Gå till innehåll

NLT - Större turnering vs SnG?


Mjorich

Recommended Posts

Placerade mig nyligen extremt bra i en turnering. Jag spelar normalt inte större turneringar, men ganska mycket SnGs. I stora drag tillämpade jag SnG-taktik i turneringen när blindsen blev stora kontra stackdjup, med mycket preflop all-in.

 

Jag hade en nyckelhand där jag ställde in från SB och vann med 54o vs AKs med 400/800 blinds, jag 12000, fi 6-7000 i stack. Det här var ett par placeringar från TM. Avg stack låg då på strax under min stack. Är det fel eller rätt att ställa in här? Bör man vårda sin stack mer?

 

Vad jag är ute efter är om någon kan bidra med lite tankar kring stölder i större turneringar. Vad tänker ni och tar hänsyn till? Stackdjupen är ju i många lägen av helt andra kalibrar än i tiomanna SnGs. Av tappra män som Ector, har man lärt att ställa in med any two från knappen i en SnG. Bör man fortfarande tillämpa detta när stacks kontra blinds har rätt förhållande? Jag antar att utbetalningsplanen spelar stor roll här också.

 

Har ni något annat viktigt exempel där man bör särskilja SnG och turneringstaktik, när det börjar dra ihop sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det är helt fel att ställa in i ett sådant läge. Om jag har för mig rätt försökte du steala, med en raise på 5000. Eftersom killen på BB hade 6000-7000 i chip, är det ju för hans del all-in eller fold som gäller. Det var inte värt risken helt enkelt. Med 12000 och nära TM är du inte tvungen att försöka steala i ett sådant läge. I övrigt var det den enda missen i min mening du gjorde. Så jag lyfter på hatten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SnG skiljer sig ju på så så sätt att man kan låta andra slå ut varandra på finalbordet eller när det är några spelare kvar. I turneringar gäller inte det i samma utsträckning även om det även bör tas i beaktning. Jag tycker inte man skall gå all i på knappen med vad som helst. Det beror på hur stor stack BB har osv. Ofta räcker det med en höjning. Annars kan man ju gå all in med alla hyfsade kort mot slutet. Det brukar avskräcka de flesta även om man bettar efter BB.

 

Jag brukar tänka mycket på när prissumman ökar och ställa upp delmål när jag är i ItM. Hävstången är ju i och för sig brutal men man kan alltid gå all in och oftast ha en hyvsad chans att dubbla upp. Aggresivt prefloppspel brukar dock löna sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...