hubbahubba Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 Jag gör skillnad på företagare och aktieägare. På liknande sätt gör jag skillnad på spelare och stejkare. Visst är det skillnad, en individ som genom sin kapitalinsats utöver ränta dessutom får ett arbete som genererar lön, meningsfull sysselsättnig eller något annat värdefullt kan nog acceptera en lägre avkastning. Men om jag exempelvis vill ta reda på hur mycket det kostar för mig att köra en mil med min bil, så bör jag väl räkna med en kapitalkostnad oavsett om jag lånat på banken eller bekostat bilen ur egen ficka. Kalle sätter in $300 på ett pokerkonto. Han spelar 100 $11 sitngos och har sedan $400. Nisse sätter in $1100 på ett pokerkonto. Han spelar 100 $11 sitngos och har sedan $1200. Kalle och Nisse har lyckats precis lika bra, och köpt in sig i sittar för precis lika mycket pengar. Ändå menar du att Kalle har ett bättre ROI. Det går inte riktigt ihop. Edit: om man ska se bankrullen som investeringen som du säger alltså. Ja, jag anser att Kalle har en högre ROI. Dock har de samma genomsnittliga ROI, när man ser varje SnG som en enskilld investering. Till MikeTime: Jag tycker att pokerspelare är slarviga när de kallar genomsnittlig ROI för ROI. Att hänvisa till en pokerspelares definition och kalla den "rätt" blir då lite tokigt. Jag tycker att det vi (jag spelar också poker) kallar ROI är ett bra mått på EV. Men jag tror att vi kan få problem när vi pratar med andra yrkesgrupper som använder samma begrepp. Citera
gdaily Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 Ja, jag anser att Kalle har en högre ROI. Dock har de samma genomsnittliga ROI, när man ser varje SnG som en enskilld investering. Du anser tvärfel. RoI är en väldefinierad ekonomisk term, inget du kan anse något om. Eller så är du kandidat till Nobelpriset, om du inser något som skakar om grnden i den ekonomiska teorin. Citera
miata91 Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 HubbaHubba du är helt fel ute i din definition av RoI. RoI är resultatet av den enskilda SnGn du spelar. Om du har 400 eller 1000 på kontot spelar ingen roll eftersom som du bara räknar med det kapital som du går in med i SnGn som investering. Edit. Det du pratar om hubba är avkastningen på totaltkapital. Citera
hubbahubba Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 Du anser tvärfel. RoI är en väldefinierad ekonomisk term, inget du kan anse något om. Eller så är du kandidat till Nobelpriset, om du inser något som skakar om grnden i den ekonomiska teorin. Det är just att det är en väldefinierad ekonomisk term som gör att jag stångar pannan blodig. I MikeTimes citat hävdas att det är en pokerterm. Skillnaden är att pokertermen likställer investering med summan av alla utgifter, detta tror jag inte är den vedertagna ekonomiska definitionen. Om man får Nobelpriset för detta så kanske du kan hämta medaljen, jag har bokat tvättstugan den 10/12. HubbaHubba du är helt fel ute i din definition av RoI. RoI är resultatet av den enskilda SnGn du spelar. Om du har 400 eller 1000 på kontot spelar ingen roll eftersom som du bara räknar med det kapital som du går in med i SnGn som investering. Edit. Det du pratar om hubba är avkastningen på totaltkapital. ROI = Return on investment (notera sigularformen av investment). På en SnG med 10% rake och 50-30-20 prisfördelning kan alltså ha exakt 4 olika ROI. Om man vill väga samman resultatet från ett antal separata investeringar så får man väl säga att man pratar om en genomsnittlig ROI. Detta kanse är mer en språkpolisfråga. Citera
miata91 Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 ROI = Return on investment (notera sigularformen av investment).På en SnG med 10% rake och 50-30-20 prisfördelning kan alltså ha exakt 4 olika ROI. Om man vill väga samman resultatet från ett antal separata investeringar så får man väl säga att man pratar om en genomsnittlig ROI. Detta kanse är mer en språkpolisfråga. Korrekt Citera
MikeTime Postad 27 Juli , 2009 Rapport Postad 27 Juli , 2009 I MikeTimes citat hävdas att det är en pokerterm. Skillnaden är att pokertermen likställer investering med summan av alla utgifter, detta tror jag inte är den vedertagna ekonomiska definitionen.Om man får Nobelpriset för detta så kanske du kan hämta medaljen, jag har bokat tvättstugan den 10/12. Eftersom frågeställaren specifikt avser ROI i samband med spel av sng´s och dessutom ställer frågan på ett pokerforum så är det självklart pokerrelaterad ROI det handlar om och då har alla i tråden, utom just du, helt rätt. Citera
Recui Postad 1 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 1 Augusti , 2009 Såhär ser det ut efter 100 SnG, behöver inte göra en ny tråd så slänger upp det här. Inköp: $,25+,02 6 stolar 1:a pris: $1,05 2:a pris: $0,45 Spelade: 100 Cashes: 46 (46%) Förluster: 54 (54%) 1:a platser: 21 (21%) 2:a platser: 25 (25%) Riktigt grinig över att ha fler 2:a platser än 1:a. Men jag vet att jag haft fruktansvärt otur många gånger. Totala vinster: $33.30 Totala inköp: $27.00 Totalt: +$6,30 (Return on Investement) ROI = 23% Är detta bra nog att hoppa upp en nivå med? (Den närmaste nivån är dock mycket större ($1 + $,10)) Och hur mycket i rullen borde jag ha för att lira dessa? Citera
hubbahubba Postad 2 Augusti , 2009 Rapport Postad 2 Augusti , 2009 Kul att det går bra för dig. Klart att du ska prova att gå upp i nivå, detta behöver dock inte vara ett oåterkalleligt beslut. Prova en eller ett par turneringar och känn efter. Skillnaden på motspelarnas kompetens på de nivåer du nämner torde inte vara gigantisk (det gäller förmodligen ett antal nivåer till). 100 turneringar är dock fortfarande ett ganska litet urval. Tänk om du hade kommit trea istället för etta i en enda av de spelade turneringarna. Du hade då sänkt din ROI från 23.3% till 17.8%, fortfarande på plus men en märkbar skillnad. Hade du istället vunnit en där du inte placerade dig hade din ROI hamnat på 25.6%. En enstaka turnerning har stor påverkan på ditt resultat. Det som påverkar mest hur mycket du ska ha i rullen är hur ofta du omvärderar ditt beslut om nivå, tätt följt av din riskvillighet att gå bankrutt. Har du hela rullen på kontot? Kommer du aldrig att sätta in mer? osv. Lycka till Citera
hubbahubba Postad 2 Augusti , 2009 Rapport Postad 2 Augusti , 2009 Eftersom frågeställaren specifikt avser ROI i samband med spel av sng´s och dessutom ställer frågan på ett pokerforum så är det självklart pokerrelateradROI det handlar om och då har alla i tråden, utom just du, helt rätt. Ska jag tolka detta som att du anser att pokerspelare och ekonomer har olika definitioner och att du och jag tillsammans har fel. Citera
MikeTime Postad 2 Augusti , 2009 Rapport Postad 2 Augusti , 2009 Ska jag tolka detta som att du anser att pokerspelare och ekonomer har olika definitioner och att du och jag tillsammans har fel. Nja, investeringen du gör i t.ex poker är ju de enskilda inköpen i exempelvis MTT´s. Det är inte br storlek som avgör. Citera
Raspe26 Postad 2 Augusti , 2009 Rapport Postad 2 Augusti , 2009 Som så många andra förändringar kan de beskrivas på två olika sätt Om vi säger att du efter att ha spelat en $10 Sng har $11 (vinst=1$) så: ¤Kan man använda en förändringsfaktor 11$/10$=1,1 ¤Procentuell ÖKNING 1$/10$=0,1=10% ¤Procentuell förändring 11$/10$=1,1=110% Begreppet ROI benämns för det mesta (åtminstone utanför pokervärlden) med punkt 3. Har t.ex Ericsson B en direktavkastning på 8% ger det ROI på 108% (ff=1,08) och en vinst beräknas då satsat kapital*1,08=slutkapital För att sen räkna ut vinsten Tar man slutkapital-satsat kapital=Vinst Att man ska se hela bankrullen som satsat kapital tycker jag är det dummaste jag hört. Citera
Lixifer Postad 2 Augusti , 2009 Rapport Postad 2 Augusti , 2009 Är detta bra nog att hoppa upp en nivå med? Absolut (Den närmaste nivån är dock mycket större ($1 + $,10)) Och hur mycket i rullen borde jag ha för att lira dessa?Kör på 30 inköp så slipper det kännas så hemskt de dagar du har en massa raka förluster. Sen när det börjar gälla riktiga pengar låt säga 50$ buy-in (eller på vilken nivå du nu själv skulle tycka det var så obehagligt med en massa raka förluster att det hämmar ditt spel/tiltar dig) så öka på till fler inköp. 50? 100? Alla är olika . Citera
Recommended Posts