Gå till innehåll

geewhizm8


gEeWhiZm8

Recommended Posts

  • Svars 2,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Plus på aktietugg. Ska köpa nya aktier nästa vecka. Gick som bekant allin på HM och Holmen för drygt två månader sedan. Inte gått nå vidare, men jag kommer inte kliva förräns jag hittar ett fräsigt plus. Kanske tar med mig backet i graven och bara mår. Investerar hellre och backar, än inte investerar övht...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att byta topic helt och hållet då det är jävligt intressant tugg.

Men this just in: sheen stämmer warner bro's och chuck lorre på $100M, looool

 

http://www.tmz.com/2011/03/10/charlie-sheen-files-lawsuit-warner-bros-two-and-a-half-men-sues-chuck-lorre-crew-salary-8-episodes/

 

edit: lmaooo! winning!

 

http://www.tmz.com/2011/03/10/charlie-sheen-cooking-show-funny-or-die-cooking-show-hands-zagat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Industrivärden A verkar okej, den följer OMXSPI EV't ganska hårt och den har hyffsad direktavkastning(tror jag?). Den låg på 3,38%

 

Industrivärden är en stabil aktie, då de har innehav i många stora "svenska" bolag som bl.a. Ericsson, Handelsbanken, Volvo och Sandvik. Dock skulle jag rekommendera dig att investera i dess C-aktie istället för A-aktien, då a-aktiens fördel ligger i fler rösträtter på årsstämman vilket du inte har någon nytta av. Medan c-aktien har större handel.

 

Annars är Kinnevik ett alternativ med Millicom, Tele2 och MTG som stora poster. Dessutom väntar väldigt stor utdelning från Tele2 senare i vår.

 

Lycka till med sparandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Industrivärden är en stabil aktie, då de har innehav i många stora "svenska" bolag som bl.a. Ericsson, Handelsbanken, Volvo och Sandvik. Dock skulle jag rekommendera dig att investera i dess C-aktie istället för A-aktien, då a-aktiens fördel ligger i fler rösträtter på årsstämman vilket du inte har någon nytta av. Medan c-aktien har större handel.

 

Annars är Kinnevik ett alternativ med Millicom, Tele2 och MTG som stora poster. Dessutom väntar väldigt stor utdelning från Tele2 senare i vår.

 

Lycka till med sparandet!

 

Ah okej jag kör på C aktien då ifall jag kör på Industrivärden :)

Jag ska ta och titta in dom! Börsen öppnar om 20 min(tror jag) och då ska det handlas aktier för första gången! :-)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Courtage? Jag vet inte ens vad det är :-) (men jag antar väl att de är ngn avgift när man handlar aktier ;p)

Iaf, jag var just in på Avanza och kollade och jag ser att min HM innehav har minskat i värde, pytte pytte lite, men ändå! Det pirrar i magen :D Så jävla kul är det!

Känns inte som att jag kommer köpa nå Avanza Zero för resterande 50 % och safe'a...

Men som sagt, är ingen jättesumma jag har på Avanza, är mest en "testsumma" så jag ska börja lära mig osv!

 

EDIT: alla aktier verkar gå ner idag, bra att jag köper aktier dagen då en tsunami inträffar.!!!!!!!!!1111111111111111

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska storföretag drabbade

 

Ikea, H&M och Ericsson är tre svenska företagsjättar som har en stor verksamhet i Japan. De rapporterar om stängda butiker och svårigheter att få kontakt med anställda.

 

Enligt Exportrådet är Japan Sveriges viktigaste handelspartner i Asien, med 120 svenska dotterbolag i landet. Dessutom är 1.500 svenska företag representerade i landet

 

Klädjätten H&M har totalt cirka 900 anställda, ett kontor och tio butiker i Japan, varav sex ligger i huvudstaden. Företaget har stängt några av sina butiker.

 

”Vi har svårt att få kontakt just nu. Det vi kan säga är att vi har stängt ett antal butiker och att personalen är oskadd. Men mer vet vi inte för tillfället”, säger H&M:s presskontakt Charlotta Nemlin

 

// di.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror de är fel dagboken för något mini...

 

Det känns ganska micro när man precis köpt och inte ens vet vad courtage är för något :)

 

Läs på lite innan du köper mera och sprid din portfölj i alla sektorer, annars köp fonder.

 

 

Mvh

Gekko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ganska micro när man precis köpt och inte ens vet vad courtage är för något :)

 

Läs på lite innan du köper mera och sprid din portfölj i alla sektorer, annars köp fonder.

 

 

Mvh

Gekko

 

Micro äre inte, mer dumt och slarvigt!

Men jag antar att det är typ avgift när man köper eller säljer aktier? Vet dock inte hur mkt avgift man får betala och vad som är std.

 

Ah absolut, jag har beställt en bok som en kompis rekade som jag ska läsa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten reminder bara...

 

Aktier är en investering på minst flera år fram i tiden. Visst är det grymt roligt att kolla runt på vilka aktier som går bäst och som i dagsläget är bäst att köpa. Kika varje dag om aktierna har stigit någon procent osv.

 

Vad jag försöker säga är att lägg fokus på långsiktiga resultat och inte 3-6mån. Skulle nog lära mig mer innan jag skulle investera mer. Är själv helt lost i aktiedjungeln så är ingen väl ingen person som bör ge råd om hur man ska investera. Men mina två cents iaf..

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu och dom hade 19 % direkt avkastning, det är väl sinnessjukt bra?

 

Ja, det är väldigt högt, därav rekommendationen :) Dock brukar själv aktien i sig gå ner statistiskt sett under/innan utdelningsperioden. Men då utdelningen i Tele2 är väldigt hög så är det troligen en bra investering ändå.

 

Lite knivigt läge nu bara med det som hände i Japan imorse svensk tid samt de fortsatta oroliga läget i Afrika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte skeppa in en del på Avanza nästa vecka, och investera i lite nya aktier. Nu är frågan. Kapitalförsäkring eller inte? Kan ingenting, och någon får gärna förklara GTO gällande detta. Målet är att ha lika mycket pengar investerat som padrinos har. Kommer givetvis ta några år, men det är hursomhelst målet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor med bra information om ni bara googlar lite. Jag har själv kapitalförsäkring och jag misstänker att flera av er tänker som jag och vill ha det så meckfritt som möjligt (slippa deklarera), inte är ute efter själva ägandet utan ev. profit samtidigt som det för den långsiktige investeraren oftast är mer prisvärt. http://aktiekunskap.nu/kapitalforsakring-eller-vp-konto/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite konfunderad kring utdelningar. Måste man ha ägt en aktie en viss tid för att få ta del av den lr kan jag lixom komma dagen o handla o sen ta del av vinsten?

 

Utdelningar fungerar som så att företag X delar ut säg 5 kr/aktie och samtidigt (eller nästa börsdag) sänks kursen med 5 kr. Varför? Jo för att aktiekursen ska reflektera företagets tillgångar och iom utdelningen minskar tillgångarna. Vidare så betalas utdelningen ut tre (fem om valutan är euro) dagar efter stämman (där utdelningen klubbas igenom) så kursen har justerats innan du fått din utdelning, så nej riktigt så enkelt går det inte att göra en vinst.

 

Något förenklad förklaring kanske men i sak är det korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte skeppa in en del på Avanza nästa vecka, och investera i lite nya aktier. Nu är frågan. Kapitalförsäkring eller inte? Kan ingenting, och någon får gärna förklara GTO gällande detta. Målet är att ha lika mycket pengar investerat som padrinos har. Kommer givetvis ta några år, men det är hursomhelst målet...

 

Med en kapitalförsäkring så betalar du inte någon kapitalvinstskatt varken på utdelningar eller om du säljer dina aktier med vinst utan istället så betalar man en årlig avkastningsskatt på HELA kapitalet i försäkringen, alltså även om du under året gjort stora förluster så får du betala avkastningsskatt (har för mig att den va typ 0,85% förra året). Man slipper som sagt deklarera också. Dock kan du bara flytta in kapital i en kapitalförsäkring, alltså aktierna som du nu äger måsta först säljas och sedan köpas på nytt i försäkringen om du vill ha hela ditt innehav i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite konfunderad kring utdelningar. Måste man ha ägt en aktie en viss tid för att få ta del av den lr kan jag lixom komma dagen o handla o sen ta del av vinsten?

 

 

Utdelningar fungerar som så att företag X delar ut säg 5 kr/aktie och samtidigt (eller nästa börsdag) sänks kursen med 5 kr. Varför? Jo för att aktiekursen ska reflektera företagets tillgångar och iom utdelningen minskar tillgångarna. Vidare så betalas utdelningen ut tre (fem om valutan är euro) dagar efter stämman (där utdelningen klubbas igenom) så kursen har justerats innan du fått din utdelning, så nej riktigt så enkelt går det inte att göra en vinst.

 

Något förenklad förklaring kanske men i sak är det korrekt.

 

 

Vidare så finns det information om sista dagen aktien handlas med utdelning och datumet för utdelningsdagen på bankens/företagens sidor. När vi ändå var inne på Avanza så finns den informationen att tillgå på - Nyheter och Analyser - Företagskalendern - Utdelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pokerstatic.com/hot-seat/interview-with-jose-girah-macedo/http://www.pokerstatic.com/hot-seat/interview-with-jose-girah-macedo/

 

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/i-am-jose-girah-macedo-so-called-portuguese-poker-prodigy-990495/

 

Sick

 

edit: läs först 2p2 länken, sen kolla videon.

 

Det är om den 18åriga portugisen som började lira när han var 16 bast och har nu plussat typ 1.6M på poker. Osäker om det är dollar/pund/euro dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...