Gå till innehåll

Lokalt nätverk aktivt utan anslutning?


quizz_kid

Recommended Posts

till er som kan mycke datorer/nätverk osv

 

Jag har nätverksproblem. Är medioker-usel på datorer. Så fort det blir problem, ja då börjar jag pilla som en dåre, vilket resulterar i ännu mera problem... till problemet:

 

(ha överseende med möjligt felaktiga termer osv)

 

jag har två datorer. en stat(DAT1) och en laptop(DAT2), båda genom frusterande kabelbyten kopplade till ett och samma nätverk... jobbigt i längden, så jag köpte mig en trådlös router.

 

jag fick inte routern att funka såklart och började vilset pilla bland DAT2s nätverksinställningar istället(fråga mig inte varför) och vips som det var hade jag skapat mig ett trådlöst nätverk med tilldelad nätverksnyckel(?)

 

jag visste inte vad jag hade gjort. jag fick lägga routern åt sidan då jag upptäckte att jag inte kunde ansluta till nätet på DAT1. jag blev orolig men tänkte att det kanske hade nåt att göra med "nätverksnyckeln" som jag använde vid skapandet av det trådlösa nätverket. jag gick in på DAT2 igen och började pilla. så småningom hittade jag "internet-anslutningsdelning"(?) och pillade mig fram. nu gick det att ansluta DAT1 och allt var kalas tills jag skulle surfa lite på DAT2. Nu gick det inte att ansluta DÄR istället.

 

och det är där jag sitter nu... jag vet inte vad jag ska göra/gjorde fel???

 

jag har kört en felsökare på DAT2 och skickat ping till min DNS-server där alla paket mottagts och inga gått förlorade. betyder inte det att nätverksansluningen fungerar? ändå kommer jag inte ut på nätet.

enligt webbläsaren kan inte sidan visas.

 

 

var kan felet ligga??? jag (är)känner mig dum och fattar ingenting...

 

kabel genom ethernet-port-stationär ansluter, medans samma kabel genom ethernet-port-laptop inte funkar(lokalt nätverk är aktivt dock)

 

???

 

behöver hjälp omgående

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag fattade inte riktigt hur du kopplade men du kan ju alltid kontrollera att du får ip nummer på datorn du itne kan surfa med, om du har windows XP så öppna kör-menyn, skriv cmd och sen ipconfig. Om du får ett ip nummer som likanar 192.168.x.x så är det rätt, kan vara rätt ändå beroende på hur du kopplat iofs. Men om du får ett giltigt ip nummer så kan du ju testa att pinga typ google.com eller nått, men kan du skriva lite bättre hur du har kopplat så blir det lite lättare att hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag fattade inte riktigt hur du kopplade men du kan ju alltid kontrollera att du får ip nummer på datorn du itne kan surfa med, om du har windows XP så öppna kör-menyn, skriv cmd och sen ipconfig. Om du får ett ip nummer som likanar 192.168.x.x så är det rätt, kan vara rätt ändå beroende på hur du kopplat iofs. Men om du får ett giltigt ip nummer så kan du ju testa att pinga typ google.com eller nått, men kan du skriva lite bättre hur du har kopplat så blir det lite lättare att hjälpa dig.

 

jag kopplar som vanligt, kabel från modem till dators ethernet port...

 

jag testade att pinga google.com och då kom detta upp:

 

C:\>ping google.com

 

Ping-begäran kunde inte hitta värdedator google.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men du skriver som en kratta :)

 

-------------------------
|       INTERNET        |
-------------------------
              |
              |
          Router (IP?)
             /       \
            /         ----------
           /                    \
Stationär (IP?)             Bärbar (IP?)
(Fysiskt ansluten?)       (Trådlöst ansluten?)

Hur ser det ut?

Nätverksinställningar för datorerna?

Får din stationära kontakt med routern?

Får din bärbara kontakt med routern?

Kan den stationära pinga den bärbara?

 

* EDIT: du kan ju svara på detta när du pillar med routern :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta gärna båda datorernas + routerns inställningar. skriv deras ip-adresser, nätmask, default-gateway och dns-server.

 

hur fastställer jag ip, nätmask, default-getaway samt dns-server?

cmd -> ipconfig /all

 

Vad har du för ISP? (Telia, BBB, Comhem, etc?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag körde ipconfig på båda datorerna och fick uppföljande

 

 

laptop(winXP):

 

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

 

Anslutningsspecifika DNS-suffix :

IP-adress : 192.168.0.1

Nätmask : 255.255.255.0

Standard-gateway :

 

 

stationär(win98):

 

0 ethernet kort:

 

IP-adress : 0.0.0.0

Nätmask : 0.0.0.0

Standard-gateway :

 

1 ethernet kort:

 

IP-adress : 83.248.117.139

Nätmask : 255.255.248.0

Standard-gateway : 83.248.112.1

 

 

 

 

 

det är laptopen som inte funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din laptop har ingen kontakt med den andra datorn - eller rättare sagt, de ligger inte på samma nät och eftersom du inte har en default gateway angiven på din laptop "vet" inte nätverkskortet vart den ska skicka signalerna vidare.

 

Du får gärna förklara lite mer hur du har kopplat datorerna och hur internet kommer in i bilden. Som jag förstår dig har du datorerna sammankopplade via nätverksorten? Har du sedan ett extra nätverkskort i den stationära som i sin tur är kopplat mot internet? Är det rätt?

 

I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din laptop har ingen kontakt med den andra datorn - eller rättare sagt, de ligger inte på samma nät och eftersom du inte har en default gateway angiven på din laptop "vet" inte nätverkskortet vart den ska skicka signalerna vidare.

 

Du får gärna förklara lite mer hur du har kopplat datorerna och hur internet kommer in i bilden. Som jag förstår dig har du datorerna sammankopplade via nätverksorten? Har du sedan ett extra nätverkskort i den stationära som i sin tur är kopplat mot internet? Är det rätt?

 

I

 

datorerna är inte sammankopplade överhuvudtaget... jag kopplar som sagt från modem rätt in i burken. vill jag surfa på latopen, drar jag kabeln in i laptopen och vice versa...

jag vill inte ha dem sammankopplade...

 

varför jag började pilla med "delad internet-anslutning" vet jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill bara kunna dra in modemkabeln i laptopen och börja surfa som vanligt...

Tror du råkat ställa in statiska värden för dina nätverksinställningar.

 

Gör såhär:

Högerklicka på "Mina nätverksplatser" och välj "Egenskaper".

Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" (eller vad den nu heter) och välj "Egenskaper".

Klicka på "Internet Protocol (TCP/IP)" och klicka på "Egenskaper"

Nu klickar du i"Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt".

 

Om de redan var det testa dra en ipconfig /renew i cmd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill bara kunna dra in modemkabeln i laptopen och börja surfa som vanligt...

Tror du råkat ställa in statiska värden för dina nätverksinställningar.

 

Gör såhär:

Högerklicka på "Mina nätverksplatser" och välj "Egenskaper".

Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" (eller vad den nu heter) och välj "Egenskaper".

Klicka på "Internet Protocol (TCP/IP)" och klicka på "Egenskaper"

Nu klickar du i"Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt".

 

Om de redan var det testa dra en ipconfig /renew i cmd.

 

 

"IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" var redan ikryssade...

när jag drog ipconfig /renew kom detta upp:

 

ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk skulle förnyas:

Anslutning till lokalt nätverk : det gick inte att ansluta till DHCP-serveren. Begäran gjorde timeout.

Ingen återgärd kan utföras på Trådlös nätverksanslutning medan mediet är frånkopplat.

 

 

jag vill kunna, men fattar ingenting...

 

???

 

 

dessutom tycks det lokala nätverket inte vara aktivt längre.

under står nämnligen "begränsad eller ingen anslutning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir bara värre och värre... efter lite pill så jag körde en ipconfig /all igen och fick upp följande:

 

Ethernet-kort anslutning till lokat nätverk:

 

DHCP aktiverat: ja

autokonfiguration aktiverat: ja

IP-adress: 0.0.0.0

nätmask: 0.0.0.0

DHCP-server: 255.255.255.255

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det känns som om jag pillat sönder hela datorn... om jag installerar om operativsystemet, blir allt som vanligt då?

 

Nja, det blir ju en defaultinställning men du ska inte behöva formatera om datorn, det ska fixa sig ändå.

 

Har du msn eller nån annan möjlighet att skriva meddelanden i realtid?

Skriv ipconfig /all på laptopen igen och klistra in all information som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som har lust att hjälpa mig få igång routern... jag har vart inne i routerns config, men fattar ingenting... var börjar jag?

Till att börja med, vad har du för router och har du läst manualen?

 

jag har en trådlös Netgear MR814. Manualen har jag gått igenom. Jag kommer till configmenyn, sedan fattar jag noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fixat att komma in i config menyn nu?

Vad var problemet förra gången?

 

 

Det du måste göra nu är att ställa in modemet så att det passar med inställningarna din ISP kräver. Exempelvis lägga till vilken typ av uppkoppling det är, eventuella användarnamn/lösenord du behöver för att bli tilldelad en ip-adress från din internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...