Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har den här dagen satt upp lappar på min skola om ett skolmästerskap i poker. Jag funderar dock litegrann över det här med laglig och olaglig poker. Räknas ett skolmästerskap som olagligt? Jag har skrivit på lappen att endast elever på skolan är välkomna, således har inte allmänheten tillträde. Men ändå, vilka regler är det som gäller?

* Lite RP - QoS *

Postad
Jag har den här dagen satt upp lappar på min skola om ett skolmästerskap i poker. Jag funderar dock litegrann över det här med laglig och olaglig poker. Räknas ett skolmästerskap som olagligt? Jag har skrivit på lappen att endast elever på skolan är välkomna, således har inte allmänheten tillträde. Men ändå, vilka regler är det som gäller?

Du lär klara dig på att det är slutet sällskap, för det är det om bara elever i en viss skola kan vara med.

Om du inte tar någon avgift för att anordna spelet (utan alla insatser går till prispengar) så klarar du lagens andra rekvisit.

Se till att alla får reda på att dom måste skatta för eventuella vinster, och det bör vara lungt, om det handlar om småpengar

Sedan lär skolan ha en hel del att säga om pokerspel, men det är en annan femma.

Postad

Kostar det inget att vara med så är det lugnt.

Är det frågan om en insats så är jag tveksam om skolan räknas som ett slutet sällskap. Det är ju en väldig skillnad på ett kompisgäng och en hel skola. Det ställs hårda krav för att uppfylla regeln om ett slutet sällskap.

Dina kompisar har du valt att umgås med, i en skola så hamnar du i en klass, även om du i och för sig har haft ett val till vilken skola du ska söka. Så skolan är inget slutet sällskap i den mening LI menar.

Postad
Du lär klara dig på att det är slutet sällskap, för det är det om bara elever i en viss skola kan vara med.

Jag är högst tveksam till att det räcker för att det ska räknas som ett slutet sällskap. En skola kan ha väldigt många elever, varav många lär inte ens känna varandra.

I sådana fall finns massor av olika kriterier man kan sätta för deltagande i en turnering, och som skulle tillåta många att vara med. Frågan är också hur snävt man måste gå för att det ska vara slutet.

Jobbar man på samma ställe, är det slutet? Eller räcker det med att man har samma arbetsgivare? I så fall skulle tex alla kommunanställda spela i en pokerturnering, och det skulle bli bra många deltagare....

Postad

Jag går på en naturbruks skola med 100 elever, så vare sig man vill eller inte så känner man ju alla. Inköpet kommer att ligga på en mindre summa, troligen runt 50-100 kr för att få så många att delta, så skatter på en eventuell vinst bör väl inte vara nödvändigt. Sen kommer det nog inte vara mer än 20 deltagande. Jag vet att skolan kommer att ha synpunkter på det här, men eftersom spelet kommer att ske i privat lägenhet och efter skoltid så kan dom inte säga så mycket. Jag själv kommer inte ta ut någon avgift för att jag arrangerar turneringen.