Gå till innehåll

FL - Tips och strategi för att bli en vinnare på 0.25/0.5?


Stoffe

Recommended Posts

Nej det gör de inte.

 

Det är vad jag lärt mig iallafall och vad det står i mina böcker. Förklara gärna mer igående.

 

Ursäkta om jag hoppar in och gör bort mig igen, men...

Jag tror Hjort menar att de iofs har mindre sannolikhet för att vinna den specifika handen, men värdet ökar i och med att fler betalar inträde med sämre händer. Färre potter vunna, men i längden mer pengar. Alltså ökar de i värde.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag hoppar in och gör bort mig igen, men...

Jag tror Hjort menar att de iofs har mindre sannolikhet för att vinna den specifika handen, men värdet ökar i och med att fler betalar inträde med sämre händer. Färre potter vunna, men i längden mer pengar. Alltså ökar de i värde.

 

Okej, det låter ju vettigt. Men en höjning är ju trots allt befogat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag hoppar in och gör bort mig igen, men...

Jag tror Hjort menar att de iofs har mindre sannolikhet för att vinna den specifika handen, men värdet ökar i och med att fler betalar inträde med sämre händer. Färre potter vunna, men i längden mer pengar. Alltså ökar de i värde.

 

Okej, det låter ju vettigt. Men en höjning är ju trots allt befogat.

 

Absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alltid folda par/tvåpar på floppen låter väldigt extremt tajt tycker jag. Man får ju räkna sina vinstodds och jämföra dem med potoddsen. Ibland kan det ju räcka med två överkort om oddsen är rätt.

 

Visst är det så, förklarade mig lite otydligt. Har du tvåpar eller överpar än det floppen visar så ligger du givetvis bra till. Har du JJ och floppen visar K 8 3 skall du dock ta det försiktigt. Mycket hänger på hur hårt motståndarna bettar/spelar. Så länge du tror du har bästa handen skall du givetvis fortsätta spela.

 

/PeO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag spelat spelat ungefär 12 timmar med mer aggressiv stil och har på den tiden plussat ca 25 euro. Så jag hoppas att det går åt rätt håll, känns så iaf.

 

Har några frågor som jag hoppas få besvarade.

 

1. När jag floppar toppar med bra kicker eller sitter med överpar så får jag ofta problem när jag betar och sen blir höjd. Ofta följer jag med hela vägen till rivern för att sen se motståndaren visa upp tvåpar eller triss. Väldigt sällan som jag vunnit den typen av händer. Överparen kanske är lite annorlunda då motståndaren kan sitta med toppar. Men det är sällan dom höjer en bet med toppar. Vad tycker ni? Borde jag folda direkt när jag blir höjd? Kanske svårt att säga nåt generellt.

 

2. Hur får jag lättast tag i small stakes holdem?

 

3. Hur många BB/h tjänar en duktig spelare på den här nivån? Det jag läser i böckerna om 1BB/h kan väl knappast gälla här när spelarna gör så mycket misstag? Vore intressant att veta vad man ska sträva emot. Mitt första mål får dock blir att vara på plussidan.

 

Kommer säkert på flera frågor senare, men börjar med dessa. Hoppas ni kan svara mig lika bra som tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag spelat spelat ungefär 12 timmar med mer aggressiv stil och har på den tiden plussat ca 25 euro. Så jag hoppas att det går åt rätt håll, känns så iaf.

 

Har några frågor som jag hoppas få besvarade.

 

1. När jag floppar toppar med bra kicker eller sitter med överpar så får jag ofta problem när jag betar och sen blir höjd. Ofta följer jag med hela vägen till rivern för att sen se motståndaren visa upp tvåpar eller triss. Väldigt sällan som jag vunnit den typen av händer. Överparen kanske är lite annorlunda då motståndaren kan sitta med toppar. Men det är sällan dom höjer en bet med toppar. Vad tycker ni? Borde jag folda direkt när jag blir höjd? Kanske svårt att säga nåt generellt.

 

2. Hur får jag lättast tag i small stakes holdem?

 

3. Hur många BB/h tjänar en duktig spelare på den här nivån? Det jag läser i böckerna om 1BB/h kan väl knappast gälla här när spelarna gör så mycket misstag? Vore intressant att veta vad man ska sträva emot. Mitt första mål får dock blir att vara på plussidan.

 

Kommer säkert på flera frågor senare, men börjar med dessa. Hoppas ni kan svara mig lika bra som tidigare!

 

1. Jag brukar reraisa för att se om han bara callar eller om han capar. om han capar så är risken stor att han har något bättre än par, vilket försämrar dina vinstodds. Om han inte capade och du tror att du har en bättre hand kanske du även kan prova att beta på turn och se om han höjer även då. Om han capade så får du räkna med att du har lite sämre vinstodds och kontra dem med potoddsen för att hänga med.

 

Är det få spelare på flop så är chansen större att du har honom slagen. Spelare på lägre nivåer verkar älska att försöka bluffa när det är få personer inblandade. Är ni flera spelare och mer än en person står för all action så borde du nog fundera på att dra dig ur med enbart ett par, om inte potoddsen är väldigt bra.

 

2. http://www.adlibris.se är underbara. bara 19kr frakt dessutom.

 

3. 4-5BB per 100 händer är inte alls omöjligt på de lägsta nivåerna. Själv så ligger jag på 7.05BB/100 händer på partys 0.5/1-bord efter 3251 händer, men turen har nog också gett mig en hjälpande hand för att komma så högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min karriär på Prima började grymt dåligt.

 

NL 0.10/0.20 -62 BB/100 (48 händer)

NL 0.10/0.20 -30 BB/100 (17 händer)

 

Var jag verkligen så kass? Jag sadlade om till FL och hoppades på det bästa. Nu har jag precis börjat spela även 0.25/50 och det går rätt ok.Dock så gick jag mer plus på de lägre nivåerna. Jag antar att det är kombination av bättre spelare och att jag inte vågar vara lika aggresiv då det kostar mer. Det roliga är att jag tjänar mest på 0.10/0.20.

Sjuk BB/100! =) :D

 

FL 0.05/0.10 7 BB/100 (3300 händer)

FL 0.10/0.20 18 BB/100 (715 händer)

FL 0.25/0.50 3.7 BB/100 (987 händer)

 

 

Jag är rankad av PT som Tight Aggressive, dvs jag väntar på bra kort, floppar jag inte nåt grymt, eller flushdraw (spelar Kxs och Axs) så lägger jag mig. Brukar tyvärr aldrig jaga straights, får bli bättre på det.

Jag har skitsvårt för att se straightdraws och ser jag dem så tror att jag aldrig får straight ändå. Men jag får ju tänka om, med open-ended har man väl 8 outs, inte så dåligt.

 

Jag brukar beta på flushdraws, eftersom jag har Axs/Kxs. Det fina är att man missleder de som har träffat nåt på floppen, de tror att man också har fått par. Antingen vinner jag på floppen (oftast inte) eller så får jag bra betalt när jag väl får flush, för ingen tror mig.

En gång så lyckades jag gå all in på turn med Kxs med flush. Den andre hade Axs. Inte kul, men på river fick jag full house hahaha...

Men man sitter nog relativt säkert med Kxs. De flesta som har haft flush samtidigt har haft 87s och likanande.

 

Ibland lägger jag även ner en vinnande hand, bara för att någon raisar mig. Oftast när jag har TT/JJ/QQ i handen, floppen ser kanske ofarlig ut, men jag misstänker triss eller två par. Inte så kul sen när de sen visar ett lägre par på showdown och jag hade vunnit om jag inte la mig på flop/turn.

 

I FL så måste man skydda sina höga par nåt grymt.

Bäst är ju check-raise, fast de som har flush/straightdraw följer nog med ändå (jag gör på flushdraw) Sen så ska man ytterst sällan calla. Helst ska man se bara två knappar, FOLD/RAISE.

 

Vi kan snacka mer om du vill och hjälpa varandra.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är rankad av PT som Tight Aggressive, dvs jag väntar på bra kort, floppar jag inte nåt grymt, eller flushdraw (spelar Kxs och Axs) så lägger jag mig. Brukar tyvärr aldrig jaga straights, får bli bättre på det.

Jag har skitsvårt för att se straightdraws och ser jag dem så tror att jag aldrig får straight ändå. Men jag får ju tänka om, med open-ended har man väl 8 outs, inte så dåligt.

 

draghänder är jätteroliga om man har rätt odds. Antingen kan man förlora lite med gott samvete, eller så kan man vinna en helt okej pott :). Lägg aldrig en draghand om du har odds för att spela den.

 

Prima är för övrigt inte lika fiskigt på 0.25/0.5 och uppåt som andra sajter. Jag skulle försöka med en annan sida om jag vore du. Din BB/100 händer kommer garanterat öka om du väljer rätt sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar även på Multipoker, där har jag exakt 3.40$ på kontot just nu. Har väldigt svårt för att vinna där, vet ej varför. Jag kom 2a på deras freeroll, fick 15$. Satte mig på ett 0.5/1 bord sent på kvällen då det är 50 000+ spelare. Spelade grymt tajt (rankad TAA av PT), men ändå förlorade allt. Kollade mina stats sen och det var verkligen bara otur. Förlorade med AK, AQ,KQ,QQ etc. Tror jag har för liten BR för att spela seriöst där och vågar inte sätta in pengar.

 

Pacific, där var det samma visa.

Fick 10$ gratis, spelade upp det på NL, som jag suger på. =)

 

Föresten så gick min BB/100 på 0.25/0.5 upp precis.

3.7-> 5.75

Börjar bli riktigt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rankad av PT som Tight Aggressive, dvs jag väntar på bra kort, floppar jag inte nåt grymt, eller flushdraw (spelar Kxs och Axs) så lägger jag mig. Brukar tyvärr aldrig jaga straights, får bli bättre på det.

Jag har skitsvårt för att se straightdraws och ser jag dem så tror att jag aldrig får straight ändå. Men jag får ju tänka om, med open-ended har man väl 8 outs, inte så dåligt.

 

draghänder är jätteroliga om man har rätt odds. Antingen kan man förlora lite med gott samvete, eller så kan man vinna en helt okej pott :). Lägg aldrig en draghand om du har odds för att spela den.

Och glöm inte double bellybuster! (Dubbel hålstege, eller vad säger man?) T.ex. du har Q9 och floppen kommer 68T. Lika många outs som öppet stegdrag, men ofta ännu mer dold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar även på Multipoker, där har jag exakt 3.40$ på kontot just nu. Har väldigt svårt för att vinna där, vet ej varför. Jag kom 2a på deras freeroll, fick 15$. Satte mig på ett 0.5/1 bord sent på kvällen då det är 50 000+ spelare. Spelade grymt tajt (rankad TAA av PT), men ändå förlorade allt. Kollade mina stats sen och det var verkligen bara otur. Förlorade med AK, AQ,KQ,QQ etc. Tror jag har för liten BR för att spela seriöst där och vågar inte sätta in pengar.

 

Pacific, där var det samma visa.

Fick 10$ gratis, spelade upp det på NL, som jag suger på. =)

 

Föresten så gick min BB/100 på 0.25/0.5 upp precis.

3.7-> 5.75

Börjar bli riktigt kul!

 

$15 räcker ju egentligen inte ens till ett inköp, med tanke på att du ska ha minst 12BB vid bordet hela tiden. I övrigt så är motståndet på multipoker/party-nätets 0.5/1-bord mycket sämre än primas 0.25/0.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade förra veckan på 0.5/1 borden. I början gick det bra, jag spelade väldigt disciplinerat- och plussade runt 30 usd på nån timme- hade dock tur o träffa sets ett flertal gånger.

 

Igår kom smällen backade 40 dollar, fast jag anser att jag spelade väldigt bra. Ett exempel: satt på KK i tidig position, höjde vart jag blev reraisad av en lös spelare. Floppen kom upp med ett A, jag bettade för att representera en stor hand. Killen reraisar mig, fan tänkte jag- sitter han på AA eller---hur som helst så ville jag testa hans styrka och synade honom...till rivern. Då visar han upp A-9 ... torskade 2 sådana potter och backade rejält. Så min fråga är, ni som plussar så pass mycket på denna nivån eller lägre...Hur går ni tillväga i dessa situationer. Jag anser mig själv inte som en dålig spelare- utan jag blir oftast utdragen mot just extrem fiskar som synar allt- och det när man suttit och spelat solid poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: satt på KK i tidig position, höjde vart jag blev reraisad av en lös spelare. Floppen kom upp med ett A, jag bettade för att representera en stor hand. Killen reraisar mig, fan tänkte jag- sitter han på AA eller---hur som helst så ville jag testa hans styrka och synade honom...till rivern. Då visar han upp A-9

 

Kommer det A på floppen och man har KK, kan man nästan vara säker på att nån har ett A. Han raisade pre-flop, då kan man misstänka AK,AQ,AJ (A+vadsomhelst om han e lös) Många spelar vad som helst bara de har A i handen. Det går att göra som du gjorde, dvs beta på floppen, bara för att se hur motståndet är. Men nu reisar han dig. Här borde du stanna upp och fundera. Han kan ha triss/två par/AK. Iaf ser det riktigt dåligt ut för dig. Det enda som kan rädda dig är en K och då har du två outs = inte bra!

Jag hade foldat på flop-raisen.

 

Ett alternativ är som beskrivs högre upp här i tråden, rereaisa han för att se vad han gör. Visa styrka. Men det kan bli kostsamt, du har ju faktiskt inte den bästa handen.

 

Varför ligga i underläge, när man kan folda och hitta ett annat läge där man har grymt övertag? Tänk nästa gång det kommer AK8 på brädan och du har KK. Då följer du inte mer än gärna på en raise, utan reraisar. Det enda som kan slå dig är ju AA. Om man räknar bort alla straight och flush jagare ;-) Men därför ska man reraisa, då följer dem oftast inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen kom upp med ett A, jag bettade för att representera en stor hand.

Killen reraisar mig, fan tänkte jag- sitter han på AA eller

 

Men han behöver ju bara ett A för att vinna över dig, och hade inte odds till två outare så lika och folda på flop re-raise.

 

 

Tänk nästa gång det kommer AK8 på brädan och du har KK.

Då följer du inte mer än gärna på en raise, utan reraisar. Det enda som kan slå dig är ju AA. Om man räknar bort alla straight och flush jagare

Men därför ska man reraisa, då följer dem oftast inte med.

 

Jag skulle vilja att dom flesta hänger med, inte så ofta man floppar en sån monster. Och straight drawen skulle man då inte va rädd om och om nån skulle få in färgen på turn så borde du ju ha odds för att köpa till kåk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag följde med för att det är en lös spelare- som bettar varje hand och han reraisar med sämsta paret- Jag vet att jag gjorde fel- men släppa KK kändes jobbigt. Jag vet vad jag gjorde fel som sagt, men när man får en sånn hand mot en så lös spelare är det svårt att lägga sig, just därför jag funderar på att lägga fl bakom mig ett tag. Jag plussar mer på NL.

 

 

 

På NL hade han inte kommit så långt- jag hade tryckt in hela stacken mot honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen hade han synat om det varit Nl...Ett A tror dem är en guldhand oavsett kicker. Jag spelade på Nl idag på party för en bonus. Spelade så pass tajt och disciplinerat men när du har maniacs som går all in hela tiden- är det som sagt ingen poker. Det enda man plussar på är färgdrag + nått högt par. Satte in 500 och torskade 80 på nån timme, satt på ett bord med en kille som gick all in varje hand tyvärr träffade han hela tiden nästan-

 

Och alltid denna situation när man blir dealad par. " andra har par, spelade livepoker med polarna i förra veckan. Vi satt i 6 timmar det uppstog aldrig en sånn situation Live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte in 500 och torskade 80 på nån timme, satt på ett bord med en kille som gick all in varje hand tyvärr träffade han hela tiden nästan.

 

Så korta sessioner säger ingenting.

 

Men om du i det långa loppet inte klarar av att slå dåliga spelare ska du nog fundera på vilken kategori spelare du själv tillhör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL... Jag torskade det i korta sessioner ja. Men jag har allmänt problem med dem lösa spelarna på 25 NL nivån på party. Gick upp till 50 NL och plussade 200, har kollat min statistik och det jag tjänar på är alltså superhänder där nån idiot synar..AA eller KK- färgdrag.

 

På NL 50 var det lite mera poker, det gick att bluffa lite iallafall. Och jag spelade bättre- jag personligen tycker det är lättare att veta vad motståndarna sitter på - på dem högre nivåerna. De e inte kul när man sitter på AK suited och höjer 4 x bb och ändå får med sig 4 -5 pers - träffar esset varpå nån idiot råhöjer med 6 dollar- och så sitter man där och funderar på syn eller inte-2 par triss eventuellt- tänker man. Och blir tvungen att lägga ner sina stora händer-

 

Jag vet inte men jag har iallafall stora probs med att bli utdragen gång på gång. Och tro mig det är inte så jävla kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL... Jag torskade det i korta sessioner ja. Men jag har allmänt problem med dem lösa spelarna på 25 NL nivån på party. Gick upp till 50 NL och plussade 200, har kollat min statistik och det jag tjänar på är alltså superhänder där nån idiot synar..AA eller KK- färgdrag.

 

På NL 50 var det lite mera poker, det gick att bluffa lite iallafall. Och jag spelade bättre- jag personligen tycker det är lättare att veta vad motståndarna sitter på - på dem högre nivåerna. De e inte kul när man sitter på AK suited och höjer 4 x bb och ändå får med sig 4 -5 pers - träffar esset varpå nån idiot råhöjer med 6 dollar- och så sitter man där och funderar på syn eller inte-2 par triss eventuellt- tänker man. Och blir tvungen att lägga ner sina stora händer-

 

Jag vet inte men jag har iallafall stora probs med att bli utdragen gång på gång. Och tro mig det är inte så jävla kul.

 

Denna tråden handlar om FL, inte NL, men dina exempel passar även in på FL. Jag håller med om att det ibland är omöjligt att läsa folk, men ibland är det väldigt lätt om man har kartlagt spelarens spelstil. I vilket fall som helst så spelar det ingen roll, för det enda man behöver för att gå plus är att spela enligt grundläggande pokerteori. Eftersom motspelarna begår så många misstag kommer du plussa utan större ansträngningar. Om man inte kalrar av att plussa på låglimit FL så är det något väldigt grundläggande som fattas i ditt spel, och jag skulle bli förvånad om man klarar sig bättre på högre limitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...