Gå till innehåll

MTT-"donk-bettar"?


Runnerx2

Recommended Posts

Jag har börjat lira lite MTTs igen (10-50$ inköp) och märkt att det har blivit ett j-vla "donkande" från blindsen när man helt oskyldigt vill stjäla lite. ;-)

Jag har själv aldrig använt strategin för jag tycker check-raisen ser starkare ut även som bluff, men "donk-betten" sparar chips.

 

1) Hur spelar vi mot "donk-bettar" bäst utan en massa spew?

 

2) Om du använder "donk-betten": Varför och när använder du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Håller med, det donkas rätt friskt i MTT överlga får jag säga och inte bara från blindarna men dem är ofta glada på att syna in och donka ut.

Svaret till varför är väl kanske så att det finns många dåliga MTT spelare ute i dessa dagar som inte förstår vikten av bla. position, stackdjup och vad ett donkbet framför allt är och vad som är dåligt med det:roll:?

 

Jag försöker att inte stjäla blindarna så ofta längre ifall att det int er så att min stack inte "kräver" det, men då tycker jag push är bättre än att höja upp från knapp...men givetvis så beror även detta på stackdjup (antal BB/M). Om jag stjäl, höjer upp, så gör jag det med en hand som har potential att utvecklas på floppen ifall SB eller BB synar och vanligen slår jag upp 2.5-3.x BB beroende på nivån i spelet.

 

Främst så tycker jag att omslag funkar bäst på "donk-bettare" som donkar ur position in i mig men detta medför ju även en del spew...men tycker det ändå fungerar som bäst.

 

Svår fråga ändå, men denna tråden som jag länkar till tar upp en annan nyans av donk-bettet > http://pokerforum.nu/forum/nyboerjarfragor/56678-naer-ska-kan-man-donkbeta.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du frågar men antar att du frågar om jag förstår vad ett donk-bet är, och "ja" på den frågan...men var är substansen i din fråga eller vad vill du ha svar på?

 

Så många dåliga spelare vet inte vad ett donkbet är? Du vet vad som är dåligt med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det donkas tror jag dels beror på att det finns ett gäng dåliga spelare som spelar MTT och som inte inser vikten av bla. positionsspel, dvs. dem synar gärna in från SB och BB med random crap för att dem redan postat BB eller SB. Dem har ju redan lagt pengar in lite pengar potten och anser att det kostar ju bara "lite till" så why not och det vore kul att se en flopp och "man kanske har tur och träffar monster". Den jag vill säga är att den dåliga spelare synar gärna från SB och BB och betar ut oberoende av att där fanns en spelare som höjde preflop. Min hypotes, säger inte att det är så men tror att detta är en av anledningarna till att det donkas från blindarna....men kan ju vara helt åt helvete oxå men upplever det så i alla fall.

 

Ett klockrent exempel för denna tråden för donkbet som jag själv ofta upplever, och senast igår är, då exempelvis hijack höjer 3 x BB pre, samtliga viker fram till BB som synar. Brädan är rätt torr och ofralig, BB betar ut, låt oss säga 1/3 av potsize. Detta händer kanske mer på nivän 10-30$ nivån, där man själv håller till...och jag hoppas det blev något tydligare.

 

Va jag något tydligare eller blev det fullständigt skit:S?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donkbet används av dåliga spelare som bluff, då är bäst medicin att reraisa light.

 

Donkbet används ibland av erfarna spelare som omvänd tanke, de vill få action och tror de får det oftare eller enklare genom detta än en klassisk checkraise. Alternativt att donkbettet används som ett sorts floatspel för då initiativtagaren i potten reraisar donkbettet light kommer man in med ytterligare en raise/synar vilket då skulle indikera styrka i ens hand.

 

Om man själv nångång skulle donkbetta tror jag det är som bluff i de lägen man möter en svag spelare som kan se det som ett starkt spel och klarar att vika svagare händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donkbet används av dåliga spelare som bluff, då är bäst medicin att reraisa light.

 

Donkbet används ibland av erfarna spelare som omvänd tanke, de vill få action och tror de får det oftare eller enklare genom detta än en klassisk checkraise. Alternativt att donkbettet används som ett sorts floatspel för då initiativtagaren i potten reraisar donkbettet light kommer man in med ytterligare en raise/synar vilket då skulle indikera styrka i ens hand.

 

Om man själv nångång skulle donkbetta tror jag det är som bluff i de lägen man möter en svag spelare som kan se det som ett starkt spel och klarar att vika svagare händer.

 

+1

Mkt bra inlägg Sulla.

 

Precis, en dålig spelare använder donken som en bluff, eller rättare sagt en helt röten bluff, som jag oxå tycker man gör bäst i att slår om mot.

 

Bättre spelare köper jag att det används med omvänd tanke, gör dock inte själv det så ofta. Har svårt att hitta donkbetet i mitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte riktigt att ni svarade på varför donkbet i sig är dåligt vilket var påståendet, ni gav exempel på lägen där dåliga(?) spelare gör dåliga donkbets.

Jag kan ge exempel där det är dåligt att shova AA pre.

 

Förövrigt donkar jag själv aldrig i HU potter (förmodligen inte 3-way heller) men jag tror att det skulle kunna vara ett vettigt alternativ i vissa fall och mot vissa motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en hypotes om varför jag tror det donkas så innerligt från blindarna i MTT, det tror jag just för att där finns så mkt dåliga spelare som gärna smaskar från SB och BB.

 

Svaret till varför är väl kanske så att det finns många dåliga MTT spelare ute i dessa dagar som inte förstår vikten av bla. position, stackdjup och vad ett donkbet framför allt är och vad som är dåligt med det?

Det jag menar är att jag tror inte dem mindre duktiga spelarna förstår att deras bet som dem gör ur position är mindre lönsamt för att dem inte förstår vikten av positionen i poker.För dem mer bevandrade som vet hur man applicerar ett donkbet så finns ju där användbarhet och ett värde.

 

Och jag håller även med om att det finns tillfällen då det är användbart och ska själv försöka hitta tillfällen då jag kan applicera det i mitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte riktigt att ni svarade på varför donkbet i sig är dåligt vilket var påståendet, ni gav exempel på lägen där dåliga(?) spelare gör dåliga donkbets.

ja

 

Donkbet används ibland av erfarna spelare som omvänd tanke

Det används av en del duktiga för att dom tror det är en del i att spela perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det används av en del duktiga för att dom tror det är en del i att spela perfekt.

 

Troligtvis inte, utan mer för att spela exploativt mot en spelare som reagerar starkt mot donkbetar och kan skjuta av en reraise som bluff/semibluff.

 

Tex duktig spelare vs duktig spelare där båda är djupa kan det faktiskt tänkas att du får större värde med donkbet i en stark hand än om du checkraisar/checksynar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis inte, utan mer för att spela exploativt mot en spelare som reagerar starkt mot donkbetar och kan skjuta av en reraise som bluff/semibluff.

 

Tex duktig spelare vs duktig spelare där båda är djupa kan det faktiskt tänkas att du får större värde med donkbet i en stark hand än om du checkraisar/checksynar.

 

Det är nog oftast därför. Speciellt mot duktiga spelare såklart. Så varför tror du att dom aldrig gör sånt spel förutom vid lägen dom försöker exploitera några onormala tendenser hos motståndaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkt att folk donkbetar mkt i multiSNGs i konstisga situatiuoner. Te.x ja raisar i pos får en call på 363 bräda lr liknande.

 

Säkert 1/5 donkbetar de ut där. Har jag överpar lr 2överkort på floppen höjer jag tillbaka/all in. De foldar istort sätt alltid,och synar dem är det en hjältesyn med ak/aq typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här e väl exempel på när idioter donkbetar:

 

 

 

PokerStars Spel #31572591: Turnering #1833, $3.00+$0.30 USD Holdem No limit - Omgång XIII (600/1200) - 2009-08-13 9:35:55 CET [2009-08-13 3:35:55 ET]

Bord '186833474 5' 9-max Plats #8 har knappen

Plats 1: breeezzz (4040 i marker)

Plats 2: FlugzeugDK (41445 i marker)

Plats 3: morssøn1 (20070 i marker)

Plats 4: HERO (26360 i marker)

Plats 6: zamane (39235 i marker)

Plats 7: twiglet77 (20125 i marker)

Plats 8: Manny M Jr (42590 i marker)

breeezzz: lägger ante 125

FlugzeugDK: lägger ante 125

morssøn1: lägger ante 125

HERO: lägger ante 125

zamane: lägger ante 125

twiglet77: lägger ante 125

Manny M Jr: lägger ante 125

breeezzz: lägger lilla mörken 600

FlugzeugDK: lägger stora mörken 1200

*** HÅLKORT ***

Utdelat till HERO [7s 7d]

morssøn1: lägger sig

HERO: höjer 1800 till 3000

zamane: lägger sig

twiglet77: lägger sig

Manny M Jr: lägger sig

breeezzz: lägger sig

FlugzeugDK: synar 1800

*** FLOPP *** [Jh 4s 5c]

WhatsNotaken är ansluten

tranpham är ansluten

FlugzeugDK: satsar 38320 och är all-in

HERO: synar 23235 och är all-in

Ej synad satsning (15085) returnerad till FlugzeugDK

*** TURN *** [Jh 4s 5c] [Ah]

*** RIVER *** [Jh 4s 5c Ah] [7c]

*** VISNING ***

FlugzeugDK: visar [5h 6h] (par i femmor)

HERO: visar [7s 7d] (triss, sjuor)

HERO vann 53945 frånpott

*** SAMMANFATTNING ***

Total pott 53945 | Avgift 0

Bord [Jh 4s 5c Ah 7c]

Plats 1: breeezzz (lilla mörken) lade sig innan Flopp

Plats 2: FlugzeugDK (stora mörken) visade [5h 6h] och förlorade med par i femmor

Plats 3: morssøn1 lade sig innan Flopp (satsade inte)

Plats 4: HERO visade [7s 7d] och vann (53945) med triss, sjuor

Plats 6: zamane lade sig innan Flopp (satsade inte)

Plats 7: twiglet77 lade sig innan Flopp (satsade inte)

Plats 8: Manny M Jr (knappen) lade sig innan Flopp (satsade inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...