Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har på sistone börjat lira lite rebuyturrar och märker att det uppkommer situationer som jag inte är riktigt van. Aggrospelet och alla återköp gör ju att många bygger stora stackar och även ex.vis 1½ timme in i spelet sitter väldigt många av de kvarvarande på tämligen djupa stackar. Men spelet blir inte riktigt därefter, utan många verkar lira push/fold-poker trots att de sitter både 30,40 och 50 bb djupa.

I gårdagens turre hade jag med hjälp av en tursam trippling efter en halvtimme och en vunnen flipp mot en lite mindre stack en liten stund efter återköpsperiodens slut fått upp en stack på 16 K och satt alltså vid situationen nedan dryga 30 bb djupt. I en "vanlig" turre skulle ju det innebära åtminstone top 30 i det läget, men här låg jag "bara" på drygt 100:e plats av cirka 300 kvarvarande. Antalet platser i pengarna var 90 och lägsta pris var cirka 50 dollar. Jag hade investerat $11+ en addon på $10.

Villain är ca 18/8 över knappa 100 händer och har hittills inte visat upp något anmärkningsvärt i sitt spel.

**** History for hand T5-5567843-111 (TOURNAMENT: R-233-107) *****

Start hand: Sun Sep 27 22:22:21 GMT+0200 2009

Table: Table #4 [5567843] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 250/500, ante: 50, TC)

User: HERO

Button: seat 2

Players in round: 9

Seat 3: VILLAIN (30535)

Seat 4: bbb (8155)

Seat 5: ccc (6855)

Seat 7: HERO (15560)

Seat 8: ddd(11670)

Seat 9: eee (26575)

Seat 10: fff (14755)

Seat 1: ggg (17030)

Seat 2: hhh (36390)

9 posts ante of 50

VILLAIN posts small blind (250)

bbb posts big blind (500)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Ace of HeartsKing of Clubs]

1 fold

HERO raises 1500 to 1500

5 folds

VILLAIN raises 30235 to 30485 [all in]

1 fold

HERO ???

Åsikter om VILLAINs spel och tänkbara handrange? Vad gör vi här? "Normalt" skjuter jag inte in en så här stor stack med "bara" AKo med det här stackdjupet mot en spelare som har mig täckt, men det här var ju inte "normalt" för mitt vidkommande. Bordsstämningen var också sådan att man fick vara beredd på att riskera rätt mycket om man ville spela en hand. Jag var själv inte rädd för att vara långt efter då jag inte tror att han spelar så här med AA/KK, så frågan jag ställde mig var om jag ville gå hela vägen med vad som troligen skulle vara en flipp eller något i närheten av en flipp.

Postad
Jag har på sistone börjat lira lite rebuyturrar och märker att det uppkommer situationer som jag inte är riktigt van. Aggrospelet och alla återköp gör ju att många bygger stora stackar och även ex.vis 1½ timme in i spelet sitter väldigt många av de kvarvarande på tämligen djupa stackar. Men spelet blir inte riktigt därefter, utan många verkar lira push/fold-poker trots att de sitter både 30,40 och 50 bb djupa.

I gårdagens turre hade jag med hjälp av en tursam trippling efter en halvtimme och en vunnen flipp mot en lite mindre stack en liten stund efter återköpsperiodens slut fått upp en stack på 16 K och satt alltså vid situationen nedan dryga 30 bb djupt. I en "vanlig" turre skulle ju det innebära åtminstone top 30 i det läget, men här låg jag "bara" på drygt 100:e plats av cirka 300 kvarvarande. Antalet platser i pengarna var 90 och lägsta pris var cirka 50 dollar. Jag hade investerat $11+ en addon på $10.

Villain är ca 18/8 över knappa 100 händer och har hittills inte visat upp något anmärkningsvärt i sitt spel.

**** History for hand T5-5567843-111 (TOURNAMENT: R-233-107) *****

Start hand: Sun Sep 27 22:22:21 GMT+0200 2009

Table: Table #4 [5567843] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 250/500, ante: 50, TC)

User: HERO

Button: seat 2

Players in round: 9

Seat 3: VILLAIN (30535)

Seat 4: bbb (8155)

Seat 5: ccc (6855)

Seat 7: HERO (15560)

Seat 8: ddd(11670)

Seat 9: eee (26575)

Seat 10: fff (14755)

Seat 1: ggg (17030)

Seat 2: hhh (36390)

9 posts ante of 50

VILLAIN posts small blind (250)

bbb posts big blind (500)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Ace of HeartsKing of Clubs]

1 fold

HERO raises 1500 to 1500

5 folds

VILLAIN raises 30235 to 30485 [all in]

1 fold

HERO ???

Åsikter om VILLAINs spel och tänkbara handrange? Vad gör vi här? "Normalt" skjuter jag inte in en så här stor stack med "bara" AKo med det här stackdjupet mot en spelare som har mig täckt, men det här var ju inte "normalt" för mitt vidkommande. Bordsstämningen var också sådan att man fick vara beredd på att riskera rätt mycket om man ville spela en hand. Jag var själv inte rädd för att vara långt efter då jag inte tror att han spelar så här med AA/KK, så frågan jag ställde mig var om jag ville gå hela vägen med vad som troligen skulle vara en flipp eller något i närheten av en flipp.

Är väl en lätt syn om han inte kan ha KK+. Du leder ju isf mot t.ex. {QQ-88,AJs+,AJo+}

Edit: Du leder även om du lägger till KK+ till rangen.

Postad
Mach 5-syn såklart. Går ju knappast att få så många bättre lägen att enkelt fixa sig en 65bb-stack

Nu läste du nog stackarna fel. Jag hade chansen att dubbla upp till dryga 30 K, men riskerade ju å andra sidan också att busta.

För att (över)förtydliga kan jag ju tillägga att om bb hade varit 1000 så hade jag höjt 3x men egentligen bara i hopp om att locka in någon för att få spela om hela stacken. Hade den varit 2000 hade jag förstås skjutit in den i sin helhet direkt. Det är bara stackdjupet och det faktum att han täcker mig som får mig att tveka här. Blindsstrukturen är för övrigt 12 min och nästa nivå 300/600, sen 400/800 så det finns fortfarande ganska mycket tid. Men jag är fullt medveten om att jag antagligen tänker alldeles för "SnG-igt" här och inte vill inse att en trolig flipp är rätt spel att ta även här.

Postad
Nu läste du nog stackarna fel. Jag hade chansen att dubbla upp till dryga 30 K, men riskerade ju å andra sidan också att busta.

För att (över)förtydliga kan jag ju tillägga att om bb hade varit 1000 så hade jag höjt 3x men egentligen bara i hopp om att locka in någon för att få spela om hela stacken. Hade den varit 2000 hade jag förstås skjutit in den i sin helhet direkt. Det är bara stackdjupet och det faktum att han täcker mig som får mig att tveka här. Blindsstrukturen är för övrigt 12 min och nästa nivå 300/600, sen 400/800 så det finns fortfarande ganska mycket tid. Men jag är fullt medveten om att jag antagligen tänker alldeles för "SnG-igt" här och inte vill inse att en trolig flipp är rätt spel att ta även här.

30k är ju 60bb. Så du menar att du synar om du har mindre marker? Blir AK på nåt sätt starkare då? Dvs du kan vika denna och om samma läge uppstår igen när du har 20bb så synar du?

Vinner du den har du 40bb, men synar du direkt här och vinner har du 60bb. Vad låter bättre?

Postad
Det är blixtsyn, oavsett vad du har för image. Men det skulle mycket väl kunna vara så att du har en ganska weak image med det du postat här så då blir det snapmach5 syn.

Nu tror jag inte att en 18/8-lirare ställer in hela stacken här med 72o, oavsett hur vek han uppfattar mig.

Nåväl - jag kunde inte själv se några rimliga argument för fold annat än det rent känslomässiga: Jag hade investerat nästan 2 timmar och hade fortfarande haft goda chanser att casha vid vik pga stackdjupen och den relativt långsamma blindstrukturen. Men sanningen var ju samtidigt att jag inte låg särskilt bra till i turneringen egentligen - jag behövde få upp stacken. Ergo: Syn för förmodad flipp och antingen upp till kanske 60:e plats eller så också bust. SB vek upp en hand som låg i den range jag trodde att han kunde spela så här med: Queen of HeartsQueen of Spades och hans hand höll upp hela vägen. Jag kan inte se att han gjorde något direkt fel som spelade handen så, men jag tycker att det måste finnas bättre linjer att ta.

Apropå stackdjup och AK så kan vi ju leka med tanken att det varit en vanlig turre istället och att jag vid samma läge och samma stackdjup legat säg 9-10:a och fått se chipleadern ställa. Om jag inte haft en read på honom som väldigt aggro hade jag aldrig äventyrat min goda position i detta läge. För vekt det också?

Postad

Apropå stackdjup och AK så kan vi ju leka med tanken att det varit en vanlig turre istället och att jag vid samma läge och samma stackdjup legat säg 9-10:a och fått se chipleadern ställa. Om jag inte haft en read på honom som väldigt aggro hade jag aldrig äventyrat min goda position i detta läge. För vekt det också?

Ja

Postad

Japp. God position är något överskattat. Du måste ändå dubbla upp en jädra massa gånger innan du ens är framme vid finalbord och då är det inte riktigt läge att vika ner premiumhänder preflop, speciellt i såna här lägen (cutoff vs blinds)

Postad

hm... Ja, jag tror att jag behöver lära mig att spela några grader lösare än i SnG:erna. Inser att det säkert inte bara är slumpen att jag hittills inte lyckats hitta något finalbord i nån riktig MTT ännu.

Postad
hm... Ja, jag tror att jag behöver lära mig att spela några grader lösare än i SnG:erna. Inser att det säkert inte bara är slumpen att jag hittills inte lyckats hitta något finalbord i nån riktig MTT ännu.

Försök tänka i banor som vilken range han kan sätta dig på. Då förstår du att hans raiserange är ganska bred här. Har han ex AJ+ här har jag svårt att se att han kan göra annat än att raisa, att det sen blev deg är ju bara en smaksak. Naturligtvis ingår även alla pockets i hans range men vi står bra till ändå. Det finns också döda pengar i potten som gör att om det är en flipp ska vi spela. Dessutom vill vi inte att han ska kunna tro att vi foldar mot trebet för lätt i dessa positioner.

Postad
Är det inte UTG+1 (9-handat) mot small blind?

Ja så formellt är det UTG+2 (då det inte finns någon UTG)

Men annars så är spelet standard. Efter de gjort sina drag så är det helt enkelt bara slumpen som avgör vad resultatet blir.

Det här visar på varför rebuy-turneringar är så lönsamma för de spelare som har råda att bygga rulle under återköpsperioden. De har råd att ta coinflips mot andra spelare och vara kvar även om de förlorar.

Skall man spela återköpsturneringar så bör man nog räkna med i genomsnitt 5 inköp. Har man inte råd till det bör man vara väldigt tveksam att spela dem då det innebär att man spelar i underläge.