Micke_E Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Jag har funderat lite på hur varians och EV förändras när man köper in sig kort, säg 50BB på ett bord där dom flesta sitter på 100BB+. Att väntevärdet går ner kan väll alla vara överens om, eftersom man med en kort stack förmodligen är allin på floppen om det har varit aggressivt spel tidigare i potten och inte kan skydda sin hand på turn och värdebeta på river. Den stora frågan är, hur påverkar det variansen? Utan att vara allt för insatt i sannolikhetslära och statistik så misstänker jag att den ökar eftersom du kan dra mindre nytta av de lägen då du definitivt har bäst hand, men ofta betalar av motståndarnas händer lika mycket som du skulle annars. Det enda jag kan se som minska variansen är att man spelar färre draghänder när man har en kort stack eftersom det finns så dåliga implicita odds.Men det har ju egentligen mer med spelstil att göra än hur mycket man köper in sig (man kan ju ge upp EV för minskad varians även med ett fullt inköp, genom att låta bli att dra till händer). Om mina teorier stämmer så finns det alltså ingen anledning att köpa in sig kort, även om man spelar på en högre nivå än bankrullen klarar av, eftersom det både ökar variansen och minskar väntevärdet. Enda anledningen som kan finnas är att begränsa eventuella förluster, men då måste man ha bestämt sig innan att inte köpa in sig igen om man tappar det första (halva) inköpet eftersom man då lika gärna skulle ha kunnat köpa in sig full från början och spelat med minskad varians och ökat EV. Vad tror ni andra om mina teorier? Varierar slutsatsen beroende på om man spelar Texas eller Omaha (i Omaha betalar man ju iaf på de lägre nivåerna av mycket mindre när någon annan träffar sitt drag) och på om det är PL eller NL man spelar? [edit]: Föresten, QoS, om du pillar på rubriken så blir det stryk nästa gång jag träffar dig. Jag tycker att den är bra som den är och beskriver min fråga väl, du brukar normalt pilla sönder mina rubriker så dom inte blir helt fel, eller irrelevanta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Jag skulle rent intuitivt gissa att den absoluta variansen minskar eftersom både dina "helstacksvinster" och "helstacksförluster" minskar i absoluta tal. Mindre pengar i spel -> lägre varians. Men hur variansen påverkas relativt väntevärdet har jag inget intuitivt svar på, det kräver nog en närmre analys, men det var ju inte det du undrade över om jag förstod rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke_E Postad 19 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Jag skulle rent intuitivt gissa att den absoluta variansen minskar eftersom både dina "helstacksvinster" och "helstacksförluster" minskar i absoluta tal. Mindre pengar i spel -> lägre varians. Men hur variansen påverkas relativt väntevärdet har jag inget intuitivt svar på, det kräver nog en närmre analys, men det var ju inte det du undrade över om jag förstod rätt. Nä, att väntevärdet går ner tvivlar jag inte på över huvud taget. Det är hur variansen påverkas av korta inköp jag är nyfiken på. Det låter dock rimligt som du säger att både antal helstacksvinster och -förluster minskar vilket borde göra att variansen minskar, jag tänkte aldrig på det. Då återkommer ju frågan, är det skillnad mellan omaha och texas? Jag tappar väldigt sällan hela stacken i en hand i omaha, det är däremot betydligt oftare som jag tar hela stacken av någon annan (förutsätter fulla inköp, har man halv stack så lär man tappa den oftare). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
QoS Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Föresten, QoS, om du pillar på rubriken så blir det stryk nästa gång jag träffar dig. Jag tycker att den är bra som den är och beskriver min fråga väl, du brukar normalt pilla sönder mina rubriker så dom inte blir helt fel, eller irrelevanta. Är det här en utmaning? - QoS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Nä, att väntevärdet går ner tvivlar jag inte på över huvud taget. Inte jag heller (för en vinnande spelare vill säga). Men man kan mäta varians (Eller om man nu brukar göra det mot standardavvikelsen, kommer inte ihåg. Ivf är det ju same same but different.) relativt väntevärde, dvs mäta relationen dem emellan. Det var det jag påpekade att jag inte hade något direkt svar på. Då återkommer ju frågan, är det skillnad mellan omaha och texas? Jag tappar väldigt sällan hela stacken i en hand i omaha, det är däremot betydligt oftare som jag tar hela stacken av någon annan (förutsätter fulla inköp, har man halv stack så lär man tappa den oftare). Enligt Mason Malmuth i Gambling Theory and Other Topics har Omaha en mycket högra varians än de flesta nu vanliga varianter, inkl. Hold'em. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke_E Postad 19 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Då återkommer ju frågan, är det skillnad mellan omaha och texas? Jag tappar väldigt sällan hela stacken i en hand i omaha, det är däremot betydligt oftare som jag tar hela stacken av någon annan (förutsätter fulla inköp, har man halv stack så lär man tappa den oftare). Enligt Mason Malmuth i Gambling Theory and Other Topics har Omaha en mycket högra varians än de flesta nu vanliga varianter, inkl. Hold'em. Det beror helt på vilken nivå man spelar på, spelar man mot bra spelare så svänger det rätt mycket. Spelar man mot "standardmotståndet" på nätets lägre nivåer så handlar det mest om nötförsäljning eftersom det i princip utan undantag är multiwaypotter hela tiden och variansen är då inte speciellt stor, antalet förlorande sessioner jag har på 0.5/1 är väldigt få iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Det beror helt på vilken nivå man spelar på, spelar man mot bra spelare så svänger det rätt mycket. Spelar man mot "standardmotståndet" på nätets lägre nivåer... Detta gäller väl alla varianter? ...antalet förlorande sessioner jag har på 0.5/1 är väldigt få iaf. Det kanske är så att du har ett så pass högt EV att även fast variansen är stor så hamnar du relativt ofta på plus? Jag har hört innan att folk ska spela tokdåligt på de låga nivåerna i Omaha. Jag har personligen inga erfarenheter av Omaha än så länge, men jag känner att det är dags att prova snart. Får nog bli under semestern i sommar Men när man tittar på antal bord på NLT jämfört med PLO (på party-nätverket där jag oftast spelar) på samma nivå så finns det ju enormt mycket mer NLT-bord. Någon som kan tipsa om var man hittar många PLO-bord? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke_E Postad 19 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Det beror helt på vilken nivå man spelar på, spelar man mot bra spelare så svänger det rätt mycket. Spelar man mot "standardmotståndet" på nätets lägre nivåer... Detta gäller väl alla varianter? ...antalet förlorande sessioner jag har på 0.5/1 är väldigt få iaf. Det kanske är så att du har ett så pass högt EV att även fast variansen är stor så hamnar du relativt ofta på plus? Man har inte så jättemycket varians i PLO8 på lägre nivåer heller, om det var det du menade med alla varianter. Det där med att man har så hög EV att man ofta plussar trots stor varians kan det ligga något i, jag hade över 20BB/100händer i pokertracker omaha (iofs bara 5k händer, men endå). Tyvärr så försvann den statistiken i samband med en diskkrash, men jag har en hel del nya hand histories nu så jag kan lägga in dem senare och kolla. Jag har hört innan att folk ska spela tokdåligt på de låga nivåerna i Omaha. Jag har personligen inga erfarenheter av Omaha än så länge, men jag känner att det är dags att prova snart. Får nog bli under semestern i sommar Men när man tittar på antal bord på NLT jämfört med PLO (på party-nätverket där jag oftast spelar) på samma nivå så finns det ju enormt mycket mer NLT-bord. Någon som kan tipsa om var man hittar många PLO-bord? Blev lite OT nu, men ja, folk spelar fruktansvärt dåligt på dom låga Omaha-nivåerna (gäller väll iofs på alla låga bord, oavsett spel), dom tror att dom spelar texas och att överpar är stål. Finns väll inget nätverk där det finns riktigt många PLO-bord att välja på tyvärr, tror partynätet har flest. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Många PLO = 24h (eller det var så tidigare i alla fall) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 19 Maj , 2005 Rapport Share Postad 19 Maj , 2005 Man har inte så jättemycket varians i PLO8 på lägre nivåer heller, om det var det du menade med alla varianter. Med varianter menade jag pokervarianter öht. I de flesta varianter borde nog variansen öka när man möter generellt bättre motstånd. Blev lite OT nu, men ja, folk spelar fruktansvärt dåligt på dom låga Omaha-nivåerna (gäller väll iofs på alla låga bord, oavsett spel), dom tror att dom spelar texas och att överpar är stål. Finns väll inget nätverk där det finns riktigt många PLO-bord att välja på tyvärr, tror partynätet har flest. Låter bra. Ska bekanta mig lite mer med Omaha när jag känner att jag har tid Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts