Gå till innehåll

Bra statistik?


LeoSkydiver

Recommended Posts

Är hyfsat färsk inom poker. Har väl spelat ett tag, men det är först på senare tid som jag har försökt att bli en vinnande spelare. Och det jag känner mig mest bekväm med för tillfället är 6 manna SnG.

Och det jag undrar är hur mycket man ska förvänta sig att vinna om det går bra?

 

Nedan är min statistik för de senaste dagarna.

Skulle vara kul med lite åsikter. =)

 

Games played : 90

Average prf : $3.94

Average ROI : 37 %

Total profit : $354.50

Average buyin: $10.39

ITM % : 48.0 %

Wins/losses : 44/46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det turbo?

Hur många bord åt gången?

10% ROI är bra resultat, men kör man bara ett bord åt gången ger det nära noll pengar.

Sedan är det tyvärr så att man även måste räkna med sina downsings i sina resultat och inte bara rusherna.

 

edit: + att du måste spela bra mycket mer om resultatet ska säga något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett sample av 100 SnG kan en stabilt, vinnande spelare med ROI på runt 10% lika gärna hamna på +40% som på -25% Och då pratar vi ändå inte om något alldeles extremt motflyt eller medgång. Men ju fler du spelar, desto mer ökar sannolikheten för att dina stats återspeglar din verkliga spelstyrka.

 

+37% på SnG klarar nog ingen, inte ens de bästa proffsen, i långa loppet. Så det gäller att njuta medan du springer bra! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en annan tråd: En del hävdar att man efter bara några hundra spelade sng kan åtminstone utläsa (med ganska hög sannolikhet) om man är vinnande eller inte. Däribland jag. Många håller inte med.

 

Detta om man har väldigt hög ROI och det handlar om enbords.

 

Alltså om du har 37% ROI efter 500 spelade. Hävdar jag och några till att det kanske inte är slumpen endast som gjort att du plussat dina 185 inköp. Du är med ganska god sannolikhet vinnande. Däremot är siffrorna långt ifrån exakta. Men som sagt, alla är inte ense om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en annan tråd: En del hävdar att man efter bara några hundra spelade sng kan åtminstone utläsa (med ganska hög sannolikhet) om man är vinnande eller inte. Däribland jag. Många håller inte med.

 

Detta om man har väldigt hög ROI och det handlar om enbords.

 

Alltså om du har 37% ROI efter 500 spelade. Hävdar jag och några till att det kanske inte är slumpen endast som gjort att du plussat dina 185 inköp. Du är med ganska god sannolikhet vinnande. Däremot är siffrorna långt ifrån exakta. Men som sagt, alla är inte ense om detta.

 

När det gäller poker är slumpen bara en faktor.

 

Visst, om man räknar med att man alltid spelar sitt superbästa, utan att tilta, och alltid lika koncentrerad, och mot samma motståndare så går det att utläsa.

Annars behöver man mer info, så att man kan göra en regressionsanalys där man tar hänsyn till div faktorer, eller att man har ett större stickprov.

(Har man superkoll på alla faktorer så behövs inte mer än sådär en 20sng's, med full info, för att kunna se om man är en vinnande spelare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ok. Tänkte uppdatera min statistik.

 

Games played : 802

Average prf : $3.41

Average ROI : 24 %

Total profit : $2736.35

Average buyin: $13.98

ITM % : 38.0 %

Wins/losses : 307/495

 

Vad tycks?? På 802 spelade kan man väl få en hygglig

uppfattning om hur man ligger till? =)

 

Hur som helst så är jag nöjd =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tänkte uppdatera min statistik.

 

Games played : 802

Average prf : $3.41

Average ROI : 24 %

Total profit : $2736.35

Average buyin: $13.98

ITM % : 38.0 %

Wins/losses : 307/495

 

Vad tycks?? På 802 spelade kan man väl få en hygglig

uppfattning om hur man ligger till? =)

 

Hur som helst så är jag nöjd =)

 

skulle gissa att din roi går ned sakta men säkert mot runt 17-18, det är bra stats men jag gissar att du klarat dig från en riktigt bad streak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Hur får man fram sådan här statistik? Går väl få fram utan några extra program ?

 

Absolut. Allting är bara enkel matematik, men det blir ännu enklare om du har ett program som gör det åt dig (framförallt håller reda på dina placeringar).

 

Det enda som behöver förklaras lite är ROI: term som kommer från ekonomin, Return On Investment. Som det låter:

 

Du spelar 100 sng på $11 och har vunnit $50.

 

Din return är alltså $50 och investment 11*100=$1100

 

ROI blir 50/1100, vilket är cirka 4.55%.

 

Att köpa sökningar på Sharkscope kostar inte många ören ($10 för 150 sökningar + 5 extra per dag). Då slipper du allt strul och får grafer och annat godis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, själva ROI statistiken känns ju överkomlig att räkna ut men då borde ju allt under 100% vara en förlorande spelstil?

 

Nej. Du tar alltså din vinst och delar med det satsat totalt.

 

Mer klargörande exempel: vid 100st $11 sng är din vinst $50 ( du har alltså på dessa sng cashat $1150 för dina placeringar).

 

Vid förlust sätter du bra ett minustecken framför din ROI.

 

Har du en positiv ROI är du alltså vinnande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

sajterna kan ju upptäcka ifall man låter mjukvara spela åt en på nåt sätt, men gör de det tekniskt genom att exempelvis mäta klockan,

eller statistiskt genom att online-programmen vet var som är optimalt?

 

om det första fallet gäller kan man ju alltid ha en dator sidokörandes ett texas-hold'em-lösningsprogram, som man hela tiden feedbackar med, om man bara är tillräckligt snabb för att äntra är läsa data (30 sek).

 

Vad är det som gäller för att slippa bli grym på poker och känna till nämnd statistik, vad är mest rationellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...