vinner kanske 9 sessioner av 10, inte tiltat en enda gång och under hela augusti så har jag plussat varje dag. Kan man med säkerhet ändå säga att jag kommer att drabbas av dessa feta downswings som alla snackar om?

 

 

Snyggar till citat - Hickmott

I och med övertaget så minskar chanserna något att utsättas för sjuka swings. Men tro mig, för eller senare kommer dom för slumpen är en jävligt osympatisk faktor. Tänk dig att leva i ett palats med betjänter (när man vinner) för att sedan hux flux få leva på gatan några månader och bli knullar i r*ven flera gånger om dagen, det känns värre såklart men liknande känsla har man från att gå från att alltid plussa jättebra till att bli utdragen pott efter pott för att till slut börja spela sämre för att självförtroendet ryker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla synpunkter!

 

just nu sitter jag hemma hos moder i värmland med endast möjlighet till uppringt internet så nu har jag inte kunnat spela på ett par dagar å det känns väl ok, lite mer sugen har jag allt blivit även om jag inte riktigt tycker om breaks, får en obehagskänsla när jag ska börja spela igen :? .

 

många tycker att lösningen kanske är att jobba deltid vid sidan av pokern å det är möjligt att det fungerar, när jag spelade som mest hade jag ju faktiskt ett heltidsjobb å då visste man ju alltid att pengar kom in! men å andra sidan blev ju den sociala biten utanför jobbet väldigt lidande.

 

eller söka A-kassa (som jag än så länge inte gjort) fast det hjälper ju inte den sociala biten direkt. vad tror ni annars om att skaffa sej en social hobby som att träna fotboll eller dylikt, eller blir det kanske för lite stimulans ( blir ju bara några timmar i veckan)? OT, förresten nån som vet vad som händer om man nolltaxerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala för migsjälv, lirar inte poker på heltid eller ens i närheten, befinner mig i Japan för ögonblicket. Försöker själv hitta saker att göra så man träffar människor och inte går ensam, har tex återupptagit tennisen för att det är kul men också för man träffar folk så man har nåt socialt, träffar de inte på fritiden eller så men jag ser fram emot varje träning då det är socialt umgänge utanför skolan osv. Kan iaf starkt rekommendera någon hobby där man träffar folk, om du inte gillar det är det bara att sluta eller testa nån annan hobby med andra människor. Vad för hobby får du gillar vet jag dock inte. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Kan man klara sej på att tjäna som jag gör lr är det för riskabelt? ska också tillägga att jag får rakebackutbetalning varje månad på runt 3000kr i nuläget + att om man säger upp sej så får man ju A-kassa ett tag, borde bli runt 7-8000kr per månad efter skatt.

 

Fy! usch att gå på bidrag sådär om du spelar poker. Mitt tips är att inte sluta jobbet förräns du klarar att spela poker utan att gå på bidrag. 3000kr i rakeback per månad låter inte mycket. Enligt min erfarenhet så måste du spela mycket mer om du vill leva på det. Rakebacken säger ju faktiskt en hel del om hur mkt man spelar.

 

säger inte ett skit! hört talas om tuneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...