Gå till innehåll

NLT - SnG, ser en oönskad trend!


Mikey

Recommended Posts

Som några av er vet så spelar jag enbart SnGs och MTTs.

 

Det har gått jäkligt bra, men allt sedan jag för en tid sedan började föra nogrann statistik (dag för dag, turneringen för turneringen) så har jag upptäkt en smärre obehaglig trend. I och i mitten av mitt statistikförande så hamnade jag väldigt ofta 2:a och 3:a med de färre i antal första platserna klämda emellan. Sedan låg jag oftast på 4:e plats eller 5:e. Alltså precis UTM. Jag ville vinna mer, så tog för mig mer på bordet och det gick mycket bättre att komma 1:a.

 

Men nu har jag upptäkt en sak till min fasa. Jag kommer på 1:a plats fler gånger än förut, men jag kommer även 6, 7, 8:a mycket oftare än förut. Min spontana reaktion var att jag spelar alldeles för löst i tidig nivå. Men jag uppfattar det inte alls som att jag spelar för löst.

Jag har blivit tillsagd att jag ofta överskattar mina motspelare på de låga nivåer jag spelar ($10+$1 SnGs mestadels) och att jag tänker för långt när det gäller strategier i en hand. Det kan visserligen stämma, men jag gillar att tänka ett par steg före också. Det kanske inte är optimalt för denna nivå, men det känns som att det hjälper mig att utvecklas en hel del i den aspekten.

 

Jag har nu även haft min andra losing streak inom en vecka där jag förlorat ett antal SnGs i rad vilket inte är någon höjdare. Vissa dagar plussar jag jäkligt mycket, medan jag går back andra dagar. Det var helt klart mycket jämnare förut.

 

I denna losing streak jag har nu har jag åkt ut 7:a 2 ggr och 8:a en gång vilket är katastrofalt. De som jag åkt ut vid fjärde placering klandrar jag mig inte alls för. Ett exempel på en sjysst all-in situation idag var när jag åkte ut på bubblan med AA mot 82o.

 

Har ni några liknande erfarenheter av att ni börjat få större svängningar i hur ni placerar i er SnGs, och i så fall vad gjorde åt det för att åtgärda problemet?

 

 

Nämnas bör att jag går plus utan tvekan. Bara det att jag blir orolig för denna nya trend ja funnit i mitt spel...

 

Tacksam för tips ;-)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du plussar lika mycket så är det väl mycket bättre att åka ut tidigt i de du inte vinner?

Jag håller med. Det viktigaste är inte placeringar utan pengar, och då är det att vinna som gäller. En första plats är värd mer än 4 tredjeplatser. Att åka ut som 10:a är bättre än att åka som 4:a, eftersom man kan spela en ny turnering under tiden.

 

Jag känner igen mig i det du skriver - det känns som jag åker ut tidigt oftare än förr. Det är säkert Ectors fel. :-P

 

Positivt exempel: ikväll köpte jag in mig i en $10 MTT med 103 deltagare och blev 102:a - jag åkte i första handen. Därför kunde jag ställa upp i en ny turnering en timma senare med 166 deltagare. Då kom jag 2:a. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar själv bara lira SNGs (20-50d) på 4 bord samtidigt 15-20h i veckan, vilket innebär att jag spelar ca 80-100 bord i veckan.

 

Har spelat i snart 1.5 år och har under den tiden råkat ut för ett antal losing streaks, 2 ggr har jag varit OTM nästan 20ggr på raken. Nu vet jag inte hur många turneringar du kollat på när du säger att du fått bättre resp sämre placeringar. Det verkar som att du har stora svängningar i ditt spel och det tolkar jag som att du inte har spelat så många turneringar (eller att du bara kollar på typ 20 turneringar åt gången), kolla din statistik då du lirat ca 500 turneringar, då får du mer rättvisande statistik.

 

Personligen har jag inte märkt att det ska ha blivit svårare att knipa en bättre placering på sistone, tvärtom så är ITM oftare nu är tidigare. Vilket är ett bra tecken på att man utvecklas i sitt spel. Om det börjar gå sämre och sämre så måste man försöka analysera sitt spel och täppa igen luckorna i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tittade på nu rör ca 800 SnGs, vilket även det är ganska lite att ta i. Men ändå så ser jag generellt sett att om jag åker så åker jag ut tidigare, men jag placerar mig bättre när jag kommer ITM. Vet icke om det är bra eller dåligt :)

 

Får jag fråga HerrFisk vad du brukar dra in per månad på den nivån och med den speltiden? Alltså i genomsnitt såklart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...