Gå till innehåll

Omaha hjälp eftersökes


L00mis

Recommended Posts

Spelade Omaha för första gången igår och tyckte det var mycket spännande! Dock är jag inte helt införstådd i vad som t.ex. är bra starthänder, vad det finns för strategier, pre-flop spel, flop-spel, m.m.

 

Spelade lägsta nivån PLO HIGH på svs igår och plussade faktiskt en femhundring men skulle gärna vilja ha lite info om de andra spelen med som HI/LO m.m.

 

Jag spelar en del Texas och är vinnande, kanske finns det nåt jag kan ta med ifrån det spelet?

 

Hade varit kanon med lite förklaringar kring vad som kan vara bra att tänka i Omaha helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade Omaha för första gången igår och tyckte det var mycket spännande! Dock är jag inte helt införstådd i vad som t.ex. är bra starthänder, vad det finns för strategier, pre-flop spel, flop-spel, m.m.

 

Spelade lägsta nivån PLO HIGH på svs igår och plussade faktiskt en femhundring men skulle gärna vilja ha lite info om de andra spelen med som HI/LO m.m.

 

Jag spelar en del Texas och är vinnande, kanske finns det nåt jag kan ta med ifrån det spelet?

 

Hade varit kanon med lite förklaringar kring vad som kan vara bra att tänka i Omaha helt enkelt!

 

 

Det beror helt på om du spelar HU, Short eller Fulltable?

 

Men några saker kan väl vara:

 

* AAxx är ruggigt överskattat om du inte får in allt HU pre-flop (typ)

* Draghänder med många outs är vanligt

* Sitt gärna på rätt sida utav stegdraget..

* Eftersomd et spelas Pottlimit så kan du "inte blåsa bort folk" lika lätt på en flopp/turn där du måste skydda handen som i NLHE

* Du vill helst alltid dra mot nötflushen/nötstegen på regnbåge bräda. Så, tänket om du har tex Qs10sxx på en 7s5sQc bräda blir inte "nu skall jag ta Fi på färgen" utan snarare "nu har jag två hjärter som blockar färgdraget".

 

Omaha är ett kul spel, men komplext och som sagt, att det spelas PL gör att du får tänka annorlunda mot NL vad avser implicita pottoddsen.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underskatta inte AA. Sträva efter >400 bb/100 med AA**.

 

+1, tycker folk underskattar AA grymt mycket, även KK i många lägen. Speciellt vektighta regs på lägre nivåer. Sen tycker jag ofta att man kan cbeta mer än vad man tror.

 

Och tänk hela tiden på position, det viktigaste i omaha!

Sen om du t.ex. har bottomset på en bräda med färg+stegdrag eller olika kombinationer så kan du alltid syna en gata för att cleara outs för fi.Även nötterna utan redraws ska spelas försiktigt i många tillfällen. Redraws är väldigt viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du t.ex. har bottomset på en bräda med färg+stegdrag eller olika kombinationer så kan du alltid syna en gata för att cleara outs för fi.Även nötterna utan redraws ska spelas försiktigt i många tillfällen. Redraws är väldigt viktigt.

Agree. I NLHE har man oftast en plan A, och möjligen B.

 

i Omaha bör man helst ha några (mer eller mindre, ibland inte ens synliga..) uppenbara plan C, D eller E :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...