Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Letar efter ett fjärrstyrningsverktyg för datorer som använder så minimalt med resurser som möjligt. Jag ska fjärrstyra en gammal dator (266MHz, 256MB RAM) och behöver använda så lite resurser som möjligt.

Har prövat TightVNC och Ultr@VNC men de tar resurser, CPU-användningen går mellan allt från 10-90%. Gör det väldigt segt att göra saker.

Tips någon?

EDIT: Båda datorerna kör Windows.

Postad
Letar efter ett fjärrstyrningsverktyg för datorer som använder så minimalt med resurser som möjligt. Jag ska fjärrstyra en gammal dator (266MHz, 256MB RAM) och behöver använda så lite resurser som möjligt.

Har prövat TightVNC och Ultr@VNC men de tar resurser, CPU-användningen går mellan allt från 10-90%. Gör det väldigt segt att göra saker.

Tips någon?

EDIT: Båda datorerna kör Windows.

Det enda jag skulle kunna tänka mig som drar minimalt med krut är NetBus, men det vill ju till att ingen annan kommer åt burkarna om de är kopplade mot nätet...

Postad

det beror väll lite på vad du vill fjärrstyra? Om du vill ha full kontroll är ju RealVNC ett alternativ, men när du vill ha full kontroll, dvs ta över mus etc, så är det klart det äter en del resurser. Annars finns ju PCAnywhere som fungerar lite annorlunda. Beror som sagt vad du vill kunna göra.

NetBus känns lite begränsat faktiskt. Kör du XP har du ju Fjärrhjälp också, men det lär nog inte gå så bra på din gamla dator :)

//Mjonasson

Postad

Måste du köra windows på dem då? I *nix-världen så finns det många bra alternativ till att fjärrstyra datorerna. Allt ifrån en ssh-anslutning till att skicka displayen för hela fönsterhanteraren till en annan dator.

Postad
Måste du köra windows på dem då? I *nix-världen så finns det många bra alternativ till att fjärrstyra datorerna. Allt ifrån en ssh-anslutning till att skicka displayen för hela fönsterhanteraren till en annan dator.

Det går att köra SSH under windows också.

Postad

Körde Gentoo på den förut med SSH och TightVNC, dock kände jag inte att det fanns någon tillfredsställande Bittorrent-klient, körde standard Bittorrent med ncurses, det var det bästa jag hittade.

Men tråden handlar inte om det, det handlar om att fjärrstyra en dator med Windows från en annan dator med Windows.

The Kidder, NetBus för att fjärrstyra datorer? Hoppas du skämtar :lol:

Mjonasson, Fjärrhjälp är det jag använder just nu, fungerar rätt så stabilt faktiskt.

Bikern, det tar ännu mera resurser än vad TightVNC/Ultr@VNC gör.

Förövrigt eftersom det är Windows vi snackar om så vill jag självklart ha grafisk fjärrstyrning, en SSH-anslutning skulle inte lösa mina problem.

Postad

Det går att köra SSH under windows också.

Men du kan inte styra precis allting på datorn via ssh i windows väll?

Körde Gentoo på den förut med SSH och TightVNC, dock kände jag inte att det fanns någon tillfredsställande Bittorrent-klient, körde standard Bittorrent med ncurses, det var det bästa jag hittade.

Jag gillar bittornado, men den är grafisk så du får exportera displayen (eller köra med vnc, fast det är mycket slöare).