Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela AQo i detta läge?


rai

Recommended Posts

Bakgrund: lirar en 20dollar buy in tunering. gått ca 90min av den.

 

Sitter först ut och får AQo. Jag har ca 15bb och måste dubbla upp.

 

Min fråga är hur ja ska spela.

 

Alternativ 1: All in och hoppas på tur, fast om någon callar är han troligtvis favorit.

 

Alternativ 2 (som jag valde) Raisar 4gg big blind alltså har jag bara 11 ggr bb kvar efter det, och hur agerar man om man blir re-raisad med denna hand. jag blev det och synade, Mötte AK.

 

Alternativ 3 Bara calla och se vad resten av bordet gör. sen steka om man träffar, de är max 3 som synar preflop i en ohöjd pott

 

Alternativ 4 Folda preflop och vänta på en bättre hand och steka all in preflop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 1: All in och hoppas på tur, fast om någon callar är han troligtvis favorit.

Definitivt inte, det tar bort nästan allt värde med handen eftersom du rimligen bara blir synad av bättre samtidigt som det kostar väldigt mycket att skrämma bort ett fåtal bättre händer från en liten pott.

 

Alternativ 2 (som jag valde) Raisar 4gg big blind alltså har jag bara 11 ggr bb kvar efter det, och hur agerar man om man blir re-raisad med denna hand. jag blev det och synade, Mötte AK.

Jag skulle höja 2,5bb och folda mot omslag. AQ är i stort sett den sämsta handen jag kan ha där, så jag tappar inte direkt mot folk som gillar att trycka. Om jag synar en all-in här kunde jag lika gärna tryckt själv eftersom jag då synar med 100% av händerna jag höjer med.

 

Alternativ 3 Bara calla och se vad resten av bordet gör. sen steka om man träffar, de är max 3 som synar preflop i en ohöjd pott

Definitivt inte, man ger sig ingen chans att vinna potten och lägger upp det för att bli bustad när man parar.

 

Alternativ 4 Folda preflop och vänta på en bättre hand och steka all in preflop

inte helt orimligt men jag tycker det är för tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor var den andra personens stack (som re-raisade) i förhållande till din?

 

Du hade ingen read på honom eller?

 

 

De faktorerna skulle jag ta i betänkande och sedan se mina chanser att vinna om han skulle syna en all-in. Om det var någon som satt på en stor stack och var lite table bully är det klart att man ställer in. Om det däremot var en väldigt tight och solid spelare skulle jag nog inte vilja ställa in i det läget. Om du har 11bb kvar och han re-raisar så är det ju antingen att du trycker in hela degen där, eller så foldar du och väntar på något bättre tillfälle. Det behöver inte vara någon bättre hand iof, men ett bättre tillfälle.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor var den andra personens stack (som re-raisade) i förhållande till din?

 

Du hade ingen read på honom eller?

 

 

De faktorerna skulle jag ta i betänkande och sedan se mina chanser att vinna om han skulle syna en all-in. Om det var någon som satt på en stor stack och var lite table bully är det klart att man ställer in. Om det däremot var en väldigt tight och solid spelare skulle jag nog inte vilja ställa in i det läget. Om du har 11bb kvar och han re-raisar så är det ju antingen att du trycker in hela degen där, eller så foldar du och väntar på något bättre tillfälle. Det behöver inte vara någon bättre hand iof, men ett bättre tillfälle.

 

Lycka till! :)

 

Han som re raisade hade väl 10-15bb över average stack och han var i mina ögon inte speciellt tajt, han hade några händer innan vunnit en all in då han gjort all in med p10. Men visste att han hade bäst hand ändå. satte han på p10 eller bättre om han spelade någorlunda bra.

 

 

 

sen raisa 2.5 bb känns lite vekt, skrämmer inte bort många direkt och men visar sig vek. men kanske rätt. AQ är obsolut inte en drömhand på ett 10 manna bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen raisa 2.5 bb känns lite vekt, skrämmer inte bort många direkt och men visar sig vek. men kanske rätt. AQ är obsolut inte en drömhand på ett 10 manna bord.

Jag raisar alltid 2,5bb när jag är först in i potten och inte ställer in, det har inget med handen att göra. Det skrämmer iväg väldigt många för pengarna man riskerar.

 

Dessutom så urholkar man ju handens inneboende värde mer och mer ju mer man höjer eftersom färre och färre sämre händer synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga till Hjort då;

 

Säg att du plockar upp AQ/AK/QQ eller liknande på en SNG, 10 manna NL. BB är ju där 20 (1500 startmarker på ladbrokes),

 

Menar du att du bara höjer 50-80 med den handen? Är inte det väldigt lite i förhållande till vilka skrothänder som folk då kan calla med pga 1500 i stacken?

 

Jag brukar höja potten x 2-3, alt är jag tidigt ute så höjer jag kanske med 15-20% av stacken?

 

Fel av mig? Förklara gärna i så fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du plockar upp AQ/AK/QQ eller liknande på en SNG, 10 manna NL. BB är ju där 20 (1500 startmarker på ladbrokes),

Det är en väldig skillnad på de händerna, AK och QQ är stål medan AQ är en halvdan typisk busta-ut-mig-själv-hand (senare i turneringen blir naturligtvis AQ också stål). Jag spelar väl fortfarande AQ, men jag tycker fan inte om det och den åker i mucken vid första omslag.

 

Menar du att du bara höjer 50-80 med den handen? Är inte det väldigt lite i förhållande till vilka skrothänder som folk då kan calla med pga 1500 i stacken?

Om jag är först in så höjer jag 50 då ja. Blir det omslag så trycker jag antagligen tillbaka och ärligt talat vinner jag helst potten osynad. Orsaken till att jag inte höjer mer är för att jag a) inte vill bygga en stor pott ur position, b) inte vill läcka information och det blir dyrt att spela mina andra händer för högre belopp.

 

Jag brukar höja potten x 2-3, alt är jag tidigt ute så höjer jag kanske med 15-20% av stacken?

Skickar du in 1/6 av stacken preflopp och får en eller två syner så kommer du vara uppe mot mycket starkare händer i snitt än om du höjt 2,5bb dessutom kommer du ha mycket svårt att släppa några träffar eftersom potten är så stor och slutligen så sitter du i jättekass position och får det därför mycket svårare med bluffandet.

 

När man får bra startkort så vill man ju väldigt gärna vinna en stor pott, men när mörkarna är så små är det inget man direkt kan tvinga fram utan man får helt enkelt vara nöjd med att vinna en liten pott och dra öronen rejält till sig om den börjar bli stor.

 

Men vilka ska man spela i så tidig position, var går gränsen? Ska man höja endast AA KK, AK? Limpa med PP, folda vid höjning?

Om det inte finns någon mycket stark anledning att trappa så limpar jag aldrig först in en SnG, jag vill ge mig själv en chans att vinna potten, värdebeta och inte läcka information. Tidigt i turnering och position så lirar jag bara par (känner mig tvungen att spela 88/99 typ) AK och kanske AQ om jag känner mig slaskig. Mot en höjning så finns ju sällan de implicita oddsen (pengarna är ju ändå så grunda) där för att syna med sämst hand, så då blir det ju oftast fold eller omslag.

 

Har han blivit högfärdig och fått talman eller? :lol:

Härold, måste skaffa mig en härold. Och en hovnarr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Hjort,

 

Men spela PP under QQ kanske JJ så är du tvungen att träffa set med så små höjningar, du får väl en del "dåliga calls" med så låg höjning (i förhållande till stacken) tex K 10 m.m m.m som lätt träffar högsta par på bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...