Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bordstämmning: Som vanligt i låga omahabord är den loose/passive vilket även denna hand indekerar.

Jag har en ganska kort erfarenhet av Omaha men anser att spelet är betydligt sämre än i Texas eftersom många spelar det som Texas.

Seat 1: BIRSEN ( $31.76)

Seat 2: torino1 ( $23.7)

Seat 3: benjoa ( $24.75)

Seat 5: I_Like_It ( $23.75)

Seat 6: moisoo ( $28.52)

Seat 7: Paulwins ( $5.4)

Seat 8: bengmanz ( $88.38)

Seat 9: eri321 ( $30.08)

Seat 10: Kringle66 ( $21.5)

benjoa posts small blind (0.1)

I_Like_It posts big blind (0.25)

** Dealing down cards **

Dealt to benjoa [ K :diamond: , 2 :diamond: , Q :heart: , 7 :club: ]

moisoo calls (0.25)

Paulwins folds.

bengmanz calls (0.25)

eri321 calls (0.25)

Kringle66 calls (0.25)

BIRSEN calls (0.25)

torino1 calls (0.25)

benjoa calls (0.15)

I_Like_It checks.

En dålig hand men sitter i SB och får se den billigt.

** Dealing Flop ** : [ 2 :spade: , K :club: 3 :club: ] Pot: $1.9

benjoa checks.

I_Like_It checks.

moisoo checks.

bengmanz checks.

eri321 checks.

Kringle66 checks.

BIRSEN checks.

torino1 checks.

Checkar då jag sitter ur position och det även är ett färgdrag anser jag att mitt två par troligen inte är speciellt bra. Bör man värdebetta här?

** Dealing Turn ** : [ 2 :club: ] Pot:$1.9

benjoa bets (1.9)

I_Like_It folds.

moisoo folds.

bengmanz calls (1.9)

eri321 folds.

Kringle66 folds.

BIRSEN calls (1.9)

torino1 calls (1.9)

Drar iväg ett potbet när jag prickar kåken efter det blivit rundcheck. Antar att någon som synar sitter med färgen men blir samtidigt lite orolig när så många synar dock skulle jag tro att de bettat sitt set redan på floppen även om bordet är passivt så jag tror jag leder här dock långt ifrån säker.

** Dealing River ** : [ 8 :spade: ] Pot: $10

benjoa bets (6)

bengmanz folds.

BIRSEN calls (6)

torino1 calls (6)

Drar iväg ett mesbet och hoppas att ingen slår.

Hur skulle jag kunna spela denna hand annorlunda? Har en väldigt kort erfarenhet från Omaha så jag behöver många tips.

* RP - QoS *

Postad

Har själv spelat på låga omahabord (ca två månader med mycket gott resultat) och jag kan inte se att jag skulle spelat något annorlunda. Limpen på Sb ser jag också som självklar med nästan alla kort med så många i potten. Jag antar att du vann handen, men jag har även sett folk som vägrat raisa tom med nötterna så helt säker kan jag inte vara.

Apropå värdebettande på floppen kan du lika gärna låta bli när du inte har högsta två par och inte har position, alltför ofta får du folda på turn och på dom här borden har dom ju inte direkt nånting emot att calla potbet på river med flush mot parat bord, eller hur?

Postad

Bra spelat, inget mer med det. Otroligt att du får så många syn på rivern bara :) Preflop spelet helt ok och som Nisseman sa, ingen ide att betta först ut på floppen. Sen är det bra att du bettar på turn, man måste försvara sina händer i omaha. Vill nån med A2 syna så ska det kosta.

Postad

Jag är lite osäker på om jag skulle ha betat på river mot så många motståndare, får du ett pottomslag så blir det ett jobbigt beslut där och du måste förmodligen lägga ner. Check eller en mindre bet gör att du kan syna om någon annan höjer, det är förvånande hur många som höjer med stege/färg på river trots parad bräda och det är ju aldrig bra att bli utbluffad av någon som tror att han värdebetar.

Postad

Nu fick du ju syn på rivern av många, men jag skulle nog lagt in ett potbet på rivern också. Oftast får man syn av någon. Vem ska slå dig? Att någon har KK känns osannolikt med den bettningen (borde ha betat på floppen för att få bort färgdrag), 33 skulle ha tokraisat flop och turn (för att inte riskera högre kåkar) och 88 finns väl ingen kvar på.

Däremot har jag sett osannolikt många calls med färg, lägre kåk eller triss i liknande situationer på de Omahabord jag spelar på. Får du omslag är det bara att tacka och ta emot, eller också har motståndaren spelat väldigt dåligt och du lär ta igen det senare.

Postad
Jag är lite osäker på om jag skulle ha betat på river mot så många motståndare, får du ett pottomslag så blir det ett jobbigt beslut där och du måste förmodligen lägga ner. Check eller en mindre bet gör att du kan syna om någon annan höjer, det är förvånande hur många som höjer med stege/färg på river trots parad bräda och det är ju aldrig bra att bli utbluffad av någon som tror att han värdebetar.

Håller med om det men samtidigt brukar spelet vara så passivt att omslag är ganska ovanliga.

Postad
Nu fick du ju syn på rivern av många, men jag skulle nog lagt in ett potbet på rivern också. Oftast får man syn av någon. Vem ska slå dig? Att någon har KK känns osannolikt med den bettningen (borde ha betat på floppen för att få bort färgdrag), 33 skulle ha tokraisat flop och turn (för att inte riskera högre kåkar) och 88 finns väl ingen kvar på.

Däremot har jag sett osannolikt många calls med färg, lägre kåk eller triss i liknande situationer på de Omahabord jag spelar på. Får du omslag är det bara att tacka och ta emot, eller också har motståndaren spelat väldigt dåligt och du lär ta igen det senare.

Du övervärderar lite av deras kunskaper många skulle säkert bara syna ner med deras set. Dock håller jag med att många synar ner med väldigt marginella händer så jag tror mitt bet på rivern är +EV