Gå till innehåll

ska gula tatta... or die trying.


ziddax

Recommended Posts

Tack för det utförliga svaret! :-D

 

Intressanta aspekter du tar upp, vissa av dem har jag inte ens funderat över själv. Hade varit intressant om du orkade beskriva lite mer framöver. Jag fascineras precis som du av psykologin bakom "folksamlingar i rörelse" (i brist på bättre benämning), oavsett om det är demonstrationer eller läktare. Läste i Försvarsmakten en hel del om om faktorerna som påverkar större och mindre grupper i form av yttre element och inre grupptryck/ledarskap osv. Vansinnigt intressant som sagt.

 

Ska bli kul att läsa mer om du fördjupar dig i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack för det utförliga svaret! :-D

 

Intressanta aspekter du tar upp, vissa av dem har jag inte ens funderat över själv. Hade varit intressant om du orkade beskriva lite mer framöver. Jag fascineras precis som du av psykologin bakom "folksamlingar i rörelse" (i brist på bättre benämning), oavsett om det är demonstrationer eller läktare. Läste i Försvarsmakten en hel del om om faktorerna som påverkar större och mindre grupper i form av yttre element och inre grupptryck/ledarskap osv. Vansinnigt intressant som sagt.

 

Ska bli kul att läsa mer om du fördjupar dig i ämnet.

 

jag kan självklart gå djupare in på ämnet, men det är lite svårt att bara djupdyka utan riktning, så ställ en fråga eller två så ska jag försöka svara.

 

men för att visa läktarkultrens allra finaste sida så ska jag berätta en anekdot ifrån Italien.

 

året är 2007 och Lazio ska spela borta mot Inter den 11:e November. Laziofans är på väg med bil norrut mot Milano ifrån Rom. Laziofansen stannar i Arezzo för att tanka och äta. De stöter ihop med Juventusfans som är på väg på bortamatch mot Napoli, och det bli snabbt ganska stökigt. Polis anländer för att skingra supportrarna och en av polismännen anser att han måste avfyra varningsskott. Skottet träffar Gabriele Sandri som sitter och sover(!) i en bil, på väg för att se sitt älskade lazio, och han avlider på plats. Protesterna blir enorma och såväl lazios vänner som bittra fiender finns vid deras sida för att protestera mot polisen. Gabrieles begravning blir en kortege genom rom med tiotusentals sörjande ifrån främst Lazio, men också andra italienska klubbar.

 

Det verkligt stora kommer dock 4 månader senare, vid nästa Rom derby.

För att förstå storheten i det som följer nu ska man veta att hatet mellan dessa två klubbar är större än nånting som finns i svensk fotboll. Roma och Lazio är så bitta fiender att det dagligen kommer in folk på något av roms sjukhus med blåtiror, benbrott, sticksår eller andra våldsskador för att de befunnit sig på fel plats, vid fel tidpunkt med fel lags färger på sig.

 

Innan matchen så vandrar de två kaptenerna (Rocchi och Totti), tillsammans med representanter ifrån Curva Sud (Romas del av olympiastadion) mot Curva Nord för att lägga ner blommor framför ett stort porträtt av Gabriele. Normalt sett hade dels Totti, men framförallt, Romas ultras bemötts av bengaler, spottloskor, hat, ilska, smällare och en och annan sten. Men den här gångn möts de bara av en röstkör som unisont proklamerar: "Gabriele; uno di noi!" - Gabriele en av oss.

I andra ändan av stadion står Gabrieles far, själv inbiten lazio supporter, mitt i Romas klack (normalt sett även det helt otänkbart), och hör hur lazios bittraste fiender hyllar hans son med samma ramsa. Samtidigt vecklar representanterna för Romas fans ut en banderoll med texten: "la lacrime non conoscone colore, gabbo uno di noi!" (Tårar har ingen färg, Gabbo - en av oss!" framför lazios klack. Allt ackomanjerat av Gabrieles favoritlåt "Meravigliosa Creatura".

 

 

Ett slags bevis på samhörigheten, trots allt hat och allt ont blod de två klubbarna emellan som verkligen berörde mig, at the time...

 

ooooh well, sovtime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To m jag inser storheten i det här. Det är aldrig ett öga tortt när jag tittar på det klippet..

 

Det är lite det här jag inte blir klok på. Och återigen, är inte ute efter att vara cynisk, dryg eller ngt sånt, jag är bara nyfiken.

Jag inser givetvis också storheten och det var ett fint klipp. Man får nästan lite hopp om mänskligheten (och en liten tår i ögat).

 

Men iaf, mina tankar går så här: Det här hade aldrig hänt om inte supportrarna hade börjat slåss och närt ett sådant hat mot varandra. Vansinnesslagsmål (dessutom över en idrott, wtf?) känns liksom... hjärndött. Jag förstår inte mekanismerna kring det.

Jag menar, etniska grupper, inbördeskrig, konfiskerade landområden, stulna plantager, ja, det mesta på tapeten som resulterar i känslor som går överstyr kan jag på ett eller annat sätt ha förståelse för, iaf ur rent intellektuellt perspektiv.

 

Nu vet jag att du inte försvarar dylikt beteende från supportrar men det hade varit intressant att höra din uppfattning om det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite det här jag inte blir klok på. Och återigen, är inte ute efter att vara cynisk, dryg eller ngt sånt, jag är bara nyfiken.

Jag inser givetvis också storheten och det var ett fint klipp. Man får nästan lite hopp om mänskligheten (och en liten tår i ögat).

 

Men iaf, mina tankar går så här: Det här hade aldrig hänt om inte supportrarna hade börjat slåss och närt ett sådant hat mot varandra. Vansinnesslagsmål (dessutom över en idrott, wtf?) känns liksom... hjärndött. Jag förstår inte mekanismerna kring det.

Jag menar, etniska grupper, inbördeskrig, konfiskerade landområden, stulna plantager, ja, det mesta på tapeten som resulterar i känslor som går överstyr kan jag på ett eller annat sätt ha förståelse för, iaf ur rent intellektuellt perspektiv.

 

Nu vet jag att du inte försvarar dylikt beteende från supportrar men det hade varit intressant att höra din uppfattning om det hela.

 

"geezers need excitement, if their lives don't provide it, they incite violence"

 

Anledningarna till våldet är oändligt många, men det finns väl ett gäng bakomliggande faktorer som täcker upp det mesta i alla fall.

 

  • läktarkulturen är OERHÖRT macho. Unga män som känner samhörighet vill väldigt gärna visa sig starkare än andra, liknande grupperingar.
  • Gamla konflikter, orelaterade till fotbollen. (nord- vs syditalien, bosnier och serber på balkan, etc etc)
  • politiska meningsskiljakitgheter (i de flesta länder är fotboll och politik tätt sammanknutna. Det är egentligen bara i norden som fansen inte är uttalat politiska)
  • hämndbegär. Man ger gärna igen för saker som hände för länge, länge, LÄNGE sen.
  • adrenalinssökande
  • alkohol/droger

 

Det är oerhört komplext, och finns ingen enkel förklaring. Men återigen, en avspegling av samhället i stort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur överlever man en sån där rökattack?! Och hur blev de röda bengalerna vita helt plötsligt? Detta är saker jag ligger sömnlös över förstår du ;)

Så länge man inte står under tak så är röken inte särskilt besvärande. Det kan dock bli rätt varmt om man tänder ett par hundra bengaler på en gång, de brinner trots allt ganska så varmt.

 

De vita ljusen kallas i ultraskretsar för strobos och blinkar intensivt vitt. Klipp på detta kommer senare :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar bli lite segt med H/L, då det känns som om spelarpoolen är så pass liten att man får spela mot samma folk hela tiden. Och är det nån fisk som reggar så hugger någon annan regular som en jävla cobra.

 

Det är än värre på $55 nivån där lolqui, craggoo och tatta sitter och väntar på fisk om vartannat. De spelar såklart inte mot varandra.

 

Nåja, plus $60 på $20 nivån idag iaf, alltid nåt.

 

Nu ska det sovas, imorgon ska jag köpa in reläaer och annat som jag inte har en aning om var det är för miljoner :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

står helt still med pokern, i vanlig ordning. Spelat typ 10 sngs idag och inte kommit nånstans. Tröstlöst...

 

Men vem bryr sig om det, imorgon är det en av vinterns höjdpunkter: Bajen Fans hockey spelar utomhusmatch mot Älta i division 3B. kaos, kir, bajen!

 

Ifrån förra årets match i div 4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brann ganska duktigt igår med kan jag konstatera. och det dracks ganska duktigt också, så man är en smula bakis nu. Ska bege mig mot haninge nu och träningsmatch i fotbollen för att se om vi kommer krossa superettan eller inte. För att inte få torrsprickor i levern har vi stämt träff med vår OBS-klass och laddat med öl. saaaaarvi!

 

Från igår, på 500 meters avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är typ break even över de senaste 100 spelade. rätt segt, men det vänder snart.

 

I övriga news kan vi konstatera att det fotbollsrelaterade våldet fortsätter i Italien, trots införandet av supporterkort, bortareseförbud och annat (Senaste var det Napoli i Udine)

 

Dagens tilt är att jag verkar ha blivit allergisk mot chili.... och jag fucking ÄLSKAR stark mat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det hiphopskola! ;)

 

Imorgon är det på tal om ingenting 4 år sen J Dilla gick bort. Ett musikaliskt geni som kan matchas enbart av ett fåtal i modern tid. Produktioner som dödar det mesta i hiphop väg:

 

 

osv osv osv osv osv...

 

J Dilla - forever bangin' on my ear drum....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...