Gå till innehåll

Floppa triss - uträkning?


Freefisk

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur man räknar ut följande:

Jag sitter på t.ex JJ, vad är sannolikheten att en av dom resterande Knektarna kommer på floppen, så jag träffar trissen.

Sannolikheten när första kortet landar är 2/50=0.04 = 4%. Adderar man sen det bara 3 gånger? Det skulle innebära 12 % chans. Rätta mig gärna!?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär 1/8 att träffa set, ungefär 12%, ja.

Din uträkning är ganska korrekt, det enda annorlunda är att det är 2/49 och 2/48 på andra respektive tredje kortet på floppen.

 

Du måste även ta med i beräkningen de gånger du floppar fyrtal. Då blir ju en av knektarna "wastade" så att siega.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt sätt är att räkna ut

 

1 - (chansen att inte floppa knekt)

=

1 - 48/50 * 47/49 * 46/48

=

11,7551%

 

Detta innefattar alltså alla floppar som innehåller en eller två knektar.

 

Om man räknar som du gör med att "addera sannolikheterna" så blir det fel svar. Men - det blir inte stort fel, så länge man har få "outs". Det är därför man kan använda sig av det knepet upp till nio/tio outs på floppen exempelvis (som ett floppat färgdrag). Om däremot man har en jävla massa outs på floppen (säg 20) så skulle summametoden konna ge en sannolikhet över 100%, och det inser ju alla är omöjligt.

 

Så det är inget "fel" att räkna med en felaktig metod, bara man är medveten om att det svar man får fram är en uppskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt sätt är att räkna ut

 

1 - (chansen att inte floppa knekt)

=

1 - 48/50 * 47/49 * 46/48

=

11,7551%

 

Detta innefattar alltså alla floppar som innehåller en eller två knektar.

 

Om man räknar som du gör med att "addera sannolikheterna" så blir det fel svar. Men - det blir inte stort fel, så länge man har få "outs". Det är därför man kan använda sig av det knepet upp till nio/tio outs på floppen exempelvis (som ett floppat färgdrag). Om däremot man har en jävla massa outs på floppen (säg 20) så skulle summametoden konna ge en sannolikhet över 100%, och det inser ju alla är omöjligt.

 

Så det är inget "fel" att räkna med en felaktig metod, bara man är medveten om att det svar man får fram är en uppskattning.

 

Precis det svaret jag vill ha! Då var jag inte helt ute och cyklade ändå även om jag inte använde helt korrekt metod. Tackar å det hjärtligaste!:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt efter en HH från bwins forum turre. Handen var set v set v set på floppen. Var mera intreserad vad % att detta händer. Stämmer denna svar?

 

Sånt där händer inte... ;) Chansen att tre av tre spelare floppar varsitt set är (om jag har räknat rätt, som vanligt ingen garanti där) 1 på knappt 9 miljoner. Att jämföra med att tilldelas AKs och floppa en royal, vilket är 1 på 6,5 miljoner. :lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...