Gå till innehåll

geewhizm8


gEeWhiZm8

Recommended Posts

Med en kapitalförsäkring så betalar du inte någon kapitalvinstskatt varken på utdelningar eller om du säljer dina aktier med vinst utan istället så betalar man en årlig avkastningsskatt på HELA kapitalet i försäkringen, alltså även om du under året gjort stora förluster så får du betala avkastningsskatt (har för mig att den va typ 0,85% förra året). Man slipper som sagt deklarera också. Dock kan du bara flytta in kapital i en kapitalförsäkring, alltså aktierna som du nu äger måsta först säljas och sedan köpas på nytt i försäkringen om du vill ha hela ditt innehav i den.

 

Det lutar åt kapitalförsäkring för mig då. Är fortfarande osäker på om det är GTO för mig, men det känns som det bästa alternativet i dagsläget. Skönt att slippa deklarera också. Ska regga konto idag via Avanza, och skeppa in deg. Sen blire leva loppan och veva in på lite fräsiga aktier. Folk får gärna fortsätta droppa lite tips så man kan rygga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Börsen var en sjuk fan idag. Stoppade mig inte från att veva in ytterligare deg...

 

Man är ju ingen nit!

 

En analys av HM som verkar intressant (har inte hunnit läsa den än).

 

...och lite boktips.

 

Läste den just och den var intressant. Nästa deposit kommer inte gå in på HM, kommer lasta på olika aktier och sprida riskerna. Kanske lite mer AZ också.

 

Tack!

 

Vad är P/E tal och P/S tal? Har ju som sagt ingen koll på termerna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är ju ingen nit!

 

 

 

Läste den just och den var intressant. Nästa deposit kommer inte gå in på HM, kommer lasta på olika aktier och sprida riskerna. Kanske lite mer AZ också.

 

Tack!

 

Vad är P/E tal och P/S tal? Har ju som sagt ingen koll på termerna :)

Varsågod :)

P/E

P/S

Lite mer om för- och nackdelar med dessa nyckeltal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En analys av HM som verkar intressant (har inte hunnit läsa den än).

 

...och lite boktips.

 

Analysen utelämnar en hel del.

 

Jag har jobbat i textilbranschen på producentsidan under 12 år och den prisstegring som skett senaste halvåret är bomullen bara en del av, vi ser också stora stora produktionskostnadsökningar. Kineser som tidigare jobbat "gratis" åt västvärlden har nu förstått att vi nu är beroende av dem, tillsammans med detta ökar deras inhemska efterfrågan då deras medelklass ökar. Tillsammmans med detta har kinesiska regeringen gått in och subventionerat för att minska export och istället se till att det egna folket får kläder.

 

När jag läser "analysen" som är gjord ser jag en lekman som står på läktarn och gör ganska ofullständiga och ibland felaktiga slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för din insikt då min expertis inom textilbranschen består av att jag lyckats bli utkickad från syslöjden efter att kört sönder tre symaskinsnålar under samma lektion, inte ens avsiktligt. :)

 

Men, även om analysen har sina brister och är lekmannamässig så visar den ändå att HM har musklerna och kompetensen för att fortsätta skörda framgångar och jag och många med mig anser att det är köpläge ur ett långsiktigt perspektiv då HM är fundamentalt sett ett klockrent exempel på ett välskött företag.

 

Var och en måste dock skaffa sig en egen uppfattning och jag rekommenderar att folk läser in sig på hur aktiehandel fungerar, vad man ska tänka på osv. Tradingguiden är en bra inkörsport.

 

sammejao, jag kan omöjligen svara på din fråga, vad är det du vill sälja eller köpa mer av och hur långt perspektiv har du? Det jag kan säga är att en del välskötta företags aktiekurser troligen kommer få en omotiverad dipp vilket ger en rabatt, mao köpläge, åtminstone på lång sikt. Ledsen för det rätt vaga svaret men jag är ingen expert, snarare en nyfiken lekman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sammejao, jag kan omöjligen svara på din fråga, vad är det du vill sälja eller köpa mer av och hur långt perspektiv har du? Det jag kan säga är att en del välskötta företags aktiekurser troligen kommer få en omotiverad dipp vilket ger en rabatt, mao köpläge, åtminstone på lång sikt. Ledsen för det rätt vaga svaret men jag är ingen expert, snarare en nyfiken lekman.

 

 

Jag är en långsiktig sparare, så kommer som du säger att handla lite extra nu under rean och inte sälja inte av nånting. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kallar du dig själv? :-D

 

Lekman med bra insikt, men jag skulle heller aldrig posta det han gjorde utan att ha mer på fötterna än han hade.

 

Jag tackar för din insikt då min expertis inom textilbranschen består av att jag lyckats bli utkickad från syslöjden efter att kört sönder tre symaskinsnålar under samma lektion, inte ens avsiktligt.

 

Men, även om analysen har sina brister och är lekmannamässig så visar den ändå att HM har musklerna och kompetensen för att fortsätta skörda framgångar och jag och många med mig anser att det är köpläge ur ett långsiktigt perspektiv då HM är fundamentalt sett ett klockrent exempel på ett välskött företag.

 

Var och en måste dock skaffa sig en egen uppfattning och jag rekommenderar att folk läser in sig på hur aktiehandel fungerar, vad man ska tänka på osv. Tradingguiden är en bra inkörsport.

 

sammejao, jag kan omöjligen svara på din fråga, vad är det du vill sälja eller köpa mer av och hur långt perspektiv har du? Det jag kan säga är att en del välskötta företags aktiekurser troligen kommer få en omotiverad dipp vilket ger en rabatt, mao köpläge, åtminstone på lång sikt. Ledsen för det rätt vaga svaret men jag är ingen expert, snarare en nyfiken lekman.

Jag kan i princip noll om mekaniken i aktiehandel och vad som påverkar vad. Men jag kan med stor sannolikhet säga att om inte HM genomför en total imageändring som innebär att de kan höja konsumentpriser alternativt hittar ett nytt folk att exploatera i typ Afrika kommer deras resultat börja dala rejält de kommande åren. För trenden vi ser är ingen kort svägning i marknaden utan en tydlig indikation på hur framtiden kommer att se ut i dessa områden. Bomullen kommer delvis gå ner, möjligen inte helt, men den stora kostnaden produktion kommer definitivt inte gå ner utan höjas i rekordfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekman med bra insikt, men jag skulle heller aldrig posta det han gjorde utan att ha mer på fötterna än han hade.

 

 

Jag kan i princip noll om mekaniken i aktiehandel och vad som påverkar vad. Men jag kan med stor sannolikhet säga att om inte HM genomför en total imageändring som innebär att de kan höja konsumentpriser alternativt hittar ett nytt folk att exploatera i typ Afrika kommer deras resultat börja dala rejält de kommande åren. För trenden vi ser är ingen kort svägning i marknaden utan en tydlig indikation på hur framtiden kommer att se ut i dessa områden. Bomullen kommer delvis gå ner, möjligen inte helt, men den stora kostnaden produktion kommer definitivt inte gå ner utan höjas i rekordfart.

Med trenden avser du ökade produktionskostnader i Kina? Det kommer öppna för andra länder som kan erbjuda billig arbetskraft isf.

 

Om nu den här trenden har rätt och håller i sig så är det fortfarande så att HM står väl rustat för en sådan förändring och om produktionskostnaden går upp kommer det i slutändan påverka slutkonsument iom höjda priser. HM slaktar knappast sin vinstmarginal (möjligen en minskad vinst på kort sikt). DESSUTOM, det du skriver drabbar isf hela branschen och inte vill du gå så långt som att säga att det inte kommer bli lönsamt att driva handel med kläder? Jämför du HM med sina konkurrenter så är företaget bättre på de flesta områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med trenden avser du ökade produktionskostnader i Kina? Det kommer öppna för andra länder som kan erbjuda billig arbetskraft isf.

 

Om nu den här trenden har rätt och håller i sig så är det fortfarande så att HM står väl rustat för en sådan förändring och om produktionskostnaden går upp kommer det i slutändan påverka slutkonsument iom höjda priser. HM slaktar knappast sin vinstmarginal (möjligen en minskad vinst på kort sikt). DESSUTOM, det du skriver drabbar isf hela branschen och inte vill du gå så långt som att säga att det inte kommer bli lönsamt att driva handel med kläder? Jämför du HM med sina konkurrenter så är företaget bättre på de flesta områden.

 

Som jämförelsen gjordes mellan Molly o HM så har mollys produktionskostnad en mindre andel av det hela plagget. En ökning på 50% i produktion ger stor skillnad på HMs marginal där produktionskostnad kanske står för 50% av plagget. Hos molly kanske samma siffra är 5%. Molly kan mao stanna kvar i Kina och troligen inte höja några priser utan i själva verket bara tappa 2,5% i marginal medans det för HM blir kaos när deras plaggkostnad ökar med 25% och de måste hitta billigare produktion. Detta görs inte i en handvändning.

 

För att flytta produktion för en så stor apparat som HM krävs lång tids förberedelser och dessutom står inget låglöneland redo att ta över. Afrika är inte ens i närheten av tillräckligt utbyggt och infrastrukturen brister. Dessutom krävs gigantiska investeringar när man flyttar produktion. Hade detta inte vart fallet hade vi redan idag sett stor produktion där. Kina har också varit tacksamt då de är "flitigt" folk som inte ifrågasätter och har stor arbetsmoral, något som om man hårddrar det inte finns någon annan stans i världen.

 

För att få igenom en prishöjning för HM krävs troligen också en oerhörd varumärkesstärkning då deras kunder idag är priskänsliga, något man knappast kan säga om molly på samma sätt.

 

Vad jag försöker säga är att lågprismärken kommer få ta stryk till fördel för de som ligger lite dyrare, ju mindre skillnaden blir på pris kommer fler anse det rätt att lägga nån hundring extra för att få en välgjord vär designad vara. Den trenden stärks också ytterligare av den miljödebatt som pågår och som bara växer sig starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag försöker säga är att lågprismärken kommer få ta stryk till fördel för de som ligger lite dyrare, ju mindre skillnaden blir på pris kommer fler anse det rätt att lägga nån hundring extra för att få en välgjord vär designad vara. Den trenden stärks också ytterligare av den miljödebatt som pågår och som bara växer sig starkare.
Spekulera kan vi göra tills vi blir galna och jag är inte sugen på att bli galen så även om jag tror du har fel väljer jag att inte fortsätta den här diskussionen. (Vill minnas att du har ngt behov av att få sista ordet så congratz) :roll:

 

Den miljödebatt du nämner, dvs det som i ekonomiska termer kallas hållbarhetsredovisning, finner du att läsa om gällande HM här, borde släppas en ny rapport för 2010 snart.

 

Modekläder till bra pris kommer alltid vara välkommet i en värld där modetrender avlöser varandra med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvekade om jag skulle våga posta denna sista post, för vill verkligen inte att du ska få rätt att jag vill ha sista ordet... damn.

 

Men HM´s miljörapport är ett luftslott där man svär sig själv fri men i praktiken uppmanar sina underleverantörer att jobba för det billigaste billiga och med det följer gifter, undermåliga löner och andra missförhållanden. Alla är med på denna charader för man vet att det inte går att få ihop uträkningen annars.

 

Och jag släpper med denna debatten nu men jag tror som sagt att HM skulle tappa mycket försäljning om de tvärsöver kollektionen höjde låt säga 25%. Och det oberoende om deras konkurrenter i Zara mm också tvingas höja.

 

För att styrka detta kan jag nämna att jag vart underleverantör till HM och har under ett gäng år haft stor uinsyn i hur de arbetar gentemot sina leverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...