Gå till innehåll

Hur gå vidare?


kingfour

Recommended Posts

Jag har en fråga hur ni tycker att jag bör ta min poker vidare eller kanske avsluta den mer eller mindre.

 

Till att börja med kan jag berätta om min "pokerkarriär"

Kring 2005 när jag pluggade körde jag lite freerolls på skoj och lärde mig spelet men eftersom många ansåg att det kunde chansas hej vilt så blev det oftast mest som ett lotteri kändes det.

 

När svs öppnade sin poker började jag kör lite SnG på lägsta nivåerna och trots ganska lite spel så lyckades jag plussa en del.

Sedan har det varit lite si och så med spelandet förutom ett par liveturneringar på CC i Sundsvall där jag gått riktigt bra.

 

I slutet av 2008 satte jag in 300 spänn på Unibet och valde att spela med dem på poker för att göra ett seriöst försök. Vilket är något som det inte kan sägas att jag gjort förut trots att jag spelat.

Det gick verkligen bra för mig på Unibet. På 3 månader hade jag grindat upp mig till 2000 spänn (och så är saldot nu också). Det som jag spelat då var i stort sett bara holdem NL på lägsta nivån 0,02/0,04, förutom en vecka då jag försökte gå upp i nivå till 0,05/0,10 o då torskade jag 300.

Under dessa månader spelade jag cirka 2-4h/dag(eller rättare sagt natt) och minst 20 dagar per månad och alltid 4 bord samtidigt. Antal händer vet jag inte men en hel del är det ju iaf (eller?).

 

Parallellt med det spelade jag även lite på svs och där har det gått upp och ner som en bergochdalbana. 400 insatta är nu efter många om och men 375.

Men ska det spelas där behövs det mer stålar... Värdet är det iaf inget fel på.

 

För få igång min BR lite bättre så nappade jag på Titan pokers fina erbjudande här om 100% bonus.

Jag satte därför in 100$ och fick 100 extra.

4 bord 0,02/0,04 NL hos Unibet hade gått kanon så jag körde igång med det hos Titan också men det var inte alls samma flow för mig där.

Istället för att stadigt öka så minskade jag stadigt istället. Förutom några sessioner med svagt plus.

På sistone (två senaste dagarna) har jag gått upp i nivå för att snabbare få ihop poängen som behövs för att cleara bonusen. Poängen kommer in fortare men pengarna går det likadant med, lika sakta neråt. :-(

Efter cirka 20 dagars spelande så är mitt saldo 184$ och då har Titan även skjutit till 30$ helt utan anledning (eller så berodde det på någon månads frånvaro då internet strulade). Jag har samlat ihop 300 av de 5000 poäng jag behöver... :-( Suck! Det är med andra ord en lång väg kvar tills bonusen är clearad fast å andra sidan är ju allt över 100$ vinst :-)

 

Från början när jag spelade på SvS så körde jag cg 0,5/1 och det gick sådär. Folk spelade som krattor med vad som helst men efter 1-2 utdragningar med fullt inköp så var BR halverad. Därför bytte jag till SnG och det svängde upp och ner. Det som framför allt gjorde att jag är tillbaka på ca +-0 var borden med lägre blinds som finns nu under sommaren. Men eftersom jag behöver cleara Titan-bonusen så har jag inte spelat hos svs på sistone.

 

Nu när internet kommit igång igen för mig så försöker jag bli kvitt Titan och cleara bonusen. Men den inslagna vägen verkar inte fungera.

 

Vad tycker ni att jag ska göra?

Gå upp kanske lite till i nivå till 0,1/0,2 för att snabbare få poäng?

Kliva ner till 0,01/0,02 och se om det går bättre där? (det var ju lägsta nivån hos Unibet som gick bra och hos SvS också) Och strunta i bonusen och försöka vinna med mina egna pengar istället. 400$ på kontot som är låsta är ju bättre än 0 som "kan tas ut"...

Spela lite MTT och hoppas på en klonk så att rullen växer till sig?

Eller kan det var så att variansen mest bara slagit positivt hos Unibet och bara negativt hos Titan? Så den första idén med 0,02/0,04 ändå är the way to go.

 

Pengarna på hos Unibet kanske cashas ut snart också eftersom pokern på sistone inte känns lika skoj som i februari. Kanske har jag ledsnat efter så mycket spelande eller så är det bara dessa downswings hos Titan som psykar mig...

 

(Jag vet att det blev ett sinnesjukt långt inlägg men jag tror å andra sidan att jag fått med allt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du är en vinnande spelare kommer du att få räkna med ganska mycket "sjuka" saker under din pokerkarriär. Du kan spela bra i månader i sträck men ändå åka på beats och gå back eller kanske marginellt plus. Däremot tycker jag inte att du ska gå upp i nivå för att få in poängen snabbare, eftersom du med stor sannolikhet inte har BR (bankroll) kraven som behövs för den nivån (oftast minst 3000bb för NL) vilket kommer att medföra att så snart du har en mindre badbeat (upp till tio inköp) så kommer alla pengar vara borta och du kommer att undra vad som har hänt.

 

Att cleara bonusar går knappt på de nivåerna du spelar. Däremot, om du är vinnande, så kommer du att kunna klättra ganska fort ändå. Min rekommendation är att du struntar i bonusar, spelar den nivå du känner dig trygg och bekväm med och går upp och testar när du har 30 inköp för den högre nivån, ifall du losar 10, så går du ned igen, osv...

 

(vet inte om jag lyckades svara på alla dina frågor, men isf får du skriva ett svar igen)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter på din ton som att du inte tycker poker är så intressant eller skoj?

 

Du verkar heller inte kunna plussa så bra just nu, t o m på lägsta nivåerna. Och har du varken glädje, intresse, eller ordentligt med pengar för spelet låter det inte så lyckat att fortsätta just nu?

 

Om du bara gör det för pengarna tycker jag du ska hitta på nåt annat roligare. Gillar man det inte, och bara får bekymmer är det knappast värt att slösa tid på dom där småpengarna.

 

Jag vet ju inte hur du känner för pokern. Men det verkar nästan som att du vet vad du vill, men vill att nån annan ska säga det...

 

Du känner väl själv om du verkligen vill detta. Gör du inte det är det inte värt det. Och gör du det bara för pengarna är det heller inte värt det, tycker jag.

 

Det blir nog bra vad du än kommer fram till iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...........i stort sett bara holdem NL på lägsta nivån 0,02/0,04.

............

Under dessa månader spelade jag cirka 2-4h/dag(eller rättare sagt natt) och minst 20 dagar per månad och alltid 4 bord samtidigt.

.............

 

 

Du kan spela bra i månader i sträck men ändå åka på beats och gå back eller kanske marginellt plus.

 

.....

 

 

 

I all välmening, kanske missförstår dig....? Har sett folk hävda detta innan och det stämmer inte om man spelar bra och relativt mycket (som trådskaparen verkar ha gjort under en tid), speciellt inte om det handlar om microstakes där en bra/disciplinerad spelare har löjligt stor edge.

 

(jag började själv på micro en gång i tiden. Inga minusmånader och de få minusveckor jag hade där var 90% mitt eget fel - tilt och otillräcklig kunskap. Spelar numera low/mid sedan 3 år tillbaka och har totalt 3 minusmånader under denna tid, samtliga 90% mitt eget fel pga dålig disciplin och tilt/skott på high)

 

 

Att ta 100% ansvar för sina långsiktiga resultat är grejen, skylla på varians håller bara på kort sikt. OP verkar ju dock ha hajat detta när han nu ber om råd, so here we go ;)

 

__________________________________________

 

 

Till trådskaparen: Smart att du funderar igenom detta och ber om råd!

 

Råd till dig:

 

1. Sluta spela. Du vinner inget och som tidigare postare skriver verkar du inte tycka det är speciellt kul längre, eller?

 

Eller

 

1. Fortsätt spela som du gjort men acceptera att du kommer fortsätta gneta runt max breakeven. Spela inte när du inte är sugen, spela inte för att jaga poäng/bonusar.

 

..........

 

Eller (den seriösa appoachen):

 

1. Kolla in videos på Deuces Cracked och/eller Cardrunners.

 

2. Skaffa Mjukvara som sparar/analyserar dina spel. Holdem manager är bäst enligt de flesta.

 

3. Häng på forum (t.ex. här eller 2+2) och lyssna ENDAST på dem som uppenbarligen vet vad de snackar om. Märks snabbt vilka dessa är, finns som tur är ganska många ;)

 

4. Hitta kanske också en coach som kan hjälpa dig styra upp spelet. Går att bli coachad över nätet enkelt med t.ex. teamviewer (gratis) som hjälpmedel. Databaser med spelade händer kan lätt mailas etc. Finns många här på PF som är duktiga och det krävs i dagsläget verkligen ingen magisk formel för att totalt krossa microstakes.

 

5. Skotta aldrig, tilta aldrig. Disciplin är allt på låga nivåer (lätt att säga, svårare att göra)

 

______________________________________________

 

Flera av ovanstående råd kräver uppenbarligen en investering i tid (och även lite $ för mjukvara, videos, coach etc) men det har du garanterat igen mångfalt om du ger dig fan på det. Du verkar ju ha försökt semi-seriöst

en gång redan så ta nästa steg.

 

 

 

 

Lycka till vad du än bestämmer dig för! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom min glädje för spelet verkar vara det som ifrågasätts mest så kan jag väl säga att anledningen till att jag började spela seriöst var att jag gillar spelet oerhört mycket. Allt grindande på Unibet (som gav i sitt 10:-/h i lön) var verkligen jättekul.

 

Pengarna är ju kvar hos Titan och eftersom vinnande strategin hos Unibet och var tight och bra moneymanagement så kanske jag bör nöta nöta nöta lägsta nivån där jag har över 9000BB i dagsläget...

Tidsnog bör det vända eftersom jag var stadigt plussande hos Unibet efter ca 30K händer (uppskattningsvis). Men där kunde jag torska 2 inköp efter varandra på ett bord men när sessionen var slut så hade jag oftast totalt ändå gått plus 2-3 inköp. Liknande har ALDRIG hänt hos Titan efter att ha spela ca 25-30% så mycket.

 

Beror detta på variansen?

Eller är det helt fel motståndare på Titan och helt rätt motståndare för mig hos Unibet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I all välmening, kanske missförstår dig....? Har sett folk hävda detta innan och det stämmer inte om man spelar bra och relativt mycket (som trådskaparen verkar ha gjort under en tid), speciellt inte om det handlar om microstakes där en bra/disciplinerad spelare har löjligt stor edge.

 

(jag började själv på micro en gång i tiden. Inga minusmånader och de få minusveckor jag hade där var 90% mitt eget fel - tilt och otillräcklig kunskap. Spelar numera low/mid sedan 3 år tillbaka och har totalt 3 minusmånader under denna tid, samtliga 90% mitt eget fel pga dålig disciplin och tilt/skott på high)

 

[/b]

 

Jo, du har förstås rätt. När jag spelade 60-80000 händer i månaden hade jag inte heller någon förlustmånad. MEN, eftersom jag lärt mig att många tycker att till och med 30k händer är MYCKET så kan man mycket väl ha betydligt långa perioder som break-even. Tror mitt rekord är 27k händer (som inträffade under en månad jag spelade 86k).

Däremot är det betydligt mkt svårare nuförtiden. Så för mig som spelat betydliugt mindre under 09 så gör det att övertaget blir mindre, och således förlust/breakeven perioderna betydligt längre.

 

Jag kommer ihåg när det inte lades ett enda 3b förrän NL50... Idag görs det frekvent på NL10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag testade jag att spela på allra lägsta nivån hos titan (0,01/0,02) och det gick klart mycket bättre och spelet flöt på i samma stil som hos Unibet.

Nu ska det grinas ultrasupermega-microlimits hos Titan.

Förr eller senare bör jag ha nått 5000 poäng så att jag kan casha ut alla pengarna :-D

 

En positiv upptäckt är att det går minst lika fort att få poäng på 0,01/0,02 som på 0,02/0,04...

 

Pokerglädjen är tillbaka nu vågar jag nästan säga. Fast snart kanske riggen/variansen hinner ikapp mig:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag testade jag att spela på allra lägsta nivån hos titan (0,01/0,02) och det gick klart mycket bättre och spelet flöt på i samma stil som hos Unibet.

Nu ska det grinas ultrasupermega-microlimits hos Titan.

Förr eller senare bör jag ha nått 5000 poäng så att jag kan casha ut alla pengarna :-D

 

En positiv upptäckt är att det går minst lika fort att få poäng på 0,01/0,02 som på 0,02/0,04...

 

Pokerglädjen är tillbaka nu vågar jag nästan säga. Fast snart kanske riggen/variansen hinner ikapp mig:twisted:

 

Gneta på bara ! Och se även till att analysera händerna samtidigt som du spelar. Gl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag testade jag att spela på allra lägsta nivån hos titan (0,01/0,02) och det gick klart mycket bättre och spelet flöt på i samma stil som hos Unibet.

Nu ska det grinas ultrasupermega-microlimits hos Titan.

Förr eller senare bör jag ha nått 5000 poäng så att jag kan casha ut alla pengarna :-D

 

En positiv upptäckt är att det går minst lika fort att få poäng på 0,01/0,02 som på 0,02/0,04...

 

Pokerglädjen är tillbaka nu vågar jag nästan säga. Fast snart kanske riggen/variansen hinner ikapp mig:twisted:

 

Det är väl omöjligt att det är någon som helst skillnad på 0,01/0,02 och 0,02/0,04? Är man vinnade eller förlorande på den ena nivån så är man väl det på den andra också?

 

Men det kanske hade att göra med BR-man =)

 

Nåväl lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycker att du ska fortsätta att spela där du är vinnande och där motståndet passar dig. Jämför gärna flopp % och snittpott på de olika sajterna så kanske du finner svaret varför du är mer vinnande på vissa sajter. Strunta i bonusen om du inte hittar bra bord med dåliga spelare. Att spela mot sämre motstånd är a och o inom pokern på alla nivåer. Sen kan jag rekommendera dig att analysera händer du spelat efteråt och ev posta dem för att få råd. Läs gärna nån bok om nlhm, sklansky kan rekommenderas, sen borde det inte dröja länge förrän du är stadig vinnare på micronivåer. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...