Gå till innehåll

Viktminskningsdagbok - TF, Jennez, Lisa, baller mfl.

Recommended Posts

Postad

Det är det jag hatar med viktminskning och träning. Några säger att det ska vara si, andra säger så. Tur att jag inte stretchade! :D

Whatever. Jag fortsätter att träna så gott jag kan och försöker äta det som är nyttigt enligt de senaste rönen. Snart får vi väl höra att GI ger cancer och att man får aids om man går exakt 4,7 km i tät skog.

• Svars 406
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Sen finns det säkert tusen andra saker som du kan säga är "fel" och "dåligt".

Ja. ;-)

Nädå, alla får göra som man vill, tycker bara att det är onödigt när folk stretchar på av gammal vana utan att fundera på varför dom gör det.

Jag har faktiskt också fått det här berättat för mig.

Saken var den att sonen tränar en hel del fotboll (3-4gg i veckan) där det stetchas en hel del.

Grabbarna är 14-15 år, unga vitala och bra tränade. Men det har varit otroligt mkt skador på så unga killar, muskelfästen i sätes muskel, muskelfästen i rygg!! Men framför allt muskelfästen i knän och fötter/vader

Sonen fick alltså en sådan skada som inte ville ge sig, så vi provade akupunktur, och fick då starka order om att ge f-n i stretchingen!

Det var tydligen den som orsakade dem flesta sådana skador

Ja, det är ju trots allt så numera att fler och fler börjar fundera på stretchingens varande. Skulle tro att det är ungefär 50/50 för/mot nu. Jag skulle vilja likna det vid religion vs vetenskap-diskussionen. Fler och fler bevis kommer fram för att stretching inte ger något/till och med kan vara farligt men så finns det de som inte vill lyssna på sådana saker eftersom stretching är så "skönt".

Det är ju till exempel ett faktum att det sker mycket fler korsbandsskador i damallsvenskan sett mot herrallsvenskan. Inte beroende på att kvinnor skulle stretcha mer utan för att de genetiskt är mycket svagare kring muskelfästena och har sämre stabilitet. Problemet är ju dock att om man stretchar musklerna där är det ju precis den effekten man får, det finns ju ingen anledning att söka upp problemen...

Jag har lite insikt i Åtvidabergs FF, och vet att de sedan 4-5 år tillbaka inte stretchar muskulärt. Jag vet också att ÅFF är det lag i Sverige på hög nivå som har haft minst muskelskador i sin trupp över de senaste åren.

Så, nu har jag predikat tillräckligt, stretching är ju trots allt inte riktigt vad den här dagboken handlar om.

Postad
ingen av er som kör nutrilett shakesen ( pulvret ) som sorken prata om i sin DB?
Jag är en firm believer av att en långsiktig viktnedgång uppnår man genom att lägga om kosten. Varför? Jo:

1. Pelle lägger om kosten och gå ner tio kg. Han fortsätter hålla ungefär samma kost i fortsättningen med visa tillägg för att inte minska mer i vikt. Pelle upptäcker att man faktiskt kan äta gott och sunt på samma gång.

2. Pelle kör en tio veckor lång kur med nutrilett eller annat generiskt märke och går ner sina 10 kg. Därefter återgår Pelle till att äta ungefär den mat som gjorde honom fet till att börja med och efter 10 veckor är han tillbaka där han startade. Antingen det elelr så får han väl leva på shakes resten av livet.

Nu blev det sådär härligt svartvitt igen :-P

Dagens mat

Frulle: ostomelett

Mellis: En halv melon

Lunch: Kebabsallad

Eftermiddagsmål: En halva melon till [sic]

Kvällsmat: Yoghurt med färska jordgubbs

Postad
Jag är en firm believer av att en långsiktig viktnedgång uppnår man genom att lägga om kosten. Varför? Jo:

1. Pelle lägger om kosten och gå ner tio kg. Han fortsätter hålla ungefär samma kost i fortsättningen med visa tillägg för att inte minska mer i vikt. Pelle upptäcker att man faktiskt kan äta gott och sunt på samma gång.

2. Pelle kör en tio veckor lång kur med nutrilett eller annat generiskt märke och går ner sina 10 kg. Därefter återgår Pelle till att äta ungefär den mat som gjorde honom fet till att börja med och efter 10 veckor är han tillbaka där han startade. Antingen det elelr så får han väl leva på shakes resten av livet.

Nu blev det sådär härligt svartvitt igen :-P

Dagens mat

Frulle: ostomelett

Mellis: En halv melon

Lunch: Kebabsallad

Eftermiddagsmål: En halva melon till [sic]

Kvällsmat: Yoghurt med färska jordgubbs

Jag vet att du vill gå ner i vikt men mer än typ 50 gram protein på en dag hade nog inte skadat. Om det där är vad du definierar som "gott och sunt" så hade jag nog tänkt om.

Postad
Jag vet att du vill gå ner i vikt men mer än typ 50 gram protein på en dag hade nog inte skadat. Om det där är vad du definierar som "gott och sunt" så hade jag nog tänkt om.
Ok, men det är gott iaf, det kanske vi kan enas om? ;-) Tips på tillägg tas gärna emot. Vad gäller protein äter jag i snitt tre ägg per dag men det kanske inte är tillräckligt?

/kan inte mkt nutrionslära, det ska erkännas...

*edit* Menar såklart inte att jag ska äta fler ägg :)

Postad
Mjölk är väl en rätt bra proteinkälla också?

Mjölk innehåller även kolhydrater. Inget bra med flytande kolhydrater när man försöker gå ner i vikt eftersom dom kolhydraterna inte ger någon mättnadskänsla. Så låt bli mjölk under en viktminskningsdiet är mitt tips.

Postad
Ok, men det är gott iaf, det kanske vi kan enas om? ;-) Tips på tillägg tas gärna emot. Vad gäller protein äter jag i snitt tre ägg per dag men det kanske inte är tillräckligt?

/kan inte mkt nutrionslära, det ska erkännas...

*edit* Menar såklart inte att jag ska äta fler ägg :)

Gott ja :mrgreen: Jo ägg är ju bra. Ett glas mjölk och något fullkornsbröd eller en knäckemacka till det rekommenderas. Klyscha men en bra frukost är väldigt viktigt för alla, oavsett om man vill gå ner i vikt eller ej.

I övrigt: En halv melon och yoghurt med jordgubbar totalt över hela andra halvan av dagen? Tror inte du äter mer än 3dl yoghurt i det målet iaf, vilket blir ungefär 10 gram protein. Hur mycket kolhydrater och fett det är beror på vad det är för yoghurt obv. Är det standard med vaniljsmak eller nåt är det ren katastrof skulle jag påstå. Personligen tycker jag Lätt A-fil är den godaste, samtidigt som den är rätt mycket sundare.

Sen är ju kebabkött rätt värdelöst men något kul får man väl ha. Var mest lite komiskt att du pratade om att äta "sunt" och sen i samma inlägg har ätit kebabsallad till lunch ;)

Mjölk är väl en rätt bra proteinkälla också?

Är ju en bra proteinkälla om man inte är rädd för att få i sig runt 5% snabba kolhydrater i form av all laktos. Beror såklart på hur nitisk man är. Jag som har som mål att bli större och inte mindre dricker upp mot en liter mjölk om dagen när jag är hemma skulle jag tro.

Postad

så jävla underbart att precis alla som skriver i denna dagbok är självutnämnda dietexperter :)

speciellt när det stretar åt 5-6 olika håll :)

Mer kalorier ut än in. Det är egentligen det enda man behöver fokusera på enligt min självutnämnda expertis ;)

Postad
så jävla underbart att precis alla som skriver i denna dagbok är självutnämnda dietexperter :)

speciellt när det stretar åt 5-6 olika håll :)

Mer kalorier ut än in. Det är egentligen det enda man behöver fokusera på enligt min självutnämnda expertis ;)

Skillnaden är nog delvis att vissa tänker på att gå ner en massa i vikt fort för att inte förlora en tävling och att andra försöker tänka mer långsiktigt som totalfarsa skrev. Är verkligen inte svårt att rasa i vikt, men det är svårt att göra det samtidigt som man är hälsosam.

Postad

Dagens kost:

Frukost - myssli med russin och nötter + lättmjölk

Lunch - en nutrilettbar. var ute och hade inte tillgång till bättre.

Middag - fixade egen cesarsallad, så det blev mao kycklingfilé och romansallad, tog det väldigt lugnt med parmesanosten och nästan ingen dressing.

"Kvällsmellis" kommer bestå av en egengjord smoothie av frysta bär/frukt och lite juice (sugar free natürlisch!) eller lättmjölk, inte bestämt vilket än. Och lite vattenmelon om det inte räcker..

Nu har jag antagligen för stort sockerintag iom frukt och juice och kanske för mkt fett i salladen (en halv tsk dressing) och sen var det ju kolhydraterna i lättmjölken också...

;)

edit: säkrast att sätta fingrarna i halsen..

Postad
I övrigt: En halv melon och yoghurt med jordgubbar totalt över hela andra halvan av dagen? Tror inte du äter mer än 3dl yoghurt i det målet iaf, vilket blir ungefär 10 gram protein. Hur mycket kolhydrater och fett det är beror på vad det är för yoghurt obv. Är det standard med vaniljsmak eller nåt är det ren katastrof skulle jag påstå. Personligen tycker jag Lätt A-fil är den godaste, samtidigt som den är rätt mycket sundare.
Jag kör på naturell 3% yoghurt som jag smaksätter med allt från frysta/färska bär till olika sorters nötter och frön. Klarar inte av fil-smak tyvärr. Just denna yoghurt håller ca 4 gram kolhydrat per 100 gram, om jag inte minns fel. Skippar alla "light"-prodükter...

Sen är ju kebabkött rätt värdelöst men något kul får man väl ha. Var mest lite komiskt att du pratade om att äta "sunt" och sen i samma inlägg har ätit kebabsallad till lunch ;)
Gör som jag säger, inte som jag gör ;-)

Är ju en bra proteinkälla om man inte är rädd för att få i sig runt 5% snabba kolhydrater i form av all laktos. Beror såklart på hur nitisk man är. Jag som har som mål att bli större och inte mindre dricker upp mot en liter mjölk om dagen när jag är hemma skulle jag tro.

Enligt den GI-modell som jag försöker följa får man dra i sig ca tre dl mjölkprodukter per dag. Det är ungefär en måltid med yoghurt. Mjölk tar jag bara i téet.
Postad

Mmm... Har precis mumsat i mig dagens 9:e måltid.

Fick hastig och plötsligt vara "husmor" på medlemslokalen på jobbet och trollade fram mat för 5 1/2 personer bestående av kycklingfile, currysås och ris (min lilla portion är på assietten, ska äta lika mycket till frukost imorgon):

200907014-2.jpg

Måltid 2: 1/2 micromat med ris kalkon och grönsaker, 200kcal, 11g protein, 30g kolhydrater & 4g fett.

200907014-3.jpg

Tider och måltiderna:

1: 09:15 stardardsmörgås med mjukost, paprika & sallad

2: 11:45 bild 1

3: 15:00 bild 2

4: 17:45 smörgås

|

5-7 3st groggar med ca 6cl sprit & Pepsi Max som groggvirke

|

8: 20:45 smörgås

9: 23:00 sallad med fetaost, oliver, tonfisk, paprika och 160g salladskål

Ska fixa mera bilder och recept imorgon när jag hämtat min kamera som jag glömde kvar hos en kompis.

Han skulle tagit bild på magen & mig men är nog lika bra att ni slipper se det...

ingen av er som kör nutrilett shakesen ( pulvret ) som sorken prata om i sin DB?

Nä, siktar på 6 mindre "riktiga" måltider om dagen. Shakes är bättre om man vill gå upp i vikt.

Postad
Jag kör på naturell 3% yoghurt som jag smaksätter med allt från frysta/färska bär till olika sorters nötter och frön. Klarar inte av fil-smak tyvärr. Just denna yoghurt håller ca 4 gram kolhydrat per 100 gram, om jag inte minns fel. Skippar alla "light"-prodükter...

Gör som jag säger, inte som jag gör ;-)

Enligt den GI-modell som jag försöker följa får man dra i sig ca tre dl mjölkprodukter per dag. Det är ungefär en måltid med yoghurt. Mjölk tar jag bara i téet.

Inte så farligt då :) Slutsatsen jag skulle komma till är att det där såg ut att vara alldeles för lite vettig näring på en dag. Men ofc kommer du gå ner i vikt, så ur tävlingssynpunkt: kör på.

Postad

Jag är imponerad av er. Bra jobbat.

Lisa undrade om jag sett dagboken. Självklart har jag det. Men jag vill inte vara med i eran tävling. Vet att ni skulle torska mot mig. :roll:;-) Dessutom tycker jag att era mål är för kortsiktiga. Men det är klart, jag tror ni har lite andra förutsättningar än mig. Jag har betydligt mer att ta av än er, om man säger så.

Har ett annat förslag till bet/utmaning.

Hässelbyloppet 11'e oktober, 10 km.

Kan tänka mig att utmana jm_j, Lisa, Ola och Jennez i oktober.

Ni som träffat mig vet att jag är en stor fettbomb. Klart ni kutar runt Hässelby snabbare än vad jag gör?!

Bet 500 kr?

Postad
Jag är imponerad av er. Bra jobbat.

Lisa undrade om jag sett dagboken. Självklart har jag det. Men jag vill inte vara med i eran tävling. Vet att ni skulle torska mot mig. :roll:;-) Dessutom tycker jag att era mål är för kortsiktiga. Men det är klart, jag tror ni har lite andra förutsättningar än mig. Jag har betydligt mer att ta av än er, om man säger så.

Ni som träffat mig vet att jag är en stor fettbomb. Klart ni kutar runt Hässelby snabbare än vad jag gör?!

Bet 500 kr?

Det finns inget jag hatar mer än att springa, så nej jag är inte med.

Spinning, intensivpass mm är jag inte blyg för. Men aaaaldrig springa!

Postad

Konstigt...

Har haft svårt att få i mina små portioner mat idag förutom för frukosten.

Gårdagens träning: ca 20 min snabbpromenad på arbetstid (jävla regn och superlim som hållit mig fast på jobbet, drygt 30min runt vanadisberget, drygt 60min runt Vasastan->Söder på kvällen och exakt 60 minuters powerwalk på natten = ca 2t50m

Idag har jag dock redan lyckats röra på mig nästan lika mycket (11 minuter mindre) på betalt arbetstid och tagit exakt tid på det mesta.

Bet 500 kr?

Samma som Lisa, dessutom har jag dåliga knän.

Vättern runt eller annan cykling kan jag dock mig att ställa upp på.