Gå till innehåll

Grafikkort för 2 skärmar


Phew

Recommended Posts

Dags att köpa ny stationär dator. Tänkte då köra med två 24" skärmar och skulle då vilja veta hur ni som redan kör med 2 skärmar gör. Har ni något särskilt grafikkort med stöd för 2 skärmar och kan ni isåfall rekomendera något.

Om man köper ett moderkort med integrerat grafikkort och ytterliggare ett kraftfullare grafikkort som inte stöder mer än en skärm, kan man då utnyttja båda för att köra med 2 skärmar när man grindar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanligaste ingångarna på 24-tummare är dvi, vga och hdmi. Ofta finns 2 olika eller alla 3, men vissa billiga modeller har bara en ingång. Kolla upp vilka ingångar som finns på de skärmar du äger/tänker köpa.

Sen kollar du att motsvarande utgångar finns på datorn. Det bör inte bli något problem, du ska inte behöva köpa något extra grafikkort eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett grafikkort med två DVI-portar i ungefär ett år men det brändes sönder till slut, då gick jag till en affär och köpte ett med fyra portar istället, han som jobbade där sa att det här var ett vanligt problem men med ett kort med fyra portar så är det gjort för dual view och ska inte vara några problem :) kör för tillfället 3 skärmar och allt flyter som det ska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett grafikkort med två DVI-portar i ungefär ett år men det brändes sönder till slut, då gick jag till en affär och köpte ett med fyra portar istället, han som jobbade där sa att det här var ett vanligt problem men med ett kort med fyra portar så är det gjort för dual view och ska inte vara några problem :) kör för tillfället 3 skärmar och allt flyter som det ska!

 

Själv har jag aldrig någonsin hört om ett kort som bränt ut sig för att du kör två skärmar. Dem är liksom byggda för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 2 st 22" skärmar, har två utgångar i mitt grafikkort, en dvi och en vga. Allt funkar perfekt. Var en hyfsat billig stationär med standard grafikkort (externt).

 

Jag hade ett grafikkort med två DVI-portar i ungefär ett år men det brändes sönder till slut, då gick jag till en affär och köpte ett med fyra portar istället, han som jobbade där sa att det här var ett vanligt problem men med ett kort med fyra portar så är det gjort för dual view och ska inte vara några problem :) kör för tillfället 3 skärmar och allt flyter som det ska!

 

Vilket grafikkort kör du med då och vilken typ av överföring? (vga, dvi, hdmi?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanligaste ingångarna på 24-tummare är dvi, vga och hdmi. Ofta finns 2 olika eller alla 3, men vissa billiga modeller har bara en ingång. Kolla upp vilka ingångar som finns på de skärmar du äger/tänker köpa.

Sen kollar du att motsvarande utgångar finns på datorn. Det bör inte bli något problem, du ska inte behöva köpa något extra grafikkort eller liknande.

 

Köpte en 24" skärm för en månad sen, Samsung Syncmaster 2443 BW. Tänkte köpa en till likadan nu i samband med datorinköpet.

Tackar för alla svar, bara att köpa ett kort med Dual-DVI med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en 24" skärm för en månad sen, Samsung Syncmaster 2443 BW. Tänkte köpa en till likadan nu i samband med datorinköpet.

Tackar för alla svar, bara att köpa ett kort med Dual-DVI med andra ord.

 

Skulle valt en skärm som även har HDMI ingång och sen köpt ett grafikkort som har en DVI och en HDMI utgång. Nyare prylar bör ha båda utan extra kostnad. Funkar precis lika bra och du slipper adaptrar och annat om du vill kunna koppla in t.ex. en TV. Oavsett om du inte har nytta av det idag kanske du har det i framtiden. Gissar att Samsung har nyare skärmar som har HDMI. Är inte nödvändigt att bägge skärmarna är exakt samma. Praktiskt med samma upplösning men annars kvittar det i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...