Gå till innehåll

Givet och syna med KK här?


Recommended Posts

3-4 blindsnivåer in i en $11 DoN... en del av mig säger fold en annan kör. Hur ser ni på det?

 

 

TEXAS_HOLDEM, NO_LIMIT, T5-2103985-48

played at "Table #1" for USD TC from 2009-07-27 05:27 until 2009-07-27 05:27

 

 

 

Seat 1: lucky-benny (1,295 in chips)

Seat 2: LagomSliten (2,010 in chips)

Seat 3: BWxoted (1,820 in chips)

Seat 4: PZW (1,370 in chips)

Seat 5: chalma13 (1,420 in chips)

Seat 6: AtDaAces (1,415 in chips)

Seat 8: papen8 (1,565 in chips)

Seat 9: Mxyzptlk5 (1,200 in chips)

Seat 10: zxy040808 (2,905 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

lucky-benny posts blind (75), LagomSliten posts blind (150).

 

PRE-FLOP

BWxoted folds, PZW bets 1,370 and is all-in, chalma13 folds, AtDaAces bets 1,415 and is all-in, papen8 folds, Mxyzptlk5 folds, zxy040808 folds, lucky-benny folds, LagomSliten calls 1,415.

 

FLOP [board cards: 6 of Spades,7 of Spades,9 of Spades ]

 

 

TURN [board cards: 6 of Spades,7 of Spades,9 of Spades,3 of Clubs ]

 

 

RIVER [board cards: 6 of Spades,7 of Spades,9 of Spades,3 of Clubs,6 of Hearts ]

 

 

SHOWDOWN

AtDaAces shows [ Queen of Diamonds,Queen of Hearts ]

LagomSliten shows [ King of Clubs,King of Diamonds ]

PZW shows [ Jack of Spades,Jack of Hearts ]

LagomSliten wins 4,185, LagomSliten wins 90.

 

 

 

SUMMARY

Dealer: zxy040808

Pot: 4,275

lucky-benny, loses 75

LagomSliten, bets 1,415, collects 4,275, net 2,860

BWxoted, loses 0

PZW, loses 1,370

chalma13, loses 0

AtDaAces, loses 1,415

papen8, loses 0

Mxyzptlk5, loses 0

zxy040808, loses 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklar fold!

 

Visst är det skönt med en stor stack även i en DoN. Men vik aldrig av från spelets enkla kardinalregel: Din målsättning är inte att ackumulera en stack utan bara att vidmakthålla den du startar med. Du vill INTE ha konfrontation, du vill undvika den. Här har du redan ett bra läge i spelet med runt 33% över startstack. Än så länge har du varken monster- eller mikrostackar efter dig på bordet, vilket gör att dina möjligheter att hålla dig vid liv genom att pusha från sen position ser mer än bra ut. Du är än så länge inte ens pressad att hitta ett pushläge varje varv.

 

Trots det så tar jag nog ändå synen här mot EN spelare. Men aldrig mot två. Du har säkert dryga 60% chans att komma in i pengarna här vid fold, men mot två medspelare måste du räkna med att förlora säkert åtminstone en tredjedel av konfrontationerna även om du - som i det aktuella läget - dominerar bådas händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklar fold!

 

Visst är det skönt med en stor stack även i en DoN. Men vik aldrig av från spelets enkla kardinalregel: Din målsättning är inte att ackumulera en stack utan bara att vidmakthålla den du startar med. Du vill INTE ha konfrontation, du vill undvika den. Här har du redan ett bra läge i spelet med runt 33% över startstack. Än så länge har du varken monster- eller mikrostackar efter dig på bordet, vilket gör att dina möjligheter att hålla dig vid liv genom att pusha från sen position ser mer än bra ut. Du är än så länge inte ens pressad att hitta ett pushläge varje varv.

 

Trots det så tar jag nog ändå synen här mot EN spelare. Men aldrig mot två. Du har säkert dryga 60% chans att komma in i pengarna här vid fold, men mot två medspelare måste du räkna med att förlora säkert åtminstone en tredjedel av konfrontationerna även om du - som i det aktuella läget - dominerar bådas händer.

 

bra svar! ska tänka på de...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foldade nyss AA i en DON efter att två spelare gått all in innan mig. Jag hade snittstack och vi var 7 kvar. Standard.

Vitsen i en DON, precis som henjon sa, är inte att samla marker i en hög utan endast behålla den stack man har någorlunda intakt.

 

Anm. Agerar jag först med AA går jag givetvis all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt här får en att uppskatta sng's mer iaf (=

 

hehe, ja jag brukar "belöna" mig själv med ett par vanliga SnG (eller t.o.m. en 30-manna ibland) när jag grindat på i något halvdussin $$10-20 DoN. Därmed inte sagt att DoN är tråkigt. Spelformen har sina egna intressanta strategival och många svårbedömda lägen uppstår där rätt beslut inte sällan är kontraintuitivt. Att undvika konfrontation ska f.ö. inte tolkas som att man ska vika vid minsta motstånd. Det uppstår precis som i vanliga SnG lägen där man måste våga spela aggressivt när man ligger före. Jag anser också till skillnad från en del DoN-grinders av större format som typ bara spelar QQ++ på låga blindsnivåer att man absolut kan unna sig att investera i en del potter i början med lovande kort. Tror t ex att setmining funkar minst lika bra här som i andra spelformer, då det oftast ändå finns spelare som är beredda att betala av en stor del av sin stack till dig när du träffar ditt set. Och oavsett vad jag sa om att inte prioritera stackbygge så är en större stack naturligtvis också en säkrare väg till att komma in i pengarna.

 

Annars är det som i vanliga SnG en utmaning att försöka komma fram till vilka som synar för löst när man längre fram kommer till push/foldskedet i turneringen. Här tillkommer dessutom att många än så länge inte har greppat skillnaderna mellan utbetalningsstrukturerna och därför tar syner som må vara korrekta eller åtminstone på marginalen i en vanlig SnG, men som är alldeles åt helvete fel i en DoN.

 

Kan varmt rekommendera twoplustwo.coms forum som i sin avdelning för SnG-strategi har en särskild tråd om DoN-strategi. Där hittar man en stor mängd intressanta inlägg och många intressanta handexempel som bör ge en ökad förståelse för hur man bör spela i olika skeden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...