Gå till innehåll

Strategi mot specifik FI utifrån PT stats??!??


_Fibonacci

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag har ju använt mig av PT ett tag mest för att analysera mitt eget spel men tycker det kan vara svårt att veta hur man ska spela mot specifika FI utrifrån deras HUD-stats.

 

Här är ett exempel, spelaren i fråga lirar 100bb djupt.

 

VPIP: 11.21

PFR: 5.17

AGGF: 1.75

3BET: 2.50

FOLD TO 3BET: 85.71

ATT TO STEAL: 20

FOLD BB TO STEAL: 100

FOLD SB TO STEAL: 100

 

Spelaren i fråga verkar inte vara medveten om styrkan i position och hans raising range utifrån mina stats bör vara något i stil med 99+, AQ+.

 

Hur bör jag spela mot denna kille? Om jag använder mig av Pokerstove så ser jag att 88+, AK samt AQs har mer än 50% EV mot hans range. Borde jag reraise denna range mot FI eller syna. Eller bör jag syna vidare än så eller 3betta vidare än så. Naturligtivs synar jag alla pockets i position för setmining.

 

Hur går era tankar och hur utformar ni era strategier utifrån vad HUD:en ger er för stats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över hur många händer?

Allmänt så steala mkt mot honom, 3beta honom en hel del och vik om du får motstånd. om du inte har stålet själv ofc

 

Jag har inte så många händer på honom ca 150 bara. Har dock många i min databas med ungefär denna stats. Dock lär han ju inte folda mot steal 100% som den visar nu tex.

 

Då du säger 3 betta en del? Menar du tex SC på Knappen eller bara för värde med JJ+, AK tex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så många händer på honom ca 150 bara. Har dock många i min databas med ungefär denna stats. Dock lär han ju inte folda mot steal 100% som den visar nu tex.

 

Då du säger 3 betta en del? Menar du tex SC på Knappen eller bara för värde med JJ+, AK tex...

 

Eftersom han foldar 85 % till 3 bet har jag svårt att se att han bara öppnar 99+ A-Q kanske han limpar med bra händer ibland och höjer skit händer som j-4 osv?

 

Sen i sen postion höjer han ju med lite mer händer 20 % skull 3 beta den här spelaren tills han ger mig en andledning till att inte fortsätta göra det. Så position är inte lika viktigt när du 3 betar en som kommer folda så mycket till dina 3 bets än en som kommer syna dina 3 bets mycket. Sen tänk på att bara för att han är tajt innan floppen behöver inte betyda att han kommer vara det efter floppen men det är viktigt i att du tar med han spel på floppen turn och rivern med i beräkningarna innan du tar ditt beslut pre flopp.

 

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han foldar 85 % till 3 bet har jag svårt att se att han bara öppnar 99+ A-Q kanske han limpar med bra händer ibland och höjer skit händer som j-4 osv?

 

Sen i sen postion höjer han ju med lite mer händer 20 % skull 3 beta den här spelaren tills han ger mig en andledning till att inte fortsätta göra det. Så position är inte lika viktigt när du 3 betar en som kommer folda så mycket till dina 3 bets än en som kommer syna dina 3 bets mycket. Sen tänk på att bara för att han är tajt innan floppen behöver inte betyda att han kommer vara det efter floppen men det är viktigt i att du tar med han spel på floppen turn och rivern med i beräkningarna innan du tar ditt beslut pre flopp.

 

 

lycka till

 

Ja då jag titar närmare i PT så har han faktiskt limpat in med KK+ så om vi tar bort dessa händer och lägger in 88 och 77 istället, men har bara ca 150 händer på honom.

 

Oki, så 3bet med JJ+, AK, 67s+, A4s+ ?? mot honom så länge han har 85% fold mot 3bet? Låter rimligt eller bör jag 3betta vidare eller med smalare range?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och på tal om antalet händer förresten. Hur många bör man eg. ha på FI för att kunna göra någon vettig analys?
Beror på vad det är för grej du kollar på, och hur precis du vill vara.

 

150 händer är fullt tillräckligt för att se om ligger kring 20% vpip snarare än 80% vpip, men inte tillräckligt för att skilja på 20% och 25%.

 

Om det inte 3betas en massa så kommer en tight öppnare kanske bara bli 3betad 4-5 gånger under 150 händer. Och då är det inte så väldigt mycket underlag i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det är för grej du kollar på, och hur precis du vill vara.

 

150 händer är fullt tillräckligt för att se om ligger kring 20% vpip snarare än 80% vpip, men inte tillräckligt för att skilja på 20% och 25%.

 

Om det inte 3betas en massa så kommer en tight öppnare kanske bara bli 3betad 4-5 gånger under 150 händer. Och då är det inte så väldigt mycket underlag i sig.

 

Ja det är sant, spelar FullRing på låg nivå och är väl inte alltför mycket 3bettande där i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans att om fi har en fold to steal (i blindsen) procent över (har för mig att det var 67%) så är det också profitabelt att öppna 100% mot honom. I korta drag ~ höj snuskigt mkt och löst tills du får motstånd. Repeat.

 

Okej, joo jag har för mig att jag läst detta tidigare någon gång också. Problemet på knappen är ju då att man har 2 att ta hänsyn till. Räcker det då att båda har fold to stelattempt över 67% eller bör marginalen vara större, säg 75% eller ngt för att det ska vara profitablet.

 

Och om det nu är profitabelt att stjäla blinds om de har fold to stealattempt över 67% så borde det väl även vara profitabelt att 3betta ATC mot en som har fold to 3bet över 67%, men även där bör man ju ta hänsyn mot de andra vid bordet och kanske ha större marginal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...