Gå till innehåll

Liveturre - bra upplägg?


BeefCake2000

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag och några kompisar tänkte ordna en liten liveturnering för bekantskapskretsen. Hoppas ni mer erfarna hajar orkar kommentera detta upplägg, samt lägga till eventuella små regler som man kan ha med för att göra hela processen smidigare.

 

Vi hoppas på cirka 30 deltagare och kör då med 4 bord, 3 bord med 24 spelare kvar, 16 spelare med 2 bord kvar och ett FT med 8 spelare. Är det rätt tänkt att ha långsammare struktur första timmarna för att sedan snabba på lite mot slutet? Vi vill göra det till en heldagsturnering och målet är att det åtminstone ska bli lite deepstack-känsla de första timmarna, men vill ändå hinna på utgång efteråt. Strukturen känns ändå kanske något slö.

 

Struktur:

 

Startstack: 10K

 

1: 100/100 60 minuter

2: 100/200 60 minuter

3: 200/400 60 minuter

4: 300/600 60 minuter

5: 400/800 60 minuter

6: 600/1200 45 minuter

7: 800/1600 45 minuter

8: 1000/2000 45 minuter

9: 1500/3000 45 minuter

10: 2000/4000, detta är tänkt att bli sista nivån som vi håller tills en segrare har korats.

 

Payouts för 30 spelare:

 

1. 45%

2. 25%

3. 15%

4. 10%

5. 5%

 

Regler: Här vill jag gärna ha lite tips. För att få vara med måste man åtm vara "en kompis kompis" med goda referenser och detta är ju inte precis WSOP men eftersom vi är ett lite större gäng än ett vanligt homegame vill man ju ha bestämt på förhand hur man gör ifall problem uppstår.

Fråga: Om det blir ojämnt antal spelare vid borden och man vill flytta över spelare, gör man då så att om t.ex. Button vid bord 4 åker ut, flyttar man då över Btn från ex. bord 3? Eller?

 

Andra generella regler vid livespel som kan vara bra att informera spelarna om på förhand så att inga konstiga situationer uppstår? Jag kommer troligen själv att fungera som "Tournament Director" fast jag också spelar, därför kunde det vara bra att veta hur man gör om mystiska saker händer.

 

Förslag på bracelet-liknande krimskrams som man kunde ge vinnaren för att ge lite fiskig prestige åt spektaklet och förhoppnignsvis göra det till ett återkommande event? Billigt skumvin är givetvis standard.

 

Ursäkta för en utdragen post, hoppas ni orkar läsa och kommentera!

 

Mvh BeefCake

 

PS feel free att dissa det för detta ändamål nyreggade kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 60 min blinds kan nog vara i överkant för de flesta skulle jag tro.

 

Strukturen nedan är lånad från CC i Göteborg o verkar ok tycker jag.

Med 30 spelare bör turren ta slut ungefär på level 16. Ungefär 8 timmars speltid. Rasterna gör du ju som det passar er med.

 

Startchips: 10 000

Level Sml Blind Big Blind Time

1 25 50 30 min

2 50 100 30 min

3 100 200 30 min

Break 10 min

4 150 300 30 min

5 200 400 30 min

Break + chip race 30 min

6 300 600 30 min

7 400 800 30 min

8 600 1200 30 min

9 800 1600 30 min

Break 10 min

10 1000 2000 30 min

11 1500 3000 30 min

12 2000 4000 30 min

Break vid finalbord 10 min

13 3000 6000 30 min

14 4000 8000 30 min

15 5000 10000 30 min

16 6000 12000 30 min

17 8000 16000 30 min

18 10000 20000 30 min

19 15000 30000 30 min

20 20000 40000 30 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi anordnar turneringar i klubben räknar vi på följande när vi tittar på sluttid och det brukar stämma:

 

En turnering brukar vara ta slut när BB utgör 5-10% av det totala antalet marker.

 

30*10 000 = 300 000 marker i spel * 5-10% = 15 000 - 30 000.

 

Oftast brukar det bli vid ca 5%.

 

Edit: Här ser du hur vår struktur brukar se ut (iofs för 7500 i strtstack).

 

Struktur PK Engeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jo, skall fundera på strukturen lite grann, stämmer nog att den är väl långsam, 30 min perioder med flackare blindshöjningar vore ett alternativ.

 

Paragrafryttarfråga: Om man har med 50-markers i spelet och t.ex. vid nivån 200/400 vill ta bort dessa ut spel och växla in mot 100-markers, får en spelare med 7st 50-markers (=350) då 3 eller 4 stycken 100-markers?

 

Någon som ännu har svar på detta:

 

 

Hejsan,

 

Fråga: Om det blir ojämnt antal spelare vid borden och man vill flytta över spelare, gör man då så att om t.ex. Button vid bord 4 åker ut, flyttar man då över Btn från ex. bord 3? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En turnering brukar vara ta slut när BB utgör 5-10% av det totala antalet marker.

 

30*10 000 = 300 000 marker i spel * 5-10% = 15 000 - 30 000.

 

Oftast brukar det bli vid ca 5%.

 

 

Detta stämmer ju vanligtvis men jag skulle hellre se att man vid H2H-spel har ska vi säga minst 40BBs i spel så att det ändå blir lite skicklighet som avgör även mot slutet. Folk är så slaskiga här ändå att det inte lär talängre fast man har lite slöare struktur, men ska tänka på saken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jo, skall fundera på strukturen lite grann, stämmer nog att den är väl långsam, 30 min perioder med flackare blindshöjningar vore ett alternativ.

 

Paragrafryttarfråga: Om man har med 50-markers i spelet och t.ex. vid nivån 200/400 vill ta bort dessa ut spel och växla in mot 100-markers, får en spelare med 7st 50-markers (=350) då 3 eller 4 stycken 100-markers?

 

Någon som ännu har svar på detta:

 

Vi gör så här:

 

Spelare som har jämt antal får obv rätt antal högre marker ;-). De "överblivna" markerna läggas i mitten av bordet och växlas in till högre vlörer avrundat uppåt. Sedan drar alla spelarna som lagt in marker var sitt kort med början från plats 1 på bordet. Högst kort vinner en marker av den högre valören.

Därefter drar de kvarvarande varsitt nytt kort och högst kort vinner en marker av den högre valöre, osv tills inga marker finns kvar i mitten.

Observera att en spelare kan inte vinna mer än en marker av den högre valören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du använder dig av programmet "The Tournament Director" för hjälp vid break av bord, hålla koll på tiden, när det är dags att chippa upp etc. etc.

Massor med användbara features som gör turneringen lättare att sköta + att det gör turneringen "mer riktig".

TD har en hel del grymma skins dessutom som slår CC´s med hästlängder...

 

Rekommenderar detta starkt. Använder det själv vid alla turneringar jag har.

 

// J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du använder dig av programmet "The Tournament Director" för hjälp vid break av bord, hålla koll på tiden, när det är dags att chippa upp etc. etc.

Massor med användbara features som gör turneringen lättare att sköta + att det gör turneringen "mer riktig".

TD har en hel del grymma skins dessutom som slår CC´s med hästlängder...

 

Rekommenderar detta starkt. Använder det själv vid alla turneringar jag har.

 

// J

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du använder dig av programmet "The Tournament Director" för hjälp vid break av bord, hålla koll på tiden, när det är dags att chippa upp etc. etc.

Massor med användbara features som gör turneringen lättare att sköta + att det gör turneringen "mer riktig".

TD har en hel del grymma skins dessutom som slår CC´s med hästlängder...

 

Rekommenderar detta starkt. Använder det själv vid alla turneringar jag har.

 

// J

 

Instämmer och vi gör det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du använder dig av programmet "The Tournament Director" för hjälp vid break av bord, hålla koll på tiden, när det är dags att chippa upp etc. etc.

Massor med användbara features som gör turneringen lättare att sköta + att det gör turneringen "mer riktig".

TD har en hel del grymma skins dessutom som slår CC´s med hästlängder...

 

Rekommenderar detta starkt. Använder det själv vid alla turneringar jag har.

 

// J

 

Tack för tipset, verkar vara ett snyggt program! Tack till Ängeln för reglerna också, nu börjar jag väl veta det man behöver om att ordna liveturneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...