Gå till innehåll

A-9su finalbord 5kvar


Recommended Posts

Spelar en 3k$ turnering. Brantstruktur och med 5spelare kvar leder jag på 50k med blinds 2,5-5k. Alla är alltså mer eller mindre short.

 

Plockar upp A-9su i sb och UTG som ligger 2a med 45k dubblar blindsen. Fold fram till mig, här skulle jag givetvis kunna pusha, men när läget är som det är, vi 2 som har mest är uppe mot varandra och en ganska brant prisstruktur från 4e platsen och 2st som sitter med endast 3bb eller mindre, så känns det onödigt att pusha med A-9 här. Samtidigt känns det aldeles för vekt att folda för 7,5k med en sådan hand. Tar alltså syn och så gör även BB som är väldigt short, 7k kvar efter synen.

 

Så kommer floppen 2-3-K. Ger mig nötfärg drag. Vad skulle ni göra? Push eller check? Jag har mina tankar för min beslut, men tänkte höra med er innan jag säger hur jag tänkte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera inte ett jävla öre på floppen iaf,

raise 3xbb pre fold mot alla omslag och visa varsamhet mot cbets osv ...

 

A9 är skit

 

Raise 3*bb pre? Han har redan dubblat i UTG så att betta 3*bb pre känns ganska uteslutet.

 

A-9su är lång ifrån någon kanon hand, men 5manna där alla är short så är det knappast en skit hand!

 

Jag foldar pre. Men som spelat så ska degen in på den floppen. Jag hade c/r.

 

C/R är ganska uteslutet med tanke på att vi är så short. UTG sitter som sagt med 9BB pre och 7BB efter flopp, så lär inte finnas något värde i en C/R.

 

+1. Fast tror det är mer push>fold>>>>>>>>>>>>>>>syn

 

Jag kan inte riktigt se varför push pre skulle va det klart bästa alternativet här? Varför pusha med marginell hand med största stacken mot näst största stacken? 2st av de andra sitter som sagt med endast 3*bb eller mindre. Skillnad mellan 5e och 3e plats 275$....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt se varför push pre skulle va det klart bästa alternativet här? Varför pusha med marginell hand med största stacken mot näst största stacken? 2st av de andra sitter som sagt med endast 3*bb eller mindre. Skillnad mellan 5e och 3e plats 275$....

 

Exakt samma sak gäller ju även för din motståndare. Givet utbetalningsstrukturen och era respektive marker så bör hans synrange vara hyfsat tight. Push pre är klart bäst tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Jag kan inte riktigt se varför push pre skulle va det klart bästa alternativet här? Varför pusha med marginell hand med största stacken mot näst största stacken? 2st av de andra sitter som sagt med endast 3*bb eller mindre. Skillnad mellan 5e och 3e plats 275$....

 

1. Du leder mot hans range

2. Han kommer troligtsvis vika fler händer av sin range än vad han borde, då det som du säger finns extrema shortstacks

 

Syna oop med denna hand är helt enkelt dåligt (spec med dessa stackdjup). Vad gör du om floppen kommer KQ4 rainbow eller 446 rainbow?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt se varför push pre skulle va det klart bästa alternativet här? Varför pusha med marginell hand med största stacken mot näst största stacken? 2st av de andra sitter som sagt med endast 3*bb eller mindre. Skillnad mellan 5e och 3e plats 275$....

 

Två ovanstående har svarat på det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska ni diskutera preflopspelet när OP vill veta vad han ska göra på floppen?

 

På floppen bör du checka. Om big blind ställer och andra spelaren synar så kan du checkraisa all-in och då förhoppningsvis få bort honom ur potten (slantsingling med döda pengar).

 

Om du själv betar så är det för stor risk att big blind känner sig comittad och så kanske andra motståndaren hittar på några dumheter. Du vill inte behöva syna dig all-in... Det behövs inte mycket fold-equity för att du ska göra en egen all-in coupé, men lite behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska ni diskutera preflopspelet när OP vill veta vad han ska göra på floppen?

 

På floppen bör du checka. Om big blind ställer och andra spelaren synar så kan du checkraisa all-in och då förhoppningsvis få bort honom ur potten (slantsingling med döda pengar).

 

Om du själv betar så är det för stor risk att big blind känner sig comittad och så kanske andra motståndaren hittar på några dumheter. Du vill inte behöva syna dig all-in... Det behövs inte mycket fold-equity för att du ska göra en egen all-in coupé, men lite behövs.

 

Bör man inte göra andra saker än att kommentera händer om man befinner sig i Venedig en lördagkväll, mitt under brinnande WPT...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du leder mot hans range

2. Han kommer troligtsvis vika fler händer av sin range än vad han borde, då det som du säger finns extrema shortstacks

 

Syna oop med denna hand är helt enkelt dåligt (spec med dessa stackdjup). Vad gör du om floppen kommer KQ4 rainbow eller 446 rainbow?

 

Det du säger är generellt sannt. Till saken hör väll dock att han investerar lite knappt 25% av sin stack på sin raise. Räknar därför inte med att han viker om har bättre hand än mig, A-J/8-8 och bättre tror jag ungefär är hans syn range om jag ställer. Han höjer antagligen med de flesta par och en hand som K-Q, men anser inte att en push har värde mot hans range i denna situation!

 

Så varför ta syn? Sitter han med ett par och överkort träffar flopp kommer han antagligen checka i denna situation. Då kan jag köpa potten på turn. Finns även möjlighet att jag träffar bra. De 7,5k det kostar mig att ta synen ändrar inte förutsättningarna nämnvärt för mig. Nu blev det dock en lite knivig situation på floppen när jag träffade nötdraget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska ni diskutera preflopspelet när OP vill veta vad han ska göra på floppen?

 

På floppen bör du checka. Om big blind ställer och andra spelaren synar så kan du checkraisa all-in och då förhoppningsvis få bort honom ur potten (slantsingling med döda pengar).

 

Om du själv betar så är det för stor risk att big blind känner sig comittad och så kanske andra motståndaren hittar på några dumheter. Du vill inte behöva syna dig all-in... Det behövs inte mycket fold-equity för att du ska göra en egen all-in coupé, men lite behövs.

 

Jag ser vad du menar här. Dock resonerar jag så här:

 

Worst case: UTG K-K så har jag runt 25%, men hur trolig är den?

Sitter UTG med A-K så har jag runt 35%.

Men sitter UTG på någon av sina andra troliga händer så har jag runt 50%. Ser man till UTGs range så är det mest troligt att han missat denna flopp och foldar då mest troligt om jag pott bettar, alltså rätt bra fold equity. Får alldeles för bra odds här för att lägga min hand här tycker jag. Tar BB synen så är det fortfarande feta pottodds till min favör och hans stack skadar mig inte. Så enligt mitt resonemang är det enda matematiskt korrekta här att betta ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...