Gå till innehåll

Spela mellan par short nära bubblan


Espen

Recommended Posts

Frågan är alltså hur man spelar mellan par shortstacked när bubblan bäst mot en raise från tidig position?

 

Ett exempl:

 

10K$ garanti turre. Långsam struktur(20min nivåer) 35 spelare kvar 30 priser. Har varit enormt kort torr och inte plockat upp en spelabar hand på 1,5H och åkt ner ordentligt till att bli short med ca 8bb. Spelet är tight och ganska passivt. Tittar ner på 7-7 på knappen när UTG+1 höjer 4*bb. Här är alltså frågan om det är bäst att ställa eller folda? Med tanke på strukturen borde jag fortfarande ha tid att vänta ut ett bättre läge. Men samtidigt är 7-7 min bästa hand på 1,5H spel, så frågan är ställ eller fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar här, utgår från att jag kommer att få bättre lägen, där jag kan stjäla blinds eller dubbla upp med bättre odds än det här läget. UTGs range för en höjning pre (om han inte "bombat" kontinuerligt) slår dina pocket 7or, jag skulle utgå från att jag i bästa fall har en flip, och så bråttom har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strukturen hindrar inte dig från att blöda dina 1.5bb/varv. Kan folda och ställa någon hand senare. Men det är knappast som du säger att du har tid att vänta.

 

 

Det jag mena är att jag inte är i totalt kritiskt läge som det kunde vart om det va nivå höjning på G och jag satt inför att få blinden nästa hand, ja du förstår nog va jag menar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar här, utgår från att jag kommer att få bättre lägen, där jag kan stjäla blinds eller dubbla upp med bättre odds än det här läget. UTGs range för en höjning pre (om han inte "bombat" kontinuerligt) slår dina pocket 7or, jag skulle utgå från att jag i bästa fall har en flip, och så bråttom har jag inte.

 

Jag funderade i dina banor. Dock kändes 7orna inbjudande när det va första handen man fått på 1,5h och man blindat ner sig rejält. Men hittatde folden och tror det är bästa spelet, ville bara se va andra hade för synpunkter i liknande situationer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det beror väll på hur gärna du vill komma itm(förutsatt att det ej är en sat).

Jag är helt övertygad om att turneringsproffsen inte foldar i detta läget i en random turre.

 

Jag är ute efter att göra ett EV+ spel. Känns som jag är ungefär 40-60 mot hans range. Känns som jag vill och borde kunna få in pengarna i ett bättre läge?

 

Proffsen kanske skulle ställa, men de vet å andra sidan att en spelare i tidig position nära bubblan kan göra en move. I denna turnering där spelet är tight nära bubblan, är hans range inte så stor.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det beror väll på hur gärna du vill komma itm(förutsatt att det ej är en sat).

Jag är helt övertygad om att turneringsproffsen inte foldar i detta läget i en random turre.

 

På vilka grunder ställer turneringsproffsen här?

Låt säga att UTG synar 99% av fallen om vi ställer och att vi har42% +-2% mot hans range.

 

Med pocket 9or tycker jag det är klockrent att ställa, men jag ser inte värdet i att ställa med 7or i just det här läget, vi har tid på oss att hitta bättre lägen. 8bb ger oss FE när vi open shovar, särskilt på ett tight bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilka grunder ställer turneringsproffsen här?

Låt säga att UTG synar 99% av fallen om vi ställer och att vi har42% +-2% mot hans range.

 

Med pocket 9or tycker jag det är klockrent att ställa, men jag ser inte värdet i att ställa med 7or i just det här läget, vi har tid på oss att hitta bättre lägen. 8bb ger oss FE när vi open shovar, särskilt på ett tight bord.

 

Sitt och raila spelare top100 på pocket5 listan en söndag kväll på stars.

Det kan ju vara en icm fold om det finns några som är mer shortstackde men jag står fast vid att de flesta duktiga INTE foldar här i en random turre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att försöka dubbla upp och vinna turneringen än att kanske folda sig till en min-cash.

 

Handlar inte om att försöka folda in i ITM, utan hitta ett bättre läge...

 

Hade jag vart först in i potten hade det ju varit ett givet ställ, men att gå all-in i ett 40/60 läge känns inte så jätte hett tycker jag, men men man kan ju argumentera om det.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitt och raila spelare top100 på pocket5 listan en söndag kväll på stars.

Det kan ju vara en icm fold om det finns några som är mer shortstackde men jag står fast vid att de flesta duktiga INTE foldar här i en random turre.

 

Jag hör vad du säger :-D

Det jag är ute efter är matematiken bakom att ställa i det här läget, jag tycker inte att det ser självklart ut, men jag kan ha missat något.

 

"Förr i tiden" ställde jag i såna här lägen, sedan en tid tillbaka är jag mer selektiv och jag tycker det är mer lönsamt. Men som sagt, jag kanske har missat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte tillför något men jag undrar varför man höjer 4BB i den positionen? Det är väl ganska mycket? Garderar man sig mot ett omslag? VILL man ha syn? Eller är det bara styrka?

 

Vad hade fi för stack?

 

Ja det är mycket, tror UTG har många halvhöga pockets (8-J) i sin range här. Rimligen har UTG en hand här, speciellt med tanke på bet sizen i den positionen, och som jag ser det, allt som oftast ett pocket par som slår oss eller två överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att shova är väldigt likt att syna en AI i detta läget iom att fi inte kan folda everevereverever. Och att syna sig AI nära bubblan är något som suger precis svinhårt!

Orkar inte leta rätt på mop och skriva riktigt rätt men nära bubblan är rangeskillnaden mellan att syna sig AI och shova för mindre än 10 BB helt sjukt stor.

 

Sen att din hand faktiskt är stark gör kanske läget lite småjobbigt. Kan ju spela skitstor roll om de är ante eller inte tex.

Utan ante så betalar du ju 8BB för att vinna 17.5BB och riskerar att busta vilket inte är supernice med en hand du oftast flippar med. Skulle det däremot vara ante och potten kanske går upp till 19+ gillar jag det mkt mer.

 

Tror 77 här är ganska mkt threshold och att de lite beror hur sugen du är på att klonka turren eller komma itm lite oftare.

 

Jag kan förövigt inte spela mtts så vafan vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör vad du säger :-D

Det jag är ute efter är matematiken bakom att ställa i det här läget, jag tycker inte att det ser självklart ut, men jag kan ha missat något.

 

"Förr i tiden" ställde jag i såna här lägen, sedan en tid tillbaka är jag mer selektiv och jag tycker det är mer lönsamt. Men som sagt, jag kanske har missat något.

 

Jag pushar heller inte alltid i dessa lägen men de bästa spelarna hade gjort det. Man kanske borde ta efter dem? =) Fast proffsens range är my bredare runt bubblan än en fisks som slår up 4bb pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är alltså hur man spelar mellan par shortstacked när bubblan bäst mot en raise från tidig position?

 

Ett exempl:

 

10K$ garanti turre. Långsam struktur(20min nivåer) 35 spelare kvar 30 priser. Har varit enormt kort torr och inte plockat upp en spelabar hand på 1,5H och åkt ner ordentligt till att bli short med ca 8bb. Spelet är tight och ganska passivt. Tittar ner på 7-7 på knappen när UTG+1 höjer 4*bb. Här är alltså frågan om det är bäst att ställa eller folda? Med tanke på strukturen borde jag fortfarande ha tid att vänta ut ett bättre läge. Men samtidigt är 7-7 min bästa hand på 1,5H spel, så frågan är ställ eller fold?

 

Han kommer att syna dig så du kommer riskera att åka ut. han vill inte ha något spel utan ta blinds rakt av. Jag sätter honom på ett lågt par, typ 44. Jag hade ställt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...