Gå till innehåll

Poker som student


Andrechawla

Recommended Posts

Nu när jag pluggar så vill jag ta pokern ett steg längre från hobby till "extra-jobb".

Har lirat onlinepoker i två år och har under den tiden bara plussat. Dock har jag inte spelat på högre nivåer än 0.5/1 och en del spel på 1/2.

Jag tar studielån men måste leva snålt för att klara mig.

Nu vill jag inte ha tips på hur man blir en hardcore poker lirare med 8 timmarsdagar, fem dagar i veckan.

Men jag skulle vilja dra in 4-8 tusen i månaden.

Vilken slags rulle skulle jag behöva?

Vilka rum verkar ligga bäst till om man kollar på mitt mål med 4-8 tusen?

 

Har som mest degat in 1-3 tusen i månaden senaste året men har inte på den tiden satsat någonting alls utan bara spelat 5-10 timmar i veckan på relativt låga bord.

Jag kan tänka mig att lira 3-5 timmar om dagen, 3-5 dagar i veckan.

Det finns massor av studenter som lirar poker för att försörja sig genom studenttiden. Men det är ytterst få som postar något som liknar scheman eller rullestorlek vid start eller vilka bord, och hur många bord dem spelar.

Vilka klienter som ger bäst rake, om nu rake är så viktigt vid så låga summor?

 

Antar att jag inte är den enda studenten som vill kunna dra in lite extra pengar på poker? :-)

 

/Andrechawla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nå dina mål räcker det gott att du tar det lungt och spelar nl50.

Det räcker med 1k rulle sen kan du ju bygga på rullen när du vinner så den blir mer stabil för nivån.

 

1k rulle för nl50 låter lite snålt, blir psykiskt jobbigt med en downswing, en rulle på 2k och nl50 så har du ditt på det torra med ett + på 1k-1,5k /mån.

 

Alt. halvera allt för nl25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste att tänka på imho är att du spelar på bord där du är vinnande.

 

jag har aldrig riktigt förstått sådana här frågor. Ingen kan svara på dom bättre än du själv. Testa ett nätverk med trafik på de tider du tänker spela. Börja på NL25 och se om du vinner. Gå upp till NL50 när du vinner och du känner att din rulle är tillräcklig.

 

Går det bra där så fortsätt till NL100 osv tills du tjänar tillräckligt med pengar jämfört med tiden du lägger ner. Om du kan 10-tabla NL50 med en winrate på 4bb/100 och det känns bra är det obv bättre än att 4-tabla NL100 med winrate på 2bb/100 och jobbigare swings. Om du nu öht tycker att swings är jobbiga.

 

lycka till och glöm inte studierna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste att tänka på imho är att du spelar på bord där du är vinnande.

 

jag har aldrig riktigt förstått sådana här frågor. Ingen kan svara på dom bättre än du själv. Testa ett nätverk med trafik på de tider du tänker spela. Börja på NL25 och se om du vinner. Gå upp till NL50 när du vinner och du känner att din rulle är tillräcklig.

 

Går det bra där så fortsätt till NL100 osv tills du tjänar tillräckligt med pengar jämfört med tiden du lägger ner. Om du kan 10-tabla NL50 med en winrate på 4bb/100 och det känns bra är det obv bättre än att 4-tabla NL100 med winrate på 2bb/100 och jobbigare swings. Om du nu öht tycker att swings är jobbiga.

 

lycka till och glöm inte studierna

 

Jo givetvis måste han vara vinnande.

Hans fråga var ju var han borde spela för att kunna plussa 4-8kkr i månaden och hur stor br han behöver för att spela där.

Han frågade inte hur han på bästa sätt ska klättra genom nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo givetvis måste han vara vinnande.

Hans fråga var ju var han borde spela för att kunna plussa 4-8kkr i månaden och hur stor br han behöver för att spela där.

Han frågade inte hur han på bästa sätt ska klättra genom nivåerna.

 

och dina svar hjälper honom på vilket sätt?

 

jag skulle vilja säga att det bästa sättet att göra 4-8kkr i månaden är att spela 10 000 händer NL1k per månad med en winrate på 10bb/100. Det ger obv 100bb*$10 = runt 7000 sek och om du multitablar så klarar du av det på tjugo timmar utan större problem så kan du fokusera mer på studierna sen.

 

jag skulle gissa att en bankrulle på 6k räcker förutsatt att du inte börjar med att torska.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och dina svar hjälper honom på vilket sätt?

 

jag skulle vilja säga att det bästa sättet att göra 4-8kkr i månaden är att spela 10 000 händer NL1k per månad med en winrate på 10bb/100. Det ger obv 100bb*$10 = runt 7000 sek och om du multitablar så klarar du av det på tjugo timmar utan större problem så kan du fokusera mer på studierna sen.

 

jag skulle gissa att en bankrulle på 6k räcker förutsatt att du inte börjar med att torska.

 

lycka till!

 

Men sluta vara ett pucko!

Hur det hjälper honom vet inte jag, det vet han nog bäst själv eftersom det var han som bad om informationen.

Han skriver att han kan tänka sig att spela 3-5 timmar om dagen, han skriver att han varit vinnande på 0,5-1, och 1-2 jag utgick ifrån att det var svs.

Han frågar var och och hur stor br det krävs för att spela på dessa nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag pluggar så vill jag ta pokern ett steg längre från hobby till "extra-jobb".

Har lirat onlinepoker i två år och har under den tiden bara plussat. Dock har jag inte spelat på högre nivåer än 0.5/1 och en del spel på 1/2.

Jag tar studielån men måste leva snålt för att klara mig.

Nu vill jag inte ha tips på hur man blir en hardcore poker lirare med 8 timmarsdagar, fem dagar i veckan.

Men jag skulle vilja dra in 4-8 tusen i månaden.

Vilken slags rulle skulle jag behöva?

Vilka rum verkar ligga bäst till om man kollar på mitt mål med 4-8 tusen?

 

Har som mest degat in 1-3 tusen i månaden senaste året men har inte på den tiden satsat någonting alls utan bara spelat 5-10 timmar i veckan på relativt låga bord.

 

/Andrechawla

 

Går inte riktigt ihop för mig, plussar man behöver man väl inte sätta in pengar varje månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte riktigt ihop för mig, plussar man behöver man väl inte sätta in pengar varje månad?

 

Jag tänkte på det där också men det är ju ganska uppenbart att han med degat menar plussat.

Hade lust att göra en liknande anmärkning som din trots att jag egentligen förstod vad han menade.

Hoppas att du uppriktigt inte förstod för jag blev ganska äcklad av mig själv när jag insåg varför min första impuls var att kommentera på liknande sätt som dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på det där också men det är ju ganska uppenbart att han med degat menar plussat.

Hade lust att göra en liknande anmärkning som din trots att jag egentligen förstod vad han menade.

Hoppas att du uppriktigt inte förstod för jag blev ganska äcklad av mig själv när jag insåg varför min första impuls var att kommentera på liknande sätt som dig.

 

Men hela posten kändes konstig, han har enligt utsago plussat, men levt snålt utan att ta ut några pengar. Så "degat in 1-3k (eller vad det nu var)" upplever jag som att han har satt in pengar och inte tagit ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hela posten kändes konstig, han har enligt utsago plussat, men levt snålt utan att ta ut några pengar. Så "degat in 1-3k (eller vad det nu var)" upplever jag som att han har satt in pengar och inte tagit ut?

 

haha nej nej, uttryckte mig kanske lite konstigt. Jag har plussat 1-3 tusen i månaden senaste året och kanske tagit ut 80% av det då jag behövt pengar och inte tagit poker på så stort allvar att jag velat satsa ner mer i det.

 

Tack för alla svar, har redan en rulle på runt tvåtusen, det skall enligt utsago räcka till en början, perfekt :-)

 

Vilka klienter erbjuder bäst rakebackdeals just nu?

lirar på unibet och SvS atm och tycker att klienterna och folket är helt okej, men det är kanske bara amatörer som jag som spelar på svs/unibet ? :-)

 

Börjar lira idag, kanske startar en studentpokerdagbok eller dylikt

/Andrechawla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha det som extrajobb bör du vara uppmärksam på vilken timlön du spelar in. Är den för låg, kanske det kan vara aktuellt med ett annat extrajobb? Du skriver att du är vinnande sedan tidigare och min analys är att du bara behöver jobba upp lite multitabling skillz. Du behöver inte mer än 5000kr i rulle, alt starta spelet på någon nivå lägre än du är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha det som extrajobb bör du vara uppmärksam på vilken timlön du spelar in. Är den för låg, kanske det kan vara aktuellt med ett annat extrajobb? Du skriver att du är vinnande sedan tidigare och min analys är att du bara behöver jobba upp lite multitabling skillz. Du behöver inte mer än 5000kr i rulle, alt starta spelet på någon nivå lägre än du är van vid.

 

Tänkte precis på det innan jag läste ditt inlägg. Brukar som mest spela tre bord samtidigt men ska jobba på det.

Jag vill inte ha ett "riktigt" extrajobb utan vill koncentrera mig på studierna, men poker är för närvarande riktigt kul och skulle vilja tjäna mina extra pengar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankar från en pokerspelande heltidsstudent:

Att spela poker som extrajobb kräver en större självdisciplin än ett vanligt extrajobb eftersom du blir din egen chef. Vidare innefattar självdisciplinen även att du inte låter studierna blir lidande av pokerspelandet, dina prioriteringar måste vara glasklara.

 

Rakeback är något som jag ser som en bonus, inte som något avgörande beslut för vilken sida jag väljer att spela på. För mig är det viktigare att hitta sidor där spelet är fiskigare eftersom jag då sporras att använda mig av mina pokerkunskaper för att spela ut dessa fiskar.

Rakeback-gnetande för mig tenderar att leda till "robot"-spel och de gånger jag försökt mig på det har pokergnistan slocknat helt. Det har lett till att jag lagt ner pokern för en tid och tagit ett vanligt extrajobb eftersom det är mer utvecklande och socialt.

 

Jag spelar fortfarande poker men nu på hobbynivå vilket gör att jag fortfarande tycker det är riktigt kul och jag utvecklas på ett helt annat sätt än om jag gnetat rakeback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att börja med 1k på nl50 låter som ett helt fantastiskt dåligt förslag för någon som förmodligen bara är marginellt vinnande faktiskt.

 

Mitt förslag är att du kör 0,5/1 med 2k i rullen. Slå upp fyra-fem bord och spela så mycket du orkar =)

 

lol, du förstår väl hur dumt du tänker här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du är vinnande?

 

Se till så att du inte behöver ta ut så mkt vinster i början (ha annan inkomst) så att du hinner få upp en rejäl rulle (minst 50 inköp) innan du gör uttag. Annars är risken stor att du gular eller blir tvungen att ta ut hela rullen för att betala räkningar.

 

Se också till att du har bra självkontroll, sätt upp tydliga riktlinjer och följ dem. Spela inte berusad/bakfull, spela inte när du är trött eller hungrig, sitt inte kvar på bord med dåligt värde. Sätt en stoploss per dag, spela på tider då du har störst edge på borden. De flesta kommer ändå hamna på tilt förr eller senare, då gäller det att kunna sluta spela så snabbt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Du vill tjäna 4-8k kr/månad vilket ger en snittlön på 6k kr/månad.

- Du kan tänka dig att spela 3-5 h/dag, snitt 4 h/dag och 3-5 dagar/vecka, snitt 4 dagar/vecka. Detta ger ett snitt på 16 h/vecka och 64 h/månad.

- Du behöver i snitt en timlön på 93,75 kr.

- Spelar du på svs innebär det 100bb/h på 0,5/1-nivån och 50bb/h på 1/2-nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med 12000 på svs och spela 2,5/5, köp in för 100bb, igång med HM och inget jävla fancyspelande. Grinda 20k händer i månaden, ska inte vara något problem med plugg på heltid om du har diciplin. Vet ju inte riktigt hur bra du är men kan väl räkna lågt med typ 5bb/100, då blir det ca 5k månaden och bara du utvecklas ska det inte var alltför svårt att uppnå kring 10bb/100 på den nivån. Sedan är det bara gå upp till 5/10 vid typ 30k. Svs har lägst rake och ruskigt dåligt motstånd trots allt, de där snitt timmarna du kan avvara låter ju väldigt snålt, nog måste du väl ändå ha lite mer tid än så över. Lär dig 5-tabla oxo, utan massa turbobord ska det inte vara alltför knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har du själv att lägga ut till en rulle? Ju mer du har, desto bättre. Känns dumt att sitta här och säga att du ska ha si och så mycket när jag inte vet hur mycket du kan få fram till en början.

 

Visst, du kan tjäna en del på rakeback, men som jag förstår det kommer du inte spela överdrivet mycket och de nivåer du spelar på ger dig inte allt för mycket i rb. Jag känner några som lever på RB-pengar och de nöter i princip bara extremt många bord och spelar mellan nl€50-nl€200. Det går ju att leva så också, men personligen gillar jag det inte.

 

Om du ska se det som ett långsiktigt projekt så skynda långsamt. Använd bra BR-management så du klarar svängar utan att behöva sätta in CSN-pengar.

 

Spelar du Full Ring eller Shorthanded? Om du ska leva på att ta ut ditt + varje månad så kan jag inte nog betona vikten av bra BR-management.

 

Jag kommer förmodligen inleda ett liknande projekt till våren. Vore kul att följa dig och se hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...