Gå till innehåll

AKo ur pos tidigt i turneringen


MrKeen

Recommended Posts

Full Tilt Poker $0.50 Sit & Go, Table 1 - 15/30 - No Limit Hold'em - 11:35:59 ET - 2009/10/21

Seat 1: horseplyr (1,395)

Seat 2: babioras (1,540)

Seat 3: Frantic Mustard (1,380)

Seat 4: geofclive (1,935)

Seat 5: siphonemis (1,620)

Seat 6: Julien1239 (1,230)

Seat 7: Strangercz (1,500)

Seat 8: nzpilot1 (1,500)

Seat 9: Hero (1,400)

 

Julien1239 posts the small blind of 15

Strangercz posts the big blind of 30

 

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Ace of HeartsKing of Spades

nzpilot1 folds

Hero raises to 90

horseplyr folds

babioras folds

Frantic Mustard folds

geofclive folds

siphonemis calls 90

Julien1239 calls 75

Strangercz folds

*** FLOP *** 7 of Diamonds10 of Hearts3 of Hearts

Julien1239 checks

 

Är sjätte handen som spelas så vet inget om fi

 

Ställer mig väl undrande till båda gatorna; bettar jag för lite preflop? Att jag ska spela handen tar jag för givet?

 

Missar totalt flopppen, så vad gör jag nu? Jag vet vad jag alltid brukar göra men börjar alltid fundera på om det är +ev, vad tycker ni?

 

Tänkte vi tar detta först kan vi se sen hur spelet kan bli vid eventuell turn/river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som har nån mer motivering till att checka mer än att det är käckt?

 

Problemet jag har här att jag har ingen aning om var jag står i handen, fi kan verkligen ha vad som helst, som standard har jag cbettat för att vika vid mothugg och vara ledsen när fi synar och man även missar turn (= check fold) detta gör det juh lite att jag förvandlar handen till en bluff; den står sig sällan mot syn och aldrig mot höjning

 

så eftersom man bara investerat 90 i potten lutar jag också mot check fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte orkar Cbetta any flopp gör du bättre i att limpasyna AK och vika vid oftäffad flopp. Såklart vi måste cbetta då vår range vid detta tillfälle ska vara riktigt stark och deras känns klen.

 

Med det resonemanget så måste vi ju bomba vidare om vi får syn och turn blankar. Känns spewigt imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

 

Raisen ur denna pos så tidigt i turren bör reppa en range som ser ut ungefär AQ+ 1010+, kanske tom tajtare än så. Min tanke är att hellre än att ha en checkrange på flopp så ska hela vår range bettas då den står sig så ultrastarkt mot FIs synrange. När floppen sen är väldigt odragig samt att den väldigt sällan träffat vår FI i annat än en triss bör vi hellre ta hem den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** FLOP *** 7 of Diamonds10 of Hearts3 of Hearts

 

Raisen ur denna pos så tidigt i turren bör reppa en range som ser ut ungefär AQ+ 1010+, kanske tom tajtare än så. Min tanke är att hellre än att ha en checkrange på flopp så ska hela vår range bettas då den står sig så ultrastarkt mot FIs synrange. När floppen sen är väldigt odragig samt att den väldigt sällan träffat vår FI i annat än en triss bör vi hellre ta hem den nu.

 

Hur ser en dragig flop ut?

 

Vi har dessutom två Fi till flop, vilket gör att risken att den träffat någon av dem är ganska stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det resonemanget så måste vi ju bomba vidare om vi får syn och turn blankar. Känns spewigt imo

 

Inte nödvändigtvis, visst kan vi betta turn med men även checkfolda.

 

Ett cbet på flopp ger oss FE mot vissa FI och är en värdebet mot andra, det bygger också image. Att checka och tappa initiativet i potten känns bajsigt.

 

Men låt mig också fråga vad du gör om vi checkar och FI2 bettar ut, viker du rätt av? En syn eller checkraise här är ju sopdåligt. Samma sak om bettet kommer på turn, vi måste då vika.

 

Är det ett bra spel att som standard raisa AK tidigt ur pos för att sen checkfolda alla floppar som inte träffar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser en dragig flop ut?

 

Vi har dessutom två Fi till flop, vilket gör att risken att den träffat någon av dem är ganska stor.

 

1. Ge mig en rimlig range på de båda FI

2. Dragig var fel utryckt. Jag menade väl egentligen en flopp som sällan har träffat FI. Kommer A/K/Q känns det troligare att vår FI har träffat och viktigast av allt är villig att spela handen vidare.

3. Har du siffran på hur stor risken att de träffat är? Och att träffen är tillräckligt bra?

 

Låt mig förenkla resonemanget, de 2st FI har väldigt breda ranger, kan vara allt från låga till mellan PP, SC´s till KJ+ till AXs. Väldigt stor del av deras ranger kommer inte kunna spela vidare efter ett bet på flopp.

Vår range däremot bör vara väldigt stark och för att de ska kunna spela vidare handen bör de ha träffat minst TP, tvåpar eller triss.

 

Bara som en sidenote:

Minns också Iremmats som i sin gamla sng guide bara hade AK+ 1010+/JJ+ som öppningsrange i denna pos så tidigt, han rekommenderade att man spelar AK som AA då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis, visst kan vi betta turn med men även checkfolda.

 

Men låt mig också fråga vad du gör om vi checkar och FI2 bettar ut, viker du rätt av? En syn eller checkraise här är ju sopdåligt. Samma sak om bettet kommer på turn, vi måste då vika.

 

 

Foldar isåfall ja.

 

 

Är det ett bra spel att som standard raisa AK tidigt ur pos för att sen checkfolda alla floppar som inte träffar?

 

Nej, men här är det antagligen det. Bara för att jag vill checkfolda här betyder det ju inte att jag vill checkfolda alla floppar i alla lägen.

 

Att ha som standard att ALLTID cbetta här är antagligen en större lucka än att alltid cfolda imo

 

EDIT: Speciellt i en SnG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foldar isåfall ja.

 

 

Nej, men här är det antagligen det. Bara för att jag vill checkfolda här betyder det ju inte att jag vill checkfolda alla floppar i alla lägen.

 

Att ha som standard att ALLTID cbetta här är antagligen en större lucka än att alltid cfolda imo

 

EDIT: Speciellt i en SnG

 

Tror du ska börja limpa dina AK tidigt ur pos i sng´s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ge mig en rimlig range på de båda FI

2. Dragig var fel utryckt. Jag menade väl egentligen en flopp som sällan har träffat FI. Kommer A/K/Q känns det troligare att vår FI har träffat och viktigast av allt är villig att spela handen vidare.

3. Har du siffran på hur stor risken att de träffat är? Och att träffen är tillräckligt bra?

 

Låt mig förenkla resonemanget, de 2st FI har väldigt breda ranger, kan vara allt från låga till mellan PP, SC´s till KJ+ till AXs. Väldigt stor del av deras ranger kommer inte kunna spela vidare efter ett bet på flopp.

Vår range däremot bör vara väldigt stark och för att de ska kunna spela vidare handen bör de ha träffat minst TP, tvåpar eller triss.

 

Bara som en sidenote:

Minns också Iremmats som i sin gamla sng guide bara hade AK+ 1010+/JJ+ som öppningsrange i denna pos så tidigt, han rekommenderade att man spelar AK som AA då.

 

I så fall borde vi väl i tidig position öppna sjukt mycket bredare, då Fi inte kan spela annat än stål på floppen. Samtidigt borde vi i sen position mot en öppnare från tidig position syna med any two, eftersom han måste vika sig mot mothugg på floppen, eftersom vi där bara kan spela stål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som en sidenote:

Minns också Iremmats som i sin gamla sng guide bara hade AK+ 1010+/JJ+ som öppningsrange i denna pos så tidigt, han rekommenderade att man spelar AK som AA då.

Raisen ur denna pos så tidigt i turren bör reppa en range som ser ut ungefär AQ+ 1010+, kanske tom tajtare än så.
Tror du ska börja limpa dina AK tidigt ur pos i sng´s.

looooooooool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

looooooooool

 

Vad?

 

1 Jag tror man idag ska spela lösare än Iremmats rek. DVS typ AQ+ 1010+.

2 Iremats rekar AK+ 1010/JJ+

3 Om du inte klarar av att spela AK agressivt post när det är en del i din range som annars innehåller stål så gör du nog bäst i att ta bort den ur din range.

 

Dessa 3 påståenden är ju knappast motsägelsefulla om det var det du försökte antyda.

 

Att raisa AK pre för att vika utan träff är en rätt stor lucka, oavsett CG eller sng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad?

 

1 Jag tror man idag ska spela lösare än Iremmats rek. DVS typ AQ+ 1010+.

2 Iremats rekar AK+ 1010/JJ+

3 Om du inte klarar av att spela AK agressivt post när det är en del i din range som annars innehåller stål så gör du nog bäst i att ta bort den ur din range.

 

Dessa 3 påståenden är ju knappast motsägelsefulla om det var det du försökte antyda.

 

Att raisa AK pre för att vika utan träff är en rätt stor lucka, oavsett CG eller sng.

1. ja, du ska spela lösare än vad iremats gjorde 2006, men AQ+ och TT+ är sinnessjukt tajt, tror t.o.m. sigma88 är lösare än så.

2. utan att veta tror jag inte han skulle göra det idag.

3. det suger att cbeta 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. ja, du ska spela lösare än vad iremats gjorde 2006, men AQ+ och TT+ är sinnessjukt tajt, tror t.o.m. sigma88 är lösare än så.

2. utan att veta tror jag inte han skulle göra det idag.

3. det suger att cbeta 100%.

 

1. Lösare ja, men inte sinnesjukt mycket lösare tidigt i tidig pos i en sng

2. Tror han spelar lösare ja, men inte så jättemycket skillnad här, tror de stora korrigeringarna sker i mellansekedet och i sena skedet i turren samt i sen o mellan position

3. Ja, men det suger också att checkfolda 100% av de oträffade brädorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...