Gå till innehåll

Eviga frågan, studier eller erfarenhet?


Mikey

Recommended Posts

Jag har ett litet problem...

 

När jag har haft en losing streak börjar jag alltid fundera på om det kan bero på att jag studerar böcker väldigt långsamt. Det är nämligen så att jag tar en herrans tid på mig när det gäller pokerböcker. Tog väl 4 månader att läsa Dan Harringtons tourney bok, har inte läst ut David Sklanskys Theory of Poker ännu, och håller på med SS2.

Tycker att Sklanskys bok är lite småtrist att läsa faktiskt, och det är väldigt basic saker. Känns som att det mesta jag läst och det jag bläddrat igenom är sånt aom jag antingen läst i pokerartiklar, här på forumet eller i någon annan skrivelse.

 

Jag tycker själv att mitt spel ofta är bra, och jag går ofta plus. Men när jag har en liten losing streak som tidigare idag så undgår det mig aldrig att mina tankar dras till om jag kan för lite teoretiskt.

 

Jag spelar väldigt mycket poker, ofta runt 6-7h om dagen (ibland mindre såklart). När jag sedan på kvällen ska gå och lägga mig tar jag alltid en bok och läser igenom ett avsnitt eller ett par handexempel (som i Dans tourney bok) och sen lägger jag ner boken och reflekterar över det jag läst och ser tillbaka på liknande situationer jag varit mer om där det jag läst kan appleceras, och även illusionera upp egna situationer.

 

Det här gör att det tar jäkligt lång tid för mig att ta mig igenom mina böcker. Att läsa 15-20 böcker vilket jag sett många säga att de gjort skulle ju ta ett flertal år.

 

Så för att sammanfatta det här till något frågeliknande:

 

* Hur ser ni på balansen erfarenhet vid borden jämfört med studier av teori och tankegångar? Bör jag satsa mer på att läsa mina böcker?

 

* Vad tror ni gör en bra pokerspelare? Om ni skulle sätta ett värde (1-3) på dessa egenskaper, där 3 representerar den egenskap ni tycker är viktigast för en bra pokerspelare, hur skulle ni distrubera poängen?:

 

Erfarenhet

Teoretisk kunnande

Personliga förmågor (att kunna sätta sig in i andras tankegångar, behålla lugn, inte tilta osv)

 

 

 

Tacksam för svar och kommentarer :)

 

Hmm nämen du... Nu kom jag lite av spåret av vad jag först tänkte fråga. Tänkte posta i Poker Studier först, men kanske bättre i Poker Teori? Äsch, CTRL+C till teori så får vi se vad modsen tycker ;p QoS kan gärna hjälpa mig med rubriken också, försöker få de rätt men kom inte på något vettigt denna gång :/

 

* Bara lite artistisk pill on demand! ;) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar väldigt mycket poker, ofta runt 6-7h om dagen (ibland mindre såklart). När jag sedan på kvällen ska gå och lägga mig tar jag alltid en bok och läser igenom ett avsnitt eller ett par handexempel (som i Dans tourney bok) och sen lägger jag ner boken och reflekterar över det jag läst och ser tillbaka på liknande situationer jag varit mer om där det jag läst kan appleceras, och även illusionera upp egna situationer.

 

Om du spelar så här mycket så har du definitivt erfarenhet :D

 

Jag skulle satsa på att spela färre timmar och att spela mera koncentrerat. Det finns flera sätt än att läsa böcker att förbättra spelet :

 

Ladda hem dina handhistorier och analysera om du gjort misstag.

Läs nyhetsgruppen rec.gambling.poker

För statistik över vinster och förluster

Studera hur det bästa spelarna spelar och försök kopiera deras spelstil

 

När jag har haft en losing streak börjar jag alltid fundera på om det kan bero på att jag studerar böcker väldigt långsamt. Det är nämligen så att jag tar en herrans tid på mig när det gäller pokerböcker. Tog väl 4 månader att läsa Dan Harringtons tourney bok, har inte läst ut David Sklanskys Theory of Poker ännu, och håller på med SS2.

Tycker att Sklanskys bok är lite småtrist att läsa faktiskt, och det är väldigt basic saker. Känns som att det mesta jag läst och det jag bläddrat igenom är sånt aom jag antingen läst i pokerartiklar, här på forumet eller i någon annan skrivelse.

 

När man har ett loosing-streak så vill man veta varför. Är det otur, fusk, för bra motstånd eller att du tiltar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren så här långt :)

 

Nämnas bör, att jag inte spelar 6-7h i ett streck, utan brukar spela runt 2-2.5h per omgång ungefär. Behåller koncentrationen för det mesta, och så fort jag tappar koncentrationen eller börjar ana en liten tendens till tilt har jag lyckats skaffa mig den disciplinen att jag avsluter pokerklienten och tar en break ;) Det var ett stort steg som gjorde en hygglig stor förändring till att bli en mer vinnande spelare faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...