Gå till innehåll

Lite frågor från en nyfiken


Cashcow

Recommended Posts

Hej alla kortälskare. Jag har tittat runt lite på forumen ett tag nu. Jag har tänkt dra igång ett litet projekt för att testa hur bra jag är på poker NLH och BRM. Innan har jag några frågor till era mera erfarna spelare.

 

1. Jag har läst mycket här om netELLER. Jag förstår att det är ett sätt att ta ut pengar. Men jag är även läst att folk snackar om att det är ett sätt att kanske slippa skatt? Eller är jag helt ute och cycklar?

 

2. Skatten... Detta är en följdfråga på fråga 1. Kan någon förklara lite mer för mig hur det funkar i stort eller länka till en tidigare post som förklarar detta? Jag har läst posterna om vilka sidor som är "skattefria" och vilka som Ej är det. Jag känner mig lost här.

 

3. Mitt projekt kör jag på bet365. Där har jag börjat med 300 dollar för att jobba mig uppåt. Reglerna jag kör med är följande. Jag måste har minst 20 Max Buy ins för att sätta mig vid ett bord. Ex 10 dollar buy in kräver 200 Dollar i BR. Om jag förlorar 3 buy ins under dessa 20 så måste jag hoppa ner ett steg. Är detta en bra plan?

 

4. Kan det vara av intresse att skriva en dagbok om detta projekt?

 

Tack på förhand /Cashcow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju börja och se om du vinner något innan du börjar oroa dig för skatt.

 

Allmänintresset kanske inte kommer vara på topp för din dagbok men det kan ändå vara bra att skriva för sin egen skull. Tvingar dig om inte annat att gå igenom händer som du postar en gång till och kanske lära sig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar att man måste vinna för att betala skatt. Men jag är mycket intresserad av ämnet i allmänhet. Skulle vara väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med lite info. Hur gör ni som tjänar så mycket på poker att det gör skillnad? Eller det kanske inte är något man pratar om på forum utan detta måste man lära sig genom IRL kontakter? Shady Area?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeln är i princip väldigt enkel: EU-sajter är skattebefiade, alla andra är skattepliktiga. Sen finns det tolkningar och inga riktiga prejudikat på vad som krävs för att det ska vara en EU-sajt. Vissa är väldigt tydligt EU, men t ex Full Tilt är det ingen som riktigt vet än vad en svensk domstol anser.

 

Men så länge det inte rör sig om större belopp (>150kkr) du plockar ut verkar det inte finnas större anledning till oro. Fast det är väl vettigt att inte vänja sig vid icke EU-sajter (typ Pokerstars, Party) om man inte har särskild anledning.

 

Kolla under ekonomi-forumet här så hittar du säkert en massa trådar. Är du intresserad av specifika sajter så finns det säkert info om skatt på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan tillägga att i praktiken så kommer du knappast bli skattad för nätspel på utomeuropeiska siter -speciellt sant så länge du inte klonkar stora turneringar och drar till dig uppmärksamhet.

 

risken blir ännu mindre om du är lite försiktig och tex inte tar ut pengar direkt till ditt svenska bankonto. skattemyndigheter i allmänhet och speciellt små sådana som svenska har väldigt begränsade möjligheter att få ut information från diverse utländska institutioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...