Gå till innehåll

Laptop-tips!


ejden

Recommended Posts

Jag behöver tips på en bärbar dator.

 

Den är till för:

*Poker (Svenska Spel 5 bord)

*Film/Serie-tittande

*Surf/plugg/skype

 

Väldigt tacksam om någon vänlig skäl kan dela med sig av sina tips, har aldrig haft en laptop innan, så känns lite som en djungel när man letar själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428748

 

Denna är väldigt privärd imo. Tänk bara på att rabatten antagligen bara komma gälla veckan ut.

 

Jag har själv en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428736 som jag köpte för 5k på komplett(extrapris för en månad sedan, rabatten gällde bara under en vecka).

 

Jag använder den datorn till studier/filmtittande/musiklyssnande och pokerspel på både svenska spel och stars med Holdem Manager. Det funkar utmärkt och jag är nöjd.

 

Observera att du kanske kan skaffa en billigare laptop som också klarar av det du vill göra. Men dessa verkar definitivt prisvärda(jag vet eftersom jag jämförde måååånga laptops när jag köpte min nya).

 

Skulle jag vara du skulle jag INSTAKÖPA compaqen såvida du inte anser att den är för kraftig för dina behov.

 

Kolla runt lite själv på sidor som komplett, inet.se, netonnet samt medimarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du ha en 17" macbook pro. Den är bäst på allt, lättast av alla 17"-are, bäst skärm, bäst kvalitetskänsla, 8 timmar batteritid och det bästa av allt: Insta medrigg!

 

Finns billigt på blocket också:

 

http://www.blocket.se/stockholm/Macbook_Pro_17__2_66_ghz_320_gb_Fabriksny_21570821.htm?ca=11&w=1

Är också sugen på en mac, men de fungerar ju inte när man lirar på Ongame? Programvaran funkar ju inte på mac? Säger supporten. Vart kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också sugen på en mac, men de fungerar ju inte när man lirar på Ongame? Programvaran funkar ju inte på mac? Säger supporten. Vart kör du?

Det finns program som låter dig köra Windows-program i mac-miljö så som VMware Fusion, Parallells och Bootcamp. Fördelen med de första två är att du inte behöver starta om datorn för att starta igång pokern medan du med Bootcamp startar datorn i antingen mac OS eller Windows, kör du då Windows är det precis som att köra det på en PC. Vill du kunna spela spel rekommenderar jag att du kör Bootcamp.

 

Amutu, som hamstern sa är antalet bord på svs irrelevant för storleken på skärmen och såvida du inte sköter ejdens ekonomi ber jag dig att inte försöka svara på den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storlek på skärm?

Budget?

 

Hade inte tänkt mig mer än 10k. Kommer åka över Atlanten och plugga, så det har redan kostat mig en del.

 

Skärm har jag inte tänkt på så mycket. Jag vet inte vad ni tycker för storlek räcker, men kommer ju se en del film så miniskärm är iaf inget att sikta på. Antar att större skärm ökar känslan. Men som sagt, helt ny på bärbara datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428748

 

Denna är väldigt privärd imo. Tänk bara på att rabatten antagligen bara komma gälla veckan ut.

 

Jag har själv en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428736 som jag köpte för 5k på komplett(extrapris för en månad sedan, rabatten gällde bara under en vecka).

 

Jag använder den datorn till studier/filmtittande/musiklyssnande och pokerspel på både svenska spel och stars med Holdem Manager. Det funkar utmärkt och jag är nöjd.

 

Observera att du kanske kan skaffa en billigare laptop som också klarar av det du vill göra. Men dessa verkar definitivt prisvärda(jag vet eftersom jag jämförde måååånga laptops när jag köpte min nya).

 

Skulle jag vara du skulle jag INSTAKÖPA compaqen såvida du inte anser att den är för kraftig för dina behov.

 

Kolla runt lite själv på sidor som komplett, inet.se, netonnet samt medimarkt.

 

Den verkar helt klart bra, dock hittar jag inget om batteritid?

Riktigt fint pris annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte tänkt mig mer än 10k. Kommer åka över Atlanten och plugga, så det har redan kostat mig en del.

 

Skärm har jag inte tänkt på så mycket. Jag vet inte vad ni tycker för storlek räcker, men kommer ju se en del film så miniskärm är iaf inget att sikta på. Antar att större skärm ökar känslan. Men som sagt, helt ny på bärbara datorer.

10k, ska se vad jag kan hitta.

 

Personligen tycker jag 17" är för stort att bära runt på så jag väljer max 15-16" för att få ner storleken och vikten men ändå behålla någorlunda filmkänsla.

 

Gällande batteritid så hamnar de flesta runt 2-3h om de kostar max 10k. Macbook Pro är en av marknadens bästa datorer när det kommer till batteritid, så 8-9h är alltså ett undantag.

 

Som sagt, ska se vad jag kan hitta för max 10k, 15-16" och gärna med en batteritid över 3h.

 

EDIT:

Alternativ 1 - Samsung R610-AS02 - Billigast enligt prisjakt.nu är 9819 kr inkl. frakt

Alternativ 2 - Acer TravelMate 5730G-843G25Mn - Valde billigaste priset från prisjakt.nu från webbshoppen.se*, pris 9726 inkl. frakt

 

*De sajter som är billigare verkar tvivelaktiga/okända om man ska tro omdömena.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=345967,407520,398562 - Jämför själv, tog även med Compaq-datorn som tipsades om ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, datorerna du länka har jättelåg upplösning och passar alltså inte alls för poker.

 

Macbook pro är highstakes-alternativet, har du inte råd så köp en DELL och välj 15" med 1920x1200 i upplösning. Du får en så gott som maxad för 10k sek.

Ja, jag missade upplösningen och ur den synpunkten är nog den DELL-dator Opteron pekar på mest prisvärd och du får även in det fetare (9-cellsbatteri) batteriet utan att spräcka din budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, datorerna du länka har jättelåg upplösning och passar alltså inte alls för poker.

 

Macbook pro är highstakes-alternativet, har du inte råd så köp en DELL och välj 15" med 1920x1200 i upplösning. Du får en så gott som maxad för 10k sek.

 

Köpte själv en Dell studio 15" för ett tag sen med 1920*1200 i upplösning, 2 gb extra minne och lite annat bra för 7800 kronor. Tänk på att använda rabattkupongerna/koderna som finns att hämta lite varstans på nätet om du googlar. Gav iaf mig ca tot. 15-20 % rabatt på ordinarie pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte själv en Dell studio 15" för ett tag sen med 1920*1200 i upplösning, 2 gb extra minne och lite annat bra för 7800 kronor. Tänk på att använda rabattkupongerna/koderna som finns att hämta lite varstans på nätet om du googlar. Gav iaf mig ca tot. 15-20 % rabatt på ordinarie pris.

 

Läste lite kommentarer om studio 15 och alla är inne på att ljudet är väldigt dåligt. Det är ganska viktigt imo.

Jag hittar heller inte vart man kan lägga till 1920*1200, kommer fram till LCD-skärm, men finns bara ett alternativ, vilket är det som ingår i grundpaketet (1280*800).

 

Sen slipper jag gärna betala för ett operativsystem, då jag har köpt ett nyligen, samt att jag kanske införskaffar 7 när det väl kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...